ארבעה ימים לבחירות

סקר 'כיכר': פחות מתלבטים; יותר חרדים יצביעו ל"חרדיות"

סקר מכון "אסקריא" עבור "כיכר השבת" מעלה כי שיעור המתלבטים בקרב המצביעים החרדים - ירד ומרבית החרדים יצביעו למפלגות חרדיות • מיוחד: כך יתחלקו קולות המצביעים החרדים (אולפן כיכר)

ישי כהן | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: יוחנן בלייך ואריאל ליבא; תמונה ראשית: יונתן זינדל - פלאש 90, שאטרסטוק)

ארבעה ימים לפני פתיחת הקלפיות, סקר מכון 'אסקריא' עבור 'כיכר השבת' חושף כי מרבית הציבור החרדי כבר החליט עבור מי יצביע, כאשר המפלגות שאינן חרדיות רושמות ירידה בכוחן, מלבד מפלגת 'הליכוד' המתחזקת בתוך המגזר החרדי.

הסקר בוצע טלפונית בקרב 500 גברים ונשים מכלל האוכלוסייה החרדית, בטווח גילים של בעלי זכות הצבעה וטווח טעות הדגימה עומד על 4.4%.

מתוך המשיבים, 32% הזדהו כספרדים, 32% חסידים, 32% ליטאים וארבעה אחוז הם חסידי חב"ד.

לפי הסקר, 57.4% מהציבור החרדי מתכוון להצביע ליהדות התורה, 24.1% יצביעו ש"ס, 3.8% יצביעו ליכוד - כאשר מדובר כאמור בעליה לעומת הסקרים הקודמים.

לעומת זאת, נראה כי פחות חרדים יצביעו הפעם 'עוצמה יהודית', שמקבלת בסקר זה רק 1.1 אחוזי תמיכה. 0.9% יצביעו ימינה, ו-0.6% הצהירו כי יצביעו לכחול לבן.

אם בסקר הקודם 11.4% מהציבור החרדי טרם החליט למי להצביע, כעת שיעור המתלבטים ירד ל-6.7% בלבד. גם אחוז המצהירים כי לא יצביעו ירד ל-6% בלבד.

פירוט הסיבות להצבעה למפלגות החרדיות

רוב של 47.5% מהציבור החרדי יצביע למפלגה חרדית מהסיבה הפשוטה: הוראת גדולי הדור. 11.5% השיבו כי יצביעו לש"ס או ליהדות התורה כי מדובר במפלגה המייצגת אותם ואת ערכיהם.

8.4% השיבו כי יצביעו בשל ההשתייכות המגזרית למפלגה, 7.3% ענו כי זו מפלגה חרדית, 5 אחוז מרגישים תחושת שייכות למפלגה, 5 אחוז יצביעו לחרדיות כי הח"כים דואגים לצרכים שלהם, 2.8% הסבירו זאת בחברי הכנסת המוכשרים, 2% בדאגת המפלגה ליהדות ולמסורת ו-2% יצביעו למפלגות החרדיות כי כך הם ומשפחותיהם רגילים.

המפלגות החרדיות צריכות להגיב לליברמן ולהחרים אותו?

חלק מרכזי בסקר עסק בהסתה הפרועה של איווט ליברמן כלפי הציבור החרדי, כאשר רוב גדול סבור כי על המפלגות החרדיות להחרים אותו ולא לשבת איתו בקואליציה. 53.7% מהציבור החרדי מתנגדים לישיבה באותה קואליציה יחד עם איווט, לעומת 21.8 אחוז בלבד שאינם מתנגדים לכך. השאר לא הביעו עמדה.

בשאלה זו, אין הבדלים מובהקים בין הזרמים השונים במגזר החרדי, למעט העובדה שהמודרנים מתנגדים יותר מהאחרים לישיבה עם איווט.

בחלוקה מגדרית, בקרב הנשים יש כפול (32.7% לעומת 16.6%) שענו כי הן לא יודעות האם להחרים ישיבה עם ליברמן, בעוד בקרב המשיבים בחיוב לישיבה עם ליברמן, יש רוב גברי.

הנסקרים גם נשאלו האם על המפלגות החרדיות לענות לליברמן המסית כאיוולתו. 35.5% מהמשיבים החרדים ענו בשלילה, לעומת 34.6% שהשיבו בחיוב. 7.6% הציגו פתרונות שונים, כמו "להתעלם ממנו", "לצאת בקמפיין אגרסיבי בשפה הרוסית", ועצות כמו "להגיב רק על חלק מהאמירות".

ממצא מעניין מעלה בחלוקה לפי רמת ה'מודרניות' של המשיבים, כאשר ככל והמשיבים הגדירו את עצמם כמודרנים יותר, כך תמכו יותר בצורך לתת מענה לליברמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר