"לא הלכתי לישון"

מפכ"ל המשטרה לשעבר מעיד בוועדה לחקר אסון מירון

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון ממשיכה בדיוניה ובשמיעת העדויות • הבוקר העיד בוועדה, המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך • בהמשך העידו, עוה"ד של ועדת החמישה והמזכיר הביטחוני לשר לבט"פ (חדשות)

שימי שפר | כיכר השבת |
רוני אלשיך (צילום: לע"מ)

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון ממשיכה הבוקר (שלישי) בדיוניה ובשמיעת העדויות, במסגרת חקירת האסון הנורא בו נהרגו 45 בני אדם במהלך הילולת הרשב"י בל"ג בעומר. "כיכר השבת" העביר את הדיונים בשידור חי.

בוועדה, בראשות נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת מרים נאור, חברים האלוף במיל' שלמה ינאי והרב מרדכי קרליץ.

הבוקר, העידו בפני הוועדה:

• רנ"צ בדימוס רוני אלשיך, מפכ"ל המשטרה לשעבר
• עו"ד יעקב אמסטר, יועמ"ש לוועדת החמישה
• ניצב אלי כזרי, המזכיר הביטחוני לשר לבט"פ

העדות המלאה של אלשיך

נאור: "ספר לנו מנקודת מבטך על ההכנות להילולא במירון".

אלשיך: "אני זוכר שהיו שני דברים הטרידו אותי בכל מה שקשור בנושא מירון. הראשון הוא נושא הבטיחות באירועים שתחת כיפת השמיים, שלצורך כך דרושים תקנים רבים ומיומנות רבה. שלחתי מכתב למשרד הבט"פ שבו ביקשתי את הסדרת ההכשרה של קציני הבטיחות במשטרה כדי לוודא שאם קציני משטרה לוקחים אחריות, שיהיו להם אנשי בטיחות שהוסמכו לקחת על כך אחריות".

"יש לנו כ-2,000 אירועים תחת כיפת השמיים במהלך השנה, וכמובן שאי אפשר להשוות בין אירוע אחד לשני, משום שכל אירוע יש לו מאפיינים משלו. הנושא השני שהטריד אותי בנושא של מירון הוא במהלך סיור מוסק ורכוב שעשיתי בשטח, ומה שהטריד אותי זה החוסר במפיק של האירוע - דהיינו שבכל אירוע שהמשטרה מאשרת, יש לה כתובת אחת שאליה היא מפנה את כלל הדרישות שלה, יש גורם מתכלל אחד שאחראי על הכול, ובמירון הנושא הזה לא הוסדר".

נאור: "לא היו עוד דברים שהטרידו אותך?".

אלשיך: "בוודאי שהיו. הטירדה המרכזית היתה האם אני מסוגל להחזיר את כלל הציבור הזה הביתה בשלום. הדבר המרכזי שהיה לנגד עיני זה התוכנית. הבנתי שהדבר המרכזי שעליו אני אמור לתת את הדגש זה כמות הקהל שישהו בהר בו זמנית. ברור לחלוטין שאין לנו סמכות חוקית לקום בבוקר ולהחליט שהר מירון מוגבל להגעת קהל. הסמכות היחידה שיש למשטרה היא למנוע סכנה בשטח, מפני שיש לה אחריות לשלום הציבור".

נאור: "כשאתה רואה את הפער בשטח ואת העובדה שאין מפיק מסודר, מדוע אתה לא מציף את הנושא הזה למעלה?".

אלשיך: "קודם כל, כן כתבתי על כך מכתב. העליתי את הנושא הזה אצל השר ואצל היועמ"ש של המשרד, ואף הבהרתי כי המשטרה לא תוכל להיערך כנדרש לאירוע".

"אני חושב שנושא ויסות הקהל זהו הנושא החשוב ביותר באירוע כמו מירון, והנושא הזה התנהל תוך שיתוף פעולה עם משרד התחבורה, ועם החסידויות".

נאור: "כדי לשלוט בויסות הקהל אתה צריך אומדן של מספר אנשים. היה לכם דבר כזה?".

אלשיך: "כן. בעזרתם של משרדי הממשלה האחרים. אגב צריך להבין שהמשטרה גם בודקת את הרייטינג של ההדלקות כדי לטפל בנושא ויסות הקהל, כך למשל, ההדלקה של הרב בידרמן צברה במשך השנים הרבה מאד רייטינג, ודרשה מאיתנו שינויים בהיערכות להדלקה".

אלשיך: "בשורה התחתונה היה לנו שיתוף פעולה טוב מאד עם המשרד הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, ועם משרד התחבורה, ולכן אל אף הקושי המשפטי, התוכנית יצאה אל הפועל".

נאור: "בלילה האפל של האסון, לא היית מוטרד?.

אלשיך: "זהו בהחלט התסריט שמטריד את המשטרה לאורך שנים. וכשהייתי בתפקידי לא נתתי לעצמי ללכת לישון לפני סיום ה'פיק' הראשון של אירועי מירון".

נאור: "זכורה לך תלונה של אזרח ללשכת המפכ"ל שהתריע על הסכנה במירון, תוך ציון האסון בהלוויית הרב וואזנר?".

אלשיך: "כן. האזרח לא הפתיע אותנו משום שהמשטרה הכירה את מירון, וגם היא חשבה שמדובר באירוע עם פוטנציאל בעייתי".

אלשיך: "בתפקידי אני הבנתי שכל שינוי של התוכנית במירון, עלול ליצור לנו בעיה, ולכן הודעתי חד משמעית שלא יפנו אליי בנוגע לאדמו"ר כזה או אחר שאיחר ורצה לעלות להר, משום שחשבתי שכל הפרעה כזאת עלולה לייצר נזק לתכנון המקורי ולפגוע באירוע. בתפקידי הבנתי שהמבנה האירגוני של משטרת ישראל לא מתאים לייעודו, ולכן ביצעתי מספר שינויים בארגון, שינויים שלצערי שונו".

ינאי: "איך אתה מסביר שלמרות כל החשיבות שהסברת כאן על תכנון ההילולא, בשטח השוטרים והקצינים לא הכירו את ההנחיות ולא פעלו כנדרש?"

אלשיך: "אני לא הייתי בתפקידי בשנה האחרונה, אבל חשוב לזכור שהמשטרה הוחלשה מאד בשנתיים האחרונות. המשטרה התמודדה בלי מפכ"ל קבוע במשך שנתיים, ועם קיצוצים ואי אישור תקציב מדינה, צעדים שגרמו לכל מיני אנשים במשטרה לעזוב את תפקידם".

ינאי: "מדוע לדעתך משרד הדתות אינו רוצה לקחת אחריות מלאה על אירועי מירון?".

אלשיך: "כי המשרד לשירותי דת אין בכוחו לעמוד בלחצים של עמותות, הוא אינו רוצה לריב עם קהילות וחסידויות, וכשראיתי את האיומים שיש על הרב רבינוביץ הבנתי עד כמה הסיפור הזה מורכב. יחד עם זאת, אני חושב שלא המשטרה היא זאת שצריכה לקבוע את זהות מדליקי ההדלקות במירון".

ינאי: האם במהלך שנותיך בתפקיד היו עליך לחצים פוליטיים שמנעו ממך לבצע שינויים ותוכניות בנושאי בטיחות?

אלשיך: עוד לפני הלחצים, הבנתי שמדובר במקום מורכב, ולכן הודעתי שאני לא אטפל בשום פניה שתגיע אליי, שאינה חלק מהתוכנית המבצעית.

בנוסף, ישבתי עם הרב רבינוביץ שהסביר לי את המצב של וועדת החמישה ואת ההשלכות.

ינאי: האם מלבד הפגישה שלך עם הרב רבינוביץ, היו עליך לחצים פוליטיים?

אלשיך: לא היו עליי לחצים שלא לבצע או לקדם משהו מסויים שרציתי.

לא זכור לי לחץ פוליטי כלשהו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר