"אי אפשר לפסוק"

האב"ד נגד הלומדים רק ספרי קיצורי הלכות: "מכשול גדול"

הגאון רבי אשר וייס, משבח את ספרי הקיצורים בהלכה אך מבהיר כי כדי לפסוק הלכה למעשה, יש לרדת לשורש הסוגיה, ולא ניתן להסתפק רק בלימוד הקיצורים, ללא הראשונים והאחרונים (חרדים)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(באדיבות קבוצת הוואטסאפ שיעורי ופסקי המנחת אשר)

הגר"א וייס, אב"ד קהילת דרכי תורה יוצא בחריפות נגד אלו הלומדים רק בספרי קיצורים הלכתיים ומבהיר כי לא ניתן לפסוק על פיהם הלכה למעשה: "מכשול גדול", אומר על כך ר' אשר.

במהלך שיעורו השבועי, התייחס הרב וייס לספר הקיצורים הרבים שיצאו בשנים האחרונות, הבהיר כי מדובר בספרים נצרכים, אך התבטא נגד הלומדים רק בהם - בלי לרדת לעומק הסוגיה.

לדבריו, "כדי לדון בכל סוגי הלכה למעשה, קודם כל אתה צריך להבין את שורש העניין. זה אחד הבעיות הגדולות בעולם ההלכתי היום, ולאמיתו של דבר, בכל סוגיה יש כל כך הרבה חומר שצריכים ללמוד ולכן כותבים היום קיצורי דרך".

"הרבה אנשים, במקום ללמוד את הסוגיות, ואת הראשונים ואת הבית יוסף ומשם להגיע למסקנות ההלכתיות, לומדים ישר הלכה למעשה. ובפרט, מכשול עוד יותר גדול, כשמשתמשים בספרי הקיצורים בלי להבין כלל את שורשי הסוגיה".

הרב הבהיר, "עכשיו, אני אינני מן המקטרגים. אני חושב שיש תועלת עצומה בספרי הקיצורים בהלכות. ומי שיאמר לכם שהוא אינו משתמש בספרי הקיצורים האלה - צריך בדיקה אחריו".

"כולנו משתמשים בהם, ויש בזה ברכה מרובה. גם התלמיד חכם הגדול ביותר, אינו יכול לזכור את כל מה שאברך מוכשר - שהוא יושב על סוגיה, עובד כמה שנים, וכותב ספר - גם הגאון הגדול ביותר לא יכול לזכור את כל החומר הזה ולכן יש ברכה בספרים האלו".

אך למרות הברכה בספרים, הבהיר הגר"א וייס שוב, "אבל לא לפסיקה הלכה למעשה. כדי לפסוק הלכה למעשה אתה צריך להבין את שורש הסוגיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר