מדוע אינני אומר 'הלל' ביום ירושלים

ב'חגיגה' שסביב חגיגת 'יום ירושלים' ישנו במתכוון או מכח האנארציה נסיון לגרור את כלל שלומי אמוני ישראל לרעיון הלאומי-הציוני-ההרצלאי (עיין ערך; 'ריקוד הדגלים'), עליו כידוע וכמפורסם אין אנו מסכימים. אז הבה נניח את הדברים על השולחן, ובמטותא, אל תטיפו ואל תגדירו את תמונת המצב; 'כפויי טובה' מול 'מכירי טובה'

קוראינו הנאמנים כנראה לא יבינו מה הפשר 'הסלט' וה'מעורב ירושלמי' שרקחנו בכותרת המאמר לכבוד "יום ירושלים".

ובכן, נתחיל מהסוף, ואני מטיל כעת 'פצצה': לפעמים אני אוכל אפילו חצי כיכר לחם, ו...אינני מברך ברכת המזון. שמעתם טוב? בעוד שבני משפחתינו בשואה האיומה, וגם במצור על ירושלים בשנת תש"ח עטו על כמה פירורי לחם כמוצא שלל רב, והנה ה'פרזיט' הזה, כלומר אני, מכריז בריש גלי שהוא כפוי טובה לקב"ה ואיננו מודה לו אפילו על שבחסדו הגדול ית' העניק לו לא פחות מחצי כיכר לחם?!

הרב החרדי הזה לא ראה כנראה את ציטוטי הרב רמי וצחי, יובל ותובל, בגליונות הכרומו המופצים בבתי הכנסת לפני 'יום העצמאות' ו'יום ירושלים', כאשר בכל גליון, מצוטטים מינימום פעם אחת, דברי הגמרא במסכת סנהדרין: "ביקש הקדוש ברוך הוא לעשות חזקיהו משיח, וסנחריב גוג ומגוג, אמרה מדת הדין לפני הקדוש ברוך הוא, רבונו של עולם! ומה דוד מלך ישראל שאמר כמה שירות ותשבחות לפניך- לא עשיתו משיח, חזקיה שעשית לו כל הנסים הללו ולא אמר שירה לפניך - תעשהו משיח? לכך נסתתם" .

אהה, "כפוי הטוב הרב הזה, כמו כל החרדים האלה שלא השכילו להכיר בניסי ה' ובהתגשמות חזון הנביאים..." (איברא, שבנביאים מתואר חזון הגאולה, השאלה ש'רק' נשאלת, האם המצב דהיום הוא-הוא אותו 'חזון'. ברם, זה דורש התייחסות נפרדת).

* * * * *

ולגופו של עניין: ההלכה אומרת שאם אדם אכל בסעודה אפילו כיכר לחם שלם, אבל במהלך הסעודה, לא נוצרה סיטואציה בה הוא אוכל לפחות 'כזית' (כ-28 ג' לדעת הגרא"ח נאה ז"ל) במהלך פרק זמן של "תוך כדי אכילת פרס" (כ-4 דקות, תלוי בשיטות), במצב שכזה הוא איננו מברך ברכת המזון! יתירה מזו: אם הוא מתעקש ובכל זאת מברך ברכת המזון בכגון דא – הרי ברכותיו הינן ברכות לבטלה, עם כל המשתמע מכך!

האם שייך לומר, שבהאי גוונא כפוי טובה יקרא יהודי שכזה? לא ולא!

אלא מאי? צריך להודות לאבינו שבשמים על רוב טובו וחסדו. כיצד להודות? באיזה אופן? זה כבר דבר שנתון לשיקול דעתם ההלכתי של רבותינו ראשונים ואחרונים מפיהם אנו חיים.

עוד דוגמא: מחלוקת הפוסקים האם אומרים בתפילת ערבית של ליל הסדר 'הלל'. לדעת הרמ"א לא אומרים (אם כי מנהג החסידים ורוב האשכנזים כן לומר). האם מישהו הנוהג שלא לומר הלל בתפילה דליל הסדר – כפוי טובה ייקרא?

לישנא אחרינא: אם מישהו בהתלהבותו ייסחף ויאמר הלל בפורים, האם צדיק ייקרא או שמא פורק עול יהיה כינויו? מילתא זוטרתא: ניצלנו בפורים, אנשים נשים וטף ממוות לחיים (!), אז לפחות אמירת 'חצי הלל' בלי ברכה! ("מה רע באמירת כמה פרקי תהילים?") - אלא, מה נעשה, ולפי אחד הנימוקים בגמרא, אין אומרים הלל בפורים בשל העובדה ש"אכתי עבדי אחשוורוש אנן" (עדיין עבדי אחשוורוש אנו), אי לכך אין לומר 'הלל' ביום הפורים.

* * * * *

ועתה הגה בעצמך:

אם אתה עובר את גבול צפון קוריאה באופן בלתי חוקי, אתה מקבל 12 שנות מאסר עם עבודת פרך. אם אתה עובר את גבול אירן באופן בלתי חוקי, אתה נכלא לזמן בלתי-מוגבל. אם אתה עובר את גבול אפגניסטן באופן בלתי חוקי, אתה מקבל כדור מדויק בראש. אם אתה עובר את גבול סעודיה באופן בלתי חוקי, אתה נכלא בבית סוהר. אם אתה עובר את גבול סין באופן בלתי חוקי, אתה נעלם לנצח. אם אתה עובר את גבול ונצואלה באופן בלתי חוקי, אתה נחשב מרגל, וגורלך נחתם. אם אתה עובר את גבול קובה באופן בלתי חוקי, אתה נזרק לכלא ושם תירקב. אם אתה עובר את גבול אנגליה באופן בלתי חוקי, אתה נכלא ומגורש. אם אתה עובר את גבול רוסיה באופן בלתי חוקי, אתה נשלח לסיביר כמרגל- אלה העובדות הידועות כפי שכבר התפרסמו ואני אך על תקן של 'מעתיק שמועה'.

אבל אם אתה המוסלמי פורץ את גדרות הגבול, וחודר באלפיך לבירתה של המדינה הריבונית – ירושלים, חייליך ושוטריך מצווים על ...איפוק! מזה, אם לא "אכתי עבדי אחשוורוש אנן"?!?

אבל כמסתבר "להיות עם חפשי בארצנו" זה רק בשיר, אבל לא במציאות. כוחות הביטחון מתכוננים לכניסת של רבבות מוסלמים העומדים (היל"ת) לפרוץ את גדר הגבול לפלוש לירושלים ולשטוף את רחובותיה. נעזוב לרגע את התחזית העתידנית הקשה: כבר עתה ועכשיו כוחות הביטחון עומדים אין אונים ואף כמעט אין מגיבים מול התפרעויות וזריקת אבנים של פורעים ערבים ושמאלנים בהר הזיתים ובשכונות אחרות של ירושלים. אשתקד זעקו הכותרות כי 2,000 שוטרים היו צריכים לאבטח את 'צעדת ירושלים'. האם המצב האבסורדי-טראגי הלזה איננו עונה להגדרה; "אכתי עבדי אחשוורוש אנן"?

* * * * *

המקומם יותר, היא עזות הפנים של כל דרדק ללמד דעת את גדולי הדור, ולהעמידם באור של כפויי טובה? בכל בית של רב חובש כיפה סרוגה (וכבר מסרתי מודעה רבה כמה וכמה פעמים – שהס לי מלזלזל חלילה בציבור חשוב ויקר שבערכין זה) – ישנו הספר 'שמירת שבת כהלכתה" המבוסס כידוע על פסקי מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל. נשאלת השאלה: האם הגרש"ז זצ"ל היה גברא רבה רק בעניינים התלויים בשערה של הלכות שבת, והוא זצ"ל שבמפורש לא אמר 'הלל' ב'יום העצמאות' ולא ב'יום ירושלים' היה (עפ"ל) בגדר של 'כפוי טובה'? הלא עת ממשמשים ובאים ימי 'העצמאות' ו'ירושלים' בעצם נהפכים גדולי ישראל כמו הגרש"ז למטרה של מטיפי מוסר צדקנים המשכילים את כולם דעת אודות האיסור החמור של להיות 'כפויי טובה'?

כ"ק אדמו"ר זי"ע מליובאוויטש התפלמס רבות עם שיטת הרה"ק מסטמאר זצוק"ל (למרות שבאופן אישי רחשו כבוד אהדדי) – והרעיש עולמות כי כיבוש ירושלים, שכם וחברון בשנת תשכ"ז היה במפורש בגדר של ניסי השי"ת וחסדיו המרובים, ובכל זאת לא הסכים הרבי לשנות את סדר התפילות ביום זה! ולחילופין, האם כ"ק הגה"ק מקלויזנבורג זצוק"ל למשל שהיה 'שריד חרב' מהשואה האיומה ושיכל את כל משפחתו שם, האם בגלל שהוא לא ציין את 'יום השואה והגבורה' – האם זה מורה שאין לו רגש לנושא זה?

* * * * *

הבה נעזוב לרגע את נושא אמירת ההלל ביום ירושלים (או ביום ה' אייר): מה טענתכם, רבני ה'אתחלתא דגאולה'; יש להודות לה' ולומר הלל על הצלה ממוות לחיים? יפה. וכאן ברשותכם, אשאלכם 'שאלת תם'; מדוע אינכם אומרים 'הלל' ביום ט"ז בתמוז? אני מתאר לעצמי, שאתם מגרדים כעת בפדחת ואומרים לעצמכם "על מה הוא סח? איזה סיבה למסיבה או שמחה יש לנו ביום ט"ז בתמוז?" ("אולי אחד מאדמור"י חב"ד יצא ממאסר?...או שמא מישהו מהאדמורי"ם מבעלזא, מסטמאר, ניצל מהשואה?")

נכון, המאורע שהתרחש ביום ט"ז בתמוז לא מצויין בשום עלון כרומו דתל"י המפוזר בבתי הכנסת. כך שאינכם 'אשמים' בחוסר ידיעה זו.

אז תרשו לי בבקשה, וממש בקצירת האומר, להזכירכם (או שמא לחדש לכם) פרק בהסטוריה:

* * * * *

בתאריך הנ"ל – ט"ז תמוז - לפני 64-5 שנים ניצל הישוב היהודי כולו בארץ הקודש ויצא מסכנת מוות כפשוטו בחסדי השי"ת השם נפשנו בחיים ולא נתן למוט רגלינו! ומה מפליא שאין איש ממעודדי חגיגות ה' אייר וכ"ח אייר – אשר שם על לב!

בקיצור: הנאצים ימ"ש וצבאו של היטלר שכבר כבש את צרפת גמרו אומר לחסל רח"ל את הישוב היהודי שהתגורר כאן בארץ ישראל (שכונתה "פלסטינה"). חשוב להזכיר שכל זה היה בעידודם ובגיבויים של הערבים ובראשם המופתי חאג' אמין אל חוסייני. צבא הצוררים בפיקודו של הגנרל הנאצי ארווין רומל התקדם לכיוון "פלסטינה" (בתחילה היה חשש שהנאצים יכנסו לא"י מהצפון, ובפועל הם התקרבו לתעלת סואץ מהדרום), כאן בארץ היו תכניות לרכז את כל הישוב בהר הכרמל ולהילחם, כמו במצדה בשעתו, עד טיפת הדם האחרונה . באביב 1942 החלה התקדמותו של צבא הנאצים בצפון אפריקה, כשמגמת פניו מזרחה לכיוון תעלת סואץ.

ב"ישוב" (השם בו כינו עצמם יהודי ארץ ישראל בתקופה שקדמה להקמת המדינה) נשתררה חרדה. דומה היה שלאחר הניצחונות הגדולים של הנאצים ברוסיה באביב 1942 אין כוח שיוכל לבלום אותם בשערי תעלת סואץ, ואזי הדרך לארץ ישראל תהיה פתוחה בפניהם והארץ תיכבש על ידם. באותה עת היה תהליך ההשמדה של יהודי אירופה בעיצומו וידיעות על כך החלו להסתנן לידיעת מנהיגי היישוב. היה ברור כי כיבוש הארץ על ידי הגרמנים יביא להכחדת יהודי ארץ ישראל. כאן בארץ התכוננו לגרוע מכל עד לכדי התאבדות ממש. יצחק טבנקין ממנהיגי השמאל ומראשי הישוב התבטא:

"חצי מליון יהודים אלה אינם צריכים לסגת. אף אחד מאתנו לא צריך להיות ניצל, הוא צריך לעמוד פה עד הסוף, למען זכותו בעתיד, למען כבודו העצמי, למען נאמנותו ההיסטורית".

בסופו של דבר הצליחו הבריטים לבלום את התקדמותו של רומל 180 ק"מ בעומק מצרים, ליד העיירה אל עלמיין, הקימו שם קו הגנה חדש ומינו מפקד חדש, הגנרל הבריטי ברנרד מונטגומרי, שפקד לבטל את כל תכניות הנסיגה ולהערך למתקפה. שני הצדדים נערכו לקרב המכריע על גורל המזרח התיכון. הסכנה חלפה ביום ט"ז תמוז תש"ב כאשר הצבא הנאצי בחמלת ה' אותנו – הובס בקרב, ותוכנית ריכוז הישוב היהודי בהר הכרמל לא הועמדה מעולם במבחן הביצוע אגב הרבי הריי"צ נ"ע מליובאוויטש באחד מהמנשרים שפירסם צפה את הנס הגדול הזה באומרו "במדבר הזה ימותו.

הציבור החרדי הותיק הירושלמי מכיר את הסיפור סביב זה מהעובדות הנודעות אודות הנהגתו המופלאה באותם ימים של הרה"ק מהוסיאטין וחברו הרה"ק ר' שלומק'ה זוויעהלער – זכותם יגן עלינו.

נשאלת השאלה: אחי היקרים הציבור 'הדתי לאומי', המטיפים לנו כל כך יפה מוסר בהתקרב יום ירושלים; מדוע איננו מודים כיאות לבורא על רוב חסדיו ביום ט"ז תמוז – מדוע אתם בעלי המונופול על ה'אנטי כפוי טובה' - אינכם חוגגים את התאריך הנ"ל? בישיבות ה'הסדר' למיטב ידיעתי אפילו אומרים 'תחנון' ביום זה! אלא, כפי שאמרתי, למרבה האבסורד, כמו רבים (כולל הציבור החרדי הצעיר) אינכם יודעים בכלל מה אומר התאריך הנ"ל – ט"ז תמוז! לשיטתכם, היו צריכים הרי לקבוע ימי "הלל" בתאריך זה בו ניצלנו מהשמדה ברורה?! אתם שלקחתם בלעדיות על הכרת הטוב ועל היפך כפיות הטובה – מדוע אינכם מארגנים איזה טכס הוד'יה חגיגי במרומי הר הכרמל בליל התקדש ט"ז בתמוז?

* * * * *

התשובה לכך: החגיגות של יום ירושלים נועדו לגרור את כולנו לא רק להודיה נטו להשי"ת, כי אם רק זו המטרה, הייתם צריכים , לפי קו החשיבה שלכם להיות הראשונים, המכריזים ומעודדים אמירת הלל ביום ט"ז תמוז. אם השמחה וההודיה הינה על ההצלה ממוות לחיים – מה ההבדל בין כ"ח באייר לט"ז בתמוז?

אלא ההסבר לכך הוא פשוט: ב'חגיגה' שסביב חגיגת 'יום ירושלים' ישנו במתכוון או מכח האנארציה נסיון לגרור את כלל שלומי אמוני ישראל לרעיון הלאומי-הציוני-ההרצלאי (עיין ערך; 'ריקוד הדגלים'), עליו כידוע וכמפורסם אין אנו מסכימים (כמעט כתבתי; כשם, שלהבדיל, ביום היא"צ של רבין יש נסיון שמאלני נואל לגרור את כלל תושבי המדינה לאידיאולוגיית 'השלום'). אז הבה נניח את הדברים על השולחן, ובמטותא, אל תטיפו ואל תגדירו את תמונת המצב; 'כפויי טובה' (כלומר: רוב מנין של גדולי התורה והחסידות) מול 'מכירי טובה'. והיות ובירושלים קא עסקינן, אנא זכרו את דברי הרמב"ם; "לא חרבה ירושלים, עד שביזו בה תלמידי חכמים—שנאמר: ויהיו מלעיבים במלאכי האלוקים".

* * * * *

ולבסוף הערה קטנה: כותב שורות אלה הוא יליד ירושלים (הר הצופים שלפני קום המדינה). אבי זקני (גאב"ד טורוב-סטולין הגה"ח רבי ברוך מנדלבוים זצ"ל) עלה לפני קרוב ל140 שנה ממקום רבנותו ברוסיה הלבנה לעיר הקודש והמקדש כאשר אהבת ארץ וירושלים בוערות בו, ומקום מנוחתו בהר הזיתים נוכח פני הר הבית. גם שורות אלה נכתבות בליל כ"ח אייר ב..תוככי קרתא דשופריא ירושלים השלימה, למותר כמעט לציין – זאת, כל זאת ללא דגל, למרות שדגלו עלי אהבה ללא שיור לעיר שחוברה לה יחדיו. וכל זאת, למרות שכפסק רבותי אינני אומר 'הלל' ביום גדול ומרגש זה, כשם שאינני אומר הלל בפורים, וגם אינני מברך ברכת המזון בסיטואציות הלכתיות מסויימות כמבואר לעיל. ויהי רצון שבחג השבועות הקרב נזכה לעלות לרגל להר הקודש שבעיר הקודש ושם נעשה לפניו ית' את קרבנות חובותינו, ויתקיים בנו: "והביאנו לציון עירך ברינה ולירושלים בית מקדשך בשמחת עולם".

(יפורסם בעיתון 'שעה טובה' של מחר כ"ט אייר תשע"א)

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (67%)

לא (33%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

49
התשובה לגבי ט"ז בתמוז פשוטה מאוד, וכתובה ממש במהלך הכתבה. על המאורע שהיה בט"ז בתמוז, ניתן לומר "אכתי עבדי אחשוורוש אנן". לא מסובך. אז היה צריך לעשות חג, אבל בלי הלל? כן, יכול מאוד להיות. אבל מה לעשות, לא תיקנו חג כזה, וייתכן שהיו הסיבות שלא לתקן אותו בזמנו... ולגבי הטענה על כפיות הטובה, ואיך גדול
לא שאלות טובות
48
חברים בואו נעשה סדר. כל נושא יום העצמאות ויום ירושלים הינו עניין השקפתי. בשבת הדברים ברורים הדלקתי אש או לא הדלקתי. אני מאמין בהשגחת הקב"ה על עמו ומאמין כי הקב"ה זיכה אותנו בניסים גדולים ויהיו עוד ניסים שיאפילו על יציאת מצרים בגודלם ולכן אני מודה לקב"ה בהלל והודיה ומיחל לבניין בית המקדש.
יעקב
47
א. ברכה אחרונה אולי לא תברך על פחות מכזית, אבל כן תיטול ידים ותברך המוציא. ב. ברוך ה', כבר לא עבדי אחשוורוש אנא. נכון, יש עוד עיכובים וסיבוכים במציאות, אבל חירות כמו שיש היום כנראה שלא הייתה מאד ימי מלכי בית דוד- שגם הם היו חלק ניכר מהזמן תחת מרות אימפריות זרות... ג. לפי משל ההסתננויות, הרי שארה"
שמעלץ
אם זאת ההסטוריה על פי השכתוב שלך ("רמל רצה לחסל את הישוב היהודי, אבל הוא מעולם לא היה במצב בו הוא יכל לממש את כוונתו"), -תמשיך תמשיך לחיות בעולם הדמיון, ותמשיך לאמר הלל. רפואות וישועות!
מפוכח
אבל כפי שציין הרב דרוקמן, רומל מעולם לא הגיע לארץ הקודש, ולכן מעלם לא היה במצב בו יכל לממש את כוונותיו. שום שכתוב ושום דמיון... מה כתוב בספרים שלך?
שמעלץ
46
האם המונופול להגדרת מיהו ציוני הוא רק אצל מגזרים מסויימים של הסרוגים? מקריאת המאמר של הרב דרוקמן השתכנעתי שהוא הציוני האמיתי והטהור.
עמיאל
45
כיפה שחורה כמו של כבודו והם אמרו הלל ביום העצמאות וביום ירושלים - זה שמזלזלים בתלמידי חכמים גדולים - דיינים שישבו בבית הדין הגבוה ופסקו בהלכות הנוגעות בנפש, זה הדבר החמור ולא מתיר לאף אחד להפוך אותם לכיפות סרוגות "מדורדקות'. לגופו של עניין, אכן אמירת הלל ביום העצמאות נובעת מהשימחה שברגש האישי (כך
מנחם
עם כל הכבוד. ויש כבוד.
ע
יש לך טעות רוב גדולי ישראל בדור ההוא בהקמת המדינה אמרו הלל למשל בישיבת חברון.כדאי לבדוק את הדברים.גם הרב מפונוביז' רצה להגיד הלל רק מפאת דבריו של החזו"א לא אמר הלל אבל גם לא תחנון,וכפי שאמרתי בדוק את הדברים. נ.ב הרב הרצוג זצ"ל אמר להגיד הלל והוא היה מגדולי עולם באותו דור כמו שהרב יוסף הנקין אמר עליו
מלאך
אנחנו הרי מדברים על יום ירושלים. וגם בנוגע ליום העצמאות, המצב היום שתלמידיהם של רוב גדולי הדור של אז לא אומרים הלל. גם אדמור"י רוזין שאמרו אז הלל לא אומרים היום.
מגיב
אל תשכח שלא רק הם אמרו לומר הלל אלא גם הרב צבי יהודה זצ"ל אמר הלל ביום ירושלים וגם יבדלט"א הרב בן ציון מוצפי אמר לומר הלל ויש עוד רבנים גם מהציבור החרדי וגם מהציבור הדתי לאומי שאומרים לומר הלל ביום ירושלים
אבי
44
שבויה בידי אויבנו מבקשי נפשנו, ובשיתוף מביש עם השלטונות היהודיים מונעים בכוח כל התעוררות יהודית דתית על ההר...
וועברמן
איך אפשר לומר הלל שאין בית מקדש. בקיצור, עד שלא תראה את הקב"ה בכבודו ובעצמו לא תודה לו.
יאיר
43
הרב דרוקמן אוהב ירושלים אמיתי זה ניכר מכל מילה שלו. רק הוא נגד חיבוק הדתל'י. ביג דיל.
ירושלמי
42
יהיה רב שאומר כמוך..... תגיד תחנון ביום העצמאות - החזון איש והרבי מסאטמר זצ"ל יגידו לך שכוייח! תגיד הלל בברכה - הרב משולם ראטה מח"ס שו"ת קול מבשר והרב מאיר דוד כהנא זצ"ל הי"ד והרב משאש זצ"ל ועוד יגידו לך חזק וברוך! תגיד הלל בלי ברכה - הרב עובדיה יוסף זצ"ל והרב מרדכי אליהו זצ"ל ועוד יגידו לך חזק ו
כל מה שלא תעשה
41
הרב דרוקמן כותב במפורש שהיו ניסים גלויים בכ"ח אייר והוא מהלל ומשבח את הקב"ה על הניסים. הוא מחובר לירושלים לא פחות מכם. מה קרה? הוא לא נשמע להחלטת הרבנות הראשית לומר הלל ביום זה. סוף הולם. כאשר אתם תישמעו להחלטת הרבנות הראשית ולא תשלחו את בנותיכם לשרות לאומי, אז תבוא בדרישות לאחרים להישמע לרבנות
שלום
40
במסכת מגילה : א. קריאתה זו הללה- משמע צריך הלל המתקיים ע"י מגילה. ב. אין אומרים על נס שבחו"ל- משמע ארץ ישראל כן. ג. אכתי עבדי ... אפשר לחלוק על ההגדרה.
אהרן
39
שריד מדור דעה
יוסי
38
בעניין ברכת המזון, כבודו בוודאי מברך לפני אכילת המזון גם על אכילת פחות מכזית, ולכן אין בזה כפיות טובה. בעניין פורים, בגמרא במגילה יש כידוע דעה אחרת ולפיה קריאת המגילה הינה תחליף להלל, כלומר מאחר וכבודו קורא את המגילה, אומר על הניסים, עושה סעודת פורים בשמחה והודיה וכו', הרי שאיננו כפוי טובה כמובן. במ
יואל
37
א. נכון שמי שיאכל חצי כיכר לחם מבלי לאכול כזית בשיעור הנצרך פטור מברכת המזון, והוא לא ייקרא כפוי טובה. אולם, מי שבכוונה יאכל בצורה הזו חצי כיכר לחם, בשביל להיפטר מן הברכה, הוא בהחלט כפוי טובה, מה שנאמר גם בגמרא, שאין ליהנות מן העולם הזה בלא ברכה. גם 'נבל ברשות התורה' שהאריך לכתוב עליו הרמב"ן, עומד ב
שלמה
עצם זה שאתה יכול בכלל להביע את דעתך פה בארץ ישראל מה שלא יכולת בגלות אומר שאתה כבוד הרב בס"כ כפוי טובה אכן צדקו דבריהם אתה כפוי טובה והיה ראוי שתשב בגלות עוד כמה שנים עד שתשוב בתשובה
minayoav
אני המום מ"עומק" הסברא הזאת. כל הישוב היה בפחד נורא ואיום, ואצלך זו היתה רק סכנה פוטנציאלית. תגיד את האמת: כל הצרמוניות שסביב ה' באייר זה לא על הנס, אלא האידיאה הציונית. ומזה בדיוק פוחדים החרדים. אם נושא כפיות הטובה היה בראש מעיינכם, הייתם מפמפמים את הראשים שצריך ללמוד את הלכות ברכות הנהנין,
תמה
במנין שלי לא מדברים בזמן קריאת שמע, וגם לא בזמן חזרת הש"ץ, קריאת התורה... או בזמן תפילה לשלום המדינה. וגם לומדים ברכות הנהנין.
שמעלץ
36
החלוקה בחב"ד בין חג העצמאות ליום ירושלים נובע מנתון אחד. מי היה האדמו"ר באותה תקופה. האדמו"ר הקודם היה אנטי-ציוני מובהק ולכן בתש"ח הוא קבע שזו אינה מדינה כלבבו. האדמו"ר האחרון שהיה הרבה יותר ליברלי ומעשי מהאדמו"ר הקודם הבין כבר שזו אינה מדינה של מעשה שטן ולכן קבע שיום ירושלים הוא יום מכובד שיש לציין
שלמה
הגאולה, עפ"ל (עם כל צדיקותו טעה המסכן ומן השמים ירחמוהו)
שניאורסאהן
35
תלמיד חכם לא פוסק הלכות מקטע בהגדה של פסח, ולא מפסוקים.. יש גדרים הלכתיים לכל דבר. מדוע אינך אומר הלל ביום ט"ז תמוז תענה קודם על השאלה הזאת!
א' הרבנים
בס"ד אין בכלל מה לדמות את ט"ז תמוז ליום העצמאות... בט"ז בתמוז בהחלט היינו בגדר של "אכתי עבדי הבריטים אנן"... ביום העצמאות לעומת זאת קיבלנו מדינה ריבונית... וזה שהיום ששים שנה אחרי יש מנהיגים פחדנים שפוחדים מהצל של עצמם ומתנגים כאילו אנחנו לא מדינה ריבונית לא מרידה מאום מהנס שקיבלנו מדינה יהודית.
יוחאי
34
איננו בגדר של "עבדי אחשוורוש", כי יש לנו יכולת לעמוד מול העולם לפחות כמו בימי מלכות חשמונאי שאחרי יהודה המכבי
חרד"ל
מעניין. אבל כדי להעמיד אי שם קאראוון מסכן צריך אישור של ארה"ב. וקצין בצה"ל לא יכול לנחות באנגליה מחשש שיאסר. וערבים בהמוניהם יכולים לחצות את הגבול הסורי. ממש ריבונות...
ליאת
גם בצרפת וגרמניה אמריקה שולטת, גם באוסטרליה ובפינלנד. אז אתה אומר שהן לא ריבוניות רק בגלל שהן נכנעות לתכתיבים של ארה"ב? קצת שכל ישר, רבותי.
אבי לוינסון
מציין התפללנו אלפיים שנה - וכשנענה סו"ס הקב"ה, אתה בועט בו ובטובתו. מן השמים תרוחם.
שמע-מינה
...רק אין לנו יכולת לסגור מרפסת בשומרון ללא האישור של אובאמה.
לא מבין
33
מו"ר ההראשל"צ הגר"מ אליהו זצ"ל לא השתתף בתפילות יום העצמאות בבית הכנסת שלו. גם בסידור שלו אין זכר לתפילות יום העצמאות! הלא דבר הוא?!
ניסים
לומר הלל אחרי עלינו לשבח. הציבור עשה את זה בהוראת הרב. כמפורסם בשו"ת הרב הראשי
אדם
32
יום הצלת היישוב מהנאצים? משום שלא יצאנו בהצלה זו משעבוד לבריטים, כפי שהגמרא אומרת שאין אומרים הלל בפורים משום ש"אכתי עבדי אחשוורוש אנן". לעומת זאת בחנוכה שיצאנו מהשעבוד ליוונים אומרים הלל.
בנימין
31
0 במבחן היושר האינלקטואלי.
עוזי קקון
30
חזק ביותרררררררררררררררררררר
גולן
29
יובל ותובל - נו באמת. אדם כמוך קוב"ה לא חפץ בתודתו עדיף שיבלום פיו ויעשה פחות נזק. אמר הקוצקאי: מדוע זו קללה על הנחש לאכול עפר? הרי מזונותיו מצויים לו תמיד - מי מאיתנו לא ירצה בזה? והתשובה שלו היא שהקב"ה אמר לנחש אכול וזלול ובל אשמע קולך. ובכן הרב דוד - בעיני אינך רב רק למדן - אכול משכורתך
אויל לא מחריש
28
הנושא הוא דיון הלכתי מובהק.וראה תשובתו של גאון עולם ר' משולם ראטה[ שכידוע החזו"א העיד עליו שהוא גאון ויושב ולןמד כהגאון מוילנא ] בספרו קול מבשר חלק א' תשובה כ"א. וכל מה שטוענים על אלה שאינם אומרים הלל, לא מצד ויכוח הלכתי באים עליהם משום שהם אינם מעלים טענות הלכתיות אלא טוענים שלא קיבלנו כלום וכל רק
מלאך
אמר לא לומר הלל
ach
אתה צודק וכפי שאמרתי זה דיון הלכתי.כונתי היתה [ודוק היטב בדברי] דהטענה שמעלים לא לומר מתוך הסתכלות של כפיות טובה היינו שאין כאן שום טובה בתהליך שמתרחש בעשרות השנים האחרונות.וכבר כתב הרב וולבה בספרו בין ששת לעשור בשם הרב מבריסקדזהו היינו הקמת המדינה חיוך קל של ההשגחה כלומא הכיר בטובה שהקב"ה היטיב עמנ
מלאך
27
לא בחינם זה מפוצץ את אלה שלא מתבלבלים מהצגת עובדות אמיתיות.
-------
ואכן צדקת. הוא סתם עשה חורבן.
אבשלום קור
אכן חורבן. אבל זהו חורבנה (ההשקפתי) של "צור" המסיר את המחסום לבניינה של ירושלים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
----
בשביל בנין צריך לפעמים לסתור (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יודא
26
הרבו במאמרים מסוג זה.
גולש
25
אתם החרדים לא רואים את המציאות: גוש קטיף פורח, צה"ל בקבר יוסף זורח, עם ישראל מהלך חופשי ללא מורא של אבנים מערכות הצדק הבג"צ והמשטרה עומדים לימין היהודים במרחבי יהודה ושומרון, בעכו ובשפרעם ובהר הזיתים. בירושלים הבירה הולכים בראש מורם במצעד הגאווה, הבידואים לא מעזים להגיע לבאר שבע, הגב
יובל בן מיקי
אם תסתכל על הדברים הרעים לעולם לא תחגוג באף חג אתן רק דוג‏' אחת האם בקריעת ים סוף עם כל ישראל שיבחו ועבדו את ה‏' ‏‏? התשובה היא לא אין לפניי תהילים לומר לך היכן כתוב אך עיי‏"ש שתוך כדי הנס וימררוהו בפיהם ולשונם לא נכון עמו א‏"כ אל תאמר הלל בשביעי של פסח ‏‏? בכל חג היו דברים רעים והשמחה לא הייתה שלימ
א
אבל כאן מדובר בדברים בסיסיים. אין מדינה ריבונית אחת בעולם, שכל צרוע וכל זב יכול לפרוץ כמעט באין מפריע את גבולותיה. אלה לא "קלקולים" (ביטוי חביב אצל ה"מרכזהרבניקים"), אלא סדקים ביסודות ובשיתין של מדינה ריבונית. מסקנה: נשארנו עבדי אחשוורוש.
טיפש
עניתי לך כבר!שמי שמסתכל רק על הדברים הרעים ספק כמה ישאר יהודי ‏‏(משום שהחגים יש בהם דברים רעים‏)‏ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א
זאת הסתכלות צרה בלי שום תשומת לב לפעילות בלתי פוסקת של כוחותינו בהגנה על עם ישראל ובמעצמה הצבאית מהחזקות בעולם, אם רק היינו יודעים שליש מהפעילויות הנעשות בשגרה ללא היינו מפסיקים להודות לקבה אפילו לשניה. אם נתעסק בלהסתכל רק על הקלקולים לא נראה את הדברים הטובים אפילו אם הם עצומים לעומת קלקולים מזעריים
אוהב ה'
הההבדל בין קוקניקים לחרדים, שתלמידי הרב קוק לומדים אמונה - מהר"ל, כוזרי, הרב קוק, רמח"ל וכו', ולכן הם מתרגלים לחשוב בענייני 'השקפה' בצורה עמוקה ולא שטחית. ולעניננו - ההודאה להשי"ת על המדינה איננה על מקום זה או אחר שאפשר ללכת בבטחה וכו', אלא על המשמעות העמוקה - שיבתו של עמ"י אחרי מאות שנים לחיים לאומ
מרכזניק
24
מודה לקב״ה או לא מודה? דטס איז דה קווסטשין. האם מדינה ריבונית, כפי שריבונות מוגדרת בעולם, המנהלת את ענייניה הפנימיים והחיצוניים, כלכלה וצבא, תלמודי תורה וישיבות, לאחר 2000 שנות גלות, פוגרומים, פרעות, השמדה ושואה, היא לא נס מספיק גדול, יותר ממפלת סנחריב, שראוי לייחד לו הודיה כמו שיהודים נוהגים להוד
מודה
23
ההלל נאמר רק כשיש גאולה מצרה ולא רק החזרת המצב למצב שהיה שלפני הצרה. לדוגמא חנוכה - "חזרה מלכות ישראל יתר על 200 שנה". פורים - לפי שיטת המאירי שמי שאין מגילה קורא הלל
נחום
תודה. וגם לא פוסקים כדברי המאירי שהבאת.
ראש ישיבה
22
כל רב בחוכמתו הרבה צריך לציין למי דבריו מופנים. כמו"כ לכל אדם החיוב לעשות לעצמו רב... הרב עובדיה לא אומר הלל אז הציבור הספרדי לפי מנהיג הדור לא אומר!!!!!!!!!
לאה
21
זה נבלה וזה טרפה ההבדל הוא שבטרפה יכולים למצוא 18 איסורים ונבלה איסור אחד אז תבחרו מי נבלה ומי טרפה לדעתי הכליפות סרוגות הם הטרפה!!!
קושקוש
20
הרב דוד דרוקמן הוא תלמיד חכם וצדיק וישר אינני מסכים עם הדעה שלו בעניין זה ובעוד ענינים אחרים כלל וכלל אבל....!! יש לכבדו כי הוא תלמיד חכם ואוהב ישראל!! הרב דוד - מצטערים על ביזוי כבוד ת"ח אוהבים אותך בתוך שאר עמו ישראל! ויהי רצון שהשם יגל את מסך הערפל בתקופתנו ונזכה לירושלים שלמה ומאוחדת
דתי לאומי
19
אם ראובן זורק על שמעון קליפות בננה – וכי בגלל זה שמעון נקרא "עבדי אחשורוש"? גם אם הערבים זורקים אבנים זה לא עושה אותנו לעבדיהם. זה חבלי משיח, אבל את הרבונות על ארץ ישראל ה' נתן ויוסיף לתת לעם ישראל הקדושים. ובאשר לשאלה אם המציאות של היום זה מה שכתוב בדברי הנביאים, עיין בקול התור, שהגרש"ז אויערבך
יהודי
נוא לא מדבר נגד זה שמודים לה', על זה אין בכלל ויכוח הוא מדבר על ל"ת דאורייתא "לא תשא שם השם לשוא" וזה אומר להגיד הלל עם ברכה ביום שחז"ל לא קבעו זאת, והוא אומר שאפילו בפורים לא קבעו הלל כשאז עוד היו סנהדרין!!
חב"דצקער
18
סוף כל סוף תשובה משכנעת
אורח
17
גם בתקופות קודמות לקח זמן עד שהסכימו על הלל...ראו ערך פורים.200 ש נ ה לא 60/40 חכו בסוף כולם יאמרו שירה והלל וירקדו עם דגל ישראל.
חגית
16
הרי בהגדה של פסח אנחנו אומרים אילו הוציאנו ממצריים ולא נתן לנו את את התורה דיינו!!! אתם מבינים את המשפט? אפילו אם היה הקב"ה רק מוציאנו ממצרים ולא היינו יהודים שומרי תורה ומצוות דיינו! כלומר, די בכך כדי להודות ולהלל להקב"ה!!!
תורני
כי הם אמרו שעם כל הנס של פורים אין לומר הלל. בינתיים תדאגו של הכיפות הסרוגות יברכו על המחיה אחרי אכילת מזונות. שיהללו את הקב"ה היכן שהוא מצווה להלל, ולא יבדו מליבם תפילות וחגים.
יהודי
לכן, עלינו לומר הלל ביום ירושלים. להודות להקב"ה על ניסיו ונפלאותיו, ולא להיות כפויי טובה לו!!!
ישי
האם לפי השולחן ערוך במקרה כזה הוא אומר הלל?
רב
הכתבה היא בדיוק בשביל אנשים כמוך, ברור שצריך להודות ל - ה' אך מכיון שאין לנו היום סנהדרין שיושב בלשכת הגזית ויקבע אם צריך לאמר הלל,א"א לקבוע זאת. שהרי ידועה השאלה איך אפשר לאמר בהלל ובשאר מצוות שחכמים ציוו אותנו "אשר קדשנו במצוונתיו וצוונו" והתשובה היא שחכמים קבעו מצוות אלו במקום קדוש , מקום המקד
הלל
אין שום בעיה לומר הלל ללא ברכה. גם הרב עובדיה אומר הלל
תורני
15
כך יוצא מהטיעונים במאמר. בכל אופן גישה מעניינת.
נריה
14
ש"אם ישראל ינסו לקחת את הארץ לפני בואו של משיח העורבים יוכלו את הבשר מעל העצמות שלהם" עובדה - אנחנו כאן קראתי כבר: מה שהיה - כך רצה הקדוש ברוך הוא איך אני יודע? כי זה קרה - עובדה. אז לכל הקשקשנים שלא מוכנים לקבל את הרעיון "הציוני" כדבריהם...לכו לדודים שלכם בעזה או להתחבק עם האח שלך אח
פז אל 2000
13
אם מתחכמים לא מחכימים , התחכמות היא מעשה של ליצנות גם אם היא מצדדת בתורה. החכמה טובה תמיד.
אדמור
12
ב"ה מאמר חז"ל ודע מה שתשיב הולם את לשון הזהב של הרב הגאון הרב דוד מאיר דרוקמן יישר כח עצום על הבהירות.
שאול
11
גם תל אביב נכבשה
עומר
לא מפותח בכלל. תל אביב נכבשה עם כל המדינה בקום המדינה. אבל ירושלים נכבשה כעשרים שנה מאוחר יותר, והיא הייתה משאת נפשנו בתפילה. לא תל אביב!
שלום
10
יובל ותובל? לבזות רבנים לא מקובל עלינו. אתה מוזמן להצטרף לציבור החילוני ומשם לבזות כמה שתרצה, אך בתור חרדי אינני מקבל שניתן לבזות רבנים ולכנותם בשמות "יובל ותובל".
דרעקמן
9
לרב דרוקמן היקרולכל המסכנים עם רגשי הנחיתות... בנוגע לשאלתך מדוע אתם נחשבים כפויי טובה ע"י רובא דרובא מעם ישראל בציון אזכיר רק את הדף הראשי באתר של עיריית בני ברק שמציין בסיפוק רב - שיש הרבה תורה בעיר והעיר התפתחה יפה מאוד ובאמצע הדף שחור על הלבן רשום(ציטוט): עיקר התפתחותה בתור ישוב עירוני
אני משלם ארנונה
זה שבני ברק הוכפלה זה לא בגלל המדינה אלא ל-מ-ר-ו-ת המדינה, שעושה הכל להצר רגלי החרדים.
אשר
8
באותו הזמן נשחטו ונשרפו מליוני יהודים באירופה. וחוץ מזה, הימלר לא הגיע כלל לארץ ישראל. למה הדבר דומה? ליהודי שנוסע בחשכה בלילה ובמרחק קילומטר ממנו שוכב גמל באמצע הכביש. למזלו של אותו יהודי, כשעה לפני שהגיע למקום ריבצו של הגמל, החליט לפתע הגמל לקום מריבצו ולהיעלם במדבר. האם הנהג צריך לומר הגומל? פשוט
ישראל
תשובה פשוטה וברורה. אבל עזוב, הוא בכל מקרה לא יאמר הלל להקב"ה ביום ירושלים, כי כפוי טובה נשאר כפוי טובה.
ישי
אתה צודק. ובגלל טעם זה בדיוק לא צריך לחגוג את ה' באייר כי אז רק התעצמה מלחמת השחרור וכל מערכות ישראל שגבו קרבנות רבים. הי"ד.
אסתי
הסיבה להלל את הקב"ה ביום הקדוש הזה איננה בגלל שניצלו כמה יהודים פרטיים. הסיבה היא שביום הזה קם לתחייה עם ה'. בנוסף:הגדרת מצות ישוב הארץ כלשון הרמב"ן היא: 'שלא נעזבנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה' (מ"ע ד). אין למשפט זה מובן אחר מלבד: להקים שלטון יהודי, הוי אומר: מדינה.
משה
7
ברא חזקה... 1.לדבריך אדם ניצל ממוות לחיים לא חייב להודות, רק בגלל שחזר למצב הקודם. אז גם על המדינה אין מה להודות, כי בסה"כ חזרנו למצב שפי שהיה בזמן מלכות החשמונאים... 2. האם נפסקה ההלכה לפי המאירי?
ציוני
6
לפי מה שהבנתי שהסתכלותך על ישוב ארץ ישראל ואי מסירת שטחים - הוא רק ענין של הצלת נפשות גשמית, מובנים דבריך להשוות את ה' וכ"ח אייר לט"ז תמוז ושאר ימי ההצלה. אבל לשיטתינו זה לא רק ענין גשמי, אלא זה ענין רוחני קודש קדשים, שזה שארץ ישראל וירושלים בידינו זה תחילת גאולתינו הרוחנית והכנה לביאת משיח צדקנו
שמואל
בלי ברכה , מי אמר זה פחות חשוב? הקב"ה אוהב אותנו!!
חבדניק
אלא ביארתי את ההודאה המיוחדת של ה' וכ"ח אייר על פני שאר ימי ההצלה.
שמואל
לכן אין פה שום התעלות רוחנית אי אפשר להפריד בין הדברים היום יהודים מחללים שבת ופסטיבל נבילות וטריפות ברובע היהודי בירושלים לכן אי אפשר לומר הלל כי אכתי עבדי אחשורוש אנן אבל הפעם אחשורוש הוא יהודי פורק עול במזיד או בשוגג רק דבר גשמי מה עוד שבזכות המדינה החילונית הושמדו קהילות שלימות של שומרי תורה ו
איש יהודי
בשום חטא. אז האם ביאתך לעולם שגרמה לך פה ושם לחטא - שהרי אפילו צדיק אין בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא - האם זה נקרא שאין תועלת רוחנית בביאתך לעולם?! בדיוק ככה זה הישוב בא"י, זה לידתינו שמביאה אותנו לימות המשיח ולחיי העולם הבא, ולא להוציא על הארץ דיבה.
שמואל
אבל יש כללים הלכתיים מה אומרים הלל ומתי לא. הרבי מחב"ד עצמו דיבר לא רק על ההיבט של פיקוח נפש, אלא גם על קדושת ארץ ישראל ושלימותה.
חבדני"ק
די משעשע לקרוא על "כללים הלכתיים" מתי לקרוא הלל כאשר הכלל הוא הכרת הלב בטוב שהקב"ה גמל עימך. אנחנו אומרים הלל על נס שארע לבני חשמונאי לפני 2300 שנה, נס שאיננו רלוונטי לימינו כי מאז היה חורבן למשך אלפי שנים, ואף אחד לא קורא לזה ברכה לבטלה. כאן אירע נס לנו, לאבא ואמא שלנו, לכל העם שלנו, מאיום מוות כל
גדליה
5
שלך לריבונות? אז באמת תחגוג כשירו ויתלו פה אנשים ברחובות. דמגוגיה בגרוש. ספר ליהודים במחנות ההשמדה שאכתי עבדי אחשורוש אנן. זו אגב בדיוק הסיבה למה לא חוגגים את טז תמוז שלמרות ההצלה נשארנו עבדים ובמקומות אחרים עדיין נהרגו מליונים. ומיום העצמאות אנו מצליחים ברוך ה׳ ובעזרתו להגן על עצמנו. כל הטיע
כב״דניק
4
בהלכה יש כללים מתי אומרים הלל ומתי לא. תודה שנתת תואר "עם הארץ" לרוב מניין ורוב בניין של גדולי הדור. רק הרב רמי ותמי אינם עמי הארצות.
צ.
וגדולי הדור שלך, הם גדולי הדור של הפוליטיקעעעעע האשכנזיפת שלא מגיעים לנעל של גדולי הספרדים זצוק"ל כמו רבנו יוסף משאש וחבריו
אברהם
גדולי ישראל קדושי עליון עיר וקדיש מן שמיא נחית אין בך טיפה יראת שמים רשע מרושע שכמותך ככה אתה קורא לרבותינו הגדולים הקדשים והטהורים שלא הגעת לא אתה ולא רבנך אפלו לקצה סולית נעליהם של אחד מהם! מסכן כופר רשע שכמותך, אין כפרה לדבריך, הקב"ה מוחל על כבודו אבל לא על כבוד תלמידי חכמים!! מסכן רשע ערב רב!!
בשם ה'
הגר"מ אליהו לא השתתף בתפילות ביום העצמאות בבית הכנסת שלובשכונת קרית משה. גם בסידור שלו "קול יעקב" אין זכר לתפילות יום העצמאות.
נ'
לומר הלל אחרי עלינו לשבח/אחרי קדיש תתקבל. הציבור לא עשה את זה על דעת עצמו אלא ככה הרב הורה להם כמו שכתב בשות הרב הראשי. וכך נוהגים בניו היום
אדם
בס"ד שאמרו הלל כמו הרב שלום משאש זצוק"ל והרב יוס, משאש זצוק"ל ואנן נקטינן כרבותינו!
יוחאי
3
אחר בקשת המחילה. לא ברור האם מדובר בדיון הלכתי או פולמוס שענינו עיתונאי. והעירוב בין שניהם כלאים
ירושלמר
החכמה לכתוב עניינים הלכתיים בשפה עיתונאית מדוברת כדי שגם המון העם יבינו. הרב דרוקמן כל הכבוד, המשך להאיר את עינינו. ומה עם כל החוברות המפדליו"ת, מעט מן האור, עולם קטן, שבתון, הכותבים שם לא כותבים בשפה עיתונאית?
ברקאי
תלמד לכתוב עם כתיב נכון. חוץ מזה שמאמר באתר אינטרנטי איננו נועד ללבן הלכה, אלא לגרות למחשבה. ובנקודה זו הרב דרוקמן השיג את מטרתו.
קובי הס
"לא תשא את שם ה' לשוא" ל"ת דאורייתא!!! אתה קולט? דאורייתא!! אל תעשה את עצמך דפוק, זה לא עניין עתונאי, חוץ מזה שיהודי צריך ללמוד לשלב את ההלכה באורח חייו.
די לטפשות
2
אתה נולדת חרדי בעוונותיך הרבים ואין לך שום אפשרות לשנות את דרך החשיבה הגלותית והמעוותת שלהם. זה לא שבאמת פתחת ש"ס ופוסקים מתוך מטרה כוונה אמיתית לגלות את התשובה האמיתית לשאלה. אתה שייך למגזר פוליטי שעירבב בין דעת תורה שבודאי מחייבת לומר הלל להקב"ה ביום זה, לבין פוליטיקה חרדית זולה שמרוב אנטי צ
משה
אז תענה על השאלה. מה עם הלל ביום ט"ז תמוז?
מוריה
בס"ד עניתי ואני אענה שוב. שט"ז בתמוז היינו בדר של "אכתי עבדי הבריטים אנן" ואילו בתש"ח קיבלנו עצמאות! אפשר להתווכח כמה שרוצים עד כמה אנחנו ממשים את אותה עצמאות כיום אבל הנס היה שקיבלנו עצמאות אחרי 2000 שנים, אין לדמות בין שני המקרים....
יוחאי
1
המאמר דוחה בקש את טענות הצד השני ומכחיש עובדת קביעת יום ירושלים ע"י גדולי הדור (שאינם מהצד שלו, אמנם...). אגב הקושיא בעניין הגרש"ז קצת מיתממת ואפשר בהחלט ללכת עפ"י פוסק אחד בעניין מסויים ופוסק אחר לעניין שני ("הלכה כרב באיסורי וכשמואל בדיני" "הלכה כרבא חוץ מיע"ל קג"ם" ועוד אכן יש בהתעלמות גדולים אל
רפאל

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: