לחיות את המצווה:

ההתמודדות של שומרי השמיטה עוד לא נגמרה

הקושי העצום של שמירה על שנת השמיטה נמשך אצל החקלאים והאצל הגננים גם בשנה שלאחריה ומאתגר עוד יותר את יכולתם להתפרנס. קרן 'עם ישראל חי' שעמדה לצידם בזמן שנת השמיטה נשארת לצידם גם בהמשך הדרך: "זכות עצומה לתמוך באנשים הללו, גיבורים אמיתיים" (בארץ)

(צילום: יח"צ)

לפני שבועות מספר עם פרוס השנה החדשה הסתיימה לה שנת השמיטה. לכאורה יכולים כעת החקלאים, הגננים ושאר עובדי האדמה לשוב לענייניהם והנה האתגר שבשמירת השמיטה חלף עבר לו. אז זהו, שלא.

שנת השמיטה על מורכבותה לא תמיד מחלחלת לציבור הרחב שאינו מבין את ההקרבה הגדולה הנדרשת על מנת להשבית את האדמה כדת וכדין. מעבר לאתגר של שנת השמיטה עצמה מוצאים את עצמם החקלאים פעמים רבות עם איסורי שמיטה גם בשנה שלאחר מכן, פערים שנוצרו בשדה ובגינה, לקוחות שהלכו לבלי שוב ועוד.

שלום חמו הוא חקלאי כבר מעל ל-30 שנים. ממפוני גוש קטיף המתגורר כיום בעוטף עזה. "בעבר גידלתי עגבניות שרי בגוש קטיף עד ההתנתקות. היום יש לי 40 דונם אבוקדו עם 1200 עצים במושב מבקיעים בו אני מתגורר ועוד 18 דונם חממות ו-22 דונם שטח פתוח בהם אני מגדל ירקות סמוך לקיבוץ גברעם".

שלום חמו הוא חקלאי כבר מעל ל-30 שנים

"שמרתי שמיטה על מלא בשנה שחלפה", מספר חמו, "כיום הפרי עדיין נחשב שמיטה. אנחנו משמיטים את כל החקלאות לגמרי, כמו שצריך. יש הרבה מאוד התמודדויות בעקבות זאת. הרבה מאוד ניסיונות. היכולת שלנו להתמודד היא בזכות אנשים כמו שמואל סקט שבאים ומסייעים לנו. בסופו של דבר זה המקצוע היחידי שאנחנו מכירים".

רוצים לתמוך וגם לזכות בדירה בירושלים? כנסו >>

שמואל סקט עליו מדבר חמו הוא יו"ר קרן 'עם ישראל חי', המסייעת מדי שנה מכספי ההגרלה הגדולה של הקרן לגופים ואנשים עם מסירות נפש למטרות טובות כמו שלום חמו.

"זאת עזרה מאוד עצומה", מגלה חמו, "אנחנו מתפרנסים מאנשים טובים. את כל הפרי שקטפתי חילקתי ללא תמורה כספית. 30 טון שחולקו בנתיבות, במושב תפרח, ביישובים באזור הדרום. ללא תמורה כספית לחלוטין. שמואל סקט הוא אדם שבאמת בא לתמוך. הוא עוזר, שואל, אכפתי מאוד מאוד. ללא אנשים כאלה לא היינו יכולים לשמור שמיטה. אין לי מילים להודות לו".

כאמור, האתגר של החקלאים נמשך גם לאחר שרשמית נגמרת שנת השמיטה. "עכשיו אנחנו מתחילים להכין את השטחים לשנה הבאה. המון עבודה והוצאות. משק שלא עבד שנה מפתח בלאי וצריך לשקם את המשק על מנת שנוכל להתחיל לגדל. יש הרבה מאוד נזקים בשטחים. נזקים גדולים מאוד. צריך הוצאה כספית גדולה מאוד. כמובן יש גם את הגניבות החקלאיות. כי אתה לא נמצא במשק".

דניאל זוארץ הוא גנן במקצועו. לא של ילדים. של צמחים. "חצי שנה לפני השמיטה התחלתי להיות עצמאי אחרי תקופה ארוכה כשכיר. הייתה הרבה עבודה ופתאום אתה קולט שהרבה אנשים מבטלים ולא רוצים לתפעל את הגינה כי גם הם שומרים שמיטה. גם לא מה שיכול להיות מותר. זה להתחיל לחפש עבודות מסביב כאשר יש תחזוקה של הכלים ועובדים שצריך לפרנס. היו מקרים בהם פנו אלי עם הצעת עבודה, הגשתי הצעת מחיר, ואז הבנתי שמדובר בדברים שאסור לעשות בשמיטה. אז הם אומרים לך נחפש מישהו אחר. הרבה פעמים זה סכום גדול שאתה מפסיד".

"את קרן עם ישראל חי אני מכיר מההגרלות", מספר זוארץ, "לפני כמה שנים השתתפתי. ואז ראיתי שפורסם שמסייעים גם לחקלאים בשמיטה. אז פניתי לשמואל סקט ודיברתי איתו. זה הציל אותי בחודשים שלא הייתה עבודה. הוא עזר לי כמה וכמה פעמים. לפעמים דיברתי איתו ולפעמים הוא דיבר איתי שיש מישהו שרוצה לתרום. זה היה ממש ניסים, ממש מציל חיים. זה מה שהחזיק אותי לשנה הזאת אם אפשרות לחזור לתחום לאט לאט. הסיוע של קרן 'עם ישראל חי' חיזק אותי להחזיק את העסק בשנת השמיטה".

"אני מאמין בוודאות שגם עוד שבע שנים בשמיטה אם לא יגיע משיח אני אשמור את השמיטה", אומר זוארץ, "זה כמו לאכול כשר. צריך להסתכל על זה כמשהו של קיום מצווה וכדבר חיובי ולא על סיטואציה שבה אני לא יכול לעבוד ולהתפרנס. אני חי את המצווה".

רוצים לתמוך וגם לזכות בדירה בירושלים? כנסו >>

שמואל סקט עצמו מספר כי הוא התפעל ממש ממסירות הנפש של שומרי השמיטה על קיום המצווה. "האנשים הללו בגבורה עצומה בוחרים לקיים את מצוות השמיטה למרות אי הוודאות הכרוכה בה והחשש הכלכלי שיכול להתעורר. זאת זכות עצומה לקרן 'עם ישראל חי' ולי לתמוך באנשים הללו ולתת להם את הכוח לעבור בשלום את שנת השמיטה על כל השלכותיה. אני פה תומך לחימה של גיבורים אמיתיים".

את הכסף לקיום החקלאים והגננים במהלך השמיטה מגייסת קרן 'עם ישראל חי' מכספי ההגרלה הגדולה שהיא מקיימת מדי שנה על דירה בעלת נוף מרהיב בירושלים. תמורת סכום לא גדול לכל כרטיס ניתן לקחת חלק בסיוע לאנשים היקרים הללו שמקיימים את המצווה החשובה והנדירה. כל מה שצריך הוא להירשם להגרלה. והבונוס – אחד מקוני הכרטיסים יזכה בדירה ממנה ניתן להשקיף על הר הבית בירושלים. מי שיבחר לסייע לחקלאים בזכות הגדולה של שמירת השמיטה יזכה בזכות הגדולה של לצפות על מקום המקדש. אז מהרו וקנו כרטיס ותצאו מרוויחים מכל הכיוונים.

רוצים לתמוך וגם לזכות בדירה בירושלים? כנסו >>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר