טור דעה

לקרב ולא להרחיק // הרב אלכסנדר חייט

אינני בא בשורות אלו חלילה להתריס נגד גדולי ישראל, המטרה שלנו הינה לקרב ולא להרחיק חלילה, בזמנים כאלה עלינו לחבק את העולים - לא רק מחבר העמים ולא להרחיקם במילים (דעות)

הרב אלכסנדר חייט | כיכר השבת |
בר מצווה ל-1000 ילדים עולים מרוסיה בשנת 1995 (צילום: משה מילר, לע"מ)

כאשר אביגדור ליברמן, שמע את דברי הראשון לציון והרב הראשי לישראל, בקשר לעולים מרוסיה, הוא לכאורה צעק – "יש אלוקים!". יושב ראש 'ישראל ביתנו' לא הספיק לחגוג את השח ששם לנתניהו בתמיכה להקמת ועדה לדיון בחסינותו, הנה – יש לו עוד עוגה מתוקה על הצלחת – ועוד איזו עוגה!

אם אנחנו חיים בעולם של קונספירציות – אולי צריך לומר שזה נראה כמו סיכום בין דרעי לליברמן.

ליברמן מצדו הביא את הסרטון של חה"כ אלכס קושניר נגד החרדים, ההתבטאויות שלו ליכדו את החרדים נגד הרוסים (אולי יתווסף להם חצי מנדט בגיבוש "לאומי").

אחרי זה הגיע תורו של ראש מפלגת ש"ס להחזיר טובה, או-אז הגיעה האמירה של הרב, שכמו הלבינה את כל הטעויות של 'ישראל ביתנו' ונתנו מעין לגיטימציה לטענותם על אפליה של הרבנות, כשבנוסף גרמו לכך שסביב ליברמן יתלכדו כל מי שרואה עצמו נפגע מההנהגה החרדית.

אלו צועקים – חרדים פרזיטים, לא עובדים, לא משלמים מיסים ולא משרתים בצבא.

ואלו צועקים – הרוסים גוים, אוכלי חזיר, אנטישמיים, ובאו רק לדרוס את מפלגות חרדיות.

כולם איבדו את הפרופורציות. אני אמרתי לעצמי – מי אני כדי לתת ציונים והערכה למעשיהם – לא לרעה ולא לטובה, הם אנשים גדולים, יודעים לקחת אחריות על מעשיהם...

עוד אמרתי לעצמי - לפחות אנצל הזדמנות לצעוק ממעמקים על אותה טרגדיה שבאמת מתרחשת ולא נגמרת בקרב עולים יהודים מרוסיה, בעקבות השלטון הקומוניסטי ששלט בברית המועצות במאה שעברה והפיל חללים רבים.

יהדות רוסיה הביאה ברכה גדולה לעם ישראל (הרי רוב מוחלט של גדולי העולם במאה הקודמת, גם בעולם החסידי וגם בעולם הליטאי - יצאו מרוסיה) מחד גיסא, ומאידך גיסא יהדות רוסיה העמידה אותם מול אתגרים קשים מאוד, קושיות הלכתיות הכי מסובכות שהיו אי פעם.

ובין המספרים מאבדים אנשים, הרי גם באותם אחוזי גוים שהגיעו ארצה בזכות חוק השבות, שום דבר לא פשוט – יש ביניהם שאבא שלהם יהודי ואמא גויה, אבל הם סבלו בברית המועצות מאנטישמיות וקשיים באותה רמה כמו יהודים, ויש ביניהם שנשואים לנשים יהודיות או בעליהן יהודים ובעצמם הם גוים. הם גרים המון שנים ביחד, חיים ביחד, מגדלים ילדים ביחד.

השאלה היא – איך אפשר להציל יהודי אם אתו ביחד אנו מצילים גוים? שאלה קשה ודנו בה גדולי עולם. גדול פוסקי זמננו, הרב אלישיב זצ"ל אמר לשדל לגייר את אלה שאבא שלהם יהודי ואמא לא – בזה יתוקן חטא של אביו גם כן. ואלה שאשתו גויה או בעלה גוי אנו מגיירים אפילו שהסיבה לגיור להמשיך חיים ביחד כזוג, עם אותו יהודי או יהודייה - כמובן בתנאי שמירת תורה ומצוות וקבלת עול מלכות שמיים, אפילו שגיור לא לשם שמיים - מגיירים כדי להציל את היהודים איתם.

אף אחד לא אשם במצב הנוכחי, כי זה פשוט קרה, ואי אפשר כאן לחתוך כי אין איך! אא"כ על בשר חי. הרבה דברים של בדיעבד נהפכו לכתחילה כי אין דרך אחרת להתמודד עם זה.

אם כן, כמה עדינות וסבלנות צריך כאן כאשר במשפחה אחת אנו מוצאים חרדים, חילונים וגוים ביחד! ככל שאדם יש לו יותר אחריות על הציבור - הוא חייב לתת משקל כבד לדבריו וכובד ראש יתרה ולא לאפשר חורבן העדה.

אינני בא בשורות אלו חלילה להתריס נגד גדולי ישראל, המטרה שלנו הינה לקרב ולא להרחיק חלילה, הגם שכולנו בערנו על דברי חה"כ קושניר, עלינו לזכור שזאת מלכודת דבש ובזמנים כאלה עלינו לחבק את העולים ולא רק מחבר העמים ולא להרחיקם במילים.

אני רוצה לסיים עם דברי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, על העולים מברית המועצות - "העליה החדשה מברית המועצות, אשר זכינו לה עתה בחסדי השם יתברך, לקרוא לשבויים דרור, ולהוציא אסירים בכושרות, מאחרי מסך הברזל שהיו נתונים בו זה למעלה משבעים שנה, תחת שלטון הקומוניסטי אכזר ועוין, והנה הנם עולים לציון בהמוניהם לאלפים ולרבבות".

  • הרב אלכסנדר חייט משמש כראש מחלקת עולים ב'דגל התורה'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר