היסטוריה ואקטואליה

השף והרב - שנרתם למען הפליטים היהודים

השף הרב מאיר בראל מכהן כרב מושב בִּצָּרוֹן בהתנדבות - ונהנה מיגיע כפיו; כעת, הוא גם התגייס לסייע לפליטים יהודים מהמלחמה שמשתוללת באוקראינה; הסיפור המלא (אקטואלי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרב השף מאיר בראל (צילום: שריה דיאמנט)

תתארו לעצמכם מחזה לא יאמן על גג בעיר התורה והחסידות, אליו מתכנסים מאות גברים חרדים שמלבושם אינו ניכר מיהו אברך, ומי עמל לפרנסתו, לצד שולחנות ערוכים בארוחת בוטיק ברמה גבוהה ביותר, ובמשך ערב שלם מדברים על אוכל בוטיק, מוצריו, ומתכונים ברמה שלא נופלת מאיגוד שפים עולמי – קבלו את איגוד הקולינריה הכשר.

כשהוזמנתי לערב יסוד איגוד השפים החרדי, לא האמנתי שאחד ממוביליו יהיה רב המושב ביצרון, ור"מ בישיבה גדולה בעל הדרת פנים רבנית מכובדת.

שמו הוא הרב מאיר בראל שבתור דמות רוחנית, שף ישראל דודק שארגן את היוזמה הברוכה לכבדו לאורח הכבוד ומשא מרכזי בכינוס היסוד הקולינרי הכשר למהדרין.

השף הרב מאיר בראל (צילום: עדינה מנליס)
מייסד האיגור הקולנרי הכשר שף ישראל דודא (צילום: עדינה מנליס)

כותב השורות השתתף בכינוס זה בכובעו הנוסף כבעלים של קונדיטוריה ביתית, ומפעיל דוכני מזון - וופל בלגי, ימבאמבם, פופקורן ברד ואייס קפה למוסדות חינוך. לא האמנתי שאצא מפה עם אייטם אגדי ל'כיכר השבת'.

כשחברי לענף הקולינריה זיהו אותי בכינוס, מיד אמרו לי בעקבות הופעתו של שף הרב מאיר בראל: "תעשה סדרת כתבות על רבנים שעמלים לפרנסתם כמו הגאון רבי גדליה נדל זצוק"ל שעמל לפרנסתו בייצור דבש, שיווק ביצים, רקיחת חומרי ניקוי, פועל בניין, כקבלן והתפרסם בייצור "יין נדל" המפורסם", ואכן עוד חזון למועד בעז"ה.

עד ימינו ישנם בודדים מצאצאיו (וכן ממשפחת יוטקובסקי) שנוהגים כדרכו ועמלים לפרנסתם מתוך ירא"ש ופרומקייט שמצוי רק אצל חוג חזו"א.

הרב מאיר בראל (צילום: אור חן - צילום אירועים)
השף הרב מאיר בראל (צילום: שריה דיאמנט)

שף הרב מאיר בראל מכהן כרב מושב בִּצָּרוֹן בהתנדבות, ועונה על ההגדרה של רב שמלמד בהתנדבות ונהנה מיגיע כפיו, פולמוס הלכתי הוא נושא זה, וברור שיש מקורות רבים למנהג הנפוץ של 99.99 אחוז מהעולם הרבני ליטול תשלום על משרתם, אולם אשרי המחמיר שאינו מתפרנס מהתורה כשף הרב מאיר בראל.

ניסיתי לחפש עוד רבנים כמותו, ושמעתי על ר"מ בישיבה (חרדית!) שמפעיל נגריה תעשייתית ומתפרנס ממנה, אולם כצפוי הוא סירב להתראיין. כמותו ישנם עוד בודדים, כגון רב בית כנסת ומו"ץ בקהילה מכובדת בבני ברק שעובד לפרנסתו כקבלן שיפוצניק, אולם כולם סירבו להתראיין מחמת שיבולע להם.

ומה חדש כעת שאני מפרסם את מאמר זה? ביום שלישי ה' אדר ב' פרסם שף ישראל דודק בקבוצת הוואטסאפ "חרדים בקולינריה" הודעת דרושים (כפי ששולח תדיר), מרגשת במיוחד, ולהלן לשון ההודעה:

המלחמה באוקראינה

הרב שף מאיר בראל יחד עם איגוד הקולינריה הכשר ואיחוד הצלה נרתמו לתפעול מטבח שהוקם במולדובה לטובת פליטים יהודים.

מחפשים טבחים למשלחת מהירה

יוצאים מחר בערב יום רביעי, שעה 6 בערב, חוזרים ביום שני הקרוב בטיסת בוקר.

נשארו 5 מקומות פנויים, כל הקודם זוכה במצווה

בסיומת ההודעה הופיע קישור ישירות לוואטסאפ של שף הרב מאיר בראל, ואכן מייד זרמו פניות רבות של יהודים יקרים שהתגייסו למצווה, תוך כמה שעות נבנה צוות מטבח חרדי ובשעות הערב הצוות יעלה על הטיסה.

היינן אברימי בורינשטיין (צילום: עדינה מנליס)

שכניו של שף הרב מאיר בראל שמעו על הטיסה, ומייד התגייסו וגייסו כסף ומשלוחי מנות לילדים שם. נברך אותם בברכת יישר כח ונתעדכן בדיווחים מהשטח על המתרחש ועל המתכונים המעולים שבישלו לפליטי אוקראינה.

חשוב לציין שהפרוייקט החשוב הוקם ביוזמת איחוד הצלה בשיתוף הקמפוס הקולנירי החרדי שפעלו באופן יוצא דופן לסיוע הומניטרי לפליטי המלחמה באוקראינה ויצרו רכבת אווירית להעלאת פליטים לישראל. מטעם הקמפוס הקולינרי טסו בהתנדבות שני תלמידים בקורס השפים, ועוד 2 טבחים נוספים. יהיו ברוכים כל העוסקים במלאכה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר