"העליה הכי חדה"

פרופ' ערן סגל: "הקורונה במגזר החרדי נראית עכשיו גם אצל המבוגרים"

היקף התחלואה בציבור החרדי מסתמן כעגום למדי: בעוד במגזר הערבי ישנה בלימה, בציבור הכללי חלה עליה, ובמיוחד במגזר החרדי "שבו התחלואה מוכפלת כל 8 ימים", לפי פרופ' סגל (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ח בכסלו תשפ"א | 14.12.20
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה לפני זמן קצר (שני) בוועדת החוקה של הכנסת כי רוב אזרחי ישראל מתגוררים במקומות שכבר הפכו לאדומים או כתומים לנגיף. בפילוח לפי מגזרים, רושם זה החרדי את הזינוק החד ביותר בשיעור התחלואה.

"55% מאוכלוסיית המדינה נמצאת באזורים אדומים או כתומים", פירטה אלרעי פרייס את המצב העגום, המלמד לכאורה על הסיכון הגבוה לסגר שלישי בדרך, טרם השפעת החיסונים לקורונה.

כאמור בחלוקה לפי מגזרים, המצב בציבור החרדי מסתמן כעגום למדי: הנתונים שניתח פרופ' ערן סגל מהאוניברסיטה העברית, המוצגים גם בפני הקבינט, מורים כי בעוד במגזר הערבי ניכרת מגמת בלימה, כאשר 'מקדם ההדבקה' נעצר על 1.03, במגזר כללי הוא בעלייה (1.26), ו"במגזר החרדי יש את העלייה הכי חדה: 1.41".

"זו הכפלה כל 8 ימים", מציין פרופסור סגל, "והיא נראית עכשיו גם במבוגרים. חלקם של החרדים במאומתים כרגע מתאים לחלקם באוכלוסייה, אבל המגמה מדאיגה".

דבריה המלאים של ראש שירותי בריאות הציבור (צילום: דוברות הכנסת)

בתוך כך, דו"ח אמ"ן מתריע, כי על פי המדד הנוכחי של מקדם ההדבקה, עלול להעלות עד סוף החודש את מספר המאומתים היומי צפוי עד סוף החודש להגיע לכ-2,500 ליום בממוצע שבועי, מה שיוביל על פי החלטת הקבינט לצעדים של 'ריסון מהודק'.

עוד מציינים חוקרי מרכז המידע הלאומי למערכה בקורונה, כי העלייה שכבר קיימת במספר החולים קשה, עלולה לנסוק עוד יותר בשבועות הבאים.

צעדי 'הריסון המהודק' בהם תנקוט הממשלה במקרה שכזה, כוללים כזכור את סגירת המסחר (חנויות, קניונים ושווקים), סגירת מערכת החינוך ביישובים אדומים וכתומים (למעט גני ילדים), החמרת ההגבלות על החוזרים מחו"ל וסגירת מקומות עבודה עם קבלת קהל.

ובאשר לערים, שצבען בתכנית ה'רמזור' קובע את סגירת מערכת החינוך בהמשך במידה והן אדומות או כתומות: לפי נתוני משרד הבריאות, ירושלים היא כעת עיר כתומה, וכפי שנחשף ב'כיכר השבת' כמה משכונותיה כבר אדומות, בהן רוממה, נווה יעקב, הר נוף ורמות.

כמו כן, מצבן של ערים נוספות רבות החמיר במידת מה במהלך היממה החולפת, בהן חצור הגלילית שהפכה מירוקה לצהובה.

התפשטות זו של המגיפה באה רגע לפני שהחיסונים יוצאים לדרך: בסוף השבוע הנפיקו מומחי ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקני, את אישור החירום לחיסון של חברת 'פייזר'.

בעקבות כך, גם משרד הבריאות בישראל צפוי לאשר את החיסונים, ומיד לאחר מכן מבצע החיסונים יצא לדרך, כפי הנראה כבר בשבוע הבא. בשלב הראשון יתחסנו הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים, ולאחר מכן החיסון יחולק לציבור הרחב דרך קופות החולים ברחבי הארץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר