שוב התערבות מסוכנת

התכנית של משרד החינוך; כך אברכים יצאו לשוק העבודה

במשרד החינוך יוצאים בתכנית חדשה - שנועדה כך נראה לצמצם את מספר האברכים בכוללים; לפי היוזמה המסוכנת, חלק מהאברכים יהיו מחויבים ל-20 שעות לימוד בלבד - במקום 35 כיום (אקטואלי)

אברכים בכולל, אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

במשרד החינוך שלחו מוקדם יותר היום (חמישי) מכתבים לראשי כוללים וישיבות בו שינויים במתכונת השעות של חלק גדול מהאברכים, זאת בניסיון לעודד את האברכים לעזוב את הכולל לטובת שוק העבודה.

על פי התכנית החדשה, אברכים שקיבלו פטור מהצבא ולמדו 3 שנים ברציפות, או לחילופין 36 חודשים בתוך 4 שנים רצופות - יצומצמו שעות הלימוד שלהם בכולל מ-35 שעות ל-2 שעות בלבד - ומבלי לפגוע במלגה הקבועה.

במשרד החינוך הדגישו כי אותם אברכים שלמדו פחות מ-3 שנים או לא עומדים בתנאים, יהיו חייבים להמשיך וללמוד 40 שעות שבועיות בכולל אחד - או שני כוללים ביום.

המכתב שנשלח

באיגוד מנהלי הישיבות והמוסדות התורניים השיבו כי הם מתנגדים לתכנית והסבירו את הסיבות: "ערך לימוד התורה מהווה את עמוד האש אשר לפני העם היהודי לאורך 3,000 שנות קיומו. מעולם לא פסקה ישיבה מאבותינו, זוהי שרשרת ארוכה, וזכינו בדורנו שממשלת ישראל תומכת בערך זה ובעולם הישיבות. אנו שואפים, כי התמיכה תגדל ותעלה להיקפים סבירים יותר, ותסייע בהגדלת עולם התורה וביסוסו הכלכלי.

לימוד התורה מהווה תכלית עצמית ומקור חיים למדינת ישראל בארץ ישראל. כל התכניות הקיימות כיום תחת מבחן התמיכה, נועדו לעודד ולהכניס תלמידים ללימוד תורה ולסייע למסגרות בגוונים השונים להגדיל תורה.

עוד נכתב כי "השימוש במבחן התמיכה המוצע לשם השגת תכלית כלכלית והוצאת תלמידי ישיבה מן הישיבות, פוגמת במהות המבחן ובתכלית לשמה הוא נועד. מבחן התמיכה כשמו ועל פי תכליתו מהווה את הצינור המשמעותי והמרכזי של מדינת ישראל לתמיכה ביסוס והרחבת לימוד התורה באופן ייעודי מחויב ורציני. מקומם של תוכניות מהסוג המוצע הינם במשרד הכלכלה או משרד העבודה."

בהמשך פורטה סיבה נוספת: "השינוי המוצע ייצר מצב מוזר מאוד, לפיו אדם יוכל לעבוד כשמונה שעות בעבודה סדירה בשעות היום, ואחר הצהרים ללמוד בכולל, והמוסד יקבל עבורו תמיכה. איננו מבינים מה ההצדקה המהותית לתמיכה כזו. מדוע שסטודנט לא יזכה למסלול תמיכה מעין זה? מדוע שכל אזרח לא יזכה לתמיכה מעין זו לפי תחומי העניין והתחביב שלו? איננו רואים כיצד שינוי זה יעמוד במבחן עתירות לבג"ץ שיגישו בצדק. ובפרט שהתקציב מחולק כעוגה ותקצוב של דבר יצור ירידה משמעותית בערכה של הנקודה הבסיסית."

עוד סיבה שצוינה היא אפליה: "במסגרת הדיון הוצג כי ערך הניקוד לאברך הלומד 20 שעות יהיה דומה לערך הניקוד לאברך הלומד 35 או 40 שעות. מה היא ההצדקה המהותית לאפליה זו. מדובר באותו סוג תלמיד בדיוק המקיים תכלית דומה של לימוד תורה, אם כי בהיקף שעות קטן יותר. ההבדל שיוצר יהיה שאחד לומד יותר שעות ולכן הערך היחסי של התמיכה שלו קטן יותר, והשני לומד פחות שעות ולכן ערך התמיכה גבוה יותר."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר