חשיפת 'כיכר השבת'

המאבק בקורונה: הראשל"צ וגמזו במכתב משותף

"מי שמסכן אחרים, חשש רציחה בידו", פוסק הראשון לציון הגר"י יוסף, בקריאה משותפת עם פרויקטור הקורונה פרופ' גמזו, המקיים איתו התייעצויות - כפי שנחשף ב'כיכר' (אקטואלי)

ישי כהן | כיכר השבת |
גמזו בלשכת הרב הראשי (צילום: ללא קרדיט)

הראשון לציון, הגאון רבי יצחק יוסף, ופרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו, קוראים במכתב משותף לציבור, לשמור על כל הוראות משרד הבריאות. "על פי הנחיות משרד הבריאות, וממילא גם על פי ההלכה, מי שמסכן אחרים - חשש רציחה בידו, ועוונו ישא", פוסק הראשל"צ.

כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', פרופסור גמזו נועד עם הגר"י יוסף להתייעצות בסוגיות הלכתיות בנושא הקורונה. ובמהלך המפגש סוכם על מכתב משותף שיפורסם לציבור.

בתחילת מכתבם זה, מודגשות הסכנות הבריאותיות, כמו גם הצורך בהחמרה בהנחיות בנוגע להתמודדות עם מגפת הקורונה, "שהפילה חללים רבים, צעירים וזקנים, בריאים וחולים".

"תורתנו היא תורת חיים", נפתחת הקריאה המשותפת, "והיא מצווה אותנו ונשמרתם מאד לנפשותיכם, ועוד אמרה התורה, וחי בהם, ודרשו חכמים בגמ' יומא פה: ולא שימות בהם. ולכן פיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה".

הראש"ל מצטט את דברי הרמב"ם (פרק ב מהלכות שבת הלכה ג) שכתב: "ואסור להתמהמה בחילול שבת לחולה שיש בו סכנה, שנאמר 'אשר יעשה אותם האדם וחי בהם ולא שימות בהם'.

בנוסף מביא הגר"י יוסף במכתבו את דברי התוספות (בבא קמא כג ע"א) שכתבו: "יותר יש לאדם ליזהר עצמו שלא יזיק אחרים משלא יוזק". מה שרלווטני מאוד למצב הנוכחי.

במכתב המשותף מפורט עוד, כי חובה מוחלטת להקפיד על עטיית מסיכה במרחב הציבורי, ובתוך בתי הכנסת. כמו כן יש לשמור על ריחוק והימנעות מהתקהלויות מסוכנות: "שומר נפשו ירחק מאירועים אשר אין מקפידים בהם על הכללים ומתקהלים מעבר למותר", נכתב.

באשר לאנשים החשים בתסמינים, כגון קושי בנשימה, שיעול או היעדר חוש ריח וטעם, וחום, נכתב כי "חובה גמורה עליהם להיבדק. וכי אסור באיסור חמור לאדם לעשות דין לעצמו ולהביא אחרים לידי סכנה".

הרב יוסף הוסיף וכתב, כאמור: "וכבר מילתי אמורה בזה, שעל פי הנחיות משרד הבריאות וממילא גם על פי ההלכה, מי שמסכן אחרים חשש רציחה בידו ועוונו ישא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות