ריאיון נדיר | צפו

רבה של מרסיי הגאון רבי ראובן אוחנה: "סכנת הממשלה חלפה, התחלנו לנשום לרווחה"

רבה הראשי של מרסיי, העניק לשליח 'כיכר השבת' ל'ועידת רבני אירופה', ריאיון מיוחד בו הוא הסביר מדוע הממשלה היוצאת הרסה את חיי הדת בצרפת, סיפר על ההוראה המיוחדת של מרן הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל אליו חודש לפני שנפטר, והסביר: כך נלמד לחיות עם הערבים | צפו (חרדים, בעולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |

הגאון רבי ראובן אוחנה, רבה הראשי של העיר מרסיי בצרפת וחבר בית הדין של אירופה, השתתף השבוע ב'ועדה המתמדת' של 'ועידת רבני אירופה', שנערכה השבוע בעיר בוקרשט שברומניה, והעניק ריאיון מיוחד ומרתק לשליח 'כיכר השבת', בו הוא פרש את משנתו הרוחנית והפוליטית.

הריאיון המלא

מעניין אותנו לדעת, מה הרב חושב על הממשלה החדשה שעומדת לקום בישראל?

"כמו כל הישראלים שמרגישים הצלה. נס משמים. נושמים לרווחה אחרי כל רדיפת הדת על לומדי תורה וצביון יהודי, גיור וכשרות. הדברים הללו הפחידו כל יהודי שומר תורה ומצוות היום, ב"ה הגיע עידן חדש. העם רצה מדינה יהודית. זה עוזר לנו בחוץ לארץ כי כל מה שקורה בארץ משפיע עלינו בפעילות שאנחנו עושים. כיום אנחנו קצת מרגישים שהסכנה חלפה. אפשר להמשיך בתכניות הרגילות שלנו. להגדיל תורה ולהחדיר ערכים".

הקהילה של מרסיי הינה הגדולה באירופה – איך הרב מסתדר עם כל הסגנונות בקהילה? יש הרמוניה בין כולם?

"מרסיי הינה העיר השלישית בגודלה באירופה מבחינה היהודית. ישנם שבעים אלף יהודים במקום מכל הקהלים. אך דבר אחד טוב יש בין כולם – אין אנטי דת. כולם מכבדים. עוד משהו שכמעט לא קיים במקום אחר הינה העובדה שיש לנו בית דין אחד עם כשרות אחת ורבנות אחת. אין בית דין מקביל. כולם מתחתנים אצלנו ומקבלים אצלנו הכשר. זה לא קיים בשום קהילה בעולם".

פרסמנו לפני כמה חודשים שהרב רוצה שאברכים יחזרו לקהילה בצרפת. אני רוצה לשאול – האם נכון להיות בארץ ישראל או להחזיר אותם לחו"ל?

"שאלה טובה. עשינו סטטיסטיקה: כמאה עשרים בחורים יוצאים לישיבות גדולות בארץ. מתוכם כמעט אף אחד לא חוזר להשתקע חזרה בצרפת. במדינות אחרות הולכים ללמוד וחוזרים לאחר החתונה ובאים לתרום את מה שמדו לאותה קהילה. בצרפת, שמנו לב שכמעט אף אחד לא חוזר. מתחתנים בארץ ונשארים שם".

"זה מצוין - כי אין על ארץ ישראל – אבל מצד שני, זה מפריע לנו בזה שהמוחות הטובים ביותר לא נמצאים במקום שצריכים אותם ביותר. במאמר המוסגר אגיד שאחד המכתבים האחרונים של ר' חיים קנייבסקי בחייו הייתה השאלה מה נכון לעשות: לבוא לארץ לעודד אברכים לחזור לכור מחצבתם ולהמשיך שם ללמוד ולתרום או להישאר בארץ. אגב, כל הגדולים פה אחד נענו ואמרו שנכון להחזיר אותם וחתמו על זה."

"אחרון חביב שחתם על זה היה ר' חיים קנייבסקי. אמרתי לו שאם הוא יגיד לי בעל פה - לא יאמינו לי ולכן הוא חתם על זה במכתב. בארץ חיפשתי אברכים שמסוגלים לבוא לכאן (צרפת) להמשיך ללמוד ולחזק את הקהילות היהודיות. יש לנו כולל עם שתיים עשרה אברכים ובונים קהילה שגודלת ועולה ברמה. התורה שהם חולקים עם בני הקהילה מאירים את היהדות בעיר".

האם חיים בשלום עם השכנים?

"לחיות כאן בשלום זהו דבר שקיים. יש שיח הדדי בין ראשי הדתות הערביים. יחד עם כולם וראש העיר הם נותנים תמונה של אחדות ודעה לכיוון של שלום. במרסיי – אין איתם בעיות. עתידנו בארץ ישראל אם לא על ידי משיח לפחות מרצון אישי. זה המטרה. אך כל זמן שיש קהילות נדאג שלא ייעלמו, נביא דעת תורה ונביא את הצעירים להתקרב לתורה".

תודה רבה. שניפגש כולנו בארץ ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר