גיור צבאי: כך עבדו על מדינה שלימה

"מי שרק מעט מתמצא, יודע. ומי שלא קרוב לנושא יכול בנקל לברר ולהיוודע; מאז ההנחייה האומללה אז, כשמועצת הרבנות הראשית בראשות הרב הראשי הרב שלמה גורן החליטה לתת סמכויות לגייר לרבני ערים, פנה פקיד מעובדי משרד הדתות בשם יצחק רלבג בחוזר לכל רושמי הנישואין בארץ, בו הוא הודיע שהנחיית היועץ המשפטי במשרדו היא שרב צבאי ראשי יש לו סמכות לגייר כמו רב עיר". האברך יהושע הלוי לוין, אברך ליטאי הלומד בכולל חזון איש הישן בבני-ברק, עושה סדר בפרשה במאמר מיוחד ל"כיכר השבת" (חרדים)

(אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר)

מלחמות היהודים במיטבה. מיקרופונים ומגפונים מצטרחים זה לעומת זה. כתבי עיתונים לבלרי שבועונים תחקירי צהובונים וחינמונים. כל מה שכתוב כל מה שמשודר, זה נגד זה. הכל בכל בליל מילים על סערת הגיור.

"חרדים-אשכנזים-ליטאים-קיצונים" מול "מרן פאר הדור והדרו", השם ישמור ויציל אותו משכאלו! או "הראשון לציון הרב הראשי לישראל" נגד ההלכה המסורה שגיור הוא רק עם קבלת מצוות במלואם כדין. הרבה מלל, טונים גבוהים, התקפת חילופי האשמות הדדיות, בלי מתנצלים ובלי מתגוננים.

רק ילד קטן עומד בתווך, ומנסה להשחיל שאלה בחלל הרועם:

מה קרה ומה אירע? נפל דבר בישראל?? יש כאן נושא של הלכה?! ההיה צורך באיזה פתרון?!? מישהו שעד היום לא היה יכול להנשא ברבנות יוכל ממחר לעשות זאת? חומת כרם בית ישראל הבצורה נפרצה לפי דעת הקיצונים המאויימים?

כלום, להד"ם.

מי שרק מעט מתמצא, יודע. ומי שלא קרוב לנושא יכול בנקל לברר ולהיוודע; מאז ההנחייה האומללה אז, כשמועצת הרבנות הראשית בראשות הרב הראשי הרב שלמה גורן החליטה לתת סמכויות לגייר לרבני ערים, פנה פקיד מעובדי משרד הדתות בשם יצחק רלבג בחוזר לכל רושמי הנישואין בארץ, בו הוא הודיע שהנחיית היועץ המשפטי במשרדו היא שרב צבאי ראשי יש לו סמכות לגייר כמו רב עיר. הרי יש יותר חיילים תחת שרביט רבנותו ממספר תושבים של עיר כלשהי בארץ העומדים תחת רבנות רב עיר אזרחי.

מאז, ועד היום, ועד בכלל – לא נמנעים רושמי הנישואין די בכל אתר ואתר, מדן ועד באר שבע, מלהשיא את בעלי תעודות הגיור הצבאיות. (לאלו הבודדים שכן נמנעו, נמצאו פתרונות מלאים ללא מאמץ).

אמנם בנתיים התגלו תקלות קשות ביותר בגיורי רבני הערים, ומועצת הרבנות הראשית הפקיעה את הסמכויות לגייר מהרבנים בחזרה לבין כתלי בתי הדין. בהמשך הוקמו בתי דין מיוחדים לגיור, ועוד. אין מקום להאריך. עכ"פ, בצבא המשיכו לגייר. ברבנויות המשיכו וממשיכים לקיים את ההנחייה של רלב"ג.

אז למה הזעקה?

מה איכפת לכם אם יעבור החוק של דודו רותם? מה יקרה אם תסכימו לנוסחת הגיור המשודרגת של הרב חיים אמסלם? ומה נורא אם רק הרב רפי פרץ יחתום על תעודות ההמרה ולא הרב הראשי האזרחי?

שום דבר, זה מה שכבר היה לעולמים לפנינו. הגיורים הללו בין אם הינם כדת משה וישראל ובין אם "מזוייפים" הם, נמצאים בתוכינו כבר שנות דור ומעלה. ובל נשכח שאם ישנן ריעותות, ויש!! כולן נחלת הגיור הרבני האזרחי באותה מידה ושיעור כמו בגיורי הצבא, בלי שאף אחד פוצה פה.

בקיצור, סערה בכוס עניני ניסוח פוליטיים, ומלחמות כח בין המפלגות. הא, ותו לא.

אלולא ידע זאת כביעתא בכותחא הרב עובדיה יוסף, הוא לא היה מתנה קבל עם ועולם את מתן האחריות לתקפות גיורי הצבא בהתחייבות ראש הממשלה בנימין נתניהו לבלימת קידום חוק הגיור של ישראל ביתינו. תחשבו כמה זה נשמע מגוחך. אם ראש הממשלה יתחייב שהחוק יבלם, ארבעת אלפים וחמש מאות אנשים שעברו גיור בצבא, יהודים! ואם ראש הממשלה יפנה לכיון אחר בעזרת יועצי התנהלות ותקשורת ולא יתחייב כמבוקש, ש"ס תעשה שרירים נגד הקואליציה, וההכרעה ההלכתית היא שאותם ארבעת אלפים וחמש מאות, גוים!

גיור שכזה. לא טבילה ולא מילה, כולה מילה של נתניהו.

אלא מה? בלאו הכי לא מדובר אפילו לא על אדם אחד בודד שהיתה לו בעיה להתחתן. קבלת האחריות, ופסק ההלכה אינם מסמך בעל שום משמעות, כמו שגם החוק של רותם לא אמור להוסיף שום גר מיועד לרשימת הגיורים. הדלת פתוחה גם כך ללא מעצורים כלשהם.

אלו שצועקים נגד, הם מיתממים או באמת תמימים?? לקדש מלחמה?! על מה??

אהה, זה יכול להביא חלילה לרפורמים. נוסחה בהחלט מאיימת. ולכו תנסו להסביר מה יכול להיות יותר גרוע בגיור רפורמי מבגיור הנוכחי, האורטודוכסי. אם הוא לא חל, אז מה זה משנה איך קוראים לו??

נכון, אם העימות הוא רק פוליטי בשרירים בין מפלגות, זה משמעותי ביותר.

תחקיר העיתון "יום ליום" (של תנועת ש"ס, למי ששכח), בתחילת שנות תש"ן, הוקדש למאבק בגיורי הצבא. במסגרת התחקיר נשאלו רבני הערים הגדולות שהם ראשי אבות בתי דין רבניים, מה דעתם על הגיורים הנעשים מחוץ לרבנות ומערכת בתי הדין אלא במסגרת צבאית. מקום ששם שוררים תנאים "קצת" אחרים מבחינת היכולת לשמור מצוות בתקופת הגיור. הרבנים הללו ענו אחד אחרי השני בתגובה חד משמעית: גיורים בצבא? "לא שמענו". "באים לבתי הדין [האזרחיים] גם חיילים להתגייר". אבל האמת התבררה שהיו גיורי צבא כל הזמן בלי ידיעת הרבנות האזרחית, ולכל חיילנו שלום.

בלי קשר לסערה זו, כבר שנים לא מעטות סוברים ומשוחחים רבים על הצורך-הכורח ביישום כתיבת ספרי יוחסין.

כל התעוררות תקשורתית וציבורית מקדמת את הנושא, ומעלה אותו שוב על סדר היום בתוככי היכלי הכוללים ובתי המדרשות. אם התוצאה של דודו רותם (וכל אחד אחר משושביני שביבי פרשה זו) תביא לדחיפה משמעותית לכיוון חיזוק בבדיקת היחוס טרום קשרי נישואין, בלי לסמוך בעין עיוורת על רושמי הנישואין של הרבנות, והיה זה פועלם ושכרם היחיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר