צפו

נלחמים בקורונה - ביידיש: "האבט רחמונעס - בלייבטס אין שטיב"

בעקבות ריבוי מקרי הקורונה בקהילות החרדיות, 'כאן' פרסמו סרטון יוצא דופן: בקשה לציית למשרד הבריאות - ביידיש: "דא רעד נישט די מדינע, דו רעד איך, דיין ברידער" (חרדים, קורונה)

"פיקוח נפש איז פאר אלעס" (צילום: באדיבות 'כאן')

הלילה (רביעי) פונו 67 חולי קורונה מבני ברק - והמספרים רק עולים. בעקבות המצב ההולך ומחמיר, איש התקשורת דב אייכלר, מגיש ב'כאן מורשת', פרסם סרטון בו הוא פונה ביידיש לאחיו דוברי השפה ומבקש לציית להנחיות משרד הבריאות - לא כי "המדינה" הורתה זאת, אלא כי מדובר בפיקוח נפש ממש.

"יידן ראטעוועט: דא רעד נישט ׳די מדינע׳, דו רעד נישט די א פוליטישע יוד. דו רעד איך. דיין ברידער. פון זעלבען חיידער. אפשר אפילע פון זעלבען כיתע.

דארט הבאן אינז געלערנט ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. דע העכסטע און די חעישבעסטע מיצווע וואס דער תורה האט אונז געגבען ״וחי בהם ולא שימות בהם״ פיקוח נפש איז פאר אלעס.

קיק נישט אויף וואס זיי זאגן. טראכט נישט אויף וי אזוי משטעלט דיר פור. אודר וי אזוי סי זעט אויס. ווער מיינט אפשר דיין שלעכטס. זיי זענען נישט אונזערע פרובלעם. סי וועט נאך זאן צייט פאדעם. אוואדע. אבער נישט יעצט. יעצט איז א שווערע צייט. א צייט וואס די וועלט האט נישט געזען צענדליגע און אפשר אינדערט יאהר.

אין בורו פארק איז נישט דא ״די מדינע״ אין סטמפורד היל איז נישט דו קיין ״ציונים״ זיי וויינען אויף דעם מצב, באגרובן די מתים און בעטען זיך ביי אייך מיט צושאסענע הערצער און דרך גיווייגטע אויגן , הישמרו והיזהרו על נפשותיכם.

אלע גדולים האבן קלאהר געזוגט אין איבער גיחאזערט אז סאיז א חויבע אויף יעדער איינער אכטונג צי געבן די הנחיות פון משרד הבריאות. און ווער סאלט דאס נישא האט א דין פון א רוידף און א מזיק און ממעג הים פארמאסרן צו די מדינע.

טייערע ברידער, ביטע, האבט רחמונעס אויף אך, אויף אייער משפוחס, העלטרן, באבעס און זיידעס, ברידערס און שוועסטערס, קינדער און אייניקלך. פאלגט די הנחיות - וואש זיך די הענט מיט זייף וי מער. שטייט וואט צווי מטר איינער פין דעם האנדערן, און בלייבטס אין שטיב. נישט ארויס ג’יין אויב ממיז נישט.

לך עמי בא בחדריך, וסגור דלתך בעדך, חבי כמעט, עד יעבור זעם".

ובתרגום לעברית:

"יהודים הצילו: זאת לא המדינה שמדברת אליכם עכשיו. גם לא פוליטיקאי. זה אני. אחיך. שלמד איתך באותו חיידר. אולי אפילו באותה כיתה.

שם למדנו את הציויי -ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. הציווי היסודי המוסרי העליון שעליו חונכנו. ״וחי בהם״ ולא שימות בהם״ אמר לנו הרעבע בחיידר. פיקוח נפש דוחה הכל.

אל תסתכלו על מה שאומרים עליכם בתקשורת. אל תחשבו על איך זה נראה או איך שמציגים אתכם ומי אולי נגדכם. יש הרבה מה לשפר בזה. אבל זה לא הזמן. אנחנו במצב חירום. מצב חדש שישראל והעולם לא ידעו מזה עשרות שנים.

בבורו פארק אין את ״מדינת ישראל״ בסטמפורד היל אין את ה״ציונים״ והם עומדים שם ובוכים על העבר. קוברים את המתים ובלב קרוע ועיניים דומעות מתחננים אלינו - חושו והתעוררו. הישמרו והיזהרו על נפשותיכם.

כל גדולי התורה בארץ ישראל כבר הכריזו וחזרו והבהירו למי שהיה ספק - חובה על כל אחד ואחד להקפיד על הוראות והנחיות משרד הבריאות. מי שמפר את ההנחיות יש לו דין רודף ומותר למסור אותו לרשויות.

לך עמי בא בחדריך, וסגור דלתך בעדך, חבי כמעט, עד יעבור זעם.

אחים יקרים: אנא, רחמו על עצמכם. חוסו על המשפחות שלכם. ההורים. הסבים והסבתות. אחים ואחיות. ילדים ונכדים. הקפידו לשמור על הכללים. צייתו להנחיות: רחצו ידיים עם סבון לעתים קרובות. שמרו מרחק של שני מטרים האחד מהשני. והישארו בבית. לא לצאת אם לא חייבים.

לך עמי בא בחדריך, וסגור דלתך בעדיך, חבי כמעט רגע, עד יעבור זעם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר