יפה כח הבן

לפיד מפתיע: "לא מסכים עם אבי בנוגע לחרדים בקואליציה"

"אני אשב בקואליציה עם כל אדם שדואג למדינת ישראל. אני לא מסכים עם אבא שלי שאמר שחרדים לא צריכים להיות שם", כך אמר הערב העיתונאי יאיר לפיד, שהתארח לשיח מיוחד בקמפוס החרדי של הקריה האקדמית אונו, כאשר נשאל האם יהיה מוכן לשבת בקואליציה עם מפלגות חרדיות (בארץ, פוליטי)

יוסי וייס | כיכר השבת |
יאיר לפיד (צלם: פלאש 90)

"אני אשב בקואליציה עם כל אדם שדואג למדינת ישראל. אבל קודם כל אני עיתונאי. אני לא בקואליציה. אני לא מסכים עם אבא שלי שאמר שחרדים לא צריכים להיות שם", כך אמר הערב העיתונאי יאיר לפיד, שההתארח לשיח מיוחד בקמפוס החרדי של הקריה האקדמית אונו, ונשאל האם יהיה מוכן לשבת בקואליציה עם מפלגות חרדיות.

לפיד גם הוסיף ואמר, כי לדעתו הפוליטיקה החרדית גרמה לחרדים יותר נזק מתועלת. "אתה רוצה לטפל באמת בבעיות של חרדים? תצטרף לליכוד, לקדימה, לעבודה. העסקונה הפוליטית החרדית גרמה יותר נזק מתועלת לציבור החרדי והרבתה שנאה בישראל" אמר לפיד לשואל.

לפיד השיב על כל השאלות בישירות אך בצורה מאופקת. בתשובה לאחת השאלה ענה לפיד, שהדיאלוג שלנו הוא של חרדה וזעם: "אני לא רוצה להיות אויב שלך, אני רוצה להקים איתך מדינה. התחרות איזו חברה יותר מוצלחת לא מובילה אותנו לשום מקום. זה כבר מתנהל 60 שנה ורק הופך אותנו לאויבים".

"בישראל התנהל מאבק על הישראליות. זה היה מאבק של מאה שנה. אנחנו חשבנו עליכם שאתם זן נדיר שצריך לשמור עליו בכדי שאפשר יהיה להביא את הנכדים ולהראות להם ´אתם רואים ילדים, כך נראה יהודי´, אבל אתם ניצחתם". אולם לניצחון יש מחיר, הוא מטיל עליכם אחריות, כי אתם כבר לא שבט, אתם מדינת ישראל בדיוק כמוני, ואתם משפיעים על החוויה הישראלית בדיוק כמוני, אם לא יותר.

בדבריו חזר לפיד על האמירות בביקורו הקודם, ולפיו: "אתם המנצחים אבל גם אתם צריכים להתחשב בצרכים שלי. גם אתם צריכים למצוא את הדרך להפוך את החיים שלי לאפשריים במדינה. בזכות הניצחון תוכלו לקיים איתנו דיאלוג על המרחב הציבורי במדינת ישראל. אין סיבה שלא נוכל לחיות זה לצד זה מבלי שאני אחשוש שתנסו להחזיר את ילדי בתשובה ושאתם תחששו שאני אשחית את ילדיכם".

לדברי לפיד, "המשמעות הראשונה בהפסד היא שהרעיון שהמדינה מנוהלת בלעדיכם ייכשל. אי אפשר לבנות את הישראליות בלעדיכם, אי אפשר להחליט בלעדיכם על האופי הדמוקרטי של המדינה או על מהפכות כלכליות בלעדיכם. לא פלא שחרדי מבני ברק הוא זה שהתחיל את מהפכת הקוטג'..".

לפיד התייחס גם ללימודי הליבה, והסכים כי "זה נכון שלימודי התלמוד מחדדים את המוח וכל מי שלומד את זה הוא אדם טוב וכשיר יותר אינטלקטואלית. זה לא נכון שאם לא מלמדים ילדים מתמטיקה ואנגלית יהיה להם קל להשלים את זה. זה בסדר שאתם רוצים שילדיכם ילמדו קודם כל תורה, אבל תנו להם צ'אנס גם לדעת על התנהלות כלכלית ולהבין בטכנולוגיה ולהכיר את השכנים שלהם מעבר לכביש. אותנו. אני חושב שהליבה היא כלי קריטי וזו זכות מובנית של כל ילד לקבל חינוך".

הסטודנטים החרדים תקפו את לפיד והדגישו כי לדעתם כי אין מקום לגישתו הפטרנליסטית. "אם אנחנו ניצחנו", אמר אחד מהם, "כיצד זה שאתם דורשים מאיתנו להתכופף לדרישות כאלו ואחרות שלכם כגון פיקוח שלכם על תכני לימודים של ילדינו וכדומה, במקום שיהיה ההיפך"?

אחדים מהם דיברו בכאב על הזווית המעוותת בה מוצג המגזר החרדי בתקשורת הכללית, במקום להציג את הצדדים היפים והעובדות המדהימות כמו זו שמדובר במגזר עם אחוזי הפשיעה המזעריים בעולם או מגזר שלפעילויות החסד בו אין אח ורע.

עוד שאלו הסטודנטים בכאב, כי כיצד ייתכן שיש מקברניטי המדינה ואנשי תקשורת המאשימים את המגזר החרדי, מגזר שלוקח פחות מ- 1% מתקציב המדינה, בכל בעיות המדינה?

לפיד השיב, כי בסופו של דבר הכל מתחיל ונגמר ביחס של כבוד הדדי. "רק ביום הכיפורים אף חילוני בישראל לא מזיז את רכבו מהחנייה או אפילו חולם לאכול בפרהסיה. למה? כי אין חוק כזה. זה מעשה של שכנות טובה ושל כבוד הדדי. יום כיפור הוא דוגמא לאיך מתנהג מישהו שרואה את עצמו כחלק ממדינה. זה סוג של נדיבות מתוך הבנה ורצון טוב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר