שיטת הקנאים: אלימות, אכזריות, בריונות

הנפגעים הישירים ממעשיהם והתנהגותיהם הם בראש ובראשונה הציבור החרדי עצמו שכבר נקעה נפשם מפעילות שיטתית של בריונות לשמה. רבני הביד"צ ורבני השכונות והקהילות, מסתייגים בפה מלא ובהודעות חוזרות ונשנות משיטות פסול אוויליים ואכזריים הללו. פפנהיים קורא: די לאלימות

הסכסוך שפרץ בעיר בית שמש בימים אלו בין הציבור החרדי לבין הציבור הדתי-לאומי, אינו סכסוך של צודק או לא צודק, וזה הרבה יותר עמוק ממנו, ויש כאן בעצם מאבק אמוציונאלי על תחושות של קיפוח ודורסנות היסטורית מצד אחד, והפחדה מתועשת מלווה בפרנויאיזם מצד שני, שבעצם יש כאן אינטרסנטים שנוח להם המאבק ונוח להם הקיטוב והשנאה למען האינטרסים הפוליטיים וההשקפתיים שלהם עצמם.

ראשית לעובדות: מדובר בשטח חום המיועד למבני ציבור בקצה השכונות החרדיות של רמת בית שמש ב', כל מי שרכש דירה בשכונות רסידו היה מחויב על-פי החוק לשלם מכספו על שטחי הציבור ומימון בניית המוסדות הציבוריים במקום. מעבר לכביש, אמנם משלושה צדדיו ישנם שכונות שברובן מאוכלסים בציבור יקר דתי-לאומי, לשכונות הללו ישנם גם שטחים ציבוריים לרוב, אבל הם עדיין חומים וריקים ולא נבנו שם מוסדות חינוך עבור האוכלוסיה של תושבי השכונות.

ראש העיר הקודם שלא היה חי בטוב עם הציבור החרדי, והיה ידוע כאיש שמנסה להכתיב את תחומי המגורים של כל קבוצה וציבור ועירב שיקולים אישיים אידיאולוגיים אנטי-חרדיים ואינטרסנטים בשיקולי הנהגת העיר, ואחת מהשיטות היעילות שלו היה לסכסך כל הזמן בין כל הציבורים והמגזרים ובתוכם פנימה בינם לבין עצמם, הוא שהקציב לבנות בית ספר דתי-לאומי דוקא בשטח המיועד לבנות מוסדות חינוך חרדיים, ודרך מוסד זה לעשות חייץ בטוח שהחרדים לא יתפשטו לעבר שאר שכונות העיר, הוא הקצה לעמותה דתית-לאומית את השטח ובנה עבורם קמפוס שלם של בניני פאר.

בהמשך חדר שוב לכיוון השכונה החרדית, ושוב על שטח שהתושבים החרדיים שילמו ממיטב כספם לשטחים חינוכים ציבוריים שלהם, הקצה ראש העיר הקודם שטח נוסף לאותו עמותה דתית-לאומית לבנות עוד קמפוס חינוכי עבור בנות. כאשר הקצה את השטח עדיין לא גרו בבנינים החרדיים בשכונה אבל עם תחילת הבנייה וכשראו התושבים החרדיים את המצב נפתח הידברות ומשא-ומתן בין התושבים החרדיים לבין עמותת בית הספר ועם ראשה הרב רחמים נסימי.

במקביל נעשו מעשים בריוניים ואלימים פסולים על-ידי קבוצה אלימה אנרכיסטית שקורא לעצמו "קנאים", שהם מאמינים רק בכוח ובאלימות, בניגוד לצו רבותינו הביד"צ ורבני השכונות, שמורים ומתריעים תמיד שבשום פנים ואופן אין לערב מעשי אלימות לא מילוליים ולא פיזיים בכל סכסוך וויכוח. ראש המוסדות הרב נסימי סיכם שבמקום יקום בית ספר לבנים, אך לאחרונה הופתעו תושבי השכונה לגלות שהיתה זאת הערמה מכוונת ובימים הקרובים מתכוונים לפתוח את בית הספר עבור בנות צעירות מהציבור הדתי-לאומי.

עובדה, שכל הציבור החרדי, על כל החוגים והמגזרים רואים את זה כתחיבת אפם של ציבור שונה וזר בתוך השכונה החרדית שלהם. אנשים שילמו סכומים מעל ומעבר בכדי לקנות דירות ולגור בשכונה חרדית מובהקת, והנה הציבור הדתי-לאומי מוכן להיות אובייקט לשנאה ולהיות חומת חייץ בפועל לקדם את האידיאולוגיה האנטי-חרדית והאינטרסים של גורמים עוינים מימי השלטון הקודם, ולהיות גורם מסכסך עוין ואנטי.

להתעלות מעל אינטרסים עוינים

נכון ישנו ציבור מיליטנתי שקוראים לעמם קנאים שמשתמש בבריונות ואלימות, ואת הסלידה אליהם איננו צריכים לחפש בהפגנות של הציבור הדתי-לאומי, שכן הנפגעים הישירים ממעשיהם והתנהגותיהם הם בראש ובראשונה הציבור החרדי עצמו שכבר נקעה נפשם מפעילות שיטתית של בריונות לשמה, שאומץ כשיטה ואורח חיים, ולא מועילים שום הסתייגות והוקעה של רבני הביד"צ ורבני השכונות והקהילות, המסתייגים בפה מלא ובהודעות חוזרות ונשנות משיטות פסול אוויליים ואכזריים הללו, והאנשים הללו בעצם משחקים לכיוון השני, ומוציאים דיבתם של היהדות החרדית רעה, וגם כאן במאבק זה נוח לאינטרסנטים מהצד הדתי-לאומי לצייר את המאבק שלהם באותם אנרכיסטים מיליטנתיים, כאשר מי שמוביל לקו זה יודע עד כמה זה מגמתי ושקר, ובעצם כל הציבור החרדי מאוחד בתסכול שתוחבים לתוך שכונה חרדית בית ספר שארחות חיי חניכיה זרים מאוד לרעיון לשם כך באו לגור במקום.

●

היינו מאוד מצפים שהציבור היקר מהדתיים הלאומיים יתעלו מעל לאינטרסים של מושכי קו העוינות והמיליטנתיות של מובילי השנאה והקיטוב, וימצאו את הדרך להבנה ולגלות אוזן קשובה להידברות ולחפש פתרונות לסיטואציה שנכנסנו אליה, בהובלתם של גופים עוינים שהביאו אותנו לזה.

בפרשת השבוע מסביר לנו מרן הגאון הרש"ר הירש את פטור ההתגייסות לצבא בשנת הנישואין הראשונה, ומרחיב בדיבוריו לומר ש"בעצם ימי המלחמה מדגישה התורה את חשיבותן המכרעת של דרישות השלום ותפקידיו, אחרי שאיננה מבססת את ה"ילך וישוב" ב"פן ימות ויהי הבית שמם, הכרם בלתי נעבד, האשה – אלמנה" אלא בנמקה: "פן ימות ואיש אחר יחנכנו", "יחללנו", "יקחנה". הרי גלוי לעין כל, שהיא – התורה – מחייבת כל יחיד ויחיד למלא בגופו את תפקידי השלום, ושעל כן חובת עבודת הצבא נדחית לגבי מי שנכנס למלא את התפקידים באופן קבוע במסיבות חדשות". זה צריך להיות הקו המוביל אנשי אמונה ערכיים במלחמה במאבק או בויכוח, ועל כל יחיד ויחיד לחתור לתפקידי השלום.

●

אנו חייבים להסתייג מכל נקיטת אלימות ובריונות בדרך של ויכוח וריב כלשהו. השבוע ראינו ונוכחנו בנקיטת אלימות של הציבור הדתי-לאומי כאשר במהלך הפגנה רב-עוצמתית, זרועה נאומי שנאה וקיטוב משוללי היגיון אמת וסובלנות, התנפלו בצורה מאוד אגרסיבית על עשרות אנשים חרדיים שבאו להפגין כנגדם, והטעימו להם מנחת זרועם בפגיעות פיזיות קשות וגם אלימות מילולית מטורפת, בה לקחו חלק אנשים נשים וטף, וזה מציבור שמטיף תמיד ל"דרכיה דרכי נועם".

שחיתות של קוזאק נגזל

מאידך אין אנו יכולים לגלות אפס סובלנות לאלו שנושאים לשווא את דגל הקנאות, ואימצו להם דרך שיטתית של אלימות כגורם קובע בויכוחים ובדרך להעמיד את הדת על תילה, מדובר בקבוצה אלימה ואכזרית שגדולי ישראל מכל החוגים והזרמים מתנערים מהם, הביד"צ בירושלים ורבני בית שמש כולם שוטמים את דרכיהם, ובכל זאת הם מפילים את חיתתם ומשחיתים כל חלקה טובה בעיר, דרכיהם דרך ההשחתה והבריונות, ולפעמים מגלגלים עיניים לשמים כקוזאק הנגזל ולוכדים בשחיתותם יראים ואף תמימים.

הפגיעות ברכוש ציבורי ופרטי שהללו פוגעים באופן שיטתי נגד כל מי שהם החליטו לחנכם ולהעמידם על מקומם, הינו עברה חמורה לשמה, ואין להם כל צידוק על פי דין והלכה, בפרשתנו מזהירה תורה על איסור בל תשחית על אילנות, וזה כולל איסור השחתת כל דבר שיש ממנו הנאה לבני אדם. וכך פסק הרמב"ם: 'ולא האילנות בלבד, אלא כל המשבר כלים, וקורע בגדים, והורס בנין, וסותם מעין, ומאבד מאכלות דרך השחתה, עובר בלא תשחית'. בטעם המצווה, הרחיבו הראשונים, וכתב בעל החינוך: 'שורש המצווה ידוע, שהוא כדי ללמד נפשנו לאהוב הטוב והתועלת ולהדבק בו, ומתוך כך תדבק בנו הטובה ונרחיק מכל דבר רע ומכל דבר השחתה... ולא יאבדו אפילו גרגר של חרדל בעולם, ויצר עליהם בכל אבדון והשחתה שיראו, ואם יוכלו להציל יצילו כל דבר מהשחית בכל כחם'.

מרן הרש"ר הירש הרחיב שהאיסור הוא 'אזהרה מקיפה לאדם – אל ינצל לרעה את מעמדו בעולם כדי להשחית דברים מתוך מצב רוח, תאווה, או אפילו רק מתוך חוסר מחשבה. ה' שת את עולמו לרגלי האדם כדי שישתמש בו בחכמה'.

●

ולסיום הגיג ממרן הרש"ר הירש האומר על הכתוב בפרשתן "אל מעננים ואל קוסמים ישמעו" - ללמוד, ללמד ולקיים את התורה הזאת - זה כל תפקיד חייך. כדי להכיר ולמלא את התפקיד הזה, אין צורך בהבנה על טבעית, על אנושית. לשם כך אין אתה זקוק לראות את העולם שלמעלה מן החושים, המכוסה מעין האדם. כי התורה נמסרה לשכל הבריא, הצלול, המכיר בבהירות, המסיק מסקנות והדן בתבונה, בכל דרישתיה היא פונה אל השכל.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

34
כמו הרב רוזנברג ועוד.
avi1234120
33
כולה ילדות קטנות. המצב מדרדר משנה לשנה
ש
32
אני שמח מאוד שהתחלת לחשוב בצורה נכונה.
מפרגן
אגב, גם אני לא ציוני, אבל מתון.
כל הכבוד
31
"ראש המוסדות הרב נסימי סיכם שבמקום יקום בית ספר לבנים, אך לאחרונה הופתעו תושבי השכונה לגלות שהיתה זאת הערמה מכוונת ..." משרד החינוך הקצה את הבניין לאורות בנות כבר לפני שנים ולעולם לא שינה את ייעודו. אם מישהו אכן הופתע לגלות שאכן הבניין נמסר לאורות בנות כמתוכנן, זה רק בגלל שהוא היה בטוח בכך תרגיל
תושב המקום
מיקוםבית הספר נמצא בתוך מגרש שנקנה ע"י חברת רסידו וממש לא משנה אם שכונה זאת קדמה או לא קדמה ואם תרצה לדייק רמת נריה נבנתה אחרי השכונה החרדית.
ברוך
30
עליך פפנהיים רציתי לשאול אם תראה שמשהו ל"ע מכה את בנך לא תגן עליו ואם צריך לא תגרש את אותו בכוח? בודאי שכך תעשה. פה מדובר בנזק רוחני לנו לבנים ולבנות שלנו לא תגרש אותם כמובן בהתחלה בדרך יפה כמו שראש העיר ביקש להעביר אותם למקום אחר . אבל הם לא רצו בכך. למה!!!! אין להם תשובה אמיתית ואם זה לא עוזר צרי
שמואל זמיר
29
פנאתיים שבטוחים בדרכם באמת האחוזים, בו בזמן שהם משתמשים בכלים לא הלכתיים ולא שומעים כמעט לשום רב שלא רוצה לחתום על הפקווילים שלהם. אבל מצד נשי לפי התיאור שלך, נראה שיש הרבה צדק בטענות הסיקריקים והתושבים היותר מתונים החרדיים.
החוסיד
28
לא מזמן התבטאת "מרגי צורר,ש'ס ג'יהאד". את מי אתה רוצה ללקק עכשו?
שחור כתום
27
הרי את כל הכתבה הזאת הוא כתב רק כדי להתייפייף ולהיות 'יפה נפש', במאמץ עקבי שלו להתרפס לפני הציבור הכללי. אבל מה הוא סופג על זה מהטוקבקים? את כל השנאה לסיקיריקים, כאילו הוא הסיקריק הראשי - אותם הוא כ"כ שונא... ככה זה פפנהיים. נולדת במקום הלא נכון. ותאכל אותה.
תוהה
26
מדובר בילדות קטנות, איך ילדות בנות 8-10 אמורות להפריע יותר מילדים?
בנימין
25
האם בי"ס לילדות קטנות באמת מפריע לקנאים/עדה חרדית??? למה הכל במלחמות אצלכם? חודש אלול.......... האסור "לא תתגודדו" מכוון גם לסיטואציה הזו. כל זרם מתבדל בינו לבין עצמו. חבל - אין אהבת ישראל , רק שנאה ופלגנות.
מצה שמורה
24
אין על הספרדים הם מהזנים את הנזקים יחי הפרדים הטהורים לא המשתכנזים
דוד
הספרדים לא חסר להם... שווארצע חייע'ס
חסיד מיוחד
23
אז את הבנין הבטיחו לציבור הדתי הלאומי לפני שגרו שבכלל בנו את השכונות הדתיות - ועכשיו לפני הלימודים הילדות היו נשארות בלי מוסד. ובלי מקום לימודים אז מבחינתנו אין בעיה שיבנו מוסד נגיד סמינר בנות יעקב בקרבה או אפילו בלב השכונות הדתיות בשטחים החומים הריקים שצינתם לי אין בעיה שיסתובבו בנות חרדיות בשכונ
דתי לאומי משם
22
כך מתגלה הפרצוף האמיתי של החינוך החרדי
חרדי תוהה
21
שמחתי לראות אדם מהעדה שכותב כך.אך מה עם מעשים כנגד הקנאים הרי הם ממש מטנפים את האוירה בבית שמש ובארץ כולה? עובדות:בהפגנה לא היו נאומים עם שנאה וכו, לאורך כל המאבק מדגיש הועד שאנו לא פועלים באלימות וכך אנו פועלים לעומת זאת מי ששבר חלונות והיכה ביום ראשון נערים היו הקנאים. יש כאן מאבק מי קובע בעיר מ
ניסים
20
אדון נכבד, אתה הזוי לא פחות מהקנאים!! אם אתם לא מסוגלים לחיות עם זה שילדות קטנות דתיות לא ממגזרכם ילמדו ליד השכונה שלכם אתם פשוט לא שפויים!!!!! ואתם מחללים שם שמיים לא פחות!!!!
המום!
19
שיטת הקנאים: אלימות, אכזריות, בריונות כותרת משנה בגלל שכל הרבנים חתמו נגד מפתח ובגלל שזרקו את כבודי מעיתון "העדה" ואני היום פשוט אפס
ציוני
הלא הסיבה 'שהעיפו' אותו אינה בגלל שביטא את דעותיו המתונות?! כלומר כבר לפני שהעיפו אותו הוא חשב כך. אגב, אני בכלל לא בטוח שהעיפו אותו.
קנאי-תרתי משמע
18
בפועל שוב ושוב בריונים מהלכים אימים. אם הם היו צוכרים חזיר גם זה היה עובר חלק אצלכם? התשובה היא לא. מצוות שבין אדם לחברו נעשו הפקר וזו הבעייה. אחד מרשה לעצמו לכנות זמר שמופיע רק בנפרד רשע. השני מרשה לעצמו לקלל רב מול ארון קודש פתוח בערד רק בגלל שלא מוצאת חן בעיניו הקצאת העירייה לביהכ"נס השלישי מכה א
משה
17
כדי להבין כמה דברי הרב פפנהיים [למה פופנהיים?] שקולים, כדאי לקרוא את כל התגובות המטופשות מימין ומשמאל. למרות שפעמים רבות דבריו אינם מקובלים, ואינם מייצגים דעת תורה אמיתית, הפעם כל הכבוד, גם לקריאה נגד האלימות, וגם לעצם ההסבר השקול של הצד החרדי!
מ. ציון
16
שומו שמיים - הבנות הללו תעזנה לקרוא תהילים לזכר חיילי צהל שנפלו למען ארץ ישראל, לשיר את התקווה המשוקצת, ועוד לשמוח ביום העצמאות שלהם. בושה ששמו כזה בית ספר בקרב חרדים אוהבי ישראל.
אלימלך
15
כמה עיוור אתה, אתה לא מבין שעצם המאבק שלדעתך לגיטימי כנגד "תחיבת" מוסד זר בין תושבים שאינם כאלו נותן לגיטימציה לחילונים להתנגד לכל מוסד חרדי בסביבה חילונית? למה תמיד אתה כל כך צר אופק ולא רואה מטר קדימה??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי שפוי
14
אין על הדתיים הלאומיים האמיתיים!למה מה הבנות שלהם באות לבצפר פיות צנוע מביססס יעקוייעעב?!? איפה אהבת ישרועעעיייל?? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דניאל
13
אהבתי את דבריו האמתיים של הכותב כל מילה בסלע סיקריק אינו יהודי ..נמאסתם ... לכו לכת אמבש ותרקדו על גגות מכוניות תצאו לנו מהחיים
מוטי
12
יחי הספרדים ולמה כיכר מצנזר כל הזמן כי צם שכנזיים
דוד
11
מאד מעניין אותי פפנהיים לדעת איזה אישיות רוחנית או סמכותית כל שהוא עומדת מאחרי ההגיגים שלך, עם אתה מדבר בשם עצמך אין בעיה רק תרשום שזו דעתך בלבד אבל לבוא ולדבר בשם תושבי בית שמש או בשם העדה החרדית (אפילו שלא כתבת שאתה מדבר בשמם)נראה לי לא הגון כי אחרי הכל - הרבנים בבית שמש יצאו נגד הבית ספר הזה וכל
מבית שמש
10
ברצוני לבשר כי בבית שמש נמכרות דירות בריכוזים החרדיים במחיר של 900,000 ש"ח בלבד לדירה. כל הקודם יזכה בדירה בבית שמש המעטירה. הזדרזו, מחיר דירה מסתכם ב- 900,000 ש"ח. זה הכל.
תושב
9
א. צריך מישהו שיערוך את הדברים. אי אפשר כל כך הרבה טעויות בין לשון זכר ולשון נקבה במאמר אחד. החבר'ה פשוט לא יודעים עברית תקינה. ב. קודם כל תפסיקו להרביץ ולעשות טרור. אחר כך יהיה על מה לדבר איתכם. אני לא יודע מי צודק במאבק, אבל כשיש צד אחד אלים וטיפש, שמנסה להרוס לנו את כל העיר, שחוסם כבישים, שעושה ל
יהודי
8
אולי שחכתם..אבל מתחת לאף שלכם יש ישיבה..כן של חבד...שעוברת השפלות רבות..וזה לא א.מהיהדות הדתית לאומית..ב.לא מהעייריה...אלא בראש ובראשונה מאת אותם חרדים..לאו דווקא בריונים ששרוצים ומוצאים דיבתם רעה על הישיבה ומשמיצים אותה בכל הזדמנות...אז תושביה החרדים של בית שמש ושל שכונת יפה נוף ? התאככזבנו... (נש
חבדניק אחד
7
בוא נראה אותך... תפתח ארגון מדכא סיקרקים
חסיד מיוחד
6
אני בטוח לפי הכתבה שלו שהוא הצביע לאבוטבול
יהודה
5
זה לא רק הגיל של הילדות אלא המאבק הוא יותר כנגד אותם גורמים דלי"ם (ורקים) צעקניים שמחפשים בכל צורה להצר את ההתפתחות של בית שמש כחרדית ולכן כל כך חשוב המאבק הזה אם ננצח בו זה יהיה הניצחון של כולנו אם ניכשל בו לאף אחד זה לא יזיז אבל את הפצעים בית שמש תלקק, ואתם לא שמים לב שיש גיבוי מרבני בית שמש והנס
אחד שיודע
4
פפנהיים, תפסיקו כבר עם כל החילול השם שאתם עושים, תפסיקו לגרום לכל הציבור החרדי לסבול בגללכם.
ירושלמ'ר
3
יפה כתבתם מתחת לתמונה לו
קנאי גאה
2
שלא יתפלא אם הוא קם בבוקר עם קרציות לפני חודש הוא מתגאה כיצד ״כבשנו את בית שמש מיד המודרניים ״ ופתאום הוא בוכה. מה קרה? יש מנהיג לבירה !!! לא העידה החרדית ולא הקנאים מנהלים את העולם! ה׳ הוא המלך!!!
זלמן
1
שאתה כותב מרגי צורר ש"ס גיהאד זה תורם לשיח הציבור במשהו ? את מי אתה חושב לשכנע כשאתה משתלח בהסתה פרועה וחסרת רסן, כל מה שמפריע לך באלימות שבאה מהחוג שלך זה לא מעשה האלימות והוונדליזם אלא שזה לא יעיל ולא משרת את האינטרסים שלכם, את הדיבורים האלה כנראה לקחתם מבית מדרשו של אבו מאזן שכשהוא מגנה אלימות של
בני

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: