החוויה הרגשית של ערב כיפור

הדרשה של הרב סולובייצ'יק שתכניס אתכם אחרת ליום הכיפורים

מה מעלתו של ערב יום כיפור? למה מי שאכל בתשיעי בתשרי - נחשב כאילו צם יומיים? מדוע צריך להתוודות במנחה עוד לפני כניסת היום הקדוש? | בדרשה נשא בשנת ה'תשכ"ו, הסביר הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק במתק לשונו ובחדות מחשבתו את מעלת ערב יום כיפור • צפו בדרשה הנדירה ותכנסו אחרת ליום הגדול (חרדים)

ש. ברקוביץ | כיכר השבת |
(צילום: Ohr Publishing)

הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק, נכדו של מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל, חי משנת תרס"ג בה נולד ועד שנת תשנ"ג בה נפטר, (1903-1993). חייו התחלקו לשלוש תקופות ובשלושה אזורים שונים בעולם: הוא החל את דרכו במזרח אירופה, המשיך בברלין שבמערב אירופה, ואחר כך עד פטירתו התגורר בארה"ב.

במהלך שנותיו בארה"ב עבר הרב סולובייצ'יק מהפך תפיסתי, ואחרי שהיה מזוהה עם אגודת ישראל, עבר בהמשך לצדה של תנועת המזרחי.

במהלך דרשה שנשא בשנת ה'תשכ"ו, התייחס הרב סולובייצ'יק לשתי נקודות עיקריות שמעניקות הסתכלות אחרת לערב יום כיפור, הראשונה החוויה הרגשית של ערב יום כיפור והשניה המעמד ההלכתי של היום הזה, ערב היום הקדוש.

"כיכר השבת" מגיש את דבריו הנפלאים:

"השקפת העולם הדתית שלי נוצרה באופן טבעי דרך לימוד התורה, אך נוצרה גם דרך החוויות הדתיות שעברתי בילדותי, בנוכחות גדולי ישראל, הזדמן לי להתבונן בחייהם הדתיים. לא כל כך מה שהם עשו, בתור ילד, לא כל כך התבוננו במה שהם עשו: הם עשו מה שכל היהודים הדתיים עושים אבל אני התבוננתי בחיים הפנימיים שלהם (איך זה יעזור?).

"אני תמיד מדבר על שתי מסורות, הראשונה היא המסורה של לימוד התורה, של ההלכה, השנייה היא המסורה של חיים דתיים, של רגש דתי, של אהבת ה', התלהבות, כמיהות לריבונו של עולם. המסורה של עבודת ה', המסורה הראשונה קל מאד לתאר, ולהעניק למישהו אחר את המסורה הראשונה, המסורה של ההלכה, המסורה האינטלקטואלית של לימוד התורה. אני מחשיב את עצמי כראש ישיבה טוב מאוד או רבי או מורה גמרא, קל לבטא, להסביר למישהו אחר.

"אני מסוגל לתת שיעורים ארוכים בהלכות שופר או לגבי תשובה או לגבי עבודת יום הכיפורים, כל ההיבטים ההלכתיים של עבודת יום הכיפורים ואני יכול לעשות זאת בעומק וברוחב רב, אבל מה שקל לי לעשות בתחום מסורת ההלכה קשה לי מאוד לעשות בתחום המסורה של ההרגשה הדתית, במסורת החוויה הדתית, את המסורה השנייה של החוויה הדתית, הרגשית, קשה מאוד להעביר.

"אני יכול להסביר לתלמידי איך, למשל, ר' חיים היה תוקע בשופר ואת ההלכות שבתוכם כרוכה דעתו, אני יכול ללמוד את הלכות עבודת יום הכיפורים עם תלמידי ולספר להם הרבה פרשנויות חדשות אבל לספר להם איך יהודים, בדורות הקודמים, במיוחד גדולי ישראל יחוו, מה חוו יהודים כשהחזן אמר את העבודה, כמה כמיהה ונוסטלגיה כשהחזן אמר "והכהנים והעם העומדים בעזרה" באמת, המנגינה לבדה של "והכהנים והעם העומדים בעזרה" מלאה בנוסטלגיה וכמיהה או כשאמר: "וכך היה מונה, אחת, אחת ואחת, אחת ושתים", להעביר את התחושה הזו כמעט בלתי אפשרי, קשה מאוד.

"כדי לחוות את התחושה הזו, כדי לחיות מחדש את מצב הרוח הרגשי הזה הייתי נוטה לעמוד ליד אבי או סבי... ולהקשיב איך הם היו מדקלמים. הם לא השתמשו בחזנות, אבל הם אמרו את זה בהתלהבות רבה, כל כך הרבה אקסטזה וכל כך הרבה תשוקה, הרגשתי את זה כילד: לא הבנתי במה הם מעורבים, לא הבנתי את המושג של מלכויות, אבל הרגשתי משהו מסביר פנים, מוכר, השתוקקתי למשהו שלא הבנתי, שאני, הכמיהה, הכמיהות אחזו בי והגעגועים האלה שכל כך השפיעו עליי כילד מעוררות אותי היום ואת כל השקפת העולם שלי.

"הפילוסופיה הדתית שלי היא תוצאה של החוויות האלה, של הכמיהות האלה וזה חשוב מאוד, איך יכול יהודי, איך יהודי יכול להתפלל ביום הכיפורים ולא לחיות מחדש את הגדולה והעוצמה ואת הלהט והקדושה של היום? השאלה היא איך אפשר לתאר את זה? איך מעבירים את זה? אֵיך? אני לא יודע את התשובה לשאלה זו, הדרך היחידה לעורר את התחושה האקסטטית, פחות או יותר היא להודיע ​​לאחרים על הלכות ומנהגים ספציפיים שאנו מקיימים ביום כיפור שההלכות והמנהגים הללו מסמלים השקפת עולם...

"החוויה הגדולה של מה שאני אודיע לך הערב הוא שאקח הלכות שונות אמרתי לרב קלבן שאדון בעשר הלכות: אני לא יודע אם אני יכול להשלים את כל העשר אבל אדון בהלכות ספציפיות ואודיע לכם שמתוך ההלכה היבשה מסתתר מעבר לעולם אקסטטי, חם ורחב, מההלכה לעבודת ה' יש מעבר מובהק ואולי זה ישמש דוגמה שתעזור לעורר בשומעיי את מצב הרוח הדתי שבו יהודי צריך למצוא את עצמו ביום כיפור.

"אני מאמין שאחד החסרונות הגדולים ביותר במה שנקרא אורתודוקסיה מודרנית הוא שלמרות שמבחינה אינטלקטואלית היא מפותחת היטב - אני חייב לומר לך שהתלמידים שלי בכיתה שלי הם מלומדים אמיתיים, לא להגיד את זה על כל אחד מהם, אבל קבוצה גדולה, תלמידי חכמים אמיתיים הם ייחשבו תלמידי חכמים גם בירושלים, אני פשוט רבי טוב, אני מכיר הרבה יהודים שהם שומרי מצוות אבל נראה לי שלכולם חסרה התשוקה הזו, ההתלהבות הזו או הגעגועים האלו, מצב הרוח הדתי, שחייבים להיות לכולנו היהודים בראש השנה וביום הכיפורים, וגם בכל השנה, אבל במיוחד בראש השנה ויום כיפור.

"לכן, בדרשה של היום אתחיל בערב יום הכיפורים אדבר הלכתית על ערב יום הכיפורים מתוך הדיון ההלכתי של ערב יום הכיפורים אעבור לשאלת מצב הרוח מה השקפת ההלכה, מה ההלכה מייצגת - מצב רוח ספציפי, חוויה רגשית ספציפית ולאחר מכן אעבור למוצאי יום כיפור ויום כיפור עד לאן אגיע אני לא יודע: הבאתי מספיק חומר בואו נדון בערב יום כיפור, ערב יום כיפור הוא מושג הלכתי - תכף תראו באיזה מושג מדובר אבל ערב יום כיפור היה גם חוויה דתית, אני זוכר עד היום שבליל ערב יום כיפור בקושי ישנו השוחט שמתחיל עם עלות השחר היה אוסף את התרנגולות לכפרות ואחר כך הצדקה המיוחדת שתינתן ביום הכיפורים [ערב] ארנקים יהודיים נפתחו יומיים בשנה: פורים וערב כיפור אבל במיוחד בערב יום כיפור ולאחר מכן המנחה עם הוידוי והסעודה המפסקים עם ההכנות של סבי ליום כיפור. ערב יום כיפור היה ישות מיוחדת לא רק הלכתית אלא רגשית-דתית".

בהמשך השיחה הוא הרחיב על המעמד ההלכתי של עיו"כ: "הבה נראה את ההלכה של ערב יום כיפור... האם זה יום חול רגיל יום כיפור יגיע באותו ערב, אבל אולי לערב יום כיפור אין מעמד מיוחד שום דבר משותף ליום כיפור או לא: ערב יום כיפור כבר משקף את קדושת יום הכיפורים לפני שמגיע הקדושה, ערב יום כיפור הוא מבשר האביב - שהרבונו של עולם מגיע, זה הפרש הראשון שרוכב בעיר ומבשר על בואו של ריבונו של עולם: המלך בא.

"אך עלינו לקבוע, על בסיס הלכתי, האם ערב יום כיפור הוא מושג מיוחד או לא. נראה, שלערב יום כיפור יש מעמד ספציפי, מעמד מיוחד, כפי שאמרתי, המבשר הראשון נושא את החדשות, כמו אליהו הנביא יבשר את המלך המשיח... ערב יום כיפור הוא נושא החדשות שבוא נראה אם זה נכון או לא נכון: צריך לנתח את זה הלכתית - אי אפשר להגיד תאמין לי באופן כללי, אם מישהו אומר תאמין לי אני לא מאמין לו אבל בהלכה, בהחלט אין תאמין לי.

"גמרא יומא פא: דְּתָנֵי חִיָּיא בַּר רַב מִדִּיפְתִּי: 'וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשׁוֹתֵיכֶם בְּתִשְׁעָה', וְכִי בְּתִשְׁעָה מִתְעַנִּין? וַהֲלֹא בֶּעָשׂוֹר מִתְעַנִּין אֶלָּא לוֹמַר לְךָ: כָּל הָאוֹכֵל וְשׁוֹתֶה בִּתְשִׁיעִי, מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִילּוּ הִתְעַנָּה תְּשִׁיעִי וַעֲשִׂירִי

"כולנו מכירים את הגמרא: יש מצוה לאכול בערב יום כיפור, ונחשב כאילו צם יומיים, כאילו קיים יום כיפור יומיים, אבל קשה להבין מה אומרת הגמרא כאן? מדוע הגמרא מחשיבה לאכול בערב יום כיפור כאילו צם? צום אינו מצוה בערב יום כיפור, ההפך - בערב יום כיפור מצוה לאכול! מה זה אומר כאילו צם בתשיעי ובעשירי?

"נראה לי שהרעיון, המחשבה המרכזית בציטוט זה, בהלכה זו הוא שאכילה ושתייה בתשיעי היא קיום דעשירי לא לתשיעי - לתשיעי אין מעמד מיוחד זה קיום כיפור עצמו, ואני רוצה להסביר מה זה 'זה קיום ביום כיפור עצמו'.

"חיוב אכילה ושתייה בתשיעי אינו מחמת היום התשיעי כשלעצמו - התשיעי אינו יכול לחייב - אין לו קדושת היום - יום רגיל הוא ניטרלי. מה שמחייב אכילה הוא יום כיפור, אם אוכלים ושותים ערב יום כיפור, יש קיום לא מהיום התשיעי, אבל הקיום מצורף ליום הכיפורים "כאילו צם בתשיעי ובעשירי" מסמל קיום של ליום הכיפורים. מה זה אומר?

"יום טוב ושבת שבתון שאסור במלאכה - כולנו יודעים שביום כיפור מלאכה אסורה בדיוק כמו שבת אלא שחילול ביום כיפור גורמת לכרת ואילו בשבת היא גורמת למיתה אבל יום כיפור הוא גם יום טוב עם חובות אחרות. לדוגמה: כשם שמצוה לכבד שבת, יש מצות כיבוד ביום כיפור. זו שאלה: מלבד שבת המחייבת הימנעות ממלאכה וקידוש זה מחייב עוד שתי מצוות, שהרמב"ם קורא לה מדברי קבלה מצווה אחת היא כיבוד, השנייה היא עונג. ליום כיפור, אנחנו מבינים כיבוד, כיבוד עוסק בלבוש, בעיצוב הבית, בניקיון הבית, הפיכת הבית לחגיגי נוהג ביום כיפור.

"מה עם עונג? איך אפשר לקיים עונג ביום כיפור כשהיום אסור בחמשה עינויים, ומי שאוכל או שותה ביום הכיפורים חייב כרת? לפיכך, יש הרבה מפרשים שסברו שביום הכיפורים לא נוהגים במצות עונג, אז מה נוהגים ביום הכיפורים? כיבוד. זה מבוסס על גמרא בשבת קיט. אמר ליה ריש גלותא לרב המנונא מאי דכתיב ולקדוש ה' מכובד אמר ליה זה יום הכפורים שאין בו לא אכילה ולא שתיה אמרה תורה כבדהו בכסות נקיה ולקדוש ה' מכובד מתייחס ליום כיפור שאין בו אכילה ושתייה - אז התורה אומרת כבד אותו בלבוש רענן. אז יש לך את המקור כאן : ריש גלותא שאל את הרב המנונא מה פירוש הפסוק הזה, רב המנונא ענה "ולקדוש ה' מכובד" מתייחס ליום הכיפורים, ביום הכיפורים אסור לקיים עונג כי אסור לאכול ולשתות, כתוצאה מכך, ביום הכיפורים עונג אינו נוהג כלל.

"זה נראה מובן מאליו, אבל נראה לי שפירוש זה של הגמרא אינו נכון, הגמרא אומרת שלא נוהגים עונג ביום הכיפורים עצמו, בניגוד לשבת, שם נוהגים עונג ביום השבת עצמו בשבת מתי מקיימים עונג? ביום השבת עצמו, ביום כיפור אי אפשר לקיים עונג משום שאסור לאכול ולשתות אבל לא נאמר שיום הכיפורים פטור מהחיוב, זה אכן חייב בעונג, מתי העונג מתגשם? בתשיעי: בערב יום כיפור, העונג של יום הכיפורים מתקיים בערב יום כיפור... וזו פירוש הגמרא, הגמרא אומרת שאכילה בערב יום כיפור היא קיום של ציווי נוגע ליום כיפור עצמו, קדושת היום מחייבת עונג ביום הכיפורים. אבל מכיוון שאיננו יכולים לאכול ביום הכיפורים מתקיים העונג בערב יום כיפור, משמע שכאשר אוכלים בערב יום כיפור אין זו אכילת יום חול זה אכילת יום קדוש, אבל ביום הקדוש עצמו אי אפשר לקיים אותו אבל החובה נובעת מקדושת יום הכיפורים, והקיום אינו של ערב יום כיפור אלא של יום הכיפורים עצמו.

"אני מחכה לשאלה מהקהל... בפסח, אם אין מישהו אחר לשאול את השאלות, עליו לשאול את עצמו! אבל זו רק ההלכה בפסח, לא משנה "תענית חלום". זה יותר מדי לומדות. אנחנו עוסקים בערב יום כיפור, אנחנו לא עוסקים עכשיו בחלומות, השאלה היא איך אפשר לקיים קיום של יום הכיפורום בערב יום כיפור ,אלא אם כן עונים, כמוני, לשאלה שאין לי עליה תשובה: זהו גזירת הכתוב, אלא אם כן אתה רוצה לומר שזהו גזירת הכתוב: "וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשׁוֹתֵיכֶם בְּתִשְׁעָה, וְכִי בְּתִשְׁעָה מִתְעַנִּין? וַהֲלֹא בֶּעָשׂוֹר מִתְעַנִּין אֶלָּא לוֹמַר לְךָ: כָּל הָאוֹכֵל וְשׁוֹתֶה בִּתְשִׁיעִי, מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִילּוּ הִתְעַנָּה תְּשִׁיעִי וַעֲשִׂירִי...

"נראה לי שאין צורך בתשובה זו - יש תשובה הגיונית. לגבי מצוות כיבוד ועונג בשבת, יש רמב"ם ששופך אור חדש על על המצווה, הרמב"ם כותב כך (הלכות שבת ל"ב) לא כללתי את זה במראה מקומות. הכנסתי את הרמב"ם הזה לאחר שהגשתי אותם, איזהו כיבוד? זה שאמרו חכמים שמצוה על האדם לרחוץ ידיו, פניו ורגליו בערב שבת מפני כבוד השבת.

"מה שהוא אומר ברור הוא מתעטף בציצית - למה הוא צריך ציציות לקבלת שבת אני לא יודע, אבל הרמב"ם אומר את זה זה הבסיס למנהג לשים טלית לקבלת שבת בכל מקרה, זה מה שהוא עושה ויושב בכובד ראש ומיחל הוא חסר נשימה, מתנשף, משתוקק לשבת, הקבלת פני שבת כמו שמייחל למלך (הרמב"ם מתייחס לשבת לא כמלכה אלא כמלך), אז מה זה כיבוד לפי הרמב"ם? כיצד הגדיר הרמב"ם כיבוד? יחול - מחכה למשהו נפלא, יפה, מחכה - אני מחכה לראות את המלך - אין לי סבלנות, אני חסר סבלנות זהו כיבוד, ולפי הרמב"ם ישנם שני סוגי כיבוד מתלבשים בקפוטה של שבת, לובשים שטריימל! כן, זה מה שזה, ואני מתנהג אחרת, אני מדבר אחרת, אני מתלבש אחרת, הבית נקי, מעוטר, מעוצב, הכל מסודר ויפה, זהו היבט אחד של חובת הכיבוד, אך לא החובה כולה.

"יש היבט של כיבוד לפני שבת - יחול, להתכונן לשבת. אם יהודי ימהר הביתה עם רכבו בערב שבת, רוב הזמן מחלל שבת אם נוהגים במכונית שלו עד הרגע האחרון אבל אפילו בהנחה שלא הייתה חלול שבת שהוא נהג עד בדיוק לפני השקיעה, אולם כיבוד לא מילא כנדרש כי יחול לא שם - אין המתנה, המתנה חסרת סבלנות, להיות מתוח - יחול הוא מתח, יחד עם המילים הנרדפות שלו - המתן, שמור, חכה, יחול מבטא המתנה במתח, בחוסר סבלנות, סופר את הדקות, רץ אל החלון. מה זה "משומרים לבקר"? טיפוסים מוזרים של יהודים היו שומרים לבקר. רש"י אומר ששומרים לבקר אומר שכאשר היה ליהודים פחד מהלילה, מהחושך הם נשארו ערים כל הלילה כי הם פחדו מהלילה והיה רץ מדי פעם אל החלון כדי לראות אם עלות השחר, זה יחול עם מתח.

"השימוש הזה במילת יחול זהה לזה לא רק לצפות למשהו, לחכות, הרמב"ם השתמש במיוחד במילה יחול, הוא היה יכול להשתמש בממתין להקבלת פני השבת, או מחכה להקבלת פני השבת או וצופה להקבלת פני השבת, הרמב"ם יכול היה להשתמש בכל אחת מהמילים הנרדפות הללו, אך חיפש את המילה יחול, חסר סבלנות, עם מתח. אני סופר את הדקות אני רץ כל הזמן לחלון, מחפש לראות אם השבת הגיעה או עדיין לא הגיעה. זה כיבוד.

"מה עם עונג? בהלכה ז' הוא כותב: איזהו עונג זה מה שאמרו חכמי [תקשיבו היטב] שצריך לתקן תבשיל שמן ביותר, שחייבים לבשל, להכין באופן טבעי, בערב שבת מנה טעימה מאוד "ומשקה מבושם לשבת" כל המרבה בהוצאות שבת ובתיקון מאכלים הוא לא אומר "מי שאוכל יותר אוכל טוב בשבת..." - זה לא אומר הרמב"ם וככל המרבה בהוצאות שבת - הוא נותן הרבה כסף, מוציא את הכסף בערב שבת ובתיקון מאכלים טובים לכבוד שבת הרי זה משובח.

"מה שהוא עושה בשבת עצמה לא כל כך חשוב, בשבת אולי ישמח לאכול רק לחם ומים, מה שחשוב זה מה הוא מכין בערב שבת, כמה כסף הוא מוציא בערב שבת, אז גם בעונג, עיקר המצווה היא הכנה, כיבוד זה יחול . כאן זו הכנה, מצוות ההכנה.

"רש"י, ביומא פא:, לגבי מה שהובא קודם לכן, אומר והכי משמע קרא. ועניתם בתשיעי, כלומר התקן עצמך - היה מוכן בתשעה כדי שתוכל להתענות בעשרה. אז מה אומר רש"י, מהי מצוות "כל האוכל ושותה בתשעה"? מהי המצווה לפי רש"י? הכנה, הכנה לצום, הכנה לצום, כי בלי האוכל והשתיה בערב יום כיפור, הוא לא יוכל לצום ביום כיפור. לכן, לגבי עונג, איפה ההכנה? דרך אכילה ושתייה. איך ביום כיפור חייב להתקיים עונג ? דרך אכילה ושתייה אז ביום כיפור, כדי לקיים את הצום צריך לעשות מה בערב יום טוב אכילה על מנת להיות מוכן לצום, אז לכן זה עונג, בשבת עונג קשור להכנת מאכלים לשבת, בערב יום כיפור עונג היא מצוות היום - אכילה בערב יום כיפור להכנה לצום ביום כיפור, אז לכן זה עונג.

"קודם שאלנו: האם ערב יום כיפור הוא יום כמו כל יום אחר או האם לערב יום כיפור יש מעמד ספציפי , חלות שם? מה היית עונה עכשיו? יש חלות שם שבערב יום הכיפורים מקיימים את מצות העונג שצריך לקיים ביום הכיפורים ובהכנה של ערב יום כיפור יש קיום, חובה, מצווה, שהגורם המחייב בו הוא קדושת היום של יום הכיפורים.

"זה מדהים: אני אוכל בערב יום כיפור, ואז, כשמגיע יום כיפור, דרך האכילה, ההכנה שלי לצום אני בעמדה לצום, ואני מקיים את יום כיפור. מתי הקיום? אכילת ערב יום כיפור היא קיום יום כיפור כי זה העונג שקדושת היום מחייבת אז ערב יום כיפור כבר משקף את יום הקדושה של יום הכיפורים.

"אבל עכשיו יש לי משהו אחר, וזה חשוב יותר מהדוגמה שהבאתי עכשיו לגבי עונג. הגמרא ביומא פד: תָּנוּ רַבָּנַן: מִצְוַת וִידּוּי עֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים עִם חֲשֵׁכָה. אֲבָל אָמְרוּ חֲכָמִים: יִתְוַדֶּה קוֹדֶם שֶׁיֹּאכַל וְיִשְׁתֶּה, שֶׁמָּא תִּטָּרֵף דַּעְתּוֹ בִּסְעוּדָה.

"באיזה ווידוי מדובר? הווידוי של מנחה לפני הסעודה המפסקת. מה זה אומר עֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים עִם חֲשֵׁכָה? מדאורייתא מתי מתחיל חובת ווידוי עם חשיכה, עם כניסת יום הכיפורים. אבל מדרבנן, חייבו לומר וידוי לפני חשיכה קודם סעודה המפסקת, עיין ברמב"ם הלכות תשובה ב': רמב"ם יוצא דופן, ואף אחד לא מעיר על זה - אני לא יודע למה.

"יוֹם הַכִּפּוּרִים הוּא זְמַן תְּשׁוּבָה לַכּל לַיָּחִיד וְלָרַבִּים וְהוּא קֵץ מְחִילָה וּסְלִיחָה לְיִשְׂרָאֵל לְפִיכָךְ חַיָּבִים הַכּל לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה וּלְהִתְוַדּוֹת בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים וּמִצְוַת וִדּוּי יוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁיַּתְחִיל מֵעֶרֶב הַיּוֹם קֹדֶם שֶׁיֹּאכַל שֶׁמָּא יֵחָנֵק בַּסְּעֻדָּה קֹדֶם שֶׁיִּתְוַדֶּה. כתוב בגמרא: מצות וידוי עם חשיכה, החכמים אומרים שצריך לומר וידוי במנחה, אבל הרמב"ם אומר משהו אחר: מצוות וידוי בערב יום כיפור - מדאורייתא - הוא לא מזכיר "אבל אמרו חכמים" שיתחיל מערב היום - זה אומר לפני הלילה, ממנחה ואילך, קֹדֶם שֶׁיֹּאכַל שֶׁמָּא יֵחָנֵק בַּסְּעֻדָּה קֹדֶם שֶׁיִּתְוַדֶּה, נראה שנוסח הרמב"ם בגמרא היה: "מצות וידוי בערב יום הכיפור שֶׁיַּתְחִיל קֹדֶם שֶׁיֹּאכַל, שֶׁמָּא יֵחָנֵק בַּסְּעֻדָּה מצות וידוי בערב יום הכיפורים שֶׁיַּתְחִיל קֹדֶם שֶׁיֹּאכַל, שֶׁמָּא תטרף דעתו בסעודה, הרמב"ם לא כלל את המילים ... עִם חֲשֵׁכָה. אֲבָל אָמְרוּ חֲכָמִים נוסח הרמב"ם בגמרא היה: מצות וידוי ערב יום כיפורים קודם שיאכל וישתה, שֶׁמָּא תטרף דעתו בַּסְּעֻדָּה לכן העתיק הרמב"ם את הנוסח.

"ההבדלים הם עם נוסח הגמרא שלנו, וההבדלים בין נוסח הגמרא שלנו לבין הרמב"ם הם מאוד משמעותיים. מה ההבדל? לפי הגרסה שלנו, חובה מדאורייתא מתחילה בבין השמשות בעוד שלפי הרמב"ם מצות וידוי מתחילה בעוד יום. מנחה, בערב היום. לכאורה הוא מתכוון אחרי הצהריים. לפני שהוא אוכל ושותה מה הסיבה? שמא יחנק בסעודה. אבל זהו רציונל לדין דאורייתא לא דרבנן, אבל הרמב"ם קשה. למה הרמב"ם קשה? לו היה גם נוסח הרמב"ם: "שמא טתרף דעתו בסעודה", כנוסח רש"י הוא השתכר, אז הייתי מבין, דעת הרמב"ם שמצות וידוי מתחילה בערב יום הכיפורים, מדוע המצוה מתחילה בערב יום כיפור? כי הוא עלול לאכול את הסעודה המפסקת לשתות יותר מדי, להשתכר ולא לומר וידוי במעריב. הוא יחסר את הווידוי של מעריב ולכן הותקן הווידוי של מנחה אולם נוסח הגמרא של הרמב"ם לא היה שֶׁמָּא תטרף דעתו בסעודה נוסח הגמרא של הרמב"ם היה שֶׁמָּא יחנק בַּסְּעֻדָּה. במילים אחרות הוא ימות, אז השאלה היא: מה הווידוי הזה משיג? אז הוא אמר וידוי בערב יום כיפור. אבל כשיגיע יום כיפור הוא כבר יהיה מת, הוא לא יהיה בחיים? אין לו עדיין את כפרת יום הכיפורים, אז למה הווידוי, זה חסר ערך.

"אילו אמר הרמב"ם שבכל פעם שיהודי אוכל הוא צריך לומר וידוי, זה היה שונה. אבל הלכה כזו לא חלה בכל יום. ההלכה חלה רק בערב יום כיפור. אז למה מדאורייתא יהודי חייב לומר וידוי כי הוא עלול למות לפני שמגיע קדושת היום? אז מה הוא השיג? אנחנו לא יכולים להתווכח עם הרמב"ם. אז מהי מסקנת הרמב"ם, שאם יהודי אומר וידוי בערב יום כיפור, ולא זכה לחיות לראות את יום הכיפורים אז קדושת היום יחד עם הווידוי של ערב יום כיפור מכפרים כאילו היה חי, עמד בבית הכנסת ואמר וידוי הווידוי של ערב יום כיפור בשילוב עם העיצומו של יום מכפר על החטא כאילו הווידוי התרחש ביום הכיפורים עצמו.

במילים אחרות, ערב יום כיפור מזוהה עם יום כיפור לגבי שתי הלכות. מהי ההלכה הראשונה? קיום עונג, קיום של יום טוב קדושת היום מחייבת, מתקיים בערב יום כיפור, ושנית, די בווידוי של ערב יום כיפור כדי לתת למי שלא זכה לומר וידוי ביום הכיפורים עצמו, לא כפרה רגילה, אלא כפרה של יום הכיפורים, של לפני ה' תטהרו.

"איפה זה מופיע בתורה? הרמב"ם מסביר פסוק זה כמו הרמב"ן לגבי בין השמשות, כדברי הרמב"ן: כשאתה בא לפני ה' אתה כבר צריך להיות טהור. כולנו יודעים את דעת הרמב"ן: עיקר הווידוי של יום הכיפורים נאמר לאחר השקיעה לפני בין השמשות וידוי יש לומר ביום כיפור בין השמשות לפני כל נדרי והוא לומד את זאת מהפסוק כשאתה זורח לפני הריבונו של עולם מתי יהודי "זורח" לפני ריבונו של עולם? עם בין השמשות - אתה צריך כבר להיות טהור, הרמב"ן מגביל זאת לבין השמשות, הרמב"ם מסביר את הפסוק באותו אופן: לפני ה' בבואך לריבונו של עולם ביום הכיפורים תטהרו: אתה כבר חייב להיות מטוהר באמצעות ווידוי, מתי הווידוי הזה מתחיל? לא מבין השמשות - לפי הרמב"ם בין השמשות מאוחרת מדי אולי לא תהיה לו הזדמנות לומר וידוי אחרי בין השמשות (כי הוא עלול להיחנק מהסעודה שלו). אז מתי הוא אומר את זה? הוא קורא לזה "בערב היום" או "בערוב היום", יכול להיות שזה רק אחרי מנחה קטנה, לא מנחה גדולה (זו שאלה נפרדת) אבל בערב יום כיפור חייב לומר וידוי, כדי שכאשר מגיע יום כיפור ואחד לפני הריבונו של עולם, הוא זורח לפניו כמי שטהור.

"אז אנחנו רואים שיש שני מושגים מאוד מוזרים של הכנה ביום כיפור, הכנה אחת היא הכנה פיזית, אכילה ושתייה, ובאמצעות פעולות אלו הוא מכין את עצמו לצום זו הכנה אחת, הכנה פיזית, ובאמצעות הכנה פיזית זו איזו מצווה הוא מקיים? ועונג מתקיים יום קודם לכן.

"שנית, יש הכנה רוחנית, הכנה מוסרית-רוחנית להיטהר, לנקות את עצמך מכל החטאים ולעשות תשובה ואומר וידוי בערב יום כיפור, אז כשנכנס יום הכיפורים, אתה חייב להיות טהור. אם אחד נכנס ליום כיפור כטמא, לא יורשה לו בנוכחות ריבונו של עולם - לעולם לא יוכל להיות לפני ה'. כאשר אחד בא לפני ה', אחד חייב לבוא כמו טהור.

"מעניין שבאופן כללי, בכל התורה הכנה היא תנאי קודם למעשה של השגת הקדושה, אין קדושה בלי הכנה, אם יהודי עוזב את העסק שלו ומיד נכנס לבית הכנסת, לא תהיה הכנה: הוא לא יכול להרגיש את קדושת יום הכיפורים. קדושה תמיד הולכת יד ביד עם הכנה. כשאמר משה רבנו ליהודים כי התורה עומדת להינתן בהר סיני, מה הוא אמר? להתכונן, לולא ההכנה, הריבונו של עולם לא היה מתגלה בהר סיני, וגם אם הריבונו של עולם היה מתגלה בהר סיני, עם ישראל לא היה מבין. מדוע אמר עם ישראל נעשה ונשמע? כי הם היו מוכנים.

"בדומה לכך, כאשר אהרן התקדש והתמנה לכהן גדול, מה היה התנאי? אהרן היה צריך להכין את עצמו לשבעה ימים כדי להיות כהן גדול ומעניין שהלכה זו לא הייתה גזרת שעה המתייחסת לאהרן בלבד... כל כהן גדול לפני יום כיפור. והגמרא שואלת איך יודעים את זה? משבעת ימי מילואים. מה הקשר בין הכנת הכהן הגדול לפני יום הכיפורים לשבעת ימי המלואים, בהם נבחר אהרן ככהן גדול? התשובה היא ששבעת ימי המלואים נקבעו כהלכה לדורות, קדושה לא נכנסת פתאום, קדושה לא דופקת בדלת ונכנסת, אני לא יכול לגרור קדושה בשעה 17:45 או 17:05 ערב יום כיפור, יש להזמין קדושה, זה לא מגיע בלי הזמנה, וההזמנה היא הכנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר