בלעדי: הטור המלא

פפנהיים: "אסור לשמוח על מות בן-לאדן"

הרב שמואל-חיים פפנהיים, מהוגי הדעות של הציבור החרדי, לא אוהב את השמחה העולמית לאחר חיסולו של אוסמה בן-לאדן, הטרוריסט מספר 1, על-ידי ארה"ב ● "נאמר 'בנפול אויביך אל תשמח'. משום שהשמחה רעה בעיני ה'" ● הוא גם מתייחס ליום העצמאות וסוגר חשבון עם לוקחי התקציב במירון (דעות)

מן העיתונות: וושינגטון חוגגת נקמה - חגיגות ספונטניות בארצות-הברית בעקבות הבשורה על חיסולו של האיש אותו חיפשו "חי או מת" מאז פיגועי 11 בספטמבר, ושנים רבות לפני כן. בחזית הבית הלבן בוושינגטון, וב"גראונד זירו" וב"טיימס-סקוור" בניו-יורק התכנסו מאות אזרחים עם דגלי הלאום, כשהם שרים את ההמנון האמריקני ושירי הלל לארצות-הברית, עוד לפני שהנשיא ברק אובמה הודיע רשמית לאומה: חיסלנו את אוסמה בן-לאדן.

אז מותר לשמוח במפלת הרשע? הרי מקרא מלא הוא דורש ´באבוד רשעים רינה´, אבל מאידך בכתוב אחר נאמר ´בנפול אויביך אל תשמח´. במבוכה זו האיר לנו עינים בעל ´משך חכמה´ הגאון רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק, וזה לשונו: הנה ב´פסח מצרים´ לא היה חימוצו נוהג אלא יום אחד, כן כתבו דיום-טוב לא נהיג, ולדעתי הוא דאמר להם עתה דבר שלדורות, הוא להורות שלמות מצוותיו יתברך בין כל העמים בדתותיהן הנימוסיות, יעשו יום הנצחון יום מפלת אויביהם לחוג חג הנצחון. לא כן ישראל - המה לא ישמחו על מפלת אויביהם, ולא יחוגו בשמחה על זה, וכמו שאמר בנפול אויבו, משום שהשמחה רע בעיני ה´, הלא הרע בעיני ה´ צריך לשנאותו, ולכן לא נזכר בפסח חג המצות כי בו עשה במצרים שפטים, רק כי הוציא ה´ את בני ישראל ממצרים, אבל על מפלת האויבים אין חג ויום טוב לישראל...´

לפי מרן הגה"ק רבי שמשון רפאל הירש, הרי זוהי המשמעות של דברי הכתוב "ובחוקותיהם לא תלכו", כציווי הסתלקותם של בני ישראל מדרכיהם המקולקלות של מצרים וכנען שהיו ידועים כעובדי עבודה זרה וכנגועים בשפיכות דמים ובגילוי עריות, כלומר מחללי משפטים מוסריים טבעיים ואוניברסאליים הגלויים לשכלו של כל אדם.

כמו-כן, הבליט הרש"ר הירש על סמך חז"ל שלגבי עשיית משפטי ה´ הכוונה כאן שכל אדם ששומר ומקיים את חוקיו ומשפטיו של ה´, גם "הטובים" וה"צדיקים" של כל האומות, יחיו בהם כמו בני ישראל.

כלפי בני ישראל, טוען הרש"ר הירש, החוקים והמשפטים הללו "לא באו לזכות אותנו במעלות יוצאות מן הכלל – למעלה ומחוץ לדרגת האדם; אלא הם באו להחזיר לנו אותה דרגה אנושית, שהיא ייעודו הקדמון של האדם שנברא בצלם; במשפחת האדם היהודי החל – ובכלל האנושות יכלה; וזו כל תכלית ההנהגה האלוקית בהיסטוריה". כלומר, הבדלת בני ישראל מיתר העמים היא בשם ולמען האנושות.

● ● ●

ידוע הלצתו של רבינו הק´ מסאטמאר בעל ´ויואל משה´ זיע"א – יום העצמאות מן התורה מנין? וזה מרומז בפרשת השבוע, פרשת אמור, בו מוזכרים כל חגי ומועדי ישראל, ולבסוף ישנו הפרשה של ´ויצא בן אשה הישראלית´ שמעולמו יצא, וסופו שרגמוהו באבנים...

ובאמת "פרשת המקלל" מתארת אמירה קשה שיצאה מפיה של דמות אנונימית-למחצה. פרשה זו עוררה שאלות קשות (והאברבנאל, כדרכו, מנה בה לא פחות מעשר שאלות), הן ביחס לפרטים שונים שנכללו בה (כגון מה היה בדיוק טיב ה"קללה"), הן באשר להתלבטות בגזירת עונשו שהצריכה את הנחתו ב"משמר לפרוש להם על פי ה´". מהעונש החמור שהושת על המקלל לסוף - גזר דין מוות בסקילה על ידי ולעיני כל ישראל, למדו חכמים כללים גדולים במשפט ההלכה בכלל, ובתורת הענישה שבו בפרט.

דברים נכוחים בעניין זה, ובעקבות חז"ל, כתב מרן רבי שמשון רפאל הירש: "אמרו בתלמוד "בית הסקילה היה חוץ לשלוש מחנות", מחוץ לעיר; ואם בית הדין ישב מחוץ לעיר, היה מקום ההריגה מחוץ לבית הדין ורחוק הימנו. זאת - "כי היכי דלא מתחזי בית דין רוצחין" - לבל ייראה הדבר כאילו עיקר תפקידו של בית הדין לאחוז בחרב נוקמת. עיקר תפקידו של בית הדין היה לא לחייב את הנאשם אלא לזכות אותו.

גזר הדין, המטיל את העונש, כבר הובא לידי בית הדין על ידי התראת העדים המאשימים; וזה תפקידו העיקרי של בית הדין: עליו לבדוק אותו גזר דין מוכן, ולחפש נימוקים המזכים את הנאשם. "אי נמי" משום כך היה מקום ההריגה רחוק מבית הדין "כי היכי דתיהוי ליה הצלה". על פי דין יש להרוג את החוטא מיד לאחר שנגמר דינו; אך המרחק שבין המקומות גרם שיעבור זמן בין ההרשעה לבין הריגה.

באותו זמן אפשר למצוא נימוקים המזכים את הנאשם והמבטלים את גזר הדין". דברים נכוחים אלה משקפים את תורת הענישה היהודית, שמטילה חובה חמורה - הן על הדיינים, הן על כל הנוכחים - למצוא זכות לנאשם ולמנוע הוצאתו להורג.

ביצוע גזר הדין נעשה בפומבי. זאת, כדי לבטא את אחריותה של העדה כולה לתוצאה הקשה, שנעשית בשמה ולמענה. גם מן ההדגשה - המיותרת לכאורה - שבאה בסוף הפרשה ממש, שנעשה המעשה "על פי ה´ ", למד הנצי"ב, בפירושו "העמק דבר", עקרון יסוד חשוב: על אף שבמושגי הימים ההם, ראוי היה המקלל למות על אתר בידי הרואים אותו, על שביזה וניאץ את השם, מדגישה התורה שלא נתקיים בו לינץ´ ו"בית דין שדה", אלא נתקיים בעניינו הליך שיפוטי מסודר, "על פי השם", ולפיכך גם בתיאור ביצוע העונש, מדגיש הכתוב "כאשר צוה ה´ את משה", והכל "לפי התורה והקבלה בדיני סקילה".

● ● ●

הגבול בין שתי הקבוצות מטושטש למדי: מצד אחד, כל רשע ראוי להיות אויב אישי שלנו, שהרי אחד מתפקידנו בעולם הוא לעשות צדק, וזה כולל גם מאבק ברשעים; וכל אדם שאינו רשע, ראוי שלא יהיה אויב שלנו, שהרי נאמר "לא תשנא את אחיך בלבבך".

מצד שני, יש נטיה אנושית טבעית, להתייחס לכל אויב אישי כאל רשע, שהרי "אם הוא שונא אותנו - זה מוכיח שהוא רשע". והנצי"ב כתב, שזה היה חטאם של אנשי בית שני, שהיו חכמים ועסקו בתורה, אלא שכל אדם שלא הסכים איתם, אמרו עליו שהוא רשע, והתירו לעצמם לשנוא אותו. ולכן מבחינה מעשית קשה לקיים דעה זו.

כלפי מה הדברים אמורים? אכן על החילול ה´ הנורא במה שקורה בפרשת כולל פולין ובתי וורשא, שיצאו אנשים מישראל ועושים דין לעצמם, הם מחליטים מי הרשע, מי הצודק ומי השתלטן. חוגגים את ה"כל דאלים גבר" בחוצות קריה, פוגעים בבתים וברכוש, באנשים נשים וטף וברכוש פרטי וציבורי, כאילו חיים בג´ונגל, אין תורה ואין דין-תורה, כל העולה על הדעת וכל שלא עולה על הדעת עושים, וזה הרס גדול ונורא לחינוך הנוער ולהשרשת מידות מגונות ומושחתות, ומי יודע אם לא כולנו ניתן את הדין כאשר סאגה זו נמשכת ונמשכת ללא הרף, והציבור עומד ומשתאה ואינו שם ידיו להביא את הסכסוך לדין-תורה ולבוררות מוסכמת.

● ● ●

גם לא אוכל לעצור במילין על מה שקורה כיום במירון. כאשר כידוע אחרי שנים רבות של הפקרות ומריבות בין האוחזים בהקדשות מירון, ולמרות שהציבור השפוי והאחראי דחף ללא הרף להגיע להסדרים ולתובנות מוסכמות בין כל הניצים, היו אנשים שהלכו עם הראש בקיר, יקוב הדין את ההר, והעיקר שהצד שלו ינצח, וכך הגענו למצב שהמדינה שמה ידה על המקום, אם כי לא לגמרי, והכריחה ועדת חמשה לנהל את המקום שהצדדים ישכילו להגיע להסכמות. ואז התיצבו אנשים "קנאים בשער" ומצאו כל דרך לשקר ולסלף, לזייף ולגלגל עיני תמימים, שכביכול ישנם חרדיים שמוסרים את המקום לציונים, וזו פרשה חמורה קשה ומסובכת, שהרבה דם רע, רשעות ואכזריות, שנאה כבושה ודיעות ארסיות נשטפו בה.

והנה עכשיו מה אנחנו רואים? אותם צדיקים במרכאות, הם היושבים כיום עם נציגי המדינה, והם המבקשים אישורי המדינה ותקציביהם לכיפין ולשבילים. יושב לו דודי הרה"ח ר´ שלמה ציפר, איש ´אהל שרה´ ואיש ´אתרא קדישא´ והרה"ג ר"מ ברנדסדורפר, וכל הקבוצה הרועשת והגועשת בשנים האחרונות ומסכמים עם חבר כנסת המינים מנחם לייזר מוזס, ועם האינג´ינר אלכס וויזניצר, ועם המשטרה, ועם ועדת חמשה ומשרד הדתות ותיירות והמשטרה ועם ועם ועם, העיקר: לנו מותר הכל – ואתם כולכם בלמו פיכם! כי רק אנחנו יודעים מה מותר ומה אסור, ורק אנחנו צריכים לנהל את היהדות החרדית, ורק אנחנו יודעים מה זה דעת תורה – ועל כל זה מזהיר אותנו הנצי"ב ואומר: על כך חרבה בית שני!

עם האמת לא מפסידים, הַנֶּעֱלָבִין וְאֵינָן עוֹלְבִין, שׁוֹמְעִין חֶרְפָּתָן וְאֵינָן מְשִׁיבִין, עוֹשִׂין מֵאַהֲבָה וּשְׂמֵחִין בְּיִסּוּרִין – עֲלֵיהֶן הַכָּתוּב אוֹמֵר: "וְאֹהֲבָיו כְּצֵאת הַשֶּׁמֶשׁ בִּגְבֻרָתוֹ". בעשיה חיובית, בהקמת מבצרים וחומות טוהר לשגשוגה ופריחתה של התורה הק´ בטהרתה, וכמסורה לנו מדור דור, בדרך של השקפה ודעת תורה, נמשיך לעמוד על המשמר, וגם אם לפעמים דרכי רשעים צלחה, והם מצליחים ללכוד במצודתם השפעה מסוימת – סוף האמת לנצח, ימין ה´ רוממה, ותרוממנה קרנות צדיק.

(טורו של פפנהיים מתפרסם מידי שבוע ב´כיכר השבת´ באדיבות ´שעה טובה´)

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

73
נפש כפפנהיים לאתר
נני
72
"אמר ליה (המן למרדכי) לא כתיב לכו בנפל אויבך אל תשמח? אמר ליה הני מילי בישראל אבל בדידכו כתיב ואתה על במותימו תדרוך". מצד שני גם המן הרשע טעה בסוגיה הזו...
מגילה ט"ז א'
71
על יצר הרע ז"א אם נצחת את יצה"ר פעם אחת אל תחגוג כי הוא מחכה לך בפינה
ויש מפרשים
70
כ
.
69
עכשיו אני מבין למה העדה שונא אותו ולמה כולם שונאים אותו!!!!!!!!!!!! נעבעך א מושיגינער
רחל
68
מה העניין של היהדות החרדית להתנגד לכל גרעפס? עד שסופסוף קורה משהו טוב גם לזה להתנגד. א"א לפסול הכל ועוד בשם התורה.
אכפת לי
67
גם הניה מהחמאס חושב שאסור לשמוח על מותו של בן לאדן.
מתקן עולם
66
למה לא פרסמו את תגובתי??
למה
65
מצווה על המת שישתכח מהלב (ברקת מתגובה 87 שיחקת אותה מסכים איתך בכל מילה)
מלאכי
64
אז למה הוא חוגג בפורים?
נתי גל
63
יימך שמו של בלעם הרשע ,ובן לאדן המטורף אין מצווה לשמוח אבל בהחלט לא להיות עצוב ועכשיו שאנחנו בתקופה של מותם של תלמידי ר''ע נתאחד ונאהב זה את זה למרות שכמה שבבניקים שגולשים על חשבון השכנים שלהם רוצים לסכסך.
מרדכי
62
הכסף שהועבר מהמדינה ללא כל חשש זה הכסף שמשלמת העדה החרדית מידי שנה לקופת האוצר עבור המליונים שעושים במערכת הכשרות המפוארת
סולומון
61
הגמרא במסכת מגילה דף טז ע''א מספרת שכשהמן הרכיב את מורדכי מרדכי אמר לו שהוא לא יכול לעלות לסוס מספרת הגמרא שהמן כרע על ברכיו ומרדכי עלה ועליו ומשם לסוס ואז מרדכי נתן בעיטה למן הרשע והפיל אותו לריצפה שאל המן את מרדכי הרי כתוב בתורתכים בנפול אויבך אל תשמח ענה לו מרדכי כל זה דוקא בישראל וישראל אבל עליכ
אחד מהעם
60
פפניההיים בור ועם הארץ מנסה להרביץ תורה וככה כל פעם יוצאות לו כתבות מצחיקות מרוב טיפשותן
קורא
59
דה פפנהיים היה ראש ממשלה
אובייקטיבי
58
לא הוגה דעות אלא בודה דעות, ולא של המגזר החרדי אלה של העדה החרדית. בלבד.
יוסי גושן
57
טוב להודות להשם ולזמר לשימך עליון...
יאללה משיח
56
גיי אין דערד מיט דיינע נארישע שיטות!!!
א פרומאק
55
הרי זה בדיוק היה הטענה של המן הרשע, כשמרדכי דרך עליו כשעלה על הסוס, ומרדכי כבר תירץ לו, שלא מדובר באויבים כמוהו, עליהם נאמר "ואתה על במותימו תדרוך"
פורים
54
אתה משעמם וזהו אה וחופר . תן לחיות
חסיד בלי גרביים
53
זה כזה לא דרך נכונה . תסבירו לו למה הוא טועה זה הכל זה בראש שלו מה תעשו ?
שישקו
52
איזה כבוד ,פפנהיים חושב כמוך....שניכם עם דעות מוזרות ומעוותות. קבלו תנחומי על מות חברכם בן לאדן.
גלשנית
בבחינת : "איך נפלו גיבורים "
ברקת
אם שמתם לב הבחור פשוט נכנס להלם ולדיכאון כבד מאז חיסולו של בן לאדן וב‏"ה כבר כמה ימים לא רואים את התגובות המטונפות שלו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ינקל
פרטים:דכאון קשה לאחר חיסול חברו הטוב: בן לאדן,שמאלני מושבע,לא כ"כ מחבב את בני עמו.... נשמח לקבל מתנדבים
דידי
איזה קטע, ירד למחתרת איכס עליכם שמאלנים מגעילים.
מצה שמורה
51
עוד אחד שהעיפו אותו מהעדה החרדית ומחפש כותרות אז הוא מקשקש מה שבא לו שיחבור ביחד עם הסקריקים ואולי יקחו אותו איתם לאחמדיניג'ד ושם שיתאסלם ויהיה חבר באל קעידה... צא טמא
מאיר
50
שנחפש פרסום פשוט רחמיםנ על האומללות
נחום תקום
49
אלוואי שכל ה"דוסים" האלו שמתחזים ושמחים מה הרשעים הללו עושים הלואי שה' יתנקם בהם
אוהב את עם ישרא
48
ימחאו לו כפיים פפנהיים קיבלת את זה
אוהב להשליך צומ
47
ואיך לא ראה כבודו הגמרא במגילה ששאל המן למרדכי והלא כתוב בנפול אויבך אל תשמח וענה לו שמדובר בין יהודים אבל ברשעים ההפך- לשמוח.
אביתר כהן
46
כולם מתרגזים על הטיפש הזה!!! ואתם מביאים את המאמרים שלו
קורא
45
כמה מאות ומשום מה היחס אליהם כמו למליונים עד כדי כך שבפרשיות בירושלים הליטאים וכולם נגררו אחריהם. גואל נפש
יוסף
44
אל תתיחסו ברצינות למה שהוא כותב בסך הכל אין לו משהו יותר טוב מה לעשות בחיים
חרדי גאה
43
סתם בנאדם שמחפש תשומת לב. דווקא די הולך לו לדפוק הזה.
טול כארם
42
חתיכת גרף של רעי, אינו מזרע ישראל
משה
41
אתה כותב כל כך הרבה נבזויות.ומשניא את עצמך על הציבור.עד שלא אתפלא אם ישמחו ביום מותך (חס ושלום! אני מאחל לך אריכות ימים.)
שחור כתום
40
כשהמן הרשע אומר למורדכי היהודי אחרי שהוא בועט בו....."בנפול אויבך אל תשמח" עונה לו מורדכי זה נאמר בישראל ועל שונאי ישראל נאמר "ואתה על במותמו תדרוך".
ארז
מה שכתב בהערה 80 שזו גמ' במגילה ו' זו טעות..כי זה נמצא במגילה טז. עיי''ש.
יצחק
39
בית שלישי. וייתכן שאסור לשמוח בנפול אויבי, אבל במקרה זה שו גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה ואל לאף אחד להתנשא.
יהושפט
38
מי צריך כתבות טיפשיות כאלה!!! שישמור את הטפשות לעצמו, ויתן לנו לשמוח בשקט. להצטער אפשר עם החברים מאחורי הגדר. אתה מוזמן ללכת לשם ולא לחזור ולהפריע.
יהודים רחמנים
37
אם אתה ככ שונא את הציונים אז מה אתה עושה על האמבולנסים שלהם למה אתה משתף איתם פעולה אתה יודע טוב מאוד מה זה מדא ????? כל פעם אתה מגיע לתחנה מחייך וכו ואחכ מלכלך די עם הצביעות הזאת .
עובד מדא
36
משנה במסכת כלים‏"טוב שברופאים לגהינם. טוב שבגוים הרוג. טוב שבנחשים רצוץ מוחו‏"‏ כואב שלחסר דעה כזה קוראים הוגה דעות. פני הדור כפני הכלב. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רביץ
35
הגמרא אומרת במפורש שהציווי "בנפול אויבך אל תשמח" לא נאמר לגבי גויים! (ולכן מרדכי היהודי כיבד את המן בבעיטה)
יואל
34
וואי קיבלת ת'צומי מה לעשות -------אשכנזי
מתן
33
הרשע גם לאלפי הרוגים בהם לא מעט יהודים. לא תשמח קצת היום? המצב שלך קשה משחשבנו. צא מהגלות ותתחיל לחיות כיהודי. א"י ראשית צמיחת גאולתינו
מצה שמורה
32
מלבי"ם משלי פרק כד פסוק יז (יז) בנפול אויבך אל תשמח, יש הבדל בין שמחה וגיל, שהשמחה היא התמידית על דבר תמידי, והגיל הוא לפי שעה על דבר מתחדש, כמו בשורה טובה וכדומה, ועז"א שלא תשמח בתמידות במה שאויבך נפל ממדרגתו, ואף גם בעת שנכשל שהוא התחלת הנפילה, אל יגל לבך לפי שעה, על הבשורה שהגיע לך מתחלת מפלתו:
נ"י
31
ואח"כ מניחים זר פרחים בפנים אבלות באוהל האבלים על יאסר ערפאת.
משמש
30
במסר החדש של פרשת אמור שיצא היום באתר שלהם "תאיר נרי" הרב בן ארצי כותב יהודים יקרים אל תתמהמהו.....עלו לארץ ישראל דחוף לא תהיה לכם תקומה באף מקום בעולם, זכרו היטב יהודים -בניו של הקב"ה- כל מקום שישבו בו יהודים ולא יבינו -הקב"ה יפרק את המקום הזה לגמרי, האויבים יבינו ויגרשו אתכם בלא כלום.......בבקשה מ
אדי
29
מי הכתב המפגר הזה ??? מי שיש לו פרטים על הביוגרפיה שלו בבקשה להתקן
וואלף
28
כל המשמח זוכה ב 5 קולות קולה.קריסטל קולה.סופר דרינק קולה.פפסי קולה.RC קולה.
ח
27
אלא ודאי על תליית המן ובניו!
יוחנן
26
הוא בקושי מהוגי הדעות בבית שלו עצמו !!! הוא לא מייצג אף אחד בעולם חוץ מאת עצמו. הייתי מכתיר אותו בתואר "מראשי המסלפים הדעות של הציבור החרדי"
משה זוכמיר
25
המקורית
יובב
24
אותם צדקנים שמחים כשיהודים נופלים ורק בגלל חברותם עם הציונים! שם אין "בנפול אויבך" שם יש שמחה לאיד ואתם כיכר על תהיו פתאים לתת במה לשוטים
נשגישגי
23
יש אנשים שאסור לשמוח ויש שמותר....עיין במדרש על מרדכי שאמר להמן עליך לא נאמר "בנפול אויבך אל תשמח..." נאמר "ואתה על במותימו תדרוך..."
אחד
22
אני לא מבין כתוב באבוד רשעים רינה
לוי דוד
21
מרדכי אומר להמו "בנפול אויבך אל תשמח" זה בישראל! אבל בדידכו כתיב ואתה על במותימו תדרוך
דוידי
20
ואנשיו על הציבור, לא צריך הרבה מספיק לתת לו לפתוח את הפה, וכולם שונאים אותו ואת דעותיו, ובעיני בצדק, אך למרות זאת שיטות ההשקפה של 'נטורי קרתא' האמיתיים יסודם בהררי קודש, הרב מבריסק וה'ויואל משה' ועוד, זה שקבוצת שונאי ישראל כאנשי מא"ש דהיום, שמכנים עצמם כ'נטורי קרתא' הפכו את עצמם לשונאי ישראל, וכל מה
אלי
19
מטומטם קטןצ'יק
משה
18
מדרש תנחומא: ללמדך, שמשה מתאוה לראות בנקמת המדינים קודם שימות, והיה מבקש מן הקדוש ברוך הוא על כך שיראם בעיניו. ועליו נאמר, ישמח צדיק כי חזה נקם, פעמיו ירחץ בדם הרשע (תהל' נח יא). ישמח צדיק, זה משה. כי חזה נקם, נקמת מדין. פעמיו ירחץ בדם הרשע, זה בלעם.
שלמה
17
לשמוח במפלת בין לאדן
אבנר
16
לאחרונה מתמקד פפנהיים רבות בהגותו של הרש"ר הירש זצ"ל. עם כל ההערכה, זה לא אמור להיות בדיוק הראש של איש תו"א! אז תכלי'ת: פפנהיים מי אתה?
יוזף
יש דברים שאמר וסאטמר לא יכולים לקבל שכן זאת כפירה לפיהם
אלי קופטר
אין גבול לדברי ההבל של המגיבים. בעקרון, דרכו של הרש"ר הירש קרובה לדרכם הרעיונית של חוגי תו"א, כמובן, עם כל מה (שלדעתנו) התנאים שונים. אבל מה בדיוק משונה שאיש תו"א עוסק ברש"ר הירש?
מנחם ציון
15
שמחה על מותו של יהודי ו"פיין שמייקריות" על מותו של צורר http://www.kikarh
חיים
html.אהוד-נצר/http://www
חיים
14
1. לזלזל במדינה שהוא חי בה ובתושביה. 2. לרקוד עם צלבי קרס ביום השואה בגאולה באמצע הצפירה. 3. לשרוף דגלי ישראל בפורים. 4. לגנוב מהמדינה (תשאלו את החברה ב"מתמידים" מליונים. 5. לשרוף פחים ולהשחית רכוש ערוני (רמזורים, תמרורים)? 6. לחפות על פושעים (האם המעריבה, אמא טליבאן וכו'). 7. לבזות גדולי ישרא
shaul
כל מילה בסלע, רק חבל שאת הכיתוב הזה על הסלע הוא לא קורא אלא ישר משליך על כל אחד שנראה/חושב/פועל אחרת ממנו הוא כנראה לא שמע/מיישם את עיקרון 70 פנים לתורה ו את הפסוק "דרכיה דרכיה נועם וכל נתיבותיה שלום" עם בדגש על "כל" , גם אלו שנתיבותם שונה משלך
ליאור
..דרך אגב באמריקה היו עוצרים אותו ושמים אותו בכלא על הפגנה אם צלב קרס!
ביסלי
מדינה שמזלזל בכל הקדוש והיקר לנו ודאי שמותר לזלזל בה
חרדי גאה
13
א.גמרא מפורשת שזה רק לגבי יהודים, חבל שאתה בור ועם הארץ ב.אני בטוח שאם בן לאדן היה רוצח את אמא שלך לא היית כותב את הטור השטותי הזה שנועד לתשומת לב ולפרובוקציה . ג.ולעניין עצמו-שמחים שיותר בן לאדן לא יוכל לרצוח נשים וילדים ולא על החיסול עצמו- כמו ששמחים שחיסלו חוליית טרור בעזה . ד.אם טמטום הי
דידי
כשחילקו את הטיפשות הוא הביא מצקת ושתה הכל. טיפש טיפש טיפש. או נאך אמאל דו ביסט א טיפש
מרדכי היהודי
12
האמת, לא טרחתי ליקרוא את כל הבליך אלא רק את מקצתם... וזה הספיק לי! ראיתי שאתה מצטט רבות את שר התורה רבי שמשון רפאל הירש... בוא נגיד את האמת, אם אתם העדה החרדית הייתם חיים בתקופתו של אותו גאון, הרי הייתם יורדים לחייו ורוגמים אותו באבנים על דרך "התורה ומדע" שלו... אז איך אתה לא מתבייש לצטט ממ
אוריאל
11
בן לאדן, כל יום שהוא חי , הוא מתכנן להרוג עוד אנשים. לך תפרמט את עצמך פפניהיהיהים יאללה חסר משוגעים פה?
טכנאי מחשבים
10
באבוד רשעים רינה. בנפול אוייבך על תשמח נאמר על ישראל. אבל כאשר רשע שהתמלאה סאתו נכרת מעולם אזי יש שמחה לפני הקב"ה. במיוחד כאשר הוא אוייב ישראל. ויש מקורות רבים כמו המן, סנחריב, שירה הים ועוד ועוד מתנל גמרא וזוהר.
ה?
9
בשם כל המגיבים, בבקשה לא להעלות את השטויות האלה!
ביסלי
8
עיזבו לרגע את פפנהיים, שמתם לב שאוריע לא מגיב הפעם? שמישהו ילך אליו הביתה לראות שהכל בסדר. תודה
דואג האדמוני
7
האדמור מסאטמר אמר זאת כשהוא היה בחוץ לארץ ואמר מי שאמר עליו הוצא את המקלל אל מחוץ למחנה....אני שמח מאוד על מות הרשע הארור הזה מזרע עמלק כי בכיתי על מות הכשרים (יהודים רבים ) שמתו על ידו ובשליחותו.
יהודי מאמין
6
חבל על בין לאדן הוא היה מנהיג דגול מורם מעם מסגף עצמו וחי בפשטות ועכשיו סתם כך בלי סיבה הרגו אותו מה גם שהיה מקובל אצלו שהו היה בעל מופת כל מילה שלו היתה מתקימת
סוסי
5
הוא היה רשע מרשה .....
ינון כהן
4
לידיעת המערכת. התמונה היא פוטושופ.
אבי
3
אך הדבר פשוט "אויבך‏"‏ האישי בתוך ישראל. אך‏"רשעים‏"‏ הם אויבי ישראל בכללות. הכאב זועק איך אתם מעוותים את התורה, הרי הוא היה מהעומדים עלינו לכלותינו, ודם יהודי מטפטף מבין ידיו, הלא נשמח "ישמח צדיק כי חזה נקם. פעמיו ירחץ בדם הרשע‏"‏. ואיחול דוד המלך‏"אשרי שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלע‏"‏. ובציפייה לי
רובין
2
איזה דפוק אתה פיפי אין דער היים... האחרון ששפעו עליו פיפי פון דער היים, היה המן, והוא טען למרדכי "בנפול אוייבך אל תשמח" ענה לו מרדכי, שזה מדובר באחינו בני ישראל, אבל לא בעכו"ם, ולא ברוצחי ישראל... אז פיפינהיים, תלמד לפני שאתה מתפלפל, אלא אם כן אתה מרגיש שבין לאדן אח שלך. •גם־עוילים מאסו בי אקומ
התימני
1
אנחנו נשמח עוד יותר שכל החבורה הבהמית הזו שנקרית העידה "החרדית" תיפול
רון
את תגובתי
אחד מהעם

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: