פרסום ראשון

גשר הכהנים במירון - לא ייהרס, בנתיים

בית משפט השלום בצפת האריך היום (שני) את תוקף צו המניעה שהוציא להריסת גשר הכוהנים בהר מירון - וזאת עד להחלטה אחרת, ושלח את הצדדים להידברות ביניהם (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הריסות במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

פרסום ראשון: בית משפט השלום בצפת האריך היום (שני) את תוקף צו המניעה שהוציא להריסת גשר הכוהנים בהר מירון - וזאת עד להחלטה אחרת.

בית המשפט קיים היום דיון ראשוני, בהשתתפות המבקשים - ועדת הקדשות שליד מירון, הרב יואב אברהם והרב אברהם פרויליך, בעתירה שהגישו נגד הרשות לאכיפת מקרקעין.

השופט, רונן פיין, כתב בהחלטתו כי למרות שמדובר בדיון ראשוני, "המשיבה הגישה תשובה מטעמה ובנוסף נציגה טען בהרחבה בעל פה, דבר אשר הבהיר את התמונה מעבר לתמונה אשר צויירה ממסגרת טענות הבקשה. בשלב זה, מצאתי לנכון להותיר את הצו הארעי על כנו וזאת עד מתן החלטה אחרת".

בית המשפט פנה אל הצדדים, "לבוא ביניהם בדברים בניסיון להגיע להבנות, זמניות או קבועות, אשר קבוע הינו כידוע גם כן זמני וזאת בהינתן אופק תכנוני קרוב וביצועי אפשרי בכל הנוגע לדרך או שביל הכהנים המובילה לציון הרשב"י".

השופט הדגיש כי ככל וההידברות בין הצדדים לא תצלח לתקופה של 14 ימים מהיום, "אשקול קביעת מועד דיון להשלמת הטיעון בבקשה או לחילופין, הורה על השלמת טיעון בכתב והבקשה תוכרע לגופה".

פבלו אספינו, סגן מנהל מחוז צפון ברשות האכיפה במקרקעין, סיפר בדיון כי "הגשר החדש נהרס במהלך יוני. הבקשה היא על הגשר, ולקראת ההילולה האחרונה נבנה הגשר החדש, בנייה טריה ואנחנו הוצאנו צו הריסה לפי חוק תכנון והבניה. והוא בוצע בשיתוף פעולה עם המרכז למקומות הקדושים. מדובר באדמת מדינה מחוץ לחלקה 70 שהיא אדמה פרטית של וועדת הקדושות. כל הפעולה פה בוצעה ע"פ חוק חוץ מחלקה 70, מי שפינה את הגשר בסופו של דבר זה המרכז למקומות קדושים".

לדבריו, "הגשר נשוא הבקשה כאן נמצא מחוץ למקרקעין שמנוהל ע"י וועדת החמישה. הגשר מונה 25 מטר. אנחנו נמצאים ברפוייקט בעיצומו, לאחר אסון מירון שספג מכה קשה, התגייסו כל הצדדים, כל התחומים הרלוונטים, לעשות שינוי, גם ביום יום וגם להילולה הקרבה ובכלל.

"היו דיונים עם שר המשפטים וועדת החמישה, המרכז לפיתוח מקומות קדושים, וגם אצל היועץ המשפטי בעצמו מנדלבליט. הוחלט שרשות האכיפה תוביל פרוייקט ותסייע לשני הגופים המרכזיים שמחזיקים במקרקעין ומנהלים אותם, זו ועדת החמישה והמרכז למקומות קדושים. פנינו בצורה מסודרת, הם נתנו את הסכמתם.

"אנחנו לקראת סיום הפרויקט בגדול, נהרסו ופורקו... הפרויקט עובד בצורה מסודרת, לא באים באישון לילה, אך בזמן שיש פחות אנשים, גם אלפי אנשים נכנסים שם ואם צריך להכניס כלים כבדים... גם ההריסה שתוכננה למוצ"ש מתואמת עם משטרת ישראל ועם וועדת החמישה כי הם אלה שצריכים לסגור לנו את הצירים. אנחנו לא עושים שום דבר.. מנכ"ל וועדת החמישה אנחנו עובדים מולו, מכנה את עצמו אולי כמנהל האתר, אלי, במכתב שלו, ועדת החמישה נמצאת שם.

"קודם כל עמדת הוועדה ויו"ר הוועדה הרב רבינוביץ הממונה על הכותל, כל הפעולות בוצעו בתיאום עם סדרנים ממונים ע"י מנכ"ל האתר, המימון הוא של המקומות הקדושים, יש פה שיתוף פעולה עם כולם, אנחנו סה"כ גורם מסייע בגלל שהמרכז למקומות קדושים אין לו תקציב אנחנו הזרוע, הם המחזיקים כדין באדמות המדינה.

עו"ד משה חנייא

"כל הטריבונות פורקו, מדרגות הכל.. וסגירות בהתאם עם מנכ"ל האתר והמשטרה. הרבה פורק, נשארו לנו כמה אלמנטים אחרונים. גם גורמים פרטיים מגויסים לזה. למשל אור הרשב"י, המבנה נבנה ע"י גורם פרטי והוא בשיח מולנו ויודע שצריך לפרק. נמצא בחוזה החכירה, אור הרשב"י נמצא בחלקה 51 אין שום אזכור לניהול פרטי הכל מנוהל ע"י המרכז למקומות הקדושים, יש עלויות גבוהות מאוד וחבל לנו לעצור אנחנו בעיצומו של הפרויקט".

על מצבו של הגשר הוא עדכן כי "אי אפשר לעשות שימוש בגשר, כולו שבור, מסוכן, הברזלים בולטים. המבנה הזה, במיוחד לאור האירוע שהיה, אנחנו מקפידים שכל המבנים יפורקו ויש לזה כמה מטרות גם בקטע של השימוש היום יום יש פתרון הנדסי יותר בטיחותי. הגשר נמצא מעל מדרון תלול הוא לא מחובר לקרעקע, מונח עם פלטה אין לה עיגונים. אני לא מהנדס בטיחות, אבל כל אדם שיראה את זה לא יתן לילדים שלו ללכת על זה. אי אפשר להשתמש בו. גם אם הוא מוביל לבית הכנסת צריך גם אותו לפנות, זה השלב הבא, הוא לא חוקי והוא הולך להתפרק בהמשך. לא התכוונו לפרק אותו עכשיו, אנחנו עובדים בשלבים, לא באים באישון לילה.

"כל גורם פרטי שנמצא איתנו משפחות שפינו את הנכסים שלהם מתוך האתר, תולדות אהרון החסידות פירקה המון מבנים, היום הוא פתוח לקהל הרחב עם הרבה יותר מקום. אנחנו מסתכלים על העתיד הקרוב והרחוק. המתכננים שיגיעו יוכלו לתכנן בהר ללא הגבלות, ללא אילוצים ללא מפגעים. וגם גורמים פרטים כמו קרליבך ויואב אברהם, הם פירקו יחד איתנו בצו הריסה מנהלי איזה חיזוק שהם עשו. לכן, הם פירקו יחד איתנו והם חיזקו מה שצריך כדי שמבנה אחר לא יפול, גם עם חסידות אחרות, תולדות אהרון לא התנגדו לפירוק הגשר החדש".

בדבריו, הוא חשף כי "וועדת החקירה אני העדתי בה גם, היא מקבלת דיווח שוטף כל שבוע ממני אישית בתצלום אוויר מעודכן, מתי ואיך יורד, מה השטח שלו. גם וועדת החקירה אנחנו סוג של זרוע שלה, העיניים שלה. ושיוכלו לקבל את ההחלטות הנכונות בבוא היום. אין העלמת ראיות כל הפירוקים נעשו בתזמון גם עם משטרת ישראל שחקרה, גם בחלקה 70 של הטריבונות למעלה ולמטה נעשו לאור יום שוועדת החמישה יודעת עליהם, המבנה שלא קשור אליהם בכלל במקרקעין מאוד תמוהה. ויש לנו עוד כמה מבנים וזה עולה עוד כסף".

נציג המבקשים טען מנגד כי "אני מברך את הפעילות של רשות האכיפה והמקרעין שמן הסתם נולדו לאחר אסון מירון אבל בביהמ"ש יש כללים חוקים ודרך. כל הפעולות של ההריסה נעשו בפועל שאף אחד לא הרים את הדגל ונעשו באופן לא חוקי, אמר חברי שגשר החדש נהרס לפי צו לפי סעיף 21 לחוק התכנון והבניה. האם במקרה שלנו הוצא צו? לא! ואני שואל למה. ופה אין הסכמה. ההסכמה היא לכאורה, בשביל זה הגיע הרב פרויליך ואמר שאין הסכמה והוא נציג מאותו מכתב ואומר שאין הסכמה לגבי הגשר הזה".

הוא סיפר כי הרב דרעי מהמקומות הקדושים "אמר לי בשיחה טלפונית שהוא מתנגד לפירוק הגשר. שיבוא אותו אדם שכתב את המסמך ויעיד". לגבי עניין הבטיחות, הוא הוסיף: "אומר חברי שהגשר רעוע ולא בטיחותי. יש פה דוח של יועץ בטיחותי באוגוסט, מציג לביהמ"ש, והוא מדבר על הגשר ועל כל המבנים שיש במקום, אדון רמי שמש לגופו של עניין, לגבי הגשר קיימים 2 ליקויים בלבד 1. מעבר לגשר הכהנים לסגור את מכסה התאורה, 2. משטח בטון ליד השירותים שיש מרווח של 60 סנטים בדופן, ולהחליף את הרשת לרשת בטוחה. זה דו"ח שיצא וערך אותו באוגוסט.עד להכשרת הדרך לאפשר להכנים להגיע למקום.

הרב פרויליך: "מדינת ישראל שכרה אותו לא אנחנו. אפשר לתקן את הגשר ולהשתמש. אין הריסה בקשר לתב"ע שאושרה".

בהמשך, אמר הרב פרויליך כי "הייתי בהרבה דיונים בביהמ"ש אבל לא הייתי במצב כזה. באתי מירושלים שעה לפני הדיון והגיעה תגובה מהצד השני למרות שלא התבקשו לתת תגובה, ואנחנו לא יכולים ככה. אבל נתמודד...".

לדבריו, "כל הפירוקים שנעשו עד היום במתחם מירון אדון פבלו, הם פירוקים שלי. אני היחידי שלא חושש להורות לוועדת החקירה וגם התקשורת דיברה על זה והעיתונות, שהרב פרויליך דרש 6 שנים מכתבים בעל פה ממשטרת ישראל ומהחסידויות השונות להתרחק מהבניין. במיוחד לעזרת נשים שאין להם מאיפה להימלט, לא שמעו בקולי.

"לא לחינם קראו לי עד 3 או 4 בוועדת החקירה לאחר שדיבר מפכ"ל המשטרה והרב רבינוביץ, ומפקד המחוז ואני הייתי הבא אחריהם. התקשרו אלי באמצע הלילה וביקשו אנא בוא מחר להעיד יש המון שאלות. הם שמו לב שהמפתחות אצלי. לא צריך עו"ד לייעץ, לא להתכונן, לא פרוטוקול, הכל מונח לי על מפתחי ליבי וכל התקשורת דיברה על זה, קיבלתי מימן ומשמאל על הראש, כמובן החסידים טענו אחרת. אני דרשתי שיפרקו את כל הטריבונות, את כל הבמות, כל האירועים החריגים שנבנו ב-14 שנים האחרונות, לא קשור לגשר. אבל במות של האדמו"רים, הורידו את הכל בהסכמה. כל חתיכת ברזל ומדובר על טונות של ברזלים זה בהסכמה ולחיצת יד.

"חברי פה מכיר אותי היטב ושמעתי עליו הרבה, פתאום נפגשו דרכינו והם באו לקחת משהו ללא הסכמה. ואני דרשתי שוועדת החמישה יוציאו מכתב, והם פחדו מכל מיני גופים חסידויות, קואליציה, אופוזיציה. ואני אמרתי, חברה, תוציאו מכתב שאנחנו בעד הדברים הלא חוקיים. מי חלם על גשר כהנים? אני לא מדבר על בית הכנסת, מחילה מהעו"ד, אבל לא זה הבעיה שלי. הבית כנסת הוא יקר מאוד.

"אני נבחר ציבור יחיד מוועדת חמישה, שהתבקשתי להיכנס לוועדה לפני 14 שנים, שאר החברים הם נכנסו אחר כך. ישראל דרעי רק בל"ג פעיל בשטח וכל שאר השנה הוא לא פעיל. נכדים ונינים של כל מיני אנשים פעילים בוועדת החמישה. האדם היחיד שפעיל בתוך כל... נציג המדינה הרב רבינוביץ יש לו זכות לקבוע את הזמנים של הוועדה. אנחנו ממונים על ציון הרשב"י ומדינת ישראל גם דורשת שנדאג לדרכים. גם נכים באים אלינו בטענות שאין דרך נורמלית, והם צודקים. אין לנו את האמצעים הכפסיים לסלול כבישים, אבל אנחנו מנסים, אגב שם שילמנו על גשר הכהנים לפני 11 שנה. מתחיל מתוך המושב למטה ומגיע עד למעלה, החלק העליון שלו הוא עד חלקה 70. כל מה שפירקו עד היום היה בהסכמה, הגשר פעם ראשונה נפגשו דרכינו בבית המשפט ואגב כל הסיפור נודע לי ביום שישי ב-09:00 בבוקר, אפילו לא היה לי את הטלפון של פבלו הוא היה מופתע שהתקשרתי".

בהמשך דבריו ציין כי "היועץ המשפטי של הוועדה המחוזית אומר מה שמסומן להריסה ייהרס מה שלא מסומך לא ייהרס. הבית כנסת של פלוני אלמוני לא מיועד להריסה. והגשר לא מיועד להריסה! הוא בנוי היום ככה וככה, ורוצים לשנות את הבניה. מה הוויכוח בינינו? אני בעד לשבח אותו, לא להוריד אותו. אולי באמת לא היתר בניה והתב"ע תאושר בעוד כמה חודשים. כתוב פירוש על התב"ע שחייב להיות קשור לפי כל כללי ההלכות המחמירים. שביל הכהנים יבוצע בהתאם לכללים ההלכתיים של אגודת אתרא קדישא, שהם מוסמכים לפי כל השיטות המחמירות. אני תלמיד של אתרא קדישא כבר למעלה מ 50 שנה. אם אני מפרק לכהן הבא אין דרך הגעה. זה מבנה דתי, אין שום התרה חוץ ממבנה דתי. 11-10 שנים הוא עומד ולא נפצע שם ילד. היות וזה לא יהיה בידיים של אתרא קדישא ובידיים שלי, אסור להוריד טוטאלית בניין דתי לפני שבונים חדש.

"בשביל זה פבלו או מהנדס מטעמם ישבו איתנו נתכנן איך עושים, כאשר התכנית תהיה מאושרת סופית ונוכל לשים את האבן הראשונה אני אשים, את השנייה פבלו ישים. אני אשמח לשפר את המצב למה לא, אבל להגיד היום שלא בסדר? שמש מומחה מס' אחד בארץ מדינת ישראל לקחה אותו וחו"ד שלו הוא לא כותב שמדובר במבמנה המסוכן לציבור הוא רק מציין ליקויים שניתן לתקן. איך שרוצים שזה יהיה, קיבלנו.

"אני היחיד שפעיל ואכפת לעם ישראל, לא זכיתי להיות כהן. אבל צריך לדאוג לכהנים. ככל והגשר יהרס לא יהיה פתרון לכהנים להגיע לקבר של הכהנים, לאותם אלפי כהנים. עו"ד דרור לביא חוזר על זה 10 פעמים בשיחות שלו, בעדות שלו בוועדת חקירה ויש לי את זה מסומן היטב אני אגיש אח"כ לביהמ"ש".

עו"ד משה חנייא ציין כי הוא גויס למשימה ביום שישי, כמה שעות לפני שבת, הכין בקשה מנומקת, נסע לנצרת וכשעה לפני שבת זכה בצו המיוחל. בדיון ביום שני התייצב יחד עם בנו, עו"ד חיים חנייא, ויחד הגיעו לתוצאה המוצלחת מבחינתם, בקבלתצו מניעה להרס הגשר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר