המטרה של אלול • טור

סליחות: הכבדה על המוני יהודים מזרחיים?

הרב ישעיה שטיינברגר, מסביר על המהות האמתית של חודש אלול ותוהה בקול: 'למה לשבש את יומם של המוני בית ישראל המזרחיים. שמסתובב לו ארבעים יום סהרורי ועייף' • טור (דעה)

תפילה - כמו מלאכי מעלה (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

אין בלוח השנה העברי תקופה מפחידה כימים הנוראים. לא מדובר רק על ראש השנה, עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים. יש בסביבת "מרכזים" אלו מעין "פרברים", אירועים שמרחיבים את המערכת לפריפריה הגדולה כמה מונים.

מהתורה אין לנו אלא ראש השנה ויום הכיפורים. ימי תשובה המחברים בין ראש השנה ליום הכיפורים, עשרת ימי תשובה, הם גשר שנזכר רק בחז"ל. אבל המבוא הגדול, בחינת שלושים יום קודם לחג, חודש אלול, אין לו זכר אלא בראשונים.

וכאן הצטרפו מנהגים שונים ורבים שמתחו אחורה וקדימה את העניין עד שאנו, לפי כמה דעות, חווים מעין רצינות (יש שיכנו זאת דיכאון) מתמוז עד חנוכה, ולכולי עלמא מאלול עד סוף חגי תשרי.

אין זה דבר של מה בכך. הלא כל אופי החיים וההתנהלות משתנים בקיצוניות. אין ספק שזה מלמדנו על מהות מנהג בכלל ושל אלול ובני לווייתו בפרט. רבי ישראל מסלנט, מחולל תנועת המוסר, כתב: "לפנים בישראל, כל בעל נפש, לשמע המילה 'אלול' פלצות אחזתו".

מסתבר ש"לפנים" מקפל בתוכו ימי קדם. אולי מכוון אף לתקופת המקרא. המנהגים שיסודותם בהררי קודש הפציעו על קרקע פורייה שהתקיימה בה מציאות מסוימת. אלא שלא לכל מציאות כזו הייתה תגובה הלכתית מחייבת. רק בעלי נפש חשו בה.

כותב הטור, הרב ישעיה שטיינברגר

לימים, עם ירידת הדורות, החליטו חכמים, ולפעמים אף העם עצמו, שהגיעה השעה למסגר תחושות ורעיונות היוליים, הקשורים לזמן או לגדרים אחרים בהוויה, לפעילות מעשית.

כך התפתחו הרבה מנהגים וביניהם גם מנהגי הימים הנוראים שכבשו נתח כה גדול ומשמעותי בהווי הזמן שלנו. (ש"י עגנון, בספרו "ימים נוראים", "שם לב" שאפילו הדגים בנהר הוויסלה, בפאתי בוצ'אץ' עיירתו, והמשרתת הנוכריה בביתו נתקפו רעדה לשמע תקיעת השופר).

ועדיין לא התגבשו המנהגים עד שהשולחן ערוך (תקפ"א) פסק: "נוהגים לקום באשמורת לומר סליחות ותחנונים מר"ח אלול עד יוהכ"פ." רוצה לומר, השמש דופק על התריסים בשכונת נחלאות, למשל, וכל הגברים, לרבות הזאטוטים, מתעוררים לפנות בוקר עייפים אך נרגשים ורצים לבית הכנסת "עדס" לומר סליחות במנגינות מקודשות ואהובות עד אור הבוקר. וככה זה במשך כארבעים יום. (לא אחת ייתקלו הבאים לבית הכנסת בקבוצות תיירים שהגיעו להציץ במסגרת "סיורי סליחות" מודרכים בפלא האנתרופולוגי).

הרמ"א, בהגהה לשולחן ערוך שם, מציג בלאקוניות אלול "קצת" שונה: "ומנהג בני אשכנז אינו כן, אלא מר"ח ואילך מתחילים לתקוע (בשופר) אחר התפילה". האשכנזים מתחילים לומר סליחות באשמורת הבוקר, רק סמוך לראש השנה. לא קשה להבחין בהבדל העצום בין מנהג ספרדים לזה של האשכנזים. בשעה שהראשונים מדירים שינה מעיניהם שעה ארוכה עם שחר, האחרונים יוצאים ידי חובה אחר תפילה, שעשויה להתחיל כבר כשהשמש מתקרבת לשיא זריחתה, בתקיעה שארכה שניות ספורות.

הספרדים בכלל אינם מחמירים לעומת אחיהם האשכנזים. נהפוך הוא! האשכנזים מתייחסים לאלול כמבוא לראש השנה, ליום הדין. השופר אמור להפחיד ולעורר את אימת הדין. "היתקע שופר בעיר והעם לא יחרדו". ואילו הספרדים עוסקים במבוא ליום הכיפורים, יום של סליחה וכפרת עוונות - חיבוק, כביכול, עם בורא העולם. אני לדודי ודודי לי. כפשוטו.

נמצא שאמנם מבחינה פרקטית הספרדים מכבידים והאשכנזים מקילים. אך מבחינת התכנים, מתהפכות היוצרות. דין, המיוצג ע"י ראש השנה, חמור וקשה בהרבה מיום הכיפורים המסמל רחמים. (לכן לא היו ימים טובים לישראל כיום הכיפורים, שהיה עת מחיקת עוונות. תענית ל,ב). אפילו המנגינה המזרחית הידועה "חטאנו לפניך וכו'" בסליחות הספרדיות מסתלסלת בנימת שמחה מסוימת. ואילו הסליחות האשכנזיות מלוות לא אחת בזעקות שבר ובבכיות.

אמנם גם ההכבדה המעשית של מנהג המחבר, הספרדי, די בה לשבש את יומם של המוני בית ישראל המזרחיים. הן מי שלא משלים שעות שינה, מסתובב לו ארבעים יום סהרורי ועייף. פוסקי ההלכה היו מודעים לסכנת הנפשות שעייפות יתירה עלולה ליצור. פעם דאגו בעיקר למלמדים שעלולים למעול בשליחותם או לשוחטים של כפרות שחר יום הכיפורים שעלולים לנבל את העופות. אבל בזמנינו מבינים שרובינו ככולנו, הנוהגים ברכב כלשהו, עלולים לגרום לתאונות רח"ל.

לכן יצאה מבית מדרשו של הראשל"צ הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל הוראה המאפשרת מנהג יותר מתון באלול. לא חייבים לומר סליחות באישון לילה אחר חצות או טרם הזריחה באשמורת הבוקר. אפשר לקיים את המנהג בלי עיניים טרוטות ואבדן פוקוס באמירת סליחות אחר חצות היום בצמוד למנחה גדולה ובא לציון גואל.

מעתה דווקא האשכנזים נמצאים בסכנה יתירה שכן תקיעת השופר המעוררת חרדה מזכירה את יום הדין והמשפט, שלב שעוד מקדים את הסליחה והכפרה. (ר' רמב"ם הל' תשובה ג,ד). אין מראה פניו של האשכנזי המודאג היוצא מבית הכנסת כסברו המאושר של הספרדי שבטוח בסליחת ה'.

בין כך ובין כך הולכים כולנו אל הלא נודע ותפילותינו עם תקיעתנו – יחד או לחוד – הם המזור והסגולה לשנה הבאה עלינו שתהיה לטובה.

ה' ישמע הן את קולות שוועתנו וכן את תקיעות שופרותינו ונזכה לכתיבה וחתימה טובה.

*הכותב הוא הרב ישעיה שטיינברגר, רב שכונות רמת שרת ורמת דניה וראש מכון "זיו התורה".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

84
לעניות דעתי אין קשר בין הכותרת למאמר עצמו,מן הכותרת נשמע כאילו הרב שטיינברגר מזלזל במנהגי אלול אצל עדות המזרח והקורא את המאמר רואה שבסך הכל מדובר בהשוואה בין מנהגי העדות ברוח טובה ובלי שום זלזול או אמירה לא טובה
י.יזהר
83
וואוו איזה פילפול ליטאי חריף ממש תענוג רוחני צרוף מי זה הדוקטור ליהדות הזה בטח דיקן מהאוניברסיטה העיברית נכון
ספרדי
82
מבזה מנהגי ישראל !!
להוריד את הכתבה !!
81
ב"ה רבינו האר"י זלה"ה, הרש"ש, החיד"א, הבן איש חי, וגדול דורינו חכם עובדיה, אמרו סליחות.... מה לכבודו יש להגיד על זה?.... האם אנחנו הספרדים צריכים ללכת בדרך שלך?
r a
80
אם זה היה הפוך היית אומר הספרדים לא אומרים סליחות והם ערניים וזה לא צורה של אלול. ואם אתה מדבר על עייפות אז כל האברכים בסדר א' בבוקר עייפים אז אולי גם לא ילמדו תורה וכולם יהיו ערניים מה אתה אומר? ובמאמר מוסגר אנחנו בכולל אומרים סליחות ב1 בצהרים מה דעתך? כמה שטויות במאמר אחד
אליהו
79
ובכן מכל מה שהבנתי מהנאמר, זה נובע אך ורק ממקום של הצטדקות והסברים למה האשכנזים נוהגים נכון בכך שהם קמים רק 4 ימים לפני ר"ה לעומת המזרחיים 30 יום שאין זה נכון לדעתו.. אל תדאג כבוד הכותב, ערכיכם לא יורד בשל ההבדל העצום כפי שציינת - בין ספרדים לאשכנזים במנהג הסליחות. אל תדאג! כולנו מעריכים מנהגי
יעל כהן
78
למה לזלזל במנהג ישראל קדוש זה שנהגו כל עדות המזרח? וכן מדבר על מרן השו''ע כאילו הוא חבר שלו. ולגבי העייפות אפשר ללכת לישון באמצע היום שעה אבל לא בגלל זה להגיד שזה מנהג מחמיר ולזלזל בו ואדרבה בגלל שקמים באשמורת וזה קשה וזה לוותר על השינה זה מראה על הרצון לחזור בתשובה ואולי זה כל העניין כי זה מה שה'
מי אנכי
77
הכותב צריך לבקש סליחה מהמוני בית ישראל מעדות המזרח שמשמרים את המנהגים הקדושים שנהגו בהם צדיקים לאורך הדורות ואין שום קשר בין הדברים אים למישהו קשה לקום לסליחות הוא לא חייב אבל מי שכן עושה את זה יבורך כמובן בתנאי שהוא לא נהג אוטובוס או רכב כבד
שי
76
במחילה מכבוד הכותב, אבל דבריך שזורים בנימת זלזול במנהגי ישראל שאף אם אינם נביאים הם, בני נביאים הם. חכמים הזהרו בדבריכם!
איש יהודי
75
בזכות הסליחות רבבות ספרדים חוזרים לצור מחצבתם. מה שהסמול הארור נישל אותם ממורשתם הסליחות מחזירים אותם לשורשים. נמשלו ישראל ליונה שתמיד חוזרת לקן שלה. עצתי לכותב המשסה ומסית למחלוקת תסתובב ברחבי הארץ ותראה הנוער הספרדי היפה והבריא איך כל שנה הוא מתעורר וחוזר בחזרה לצור ישראל ותפארתו.
מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ. מעולם לא תמצ
74
אני אשכנזי, ואני אומר שזה מאמר טיפשי מטופש, של אדם שדוחף את אפו, למנהגים קדושים של אחרים, ומנסה "לקרר אותם", מבחינתי זה כמו עמלק, (באמת לא מבין מה הוא רוצה, אולי פרסום?) אסור לקרר ולזלזל בשום מנהג ישראל קדוש, ובפרט שיש צבור שקם להגיד סליחות, זה ממתיק את הדין למעלה
פרידמן
73
בשביל זה יש את גדולי ישראל .
אשכנזי לא יכול להגיד לספרדי לבטל מנהג
חצוף! הרי הרב עובדיה בעצמו אמר כך !!!
יונתן
72
בבקשה להטיף מוסר לאשכנזים. מה לך ולספרדים? אתה גדול ממרן בית יוסף? אתמהה!
ערן
71
אם האשכנזים השמאלנים ועוכרי הדת מתל אביב היו באים לסליחות שלכם- אולי היו משתנים לטובה. אתה פשוט מקנא שאין ביכולתם של האירופיים החרדים לקחת את ה"עמך" לסליחות
לשטינברגר
לא בהכרח. יש כאלה שיכולים להגיד סליחות ואח"כ לדקור...
זונדל פעטשגעבער
70
ככה אנחנו נראים לך סהרוריים ועייפים תתבייש
.
69
הנה הגיע עוד פטרון היודע טוב יותר מקדמונינו את הנדרש, מערבב הקלות והחמרות סכנות והכבדות ועוד מוסיף לסלט תבלינים שאינם ממן העניין לידיעתך קהילות רבות של הספרדים נוהגות לתקוע בשופר בסליחות צא וחשוב עתה, לאיזה חג, הכבדה או חומרה שייך!!!
יוסי
68
באמת הרבה ספרדים לא קמים כל אלול לסליחות....רק מתחילים כאשר גם האשכנזים מתחילים.....בגלל הקושי שיש בדבר....
קובי
מאוד מעניין ! אנחנו רואים עשרות אלפים שנוהרים כל לילה על מה אתה מדבר??? רק שטויות והבלים ואני בטוחה שהכל נובע מקינאה גרידא ותו לא!!!! הספרדים מחכים כבר לאלול, אני שומעת אברכים שטוענים שזו התקופה הכי יפה שלהם מכל השנה!!! מי שלא יכול לא יקום לא מכריחים אף אחד!!!! זוהי זכות גדולה לאמר סליחות וגדולי ע
חני
את התגובה הזאת היה אפשר פשוט לענות על הטענה שנטענה בלי סתם להסית ולעצבן הרבה אשכנזים שלא מסכימים עם מה ש"קובי" טען, לא צריך סתם לתקוף ולהכליל. באמת ש"אשכנזים יבשים" וכו היה ממש מיותר.
מזמשנה
67
חבל שמבחינתך אלול הוא חודש של פחד ולא של קרבה לה'.
ישראל
זה גם וגם נשמה
אני
66
חשוב לפרסם יותר מאמרים מסוג זה. צריך לדעת שכמעט כל ההלכות המעשיות שיהודי נוהג בהם במשך היום, הם מנהגים בלבד או דברי חז"ל יחסית מאוחרים. יהודי שיקיים רק מצוות עשה או דברים המוזכרים בתלמוד, יגלה שסדר היום שלו שונה מאוד מסדר היום הרגיל המוכר, ואין בו כמעט כלום. למשל, חישבו איך תיראה תפילת שחרית של ברכ
חנן. ב.
65
לפני שמדברים על לקום שעה קודם לסליחות חודש בשנה, בוא נדבר על להקל על עם ישראל שלא ילכו עם שטריימלים, ומעילים ארוכים בחודשי הקיץ, בחום ובלחות של ארץ ישראל.
שריימל ומעיל באוגוסט
😂🤣😂😂😂צודקקק
ספרדי
מכנסיים צמודות יותר גרוע
חח
64
טוב שאשכנזי משתדל להקל על ספרדים המשכימים קום... אבל הרב וואזנר זצ"ל אמר שהרמ"א חולק אך ורק בענין זמן הסליחות, אבל גם אשכנזים צריכים להשכים באשמורת הבוקר כבר בתחילת אלול ללימוד ותפילה! שואל אני את הכותב: אני אשכנזי מכל כיוון שהוא, אבל משכים קום ומצטרף גם לסליחות הספרדים - בגלל התוכן, הלשון המובנת ש
יהודי ישראלי פשוט
63
חחח הוא הפך את הספרדים שמחמירים באלול ועשה אותם מקילים לעומת האשכנזים שתוקעים בשופר והם המחמירים הגדולים... חחחחחי
מוישי
62
לא יאמן לאיזה שפל האשכנזי מנסה לגרור את הספרדים... ועוד בחודש אלול... עצוב
שטיינברגר אשכנזי קנאי
61
לא כל כך הצלחתי להבין מה מטרה של טור כזה ועוד שיפורסם באתר מצליח.... בכל אופן אחד הדברים המסמלים את ההבדל בין אשכנז לספרד זה החום הרגש ועוד כהנה נראה שהספרדים יותר התברכו בזה ואילו בני אשכנז יותר נוקשים ותקיפים..... ואולי בזה נעוץ הענין.... בכל אופן איני בא אלא להזכיר לכבוד הכותב שיהדות ספרד לא הומצ
מאיר
60
הזיה.....
חחחחחח
59
אצל החסידים אלול ותשרי הם מהשמחים בשנה כיון שנמחלים עוונות אז ובפרט בר"ה וביו"כ
נכון
58
נוסח הסליחות הספרדי . מעורר הלבבות. אז כדאי ורצוי לקום באשמורת
אריאל
57
בשמו מבצבצות אותיות שטן. סליחות זה מיועד לטיפוסים כמוך שלא יבזבזו זמנם בלשון הרע ורכילות ופקפוק על גדולי ישראל שאינך מגיע לקרסולי קרסוליהם
עכשו תבינו למה פרצה שואה בעיקר לאשכנזים
56
פסח. הכבדה על בית ישראל האשכנזיים. למה לשבש את חייהם של המוני בית ישראל האשכנזיים אשר מסתובבים רעבים שבוע שלם.
פסח
55
כתבה כל כך מיותרת!!! כאילו משווים מי יותר צדיק...מי מחמיר יותר ממי... מנהג אבות אין לשנות לכתחילה של הלכתחילה קמים באשמורת ובחצות היום זה בדיעבד של הדיעבד!!! אלול חודש כל כך מסוגל במקום לחזק את עם ישראל שמחרף את נפשו ומבקש סליחה מקונו הכותב מחפש צדיקים נסתרים חבל חבל מאוד!!!
לאה
54
זה כפירה וזלזול בשו”ע! מי שקשה זה עניין אחר. אבל גם האשכנזים וגם הספרדים צריכים לחיות את אלול!
יהודי
53
ככר השבת, תודה. תודה על מאמר הגות, חכם, מקורי, כתוב היטב, על ידי תלמיד חכם, איש ספר, בעל אופקים רחבים. תמשיכו להביא מאמרים טובים כאלו.
יאיר
😂🤣🤣🤣🤣😂😂😂חחחחחח אני בריצפההה
.....
52
העיקר שהספרדים שבעים ומרוצים בפסח והאשכנזים אוכלים ביצים גזר ותפו"א ל-ש-ו-ב-ע
משה לומ
על מה אתה מתבכיין??? על זה שאתה צריך לקיים את ההלכה שלך???
מזמשנה
51
אחלה כתבה .קצר קולע ונכון
AH
איפה היראה? איפה התשובה? קצר וקולע- איך יגיע משיח ? ע" י תחרות או ע" י כף זכות...
יצחק
לא הבנת הוא קצר ראיה(לא דווקא פיזית) וכנראה שמשעמם לו אז הוא קולע בכדורסל
לא הבנת
50
ליצן ממש
ליצנות
49
ככר החוצפה די מכתבות מזעזעות כאלה. נו באמת יש כאן קומץ של חכמה? מישהו שם על כתבות של דברי הבל כאלה רוע שטות וממש בזיון לשכל
ללא שם
48
בושה וכלימה שאתר חרדי מביא דברים כאלה, ועוד עם כותרת שנשמעת כאילו נגד השו"ע. אוי לנו.
חיים
47
איך לקחת מלח וסוכר,בשר וחלב,עירבבת דברים בלי קשר ובלי טעם. מהיכן לקוח המנהג לקום באשמורת? ממעמד הר סיני!!! 40 ימי רצון.... ה' שט באשמורת הבוקר.... יש רחמים אין סופיים באשמורת הבוקר!!!! יש עת רצון ואתה רוצה שנישן???? לא עשינו עברות כל השנה??..אנחנו לא זקוקים לרחמי ה'? מה עם,פרנסה? ילדים? שלום בית? בר
איש קרית ספר
46
בעצם מה שבא להגיד שהספרדים סתם קוראים סליחות ומתעייפים מזה ולא מתחזקים ונבהלים לעומת האשכנזים שרק תוקעים בשופר מספר שניות ואוחזתם רעד וחלחלה... ממש.. חחח עולם הפוך...
מנדי
חחחחח קלעת בוללל
/
45
אלול... מי שלועג לאחר וצוחק עליו (וכמובן מוסיף הסברים מנומקים ומלומדים כמנהג הארופיים המתורבתים)- אין טעם לסליחות שלו בכלל שיקרא ספרי מוסר
שינאת חינם וקנאה
44
למה לטרוח להסתובב סביב החתן שבע פעמים - זה מעייף למה לעשר כל שקית במבה או כל תפוח בפעם השניה - זה מעייף למה לא לטלטל במקומות שיש ערוב כי לא סומכים- זה מעייף שוב ושוב ושוב עליונות גזענית של אנחנו מבינים ואתם לא אל תתערב!!!!!!! אלו המנהגים וככה הם מעולם לא שאלתי למה הם לא אוכלים קטניות או שרויה ולמה
לא משנה בכלל
43
חוסר הידיעה שלו בפנמיות התורה מביאה אותו לכתוב את מה שכתב .קצת ריח של השכלה
ש.ש.
42
לספרדים יש יותר על מה לבקש סליחה... קטניות בפסח, חתונות בספירת העומר וכו'... סתם...
ליטאי פשוט
מסכים איתך:) סתםםםםםם אני בעצמי ספרדי...
אריק
41
בס"ד כל מי שהסתכל על הכותרת בלבד, וריפרף על עוד כמה מלים צודק בתגובתו השלילית. אבל האמת היא שונה לחלוטין. הכותב לא הביע ח"ו שום עמדה שלילית, לא נגד מנהגים ובוודאי לא נגד גדולי העולם,שהתייחסו וקיימו בעצמם מנהג קדוש של אמירת סליחות עם שחר. (כבר הרמב"ם בהל' תשובה ג,ד כותב על מנהג זה. אלא שדעתו כמנהג
איתי
40
צודק 🤣🤣🤣🤣
ל67
39
יש עוד קישקוש בחצי שקל עם דיבריי פילוסופיה מבית מדרש אירופאי מהול באפיקורסות ונישואי תערובת שהוא רוצה ללמד אותנו היהודים?
ספרדי
38
שמד הציונות לא הספיק?
עוד אשכנזי שעושה רפורמה למזרחיים?
37
מי שקשה לו מתפלל סליחות בבוקר
לאשכנזים המדומים שמתחזים לספרדים
36
פשוט חוצפה סהרורים ועייפים איי... לאן הגענו......... טור נוטף בוז ושחץ לאנשים שאינם כמוך... אין שום אדם שראוי בכלל לדבר ככה בבוז למנהג קדוש ומקודש של המוני בית ישראל!! אפילו גדולי ישראל והפוסקים לא דברו בבוז מחפיר כזה!!! וחבל שזה מה שמעסיק חלק מהאשכנזים באלול "המפחיד" שלהם.
יאיר
35
רבינו ? למה להיחלץ ? אתה גם יכול לומר סליחות איתנו ביחד ... אין צורך למעוך את מנהגי השני כדי להרגיש טוב עם עצמך ... גם לך יש על מה לסמוך,אלו ואלו דברי אלוקים חיים. במילים אחרות , אפשר להמשיך לישון ללא נקיפות מצפון ,גם כאשר אתה שומע את אחיך הספרדים מבקשים מהשם מחילה סליחה וכפרה .
ללא שם
34
סליחה שלא הצלחתי לרדת לסוף דעתו של הרב הכותב. המנהג, מנהג. אין איש מעז לסור ממנו. הגר"ע זצ"ל התייחס לאברכים עמלי התורה שמיעוט השינה שלהם גורם לביטול תורה. אך אנו, שפנויים למאמרים באתרי אינטרנט, יכולים להרשות לעצמנו לקום באשמורת הבוקר, להתחנן ולבקש סליחה (ויש על מה...). בעניין ה"הכבדה", ניזכר בדברי ה
לא מבין
33
רחמן הבחור
שקר
32
בושה, השתיקה יפה לך. נמאס כבר, כל אחד עם קצת כושר דיבור ועוד כמה נתונים "חשובים" חושב שהוא יכול לחנך את העולם.
ללי
31
מנהג להגיד סליחות מר"ח אלול הוא רק מנהג ולא חייבים לעשות את זה בכל אופן. כל אברך כולל שפוי עושה את השיקול דעת הפשוט בינו לבין עצמו! אבל מפה עד שרב מהמגזר אשכנזי יתחיל להביע דעה על זה לא ראוי כלל! כי מילא סביר להניח שלא עשה את זה אף פעם ולכן לא יודע כמה יש לו זכות דיבור על הנושא!
אא
30
הרי אם סליחות זה רק הכנה ליוה"כ והאשכנזים עול תוקף ר"ה לנגד עינהם ולא חדוות כפרת עוונות ביוה"כ, ובשל כך אוחזים הם מנהג תקיעת שופר כל חודש אלול להרתיע ולהמיס הלבבות בהכריז כי יום הדין הגדול בפתח, ולכן לא אמירת סליחות עיקר, מדוע בכלל להתחיל לומר סליחות שבוע לפני ר"ה, הרי האריך הכו
דורון
חחח אחלה תשובה
.
29
קוקוריקו תרנגול
מדהים
28
לסיכום.. "עפרא לפומיה"
גבי
27
איפה הפאנץ?? לא ידענו שהסליחות מעייפות? וגם....מה זה השיח הרדוד הזה..אשכנזי ספרדי וכו מאיפה הגישה הרדודה הזו של הסתכלות על סליחות כאזה מציאות דכאונית? באמת נראה שאין כאן מסר רציני...
אלחנן
26
ועוד כמה באמת אומרים בבכיות ובטוח שיש ספרדים כנגדם שמתעוררים גם מהשירה כי זה מה שמקרב אותם לאבינו שבשמים כי אנחנו דוגלים בקירוב אנשים מסורתיים ואצל הספרדים יש גם חרדים גם דתיים וגם מסורתיים ובאנו לקרב לא לרחק וערער על מנהגים
דוד
25
כתיבה יפה
שחר
24
בן אדם מוזר
מה זה משנה???
23
ממלכת כוזר זה לפי כל החוקרים ההסטוריונים המדינה שנקראית היום אזרבייג'אן, שזה מדינה מוסלמית, ולפני מאות שנים התגיירו שם חלק גדול ליהדות, אפשר לראות אפילו שגם המוסלמים במדינה, וגם היהודים מתנהגים ממש כעם אחד, וכאחים, וזה המדינה המוסלמית היחידה שממש משתתפים בשמחות אחד של השני, ואין שום מתח ומחלוקת בי
לתגובה 14
אתה כותב שטויות בלי לדעת, מהיכן לקחת את זה??? ובכזה ביטחון עצמי? כדאי שתבדוק עוד פעם!!
אחד שיודע
22
מי שמלגלג על מסורת מנהגי ישראל בידוע שנזרקה בו מינות. אגב, אני אשכנזי ליטאי בן עולם הישיבות. זה בכלל לא קשור לעדה.
דוד
חצוף! הרי הרב עובדיה בעצמו אמר כך !!!
עקיבא
21
מדוע הכותב מקרר את מנהג אבותי ואבות אבותי דאגה? אני לא ממש בטוחה ככה מתחילות רפורמות ביהדות המסורתית?
חנה
חצופה! הרי הרב עובדיה בעצמו אמר כך !!!
יוחנן
20
מי שאין לו רגש אהבה ושימחה על סליחת ה' ובא בהרגשה שהוא אשם- אין לו כוח נפשי לחודש אלול ה' דורש רגש ולא דיכאון ועצב... "אשר לא עבדת את... בשמחה ובטוב לבב" השמחה ורוממות הרוח משתלבת עם הרצינות
ליטאי דיכאוני
אבל למה אתה דיכאוני???
ספרדי שמח
19
בורות שכמותה לא פגשתי מעולם אין לו מושג מה הוא מדבר ניכר שלא היה בסליחות עם אנשים רציניים כך שאין לו מושג כמה בוכים וכמה רועדים מיום הדין ובקשר לתכנים עיין ברח פרינלדר מה עניינה של סליחה קודם יוה"ד רק מה הכי קל לדבר ולהראות אינטלקטואל בלי באמת לדעת משהו בטח ובטח שלא לפסוק עפ"י סברות כאל
אפלטון
18
כנראה כבודו לא השתתף בהתוועדות חסידית של חודש אלול
איינער
17
מהו רוצה?
איש
16
הוא רוצה שיבואו גם לבתי כנסת של האשכנזים אבל אין מה לעשות שם אף אחד לא יבין מלמולים והגיה ארופאית גרמנית מוזרה...
אשכנזי דיכאוני קנאי
15
די עם הקטניות בפסח מדוע סתם להרוס לאנשים את החג וכבר אמרו גדולי אשכנז הלואי שהמצה שאנחנו אוכלים לא יהיה בה חשש חמץ כמו האורז של הספרדים
ספרדי גאה
.
ללא שם
מה הקשר????????????????????
יאיר
14
הכתבה יפה. התוכן ברור. האזכור של ש"י עגנון מיותר. אין צורך לערב קודש וחול.
שרגא
13
אני לא כ"כ מבין מדוע חותר הכותב להוכיח שבכל זאת האשכנזים מחמירים?? אני גם לא מבין מי החליט לכבודו האם יותר חשוב להתכונן לר"ה או ליום הכיפורים, מניין הברומטר אשר יעריך את חומרת הימים הנוראים? ואם כבר הזכיר כבודו את פסיקתו של מרן הגרע"י יתכבד ויעיין בספריו בודאי לא הורה באופן גורף לא לקום לסליחות מפני
לא מדויק ומתנצל
12
אייך מפרסמים כתבה כזרת שכל כולה זלזול ביקר וקדוש ומנינהגי ראשונים? הכותב בנושא זה לפחות מגלה פנים בתורה שלא כהלכה.... אבקש מהמערכת הנכבדה לפרסם כתבה אחרת שתתקו את העוול של הכותב..שכאי שיחזור בתשובה ולפחות לא יבור עבירות בחודש אלול.
דוד
11
תמשיכו לקום לסליחות כי אין חולק על מרן הבית יוסף, וגם הכוזרים למינהם, לא ישנו זאת. ותתנו צדקה וה׳ יעזור לכולם ,
מכלוף שירזי חוברא
10
הופכים מנהגים לפוליטקה... רח"ל נכון רק בסגנון, אבל..
אבא
9
מסכן רחמנות על האיש. תבדקו שזה באמת הוא שלח ולא מישהו שעשה את זה בשביל להביך אותו. הוא מחותן עם גדול הרבנים הספרדים ברור שזה לא יצא ממנו. תרחמו עליו תמחקו את הפוסט . מישהו עשה את זה כדי להביך את בנו כלתו ואביה שליט"א. אידן האב רחמונס....
איציק אשכנזי
8
לך תלמד אתה הסטוריה: הכוזרים עברו לארופה וחלק מהאשכנזים בארופה הם צאצאי גרים ההתבוללות בארופה היתה זוועתית הגרמנים בדקו 7 דורות אחורה... המסקנה... ה' ישמור
ל63
אולי אתה צריך ללמוד הסטוריה, אתה מדבר טיפשות, קודם כל אתה מודה שהכוזרים עברו לאירופה, זאת אומרת שהם לא היו אירופאים במקור... זה כבר התקדמות מבחינת בור כמוך, שלא יודע כלום על הסטוריה של אשכנזים, שנית גם אם חלק קטן באחוזים של הכוזרים עברו לאירופה, (אתה מודה בעצמיך שהגרים המקוריים, היו בעצם ממדינות
ל74
נכון שהיו יהודים בארופה שלא התבוללו, אבל אלה מעטים. אי אפשר לשכתב את ההסטוריה ולטעון שרוב האשכנזים לא התבוללו, במיוחד כשאתם גזענים וגאוותנים וזו לא תכונה יהודית
ג
7
באמת הרבה ספרדים מתעצלים ולא קמים לסליחות... יש כאלה אפילו פחות מהאשכנזים...
מוריה
6
כתבה קשקשנית רדודה וחסרת מטרה. ייטיב כבוד הרב אם ישמור את הגיגיו הגאוניים לעצמו ולאשתו, ויחסוך לעצמו בכך כלימה מיותרת.
בצלאל
חצוף! הרי הרב עובדיה בעצמו אמר כך !!!
יוסף
5
מחילה מכבוד תורתו מי לנו יותר ממרן השו"ע ומרן הגר"ע זצוק"ל זי"ע מרא דאתרא. לבוא ולזלזל בצורה חמורה ומזלזלת במנהג של מאות גדולי ישראל קדושי עליון ספרדים ותמנים. והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה, שנשיכתן נשיכת שועל, ועקיצתן עקיצת עקרב, ולחישתן לחישת שרף, וכל דבריהם כגחלי אש
ספרדי
4
הכותב מנסה להביא להביא סוג של מה יותר טוב. ומושך לכיוון האשכנזים. כתבה קטנה ונמוכה בלי שום מהות מרעננת. סתם. כמו כתבה של ילד בן 10. בלי עומק בלי רעיון מעניין. חבל על הבמה הזאת...
שלומי
3
נדיר לקרוא מאמר המשלב ידע תורני רחב ועמוק יחד עם מקוריות וכתיבה מעולה!
רעות
2
אני לא מכיר את הרב הכותב אבל למה תמיד המנהגים של הספרדים מפריעים לכם אולי פשוט תתעסקו בעצמכם וזהו ותמיד נחמד לראות אייך "רבנים " אשכנזים דוחפים את מרן זצ"ל לכל הגיג שחושבים עליו... ונחמד ההגדרה "רב" לאדם שמצטט את שי עגנון בתור איזה דעה לימי הרחמים והסליחות ...
חיים
1
הכותב צדיק פשוט הוא מרחם וחושש על העייפות של הספרדים . ......סתם התבלבלתי זה לא פורים זה כפורים.סלח לי הכותב כי חטאתי וכי התבלבלתי.
בני הפרנק

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: