פרסום ראשון

בשורה לעולם התורה: משרד החינוך בשורת הקלות חדשות

דו"ח הועדה הבין-משרדית הוגש לשר החינוך גדעון סער. בדו"ח: שורה של הקלות משמעותיות בנהלי התמיכה למוסדות תורניים: הכרה בהפסקה בת שעה במהלך יום הלימודים, קיצור זמן ההכרה במוסד, הגדרה ברורה יותר של ימי חופשה, והקמת מערכת ייעודית לקליטת הודעות מהמוסדות עם רישום מדויק על מועד ההגעה (בארץ)

ניצן ארליך | כיכר השבת |

משרד החינוך בשורת הקלות למוסדות החרדיים בישראל. הועדה הבין-משרדית לעניין מבחני התמיכה במוסדות תורניים הגישה את מסקנותיה לשר החינוך, גדעון סער שאימץ אותן במלואן.

המלצות הועדה התקבלו פה אחד ע"י נציגי כלל המשרדים השונים בעבודת הועדה וייושמו בשנה הקרובה באמצעות תיקון נהלים שמפרסם האגף ובמידת הנדרש באמצעות תיקון מבחני התמיכה.

הועדה הוקמה לפני מספר חודשים, לראשונה מאז הועבר האגף למוסדות תורניים למשרד החינוך, במטרה לבחון הצעות לתיקון מבחני התמיכה בלימוד תורני ובפעולות מיוחדות במוסדות תורניים, באופן שישפר וייעל את נהלי התמיכה במוסדות תורניים הנתמכים ע"י משרד החינוך, במסגרת אגף מוסדות תורניים. בראשות הועדה הועמד סמנכ"ל משרד החינוך מר מנחם כהן וחברו בה נציגי משרד המשפטים, משרד האוצר ונציגים נוספים ממשרד החינוך.

הועדה קיימה מספר ישיבות עבודה מקצועיות לגיבוש הנהלים החדשים, בהתאם לניסיון המקצועי שנצבר במשרד החינוך ובמשרדים המלווים את פעילות האגף, במהלך הישיבות נפגשה הועדה בין השאר עם נציגי "איגוד מנהלי הישיבות והמוסדות התורניים", שאף העבירו לוועדה מסמכים שהוכנו על ידם לצורך הדיונים.

דנו על הליבה

משרד החינוך מפרסם הודעה רישמית על שורת הדיונים של הועדה:

הועדה דנה בנושאי הליבה, כגון: היקף שעות לימוד, שנתיים נסיון, ובנושאים מינהלים בירוקרטים. יש לציין כי הנהלים הקיימים נכנסו לתוקף בשנת 2005. הצעות חוק פרטיות ניסו לשנות אותם, ללא הצלחה. הפעם, עם הרבה רצון, תושייה ושיתוף פעולה, הצליחה הועדה להגיע להסכמות בעלי הישגים משמעותיים וחסרי תקדים.

בין השינויים המרכזיים עליהם המליצה הוועדה: הכרה בהפסקה בת שעה במהלך יום הלימודים, בדומה להכרה בהפסקה של עובדים. כך ששעות ההפסקה יחושבו במסגרת שעות הלימוד.

שנתיים נסיון: בהתאם להחלטת הממשלה, שנקבעה לפני למעלה מעשור, ובהנחיית היועץ המשפטי לממשלה, נדרשת עמותה המבקשת לקבל תמיכה מהמדינה בכל תחום שהוא, להוכיח שנתיים ניסיון בקיום הפעילות האמורה. הגיונה של החלטה זו נעוץ ברצון למנוע מצב בו יוזרמו כספי ציבור באופן שוטף לגוף אשר טרם הובררה תקינות פעולתו התאגידית, יכולתו המקצועית והתפעולית ויכולתו להתקיים לאורך זמן.

עם זאת, ולאחר שהתברר במשך השנים כי ישנם מקומות לגביהם דרישת הניסיון מונעת את קיום הפעילות הנתמכת, הוסכם, כי פעילותם של ישיבה קטנה או ישיבה תיכונית יוכרו לצורך שנתיים ניסיון. יצוין כי מדובר במענה למוסדות רבים. ההנחיה החדשה תחול על בקשות חדשות שיוגשו החל מינואר 2012.

כמו"כ הועדה המליצה כי הקמתו של מוסד מוקם בישוב חדש, הנעדר תשתית קודמת של מוסדות תורניים סמוכים, או בישוב בו לא הייתה בעבר דרישה למוסדות תורניים ונוצר צורך בכך באופן שאינו יכול למצוא את פתרונו במוסדות קיימים, תיחשב לאינטרס ציבורי של ממש לעניין זה.

בנוסף החליטה הועדה כי יישמר רצף במעבר בין סוגי מוסדות מאושרים המוכרים ע"י האגף. לדוגמה: מוסד שהוא ישיבה גבוהה ורוצה לפתוח כולל אברכים, ידווח על הסוג החדש (במועד קליטה) ויתוקצב מיידית. ולהיפך: כולל אברכים הרוצה להוסיף ישיבה גבוהה - ידווח עליהם ויתוקצב מיידית (בכפוף ליתר הכללים: הגדלות, צירופים). החלטה זו כבר נכנסה לתוקף ולדעת מנהלי מוסדות, הישג זה מקל על ההליכים הבירוקרטים.

הועדה קבעה עוד כי שלוחות חדשות תוכלנה להגיע לגודל מרבי של עד 80% ממוסד האם, כך שעדיין מוסד האם יהיה גדול מהשלוחות. אך תתאפשר פתיחתם של שלוחות חדשות והגדלתן של שלוחות קיימות.

הוסכם שההגבלה הקודמת אינה תואמת את הדינאמיות של המציאות בשטח כגון מעבר אוכלוסייה לשכונות ולערים חדשות. יודגש כי הישג זה ייתן מענה למוסד של 2 סניפים בלבד או למוסד שאינו חפץ להיות "רשת". ההקלה תחול על בקשות חדשות שיוגשו החל מינואר 2012.

דואגים גם לחו"צניקים

גם אל סוגיית תקצוב תלמידי חו"ל התייחסה הועדה והחליטה כי ניתן יהיה להתחשב בעיכוב בירוקראטי של הנפקת אשרת שהיה לתלמיד ממשרד הפנים ולתקצב אותו בארבעת החודשים הראשונים לשהייתו של תלמיד בארץ. כיום רשומים כ-10,000 תלמידים במערכת, מתוכם כ-2,000-3,000 לא מתוקצבים בשל עיכוב בהנפקת אשרה ע"י משרד הפנים.

בנוסף לכל מה שצוין, החליטה הועדה על שורת הקלות בירוקרטיות כלליות: קיצור זמן ההכרה במוסד, הגדרה ברורה יותר של ימי חופשה, והקמת מערכת ייעודית לקליטת הודעות מהמוסדות עם רישום מדויק על מועד ההגעה.

כאמור, שר החינוך הודיע כי הוא מאמץ את המלצות הועדה שגובשו פה אחד ע"י כלל הגורמים המקצועיים השותפים לוועדה. השר וסגנו, הרב מוזס הודו לחברי הועדה על עבודתם המקצועית והממושכת, תוך שיתוף פעולה בין המשרדים השונים.

יו"ר הועדה, מר מנחם כהן סמנכ"ל בכיר במשרד החינוך אמר: "הנתונים נאספו ונשקלו ונעשה תהליך ארוך של הסקת מסקנות והפקת לקחים".

סגן שר החינוך, הרב מוזס שליוה את הקמת הוועדה ועקב אחר פעילותה באופן שוטף, הודה לשר החינוך ובירך על מסקנות הועדה: "הנהלים החדשים מהווים בשורה של ממש לעולם התורה. הנהלים גובשו בהתחשב בשיקולים עניינים שבמרכזם ייעול נהלי התמיכה והקלת נהלי הבירוקרטיה ותיקון בעיות תלויות ועומדות בתחומים שונים הנוגעים למוסדות התורה, כאשר כל סעיף בפני עצמו נמדד גם בהיבט של מינהל תקין וגם בהיבט של 'לבוא לקראת', לפשט, להקל" הרב מוזס הוסיף ואמר כי ללא כל קשר לנהלים הוא מקווה שבחודש אוקטובר ניתן יהיה לעדכן את תעריף המלגה שוב מעלה.

במוסדות החינוך התורניים מברכים על שורת ההקלות ומציינים כי החלת מסקנות הועדה, תקל משמעותית על ההליכים הבירוקרטים של מוסדות התורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר