בגלל רישיון נהיגה

ישיבת 'גיל' סוערת: מה יעשו עשרות הבחורים שסולקו?

באלול סולקו מישיבת "באר התורה" עשרות בחורים, בתואנה להחזקת רישיון נהיגה בניגוד לתקנות הישיבה. הבחורים סירבו לעזוב את הישיבה, ראש הישיבה הציע לפתוח העבורם ישיבה חדשה - ונכשל. כעת, לקראת 'זמן חורף', סוערות הרוחות בישיבה סביב השאלה - היכן ילמדו הבחורים שסולקו בזמן הקרוב (ארץ)

חיים שקדי | כיכר השבת |

סערת הרוחות בישיבת "באר התורה", בראשותו של ראש הישיבה הגאון רבי גבריאל יוסף לוי, ממשיכה ומתעצמת לקראת פתיחת 'זמן חורף' בשבוע הבא, סביב השאלה היכן ילמדו עשרות הבחורים שסולקו מהישיבה ב'זמן חורף' הקרב ובא.

כזכור, ימים ספורים בטרם נפתח 'זמן אלול' האחרון, נשלחו מכתבים מטעם הנהלת הישיבה לעשרות בחורים מתלמידי הישיבה, רובם בני הקיבוץ, בהם נאמר כי עליהם למצוא ישיבה חלופית עד ל'זמן חורף', בנימוק שהפרו את תקנות הישיבה מאחר והם מחזיקים ברישיון נהיגה.

הסילוק ההמוני של עשרות בחורים מהישיבה גררו סערת רוחות אדירה בין כותלי הישיבה, כאשר הבחורים מצידם טענו כי הם מתכוונים להישאר וללמוד בישיבה, מאחר וזו השתמשה במניפולציות לעלות על עקבותיהם ובכדי לאתר את הבחורים המחזיקים ברישיון נהיגה.

בשיחה עם "כיכר השבת" מציינים הבחורים דוגמאות שונות להיתרים שניתנו לבחורים להוציא רישיון נהיגה תוך כדי לימודיהם בישיבה, מה שלדבריהם גורם למירמור ולתחושה קשה של איפה ואיפה, היות ולא כל הבחורים המחזיקים ברישיון סולקו מהישיבה.

בעקבות כך, וכפי שדווח כאן בהרחבה, ניסה ראש הישיבה, הגאון רבי גבריאל יוסף לוי, להוביל מהלך לפיו תוקם ישיבה חדשה עבור בחורי הקיבוץ שנזרקו מהישיבה, ובראשה יעמוד הגרש"י מורגנשטרן. בוועד מיוחד שמסר ראש הישיבה לבחורים בעניין הוא אף התבטא כי "הקיבוץ נטל על הישיבה".

אלא שגם המהלך הזה לא צלח לאחר שקיבל כתף קרה מצד הבחורים שיועדו להעברה לישיבה החדשה. בישיבה אומרים היום ל"כיכר השבת" כי נראה שהבחורים המבוגרים נמצאים על מסלול התנגשות בלתי נמנע עם ראש הישיבה, הנחוש לסלק את כל הבחורים שהוציאו רישיון נהיגה בניגוד לתקנות הישיבה.

מכתב לראש הישיבה

בעקבות כך, שיגרו הבחורים המסולקים מכתב מתפייס לראש הישיבה, בניסיון לשנות את רוע הגזירה, אך ראש הישיבה דחה אותם על הסף. כעת, הבחורים שאינם מחזיקים ברישיון נהיגה, מנסים את כוחם בשתדלנות אצל ראש הישיבה עבור חבריהם.

לידי "כיכר השבת" הגיע נוסח המכתב המלא, אותו שיגרו הבחורים כמוצא אחרון, לראש הישיבה, בניסיון להשאיר את חבריהם בספסל הלימודים

לכבוד מורינו ורבינו ראש הישיבה שליט"א,
שלומו יסגא לעד

אנו, כמה מבני הקיבוץ המרכזי בישיבה מבטלים דעתנו לדעת רבותינו כדין תלמיד לרב, בכל דבר ועניין, ככל אשר יאמר מורינו ראש הישיבה. סמוכים ובטוחים אנו על סברתם הישרה של רבותינו, מעתיקי השמועה וההשקפה המובהקים משני קדם. ועכ"פ אין אנו משיגים תדיר את דעתם הבהירה והבנתם הכוללת, ובפרט במילי שאין סגי בקוצר הרואי וב'השטחיות' בשביל לרדות את עומק הכוונה והנימוק, בבחינת 'וילאו ממצוא הפתח'.

דא עקא, 'תורה היא וללמוד אני צריך', רצינו לעורר ולתמוה ע"פ המובא בגמ' בקידושין (ל.). וז"ל הסוגיא; חנוך לנער ע"פ דרכו, ר"י ור"נ ח"א משיתסר ועד עשרים ותרתין וח"א מתמני סרי ועד עשרים וארבע. לפו"ר חזינן מלשון הסוגיא דאף אי אזלינן לחומרא ליכא דין חינ' לאחר גיל 24.

במה ד"א. מעשה הדורות האחרונים שיהיו בני כ"ד ואף יותר מקובצים יחד עם צעירי הצאן כבני שיתסר ושיבסר, באותה מסגרת תלמודית. מ"מ פשוט שלא ניתן לחלוק את אותה הדרך בחינוך הבוגרים והצעירים גם יחד, ולא ראי גבולם של אלו כראי הדרור אצל אלו. וביותר מצינו שהבדילה הישיבה בעניין מתן היתר להחזיק במכשיר נייד אצל אלו המבוגרים הצריכים לכך. והצעירים אינם מרגישים קיפוח או מירמור קמעא, שהרי יודעים את מקומם. בדיוק כפי המצוי בבית ברוך בילדים בגילאים שונים, אשר כל ילד הולך לישון בשעה אחרת עם הגיל, ומקבלים זאת הקטנים ממנו.

[ונראה דאין לטעון כאן על הצעיר המסתכל במבוגר 'ממנו לראות וכן לעשות', דא"כ הישיבה צריכה הייתה לג' שנות חינוך ותו לא, וכשיטת המשגיח ר' גדליה זצ"ל, ומכאן שכשאין הגבלה על גילם אזי משתנה ההשגחה במקצת.]

ולנדו"ד. הנה ב'פרשיית הרישיונות' המסעירה את הישיבה זה חודש ויותר, ראינו אולי לפחות למבוגרים שבינינו על מנת לשמור על כבודם, ולמחול להם לא על הפגיעה בישיבה ובראשה מו"ר, אלא על עצם המהלך, כאמור, מפאת גילם ובהתחשב במצב הנפשי הלא פשוט שעוברים מבוגרים אלו בהתמשכות שנות בחרותם עליהם, מחילה בחסד, מחילה ברחמים.

אחרי כל זאת ראינו מחובתנו להשתדל על חברינו לבל תתרחש חלילה, 'זריקה המונית' של בחורי עלייה מסלתה ומשמנה של הישיבה, גם עבורם ובעיקר עבור תדמיתה וצביונה של הישיבה. הן כלפי פנים והן כלפי חוץ – מראה פנינו בבחירתנו בין הדרכים השונות בעולם הישיבות כיום.

בברכה ובהוקרה,
וכעתירתנו את אדון הסליחות,
- 'תפן לתלאות ואל לחטאות',
כמה מבני הקיבוץ
אשר אינם בעלי רשיונות נהיגה

תקוותם של בחורי הישיבה, כי פנייה זו של הבחורים המבוגרים, מטובי בניה של הישיבה, אל ראש הישיבה, תפעל את פעולתה ותביא להשארת מרבית הבחורים שנזרקו בישיבה, ולהשבת השקט והשלווה אל אחת מהישיבות הטובות בעולם התורה.

כאן ב"כיכר השבת", נמשיך לעקוב ולדווח.

לפניות לכתב: chaim@kikar.net

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר