ספק אם יעבור בג"צ

יחזור לשולחן הממשלה? חוק דרעי 2 אושר בוועדה לקריאה ראשונה

האם בקרוב נראה את ח"כ אריה דרעי שב לשולחן הממשלה? היום אישרה הוועדה המיוחדת לקריאה ראשונה את חוק דרעי השני, יועמ"ש הוועדה סבר, כי החוק לא צריך לחול באופן מיידי (חדשות, פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
אריה דרעי בכנסת | ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

הוועדה המיוחדת אישרה מוקדם יותר היום (רביעי) לקריאה ראשונה את הצעת חוק דרעי השני – החוק שלמעשה ימנע מבג"צ להתערב במינוים של שרים בממשלה ובכך יוכל להחזיר את דרעי לשולחן הממשלה.

בראש הוועדה המיוחדת שדנה בפרטי החוק והגשתו, עומד יו"ר הקואליציה אופיר כץ, ובהצבעה תמכו תשעה ח"כים מול שישה ח"כים שהצביעו נגד.

ההצעה צפויה להגיע עוד היום למליאת הכנסת, להצבעה בקריאה ראשונה, החוק צפוי לעבור בקריאה ראשונה.

על פי הצעת החוק לתיקון ביקורת שיפוטית לעניין כשירות במינוי: בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא יהיה מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע המחוקק.

בכך למעשה מבקשים לעקוף את פסיקת בג"צ המפורסמת נגד דרעי שקבעה מספר פעמים כי "לא סביר" למנות לשר מי שנאשם בפלילים, או שהורשע בעבירה.

היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד אייל לב ארי, אמר לפני ההצבעה בוועדה: "בוצעו שינויים שיאפשרו לכנסת לפקח על הליך המינוי של שר, אם במקור הוצע שלפי דרישה של 40 ח"כים, יודיע ראש הממשלה לכנסת האם השר הורשע בעבר ובאיזו עבירה. במקום זאת, יודיע ראש הממשלה לכנסת אם השר עומד בהוראות סעיף 6 הנוגע לכשירות שרים. לנוכח הערות של חברי כנסת נמחקה סיבת העילה הספציפית וכל עילה שנוגעת לתנאי הכשירות תאפשר ל-40 חברי הכנסת לקיים דיון במליאה שבו ידרשו את התייחסות ראש הממשלה לטענות נגד המינוי, והשר המיועד יהיה רשאי להשיב לדרישה בדיון".

לגבי הקושי המשפטי בהצעת החוק המדוברת, אמר יועמ"ש הוועדה: "החוק עלול להיפסל בבג"ץ מכיוון שהוא כולל מאפיינים "פרסונליים", ובית המשפט עשוי לקבוע שמדובר ב'שימוש לרעה של הכנסת כרשות מכוננת'". בשל כך, היועמ"ש המליץ שהחוק לא יחול מיד אלא רק בעתיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר