סיקור בלעדי

גפני במועצת העיתונות: "היום אני כבר באופוזיציה"

דיון מיוחד נערך אמש במועצת העיתונות בתל-אביב, בנוגע לגבי גזית. יו"ר וועדת הכספים משה גפני נתן נאום תקיף על ההסתה נגד החרדים: "קרוב היום בו הדברים ייצאו מכלל שליטה". הוא תקף קשות את הנטורי קרתא, הביע דעתו על מועצת העיתונות וסיפק טיפים ל"כיכר השבת". מנחם כהן השתתף בדיון הסגור (עיתונות)

מנחם כהן | כיכר השבת |
הגיע מוכן. גפני (פלאש 90)

בקומה 39 - משרדו של עוה"ד קינן במגדלי עזריאלי שבתל-אביב, נערךאמש דיון מיוחד של חברי 'מועצת העיתונות הישראלית' בסוגיית השדרן גבי גזית, חודש אחרי ההתבטאויות חסרות-התקדים שהשמיע כנגד הציבור החרדי.

סביב קוראסונים משוקלד וכד מים פשוט, התיישבו חברי המועצה, לצד יו"ר וועדת הכספים חה"כ משה גפני.

הנוכחים התבקשו לכבות סלולארים, אלא שבדיוק היה זה הטלפון הסלואלרי של גפני שרטט בדיוק באותו הרגע. גורם מלשכת ראש-הממשלה חיפש את גפני בדחיפות. "מצטער, אני היום באופוזיציה", צעק גפני לאפרכסת, וניתק.

הדיון החל. "מצטער, חברים, גזית לא יגיע לישיבה שלנו, למרות שהוזמן אליה", פתח המנחה, עורך-דין קינן, שהדיון נערך כאמור במשרדו המפואר, הסיבה: הרדיו בו עובד גזית "103 FM", אינו חבר במועצת העיתונות ואינו מכיר בה.

גזית הבריז

עורך-דין יוסי בר-מוחא, יו"ר "אגודת העיתונאים", סיפר לנוכחים, כי ניסה לשכנע את גזית להגיע לדיון: "התקשרתי אליו לפני כמה דקות, והפצרתי בו להגיע", סיפר בר-מוחא. "הוא סירב, אבל אמר לי שדבריו לא כוונו לעבר כל הציבור החרדי, אלא רק לעבר שורפי הדגלים בלבד".

בר-מוחא, בעל כיפה סרוגה, מכיר את הציבור החרדי היטב. הוא גדל והתחנך בילדותו בחיידר 'תורת-אמת' בחיפה, ומבין היטב את חומרת דבריו של גזית, אלא שניכר עליו, כי הוא מיישר קו עם חוסר הרצון של יתר חברי המועצה, לפעול נחרצות בעניין.

אלא שלצד הגינוי של הרפה של בר-מוחא לדברי גזית, הוא ניסה לבקר את הציבור החרדי: "הרב גפני, אתם צריכים לגנות את אותם שורפי דגלים. מדוע אני לא שומע ממך גינוי? מדוע באתר 'כיכר השבת' אני לא רואה שמוקיעים אותם?".

גפני התרגז. "למה שאני אמחה ויוקיע? אתה צריך להוקיע. הם לא קשורים אליי ולא מייצגים אותי. כמו שאני לא מצפה שאתה תגנה את המשתמשים בסמים, כך אל תצפה שאגנה את אותם שולי-שוליים", הוא אמר.

"רק במוצאי שבת תכננה אותה חבורה להפגין מתחת לביתו של גפני", זרק לחלל האוויר העיתונאי משה גלסנר והושיט לגפני קרש הצלה, שמיהר מצידו לאחוז בו, "הנה, אתה רואה, הם לא משלנו בכלל".

כאן, גם התייחס גפני לצוות "כיכר השבת" שהגיש את העתירה למועצת העיתונות נגד גזית, באמצעות עורך-הדין חגי אדורם: "אתם לא מגנים את המתפרעים? אתם מגנים יותר מדי. בכותרות ראשיות כל יום!! הגיע הזמן להפסיק לגנות את אותם נטורי קרתא במאמרים שלכם. אין טעם להתייחס אליהם. ממש אין טעם".

"תגלו אחריות"

גפני הגיע לדיון מסתבר, מוכן היטב. הוא נכנס כשהוא מחזיק בידו תיק כחול מפלסטיק, בתוכו עשרות עמודים: תמליל דבריו של גזית, העתקים מתלונות שהוגשו למשטרה ולרשות השניה, הצעות חוק שהגיש בנושא, ומסמכים רבים נוספים, אותם שלף גפני מדי פעם.

"למדתי את החומר היטב. שנתיים אני מכין את הנאום הזה", העיד גפני על עצמו. "הכנת את הנאום לפני שגזית בכלל דיבר?", תהה אחד החברים, "ידעתי שהסתה שכזו תגיע, רק לא ידעתי מי בדיוק יהיה זה שיעשה אותה" השיב גפני.

בעיקר הדגיש גפני את חומרת המקרה הנוכחי: "אני לא מעט שנים חבר כנסת, ואינני זוכר אפילו פעם אחת של התבטאות חמורה שכזו. אמנם בעבר היו התבטאויות חמורות כנגד חרדים, אלא שהפעם הוא חצה את כל הקווים האדומים. הפעם אין מדובר בהסתה רגילה, אלא הרבה יותר מעבר לזה. הוא קרא לטרנספר את החרדים מהמדינה ולשלוח אותם לברוקלין. אם מישהו היה אומר את אותם דברים על הערבים - הוא היה יושב בכלא", אמר גפני.

אחד מחברי המועצה התערב. "אני חושב שאינך מדייק, היו כאן במהלך השנים מספר תנועות ומפלגות שחרטו על דגלם טרנפר לערבים והם לא הוצאו מהחוק", וגפני השיב לו "גנדי דיבר על פינוי מרצון, לא להעלות על משאיות".

"תגלו אחריות, תגלו סמכות, על כתפיכם מונח עול חשוב", אמר גפני לחברי המועצה שכבר גילו בשלב זה קוצר רוח בולט, לאחר שככל הנראה לא תכננו לאפשר לנציג החרדי נאום ארוך שכזה.

"מר גפני, בא נתמקד בבקשה בדיון עצמו", אמר עו"ד קינן ששמר על קור-רוח לאורך כל הדיון. "אחרי הדיון נשב כל חברי המועצה ונחליט על תגובה הולמת".

כמו בכל גוף ממלכתי, גם כאן יש קלדנית. אלא שכאן, כיאה לגוף תקשורתי מיושן ואולי אף ארכאי, ישבה הקלדנית בקצה השולחן, כשהיא רושמת את הדברים עם דף ועט. כאשר נדמה, כי התקשה לתעד את כל שטף דיבורו המהיר של גפני.

וגפני המשיך. "קיים בפועל קמפיין הסתה מתוזמן נגד החרדים, שממומן על-ידי ארגונים שונים" הוא חשף. "מסתובבים אצלי בוועדת הכספים כל מיני עיתונאים שחלקם הם חברים שלי, הם הראו לי 'סמסים' מהעורכים שלהם עם הנחיות מפורשות לחפש על מה להיכנס בי, בחרדים. הם צריכים כסף, גם העורכים שלהם צריכים כסף", אמר גפני,כשהוא לא אומר מי הוא העומד מאחורי הקמפיין, אבל מבין השורות נשמע היה כי הוא מאשים את קדימה בהובלת קמפיין ההסתה.

תוצאות ההסתה

אחרי קרוב לחצי שעה של נאום, עו"ד קינן החל לצאת משלוותו. "הרב גפני, אתה חוזר על דבריך"? הוא אמר בנימוס. "אני לא חוזר - אני מסכם" ענה גפני, "אני מקווה שתקחו את כל מכלול הדברים שנאמרו כאן ותראו לציבור שאתם לא עוברים לסדר היום לאחר הדברים החמורים הללו".

בתום דבריו, ניתנה רשות הדיבור לנציג "כיכר השבת" שסקר את תוצאות מסע ההסתה, שעבר לפסים מעשיים, כמו למשל אירוע מהשבוע האחרון, של הכאת נערים חרדים בבית-שמש לפני כשבוע ימים. "אם אינכם פועלים כנגד המסע הזה, הרי אתם באי-מעשה זה נהפכים לשותפים בו, נותנים לו לגיטימציה" סיכם נציג כיכר השבת.

לאחר מילות סיכום של כל אחד מהמשתתפים, חתם עו"ד קינן את הדיון. "האזנו לכולם בקשב-רב, אנחנו נתכנס ונפעל", הבטיח.

ורגע לפני שכולם קמו מכיסותיהם, הוא עצר את כולם. "חכו רגע", אמר. הוא ניגש לקצה החדר וכיבה את האור.

ממרומי הקומה ה-39 במגדל המשולש של עזריאלי - תל-אביב של דמדומי חמהנפרסה מול עינינו. "תראו איזה נוף נפלא. אפשר מכאן לראות גם את ירושלים", אמר קינן.

נקווה רק, שאת ההחלטה הם לא יקבלו ממרומי המגדל. משם לא ממש רואים את החרדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר