טור דעה

לא להנחת בני ישיבות בתחבורה הציבורית // עידן יוסף

בכל הכבוד לרצון לשוויון בין סטודנטים לבני ישיבות, ערך לימוד התורה גבוה יותר. את ההנחה לתלמידי הישיבות צריך להגביל באופן שלא יאפשר שוטטות וביטול תורה (דעות)

עידן יוסף | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

הסיכום העקרוני בין יהדות התורה וש"ס, על הנחה בתחבורה ציבורית לתלמידי ישיבות, בדומה לסטודנטים, מקומם. על פי הסיכום, יקבלו בני הישיבות הנחה קבועה של 33% מהמחיר המקורי, ובמסלולים מסוימים - גם בהנחה שיכולה להגיע עד 50%.

עיני אינה צרה בבני הישיבות, להפך. כמי שלמד שנים בישיבה ולא קיבל שקל אחד של הנחה, אך מצד שני נאסר עליו לעבוד, אני מכיר בצורך להנחה. אולם נזקו של מהלך למתן הנחה גורפת עולה על היתרון. לא כל תלמידי הישיבות שקדנים, ומתן האפשרות לנסוע באופן חופשי עלול להוביל לביטול תורה המוני, לשוטטות ולנסיעות לא הכרחיות לבית ההורים.

ההנחה המוצעת היא למעשה פרצה קוראת לגנב, ומי הפוליטיקאי שמוכן לקחת על עצמו את האחריות לביטול התורה ההמוני שייגרם בשל החלטה פזיזה שכזו? האם נועצו המציעים, שכוונתם טובה, בגדולי התורה קודם?

כאשר למדתי בישיבה בירושלים, יצאנו אחת לשבוע, בימי חמישי בלילה, לשמוע שיעור של תלמיד חכם גדול, שהתגורר במרחק 4 ק"מ מהישיבה. כסף לשלם עבור נסיעה בוטובוס לא היה לנו, ואת הדרך עשינו ברגל, כאשר בדרך לשם שוחחנו בענייני הלימוד ועל הדרך הרווחנו גם כושר גופני שסייע לבריאותנו. נסעתי הביתה להורים בצפון בערך אחת לשלושה-ארבעה שבועות. תעריף הנסיעה היקר היה תמריץ להישאר שבת בישיבה, ומי יודע אם הייתי עומד בפיתוי ובלחצים לנסוע בתכיפות גבוהה יותר אם הייתה לי הנחה בתחבורה הציבורית.

הטבות שניתנות היום לסטודנטים הן מפליגות, וכך גם לתלמידי ישיבות ההסדר (בניגוד לתלמידי הישיבות הגבוהות של הציונות הדתית שאינם נהנים מהנחות), וראוי לצמצם אותן כך שרק מי שעונה לשורת תבחינים חברתיים-כלכליים ייהנה מהן. אין סיבה שסטודנט עשיר מסביון ייהנה מההטבה בזמן שאדם עני מתלבט האם לעלות לאוטובוס.

איני שולל לחלוטין הנחה בתחבורה הציבורית לבני ישיבות, אך ראוי שזו תיעשה במידה ובמשורה באופן שלא יגרום ל"טיילת" תלמידים. כך למשל, ניתן למשל לקבוע שלא יינתנו הנחות לבני ישיבות על כרטיסים חודשיים, אך יהיו הנחות על כרטיסים יומיים, ורק בטווח של 15 ק"מ ("תעריף צהוב"), כדי לאפשר יציאה לצורך סידורים. בכל הכבוד לרצון לשוויון בין סטודנטים לבני ישיבות, ערך לימוד התורה גבוה יותר והשיקול המרכזי צריך להיות מניעת ביטול תורה.

מצבי קיצון של עוני מקבלים כבר היום מענה באמצעות הנחה של 50% שמקבלים בעלי הבטחת הכנסה. כמו כן, ראוי להבחין בין בחורים רווקים לאברכים נשואים. עם זאת, ההכרעה בעניין ראוי שתינתן לגדולי ישראל.

• הכותב הוא כתב לענייני תחבורה ציבורית באתר News1

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר