מיוחד ל'כיכר השבת'

"העמדתי תנאי לעובדים - רק בלבוש צנוע"

ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, בראיון מיוחד ל'כיכר השבת', בעקבות הצעת החוק שהגיש על עונשי מאסר כבדים לפועלים ל"הדרת נשים" במרחב הציבורי. ח"כ הרצוג: "הנושא הזה מטריף אותי. הנשים לא מוכנות להיות מושפלות מאחור באוטובוס, זה קשקוש מוחלט". וגם לחילונים יש לו מסר ● צפו בוידאו (בארץ)

בחודש האחרו הניח שר הרווחה לשעבר חבר-הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג הצעת חוק שמטרתה להחמיר עם הגורמים הפועלים ל"הדרת נשים" במרחב הציבורי. על-פי הצעת תיקון החוק, מי שיפעל, או שיורה להדרת נשים מהמרחב הציבורי ייכנס לכלא ל-5 שנים וייקנס ב-300 אלף שקלים.

בעקבות הצעת החוק יצאנו לראיין אותו ולשמוע את דעותיו. ח"כ הרצוג, נכדו של הרב הראשי לישראל לשעבר הרב יצחק אייזק הרצוג זצ"ל, מדבר בתקיפות נגד ההקצנה, אבל יחד עם זה מעביר מסר לחילונים בנוגע ללבוש צנוע.

"הנושא הזה מטריף אותי", אומר הרצוג בפתח הדברים, "אני חושב שיש פה משהו שהוא לא סביר ולא מייצג באמת את הרוח היהודית. אני לא מתיימר להיות חרדי, אבל אני אדם מאמין ושבא ממשפחה מאמינה. אבא שלי, חיים הרצוג ז"ל, נשיאה השמיני של מדינת ישראל, סיפר לי שאביו מרן הרב הרצוג זצ"ל הסיע אותו לחתונתו, שם ישבו נשים וגברים יחדיו בחתונה. בצעירותי, כשלמדתי ב'בני עקיבא', היו דברים דומים ואף-אחד לא היה חושב שזה מביא מחשבות רעות חס ושלום".

לטענת ח"כ הרצוג, "מה שקרה בחודשים האחרונים במרחב הציבורי - מגיע ממישהו שמנסה לנכס דבר הלכה, או איזה שהיא תפיסת הלכתית שמוציאה שם רע לדת, לכאורה להשפיל את נשותינו, אימותינו ואחיותינו ולהגיד להן שהן נחותות יותר - כך זה מצטייר מההפרדה באוטובוסים. ממתי נשמע דבר כזה?"

הרצוג מציין את הידידות שלו עם הציבור החרדי. "אני האחרון שיכריז איזה שהוא דבר שיפגע בציבור החרדי, אני מוכר כאדם שבאמת מכבד את האמונות, החצרות וגדולי התורה".

הרצוג סבור שהאמירות המקצינות לא נאמרות על-ידי גדולי התורה, אלא על-ידי רבנים זוטרים קיצוניים.

"אני בוודאי נגד התערבות בחיים של אחרים, כל אלה שעבדו איתי בכל היישובים ובמיוחד ביישובים החרדים יודעים עד כמה נתתי מכל יכולתי לטובת הציבור החרדי כי אני מכבד ומוקיר אותו, אבל מישהו כאן מקלקל, מישהו כאן מנסה לצייר ציור מעוות. התקוממות באה מבפנים, הנשים לא מוכנות להיות מושפלות מאחור באוטבוס, זה פשוט קשקוש מוחלט".

ויש לו גם מסר לציבור החילוני. "אני אומר גם לציבור החילוני, תשמרו טעם על טוב בלבוש, אל תנהגו בצורה פוגענית ופולשנית. בכל תפקידיי הציבוריים, בוודאי כשר, ביקשתי והעמדתי כתנאי לכל העובדים אצלי - להיות לבושים בלבוש הגון ובלבוש צנוע ולא משהו שמנקר את עיניו של כל אדם ופוגע ברגשותיו".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

14
אני שמעתי מהרב מוגרבי מחולון שאמר שהחפץ חיים כתב שבצניעות צריך להחמיר כמה שיותר ונורא מפחיד שגדולים אחרים כתבו דברים נוראים על אלו שכן הולכות עם פאות כנגד אלו שהתירו והרבה רבנים שכן התירו סמכו על שילטי הגיבורים וכמה פוסקים בודדים שזה הסתעף ונראה כאילו התירו המון רבנים שכנגד הרבה גדולים בכל הדורות
יניב
מרן הגאון רבי שלום משאש כתב בשו"ת שמש ומגן (ח"ב אה"ע ט"ז): "רבני ודייני הספרדים ואבות בתי הדין בארץ ובחו"ל, כולם נשיהם יוצאות בפאה נכרית, ורק מעט מזעיר מהאברכים הספרדים של היום, או מחמת עניים או מחמת תמימותם, קיימו "ויאמר לאוסרים ה' עמכם" ונמנעו מזה, ומובטחני שעוד זמן גם הם יפקחו עיניהם ודעתם ויחז
יחזקאל
אתה צריך להבין, אתה חוזר בתשובה, ובגלל זה יוצא לך לשמוע רבנים כמו הרב מוגרבי והרב מוצפי, שלדידם כל גדולי הפוסקים המתירים בטלים ומבוטלים, ואין להם בכלל זכות להביע דעה... שאלה - 89948 מתוך אתר "דורש ציון" של הרב מוצפי: לכבוד הרב, רציתי לשאול איך זה שיש נשות רבנים שהולכות בפאה? אבקש תשובה מספקת כי
יהודה פינטו
◄ הרבי: "ראתה במוחש שהפאה הביאה לה ברכה והצלחה"! "בנועם קבלתי מכתבו מל"ג בעומר, ונהניתי במאד לקרות בו ממה שכתב שהוא וזוגתו שיחיו רואים השגחה פרטית בעיני בשר שלהם, וצריך היה להסביר לזוגתו תחי' את הענין בביאור יותר, אשר כיון שראתה במוחש איך שהפאה הביאה לה ברכה והצלחה, הרי צריכה להיות עינה טובה גם
איש יהודי
תגיד לי, אתה נורמלי? אתה מתפעל ממעשיות של שקר שמספרים לך, אנשים שמשקרים ומספרים סיפורי סבתא על מוות קליני כביכול? הרי גם את ה"אוטיסטים" גייסו למאבק נגד פאות, והתחילו להמציא בשמם שטויות והבלים! ואם תשים לב, האוטיסטים במשך שנים רבות כתבו דברי טעם (עיין בספר "ונפשי יודעת מאוד", "גליה", וכו'), ודב
אלעד בן זקן
"להחמיר" וללבוש פאה דוקא ולא מטפחת, והרב מוגרבי אינו פוסק הלכה כלל. אולי הוא יודע להחזיר בתשובה, אבל בוודאי שאינו יכול לחלוק על גדולי הדור: ◄ החזון איש: "לפאה יש יתרון"! מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו ב
ירמיהו סעדון
13
הזיקית הזאת הרצוג יודע לספר לכל חוג את מה שנעים לו לשמוע. בגלל פוליטיקאים כאלה הכנסת הראת כפי שנראית.
דוד
12
יישר כוחך ה' ישמור אותך אתה צדיק אמיתי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מרים
11
ישנו מכתב מפורסם שהרב קוק ז"ל בשעתו התנגד לתנועה הזאת בגלל התערובת...
יהודי
10
כזו צביעות יש אצלינו איפה שנוח שומעים לגדולי הדור ואיפה שלא אז מצפצפים-אין יראת שמיים מגדולי הדור-פתאום הרב אליישיב אומר פאה אסור וממשיכים להתעלם אז אל תהיו צבועיים נמאסתם אל תעלו את שמו מתי שנוח!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
טטטטט
אתמול כתבת כמה תגובות (עם הכינויים ככככ/טטט/נננ שגם מראים על מחלה נפשית מסויימת) וכולם על פאה, אולי תלך לטיפול אצל פסיכולוג? אח"כ שומעים על אנסים מטורפים בציבור החרדי, ולא מבינים מאיפה זה בא!
אבי, הרצליה
הגאון רבי יוסף שלום אלישיב שליט"א, חבר בית הדין הרבני הגדול בירושלים, מגדולי דורנו, בוידאו שפורסם בתקשורת מפגישתו עם כמה ת"ח, אמר שפאה היא כיסוי ראש לכתחילה ולא בדיעבד. וזה לשונו: לשאלת השואל "רוב בנות ישראל הכשרות נוהגות בפאה. זה בסדר גמור או לא"? ענה הרב "יש פאה שהיא כשרה, ויש שהיא לא כשרה". ושוב
חיים
ואין חובה ללכת בענין זה דוקא כמו הגר"ע יוסף, שמחמיר, אלא אפשר לסמוך על גדולי דור אחרים, שהתירו, כמו הגאון בעל "כף החיים", הגאון רבי רפאל ברוך טולדנו, אב"ד מקנאס, הגאון רבי חיים כסאר, מגדולי חכמי תימן, הגאון רבי עובדיה הדאיה, ראש ישיבת המקובלים בית אל, הגאון רבי בן ציון אבא שאול, ראש ישיבת פורת יוסף,
אלקנה
9
ולקוראים שמתנגדים, תסבירו לי למה נשים יושבות מאחורה? למה החלוקה היא לא אורכית?
ומייחלת להצלחתך
את כנראה אוהבת שמסתכלים עלייך ועל הפאה שלך מחטיאת רבים יעני דתייה שכמותך נמאסתם!!!!!!!!!!!!!!!!!!
כככככ
א. מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות פאה משערות עצמה, במעמד כמה מתלמידיו), הגר"י פרידמ
מנחם גולן
הרבה אנשים חושבים שטעם כיסוי הראש הוא משום צניעות, והשיער הוא פריצות. לכן הם לא מבינים: איך שיער מכסה שיער? וזה נובע מחמת שאינם יודעים מה הוא טעם מצוות כיסוי הראש, ומהו ביאור המושג "פריצות". ונתחיל בביאור מושג זה: "פריצות" פירושה דבר היוצא דופן ומושך תשומת לב. וכיום כתבו הפוסקים שאין בשיער פרי
אלחנן
8
הנקודה, כך פרעה קנה את אמונם של עם ישראל, בפה רך, פשוט כך, לצערי הפה הרך והכביכול משכנע אינו משכנע אותי, הוא טוען שאינו מתערב לציבור החרדי ואינו נכנס לחייו הפרטיים של אף אחד, ומה עשית מר הרצוג כשאתה מחוקק חוק ובו אתה אומר מפורשות שלא יהיו אוטובוסים מהדרין ולא יקנסו אותם ב- 300 אלף ש"ח + מאסר בפועל,
חוצפה לשמה
בעצם העובדה שגדל בתרבות הדתית לאומית , כפידיבורו בני עקיבא ודמויות שגדלו באותה תרבות זה מספיק כדי להבין שזה היימרות לאיש חסד ורודף שלום תוך כדי הרגלם לפלוש ולהוראות ולכפות בכפייה חילונית עלינו ! רכות שפתיו ונעימות דיבורו יכולה לקנות אנשים אותי זה לא קונה ! (בצעירותי, כשלמדתי ב'בני עקיבא', היו דברים
On18
7
על הטענה שאנו מוכנים לעשות קווים פרטיים בה ננהג כצרצונינו, זו טענה חזקה זכבר אענתי לכמה מתריסים וכולם - כמו הרצוג התחמקו בנוסח "אנחנו לא מדברים על זה".
שמואל ברד
6
אם אתה מספר שאבא שלך אמר שפעם אחת סבך זצ"ל לקח אותו לחתונה כזאת זה אומר עד כמה הצדק איתנו ... אם סבך שהיה רב ראשי מסתבר שהיו צריכים להיות עוד הרבה פעמים מתוקף תפקידו ובכל זאת אתה מדבר על מקרה ספציפי זה רק מחזק את הגישה שלנו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי
5
בס"ד אני מתקוממת מול האמירה של כבוד השר, אולי ההפרדה יסודה במחשבה של הגנה על הנשים, מגברים חולים למינהם שנצמדים לנשים ומתחכחים בהן "במקרה" באוטובוס צפוף מעורב, או להגן כנ"ל על נערות צעירות, והיו דברים מעולם, למה לחפש את השלילי בדבר ולא לראות את החיובי. אני כאישה נשואה , מרגישה מאד לא בנוח ,
רותי
את הדברים. אם הוא אמר בכלל מה שאמר, זה רק ביחס לאגד למשל שאינה יכולה עקב תלותה ברשויות החוק החילוני לעשות הפרדה אבל לא כעקרון הילכתי שדעתו מפורש ההיפך די לשקרים ולסילופים.
יצחק בן נתן
וכאן באתר התפרסמו עדויות נוספות על דעתו של הגרי"ש שהורה לרבנים לא לחתום על קוי מהדרין
ניר סופר
4
אם היינו נוהגים על פי הנשר הגדול הרמב"ם, לא היתה מתעוררת כלל התרעומת החילונית על הדרת נשים, הרמב"ם פק כי אם אישה יוצאת מביתה יותר מפעמיים בחודש, רשאי בעלה לגרשה, ואכן אז הנשים לא עבדו, לא שנו, ולא למדו. רק טיפלו בילדים בבית.ובמיוחד היום שיש קצבאות ותמיכות לרוב, יכולה האישה לשבת בביתה. ולגדל ילדיה.
שריר
ותנו לגברים לפרנס , חחחח לפי דבריך כל הכוללים יסגרו כי מישהו מאפשר להם להתקיים ומי אם לא הנשים שיוצאות יום יום לעבודה, לקניות, או לכל מטלה יומיומית אחרת שגברים לא עושים.
עוברת אורח
3
גם את המראיין. המצב הזה שרק קולו נשמע, והוא בל יראה, יוצר אווירה של רמה נמוכה. וחבל.
איציק
2
3 שנים בכלא אולי ירתיעו את אותם אנשים
אריאל23
1
אני אשה חרדית משכילה. נשואה לאברך. שנינו בעלי תשובה כבר הרבה שנים. משתייכים לזרם הליטאי. אשה שאומרת שהיא מרגישה "מושפלת" בגלל שהיא מתבקשת [ברוב המוחלט של המקרים, היא מתבקשת בצורה הכי יפה שאפשר] לשבת בצד זה או אחר של אוטובוס - יש לה בעיות באישיות. כנראה שהיא נחיתית וסובלת מחוסר ביטחון עצמי נשי - בל
אמממ...
אם אין לך פאה אז את חרדית וצדיקה וההפך הוא הנכון-כל אחת חרדית עלק חרדה מדבר ה
ננננ
ראה בשו"ת תשובה מאהבה (חלק א' סי' מ"ח), שכתב בזה הלשון: "ידע מעלתו, מה שהנשים מקילין בפאה נכרית מגולה, אין זה דבר חדש אלא כבר היה לעולמים, כן נראה מפשט לשון הש"ג במסכת שבת ובמסכת נזיר, שכבר נהגו להקל משנים קדמוניות, טרם אשר שלטי הגבורים מצא להם ההיתר. ובא זה ולימד זכות על הנשים צדקניות שבאותו הדור
יהושע הכהן
אמותינו הצדקניות הספרדיות לבשו פאה עוד לפני 500 שנה, והפוסק הראשון שהתיר פאה נכרית והעלה נדון זה על שולחן הפוסקים, היה הגאון הספרדי רבי יהושע בועז ברוך זצ"ל, שנולד בספרד בתקופת מרן רבי יוסף קארו זצ"ל, בשנת רל"ב לערך, ובהיותו אברך צעיר גלה בגירוש ספרד (שנת רנ"ב) לארץ איטליה, ושם שימש כרב הקהילה הספרד
אפרים

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: