אלפי משתתפים | תיעוד נרחב

"לא נצביע בבחירות הקרובות"; הכינוס של 'הפלג' בירושלים

אלפים התכנסו אמש בהיכל ארנה בירושלים, כדי להשתתף ב'כנסיה הגדולה' של הפלג הירושלמי | שיא המעמד היה בעת כניסתו של מנהיג 'הפלג', הגר"א דויטש, שבנאומו הכריז כי לא יצביעו בבחירות הקרובות | הפרטים על הכינוס ועל כך שלא יצביעו, נחשפו לראשונה ב'כיכר השבת' | צפו בתיעוד (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ו בתשרי תשפ"ג | 21.10.22
הגר"א דויטש נואם בכנס (צילום: קובי הר צבי ורונן שטלצר | וידיאו: שיא לייב)

בהיכל ארנה בירושלים, התכנסו אלפי אנשי 'הפלג הירושלמי', בכינוס ועידת העשור להקמת תנועת בני תורה. שיאו של המעמד היה עם כניסתו של ראש הישיבה הגאון רבי אשר דויטש, כשלצדו רבני וראשי הישיבות של הפלג הירושלמי, במשך דקות ארוכות עמד הציבור וקיבל את פניהם בשירה.

כפי שנחשף לראשונה לפני כשבועיים ב'כיכר השבת', ב'פלג הירושלמי' דחו את כל ההצעות שניתנו להם על ידי מפלגות שונות, על מנת שיסכימו להצביע בבחירות הקרובות וכעת הם מתכוננים לבחירות לרשויות המקומיות שייערכו בעוד שנה - בנובמבר 2023.

את המשא המרכזי נשא ראש הישיבה הגר"א דויטש, שמתח ביקורת על המפלגות החרדיות, וציין כי לא חל שינוי לטובה מאז הוראתו של מרן הגר"ש אוירבך זצ"ל, וכי ההוראה ממשיכה גם כיום - והפלג הירושלמי לא ילך לבחירות.

ראש הישיבה ציין, כי לאורך השנים התפתחו שינויים והבדלים מהותיים בין הקהלים, וכי כיום אין לציבור הפלג הירושלמי כל חיבור עם הדברים שמייצגים המפלגות החרדיות.

לדברי ראש הישיבה: "הייתי רוצה להזכיר פה נושא שספק בעיני אם יש צורך לדבר עליו כאן, משום שודאי הציבור מעצמו מבין אותו, על ענין הבחירות שמתקיימים בימים הקרובים, אין צורך לומר שההוראה שמרן זצ"ל נתן שלא להשתתף בבחירות לא חל שום שינוי".

עוד אמר ראש הישיבה בכינוס העשור: "לא חל שום שינוי לטובה, אבל חל שינוי עצום לרעה. איך יעלה על הדעת שאנחנו נשתף פעולה עם אנשים שמוכנים להתפשר על כל דבר שבקדושה, עם אנשים שהישיבה בקואליציה אצלם היא יהרג ואל יעבור, ושאין שום סיבה שתביא אותם לפרוש מהקואליציה".

"מי העלה פעם על הדעת", אמר ראש הישיבה בכאב, "שחרדים יקראו לעצמם 'ימין חרדי'... שלא לדבר על הערצה העיוורת לראש הממשלה... היו צעירים ששרו לו שירים שאפילו אסור לחזור שרו עליו... ואחרון הכביד בזמן האחרון בזמן האחרון שהם החלו להיות שותפים בהסתדרות הציונית, חלק בגלוי חלקם וחלק בסתר. הרי כל מה שאגודת ישראל הוקמה, הסיבה העיקרית הייתה נגד הציונות, ועכשיו אלו שמתיימרים להיות ממשיכי דרכם מצטרפים להסתדרות הציונית".

ראש הישיבה הוסיף לתקוף את 'דגל' ואמר: "וזה גם לא מפריע להם למנות את אותו אחד שהצטרף - להיות שלוחא דרבנן… אז איך אנחנו נוכל לשתף פעולה איתם?! תמהני, הרי ודאי שיש בתוכם תלמידי חכמים שהם תלמידי חכמים יותר ממני, יראי שמים יותר ממני, אז מה השתיקה הזאת??? וגם אם נשמעה מחאה בנושא, אבל קול מחאה גדולה לא שמענו, תמהני וצריך עיון. ידוע שהיה מחלוקת בין הרבי מסאטמר זצוק"ל לרבותינו לגבי הבחירות. המחלוקת הייתה בעצם הלכתית, הרבי מסאטמר היה סבור שזה איסור חמור להשתתף שם, וממילא אין שום היתר מכל סיבה שהיא, ורבותינו אחזו שעצם ההליכה לכנסת אין בה איסור בעצם, ולכן הם ראו צורך לשלוח נציגים לשם".

הנאום של מנהיג הפלג הירושלמי

"אבל", הוסיף ראש הישיבה, "ודאי שכולם הסכימו שהטוב היה אם היינו יכולים להימנע מלשלוח לשם, וכמו שאנו רואים את התוצאות בשטח, שלמרות שמטרת גדולי הדור היה לשלוח אותם להיאבק שם למעשה נוצר קשר, הנציגים מכריזים היום שהם חלק מהציבור הכללי, הם דואגים לכלל הציבור וזו המטרה שלהם שם. בזמן שתמיד ידענו שהמטרה בשליחת נציגים הייתה קודם כל מטרה של קידוש שם שמים, כפי שהחזון איש היה סבור. וככה היה בקום המדינה. שלחו אז רשימה - שהייתה נקראת 'חזית דתית מאוחדת', והייתה עוד רשימה שקראו לה 'פאג"י', והחזון איש המריץ אותם ללכת לבחירות, למרות שהיה ברור לו שהם לא יכנסו. כי הוא אחז שיש מצווה בעצם ההצבעה".

"וכך שמענו תמיד ממורי ורבי הרב שך, שכשיש מערכה לבחירות זה קידוש השם שבזה מכריזים שיש קהל קדוש שנשאר נאמן לנשל ולתורתו. שמעתי פעם בשם גדולי הדור שגם יש מטרה גם במחאה עצמה, גם אם אין בה תועלת, וכמובן לנסות ולהציל מה שאפשר".

"מה היום?", שאל ראש הישיבה, "מה היום נשאר מכל אלו שהוא קידוש השם אם מכריזים שהם מפלגה כמו כל המפלגות רק שהם גם חרדים, אין בזה שום קידוש השם. ומחאה, ידוע לכולם כמה מחאה יש שם… ואם ככה אז מה נשאר? מה נשאר לנו סיבה להשתתף שם?! אז לא רק שאין סיבה אלא שאסור לנו. ובזה שאנחנו לא משתתפים בזה אנחנו גם מבטאים את הקידוש השם, וכמדומני שהכינוס הזה עצמו, שזכינו לאלפי רבבה שמשתתפים בכינוס הזה, זו הכרזה, הכרזה יותר חזקה ויותר תקיפה של קידוש השם מאשר להניח פתק בקלפי, ודאי שכך צריך להמשיך. אנחנו בבחירות לא משתתפים".

בכנס נאמו גם רבני וראשי 'הפלג הירושלמי' והכריזו על עוד מספר ערים בהן יתמודדו 'הפלג' לראשונה. בנוסף, ניתן סקירה על כמות המצביעים הפוטנציאלית של 'הפלג', שעל פי ההערכה עומד על קרוב ל-30 אלף קולות.

כזכור וכפי שדווח אמש לראשונה ב'כיכר השבת', מסביבתו של נתניהו, פנו בשבוע האחרון, לנאמניו של מנהיג הפלג הגר"א דויטש, על מנת שיורה כן להצביע בבחירות הקרובות.

גורם בכיר שהיה מעורב בפרטים מספר ל'כיכר השבת': "בחג הסוכות פנו מקורביו של נתניהו למספר אנשים ב'הפלג הירושלמי', וניסו לשדל אותם להיפגש ולנסות להגיע להבנות לגבי הצבעה של אנשי 'הפלג' בבחירות הקרובות".

"היו מספר שיחות שהתנהלו, אך הלכה למעשה ברגע שהמגעים הגיעו לאוזניו של מנהיג 'הפלג', ראש הישיבה הגאון רבי אשר דויטש, הוא הורה לעצור את המגעים וציווה לנאמניו - לא לנהל כלל משא ומתן בנוגע לבחירות הקרובות".

אותו בכיר מסביר: "לצערנו יש לנו ניסיון מהעבר, לפני מספר שנים, כשהגר"ש אוירבך זצוק"ל היה עדיין בחיי חיותו ומיד אחרי הפילוג מדגל, גם ניהלו איתנו משא ומתן גורמים הכי בכירים ב'אגודת ישראל', שנתנו לנו צרור הבטחות, ששום דבר מזה לא התממש, וזו הייתה הפעם האחרונה שניתנה הוראה להצביע בבחירות הארציות. ר' אשר הורה באופן הכי ברור, שגם הפעם אין בכוונתו ללכת ולהצביע ולא יעזור מה יציעו".

אם יתנו ערבויות ברורות, זה גם לא יעזור?

"לא. ר' אשר, מבחינתו שם את כל מעייניו בבניית הקהילות ומוסדות החינוך הרבים שהם בבת עינו, וההיערכות אם כבר זה לבחירות לרשויות המקומיות, וכידוע מחר אנחנו עורכים כנס גדול בארנה בירושלים בנושא הזה.

לגבי הבחירות הארציות, הוא הבהיר בכל דרך אפשרית ש'הפלג' לא יצביע. גם מה נתניהו כבר יכול להבטיח לנו? להוריד לגמרי מסדר היום את נושא הגיוס, הוא יכול? שבחורי ישיבות לא יצטרכו להתייצב הוא יכול? להחזיר את חוק תורתו אומנותו הוא יכול? לסגור את המחוז החרדי במשרד החינוך הוא יכול? לא, וגם אין לנו אמון".

כזכור עוד וכפי שנחשף לראשונה ב'כיכר השבת', לאחר סגירת הרשימות, ולאחר שח"כ משה גפני הציע לציבור התימני, להצביע עבור 'דגל התורה', החלו גישושים בין ש"ס ל'הפלג', אך רבני 'הפלג' החליטו לדחות את ההצעה מכל וכל, וזאת בשל מחלוקות אידאולוגיות שבלתי ניתנות לגישור עם ראשי ש"ס.

בכיר ב'פלג הירושלמי' אמר ל'כיכר השבת': "היו הרבה חיזורים סביב העשרות אלפי קולות של 'הפלג', אך האמת היא שהרבנים מלכתחילה לא רצו שום חיבור עם אף מפלגה בבחירות הארציות, וזאת מכמה וכמה סיבות שעיקרן היא ההתנגדות הנחרצת של הגר"ש זצ"ל להצבעה למפלגות הקיימות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר