פרסום ראשון

תקדים: רבי ניסים קרליץ העיד בבית-משפט על סכסוך בב"ב

התפתחות בפרשת המאבק על בית הכנסת "הליגמן" בבני-ברק: בצעד מפתיע הגיע הבוקר רבי ניסים קרליץ למסור עדות בבית משפט השלום בתל-אביב, בנוגע להחלטת האחים הליגמן ז"ל לתרום את הבניין שישמש כבית הכנסת מרכזי בעיר, וזאת במסגרת דיון משפטי ארוך הדן בבעלות על ביהכנ"ס הוותיק (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |

התפתחות דרמטית בפרשת המאבק על בית הכנסת "הליגמן" בבני-ברק. הבוקר (חמישי) הגיע למסור עדות בבית המשפט השלום בתל-אביב, הגאב"ד הגאון רבי ניסים קרליץ, בנוגע להחלטת האחים הליגמן ז"ל לתרום את הבניין שישמש כבית הכנסת מרכזי בעיר התורה והחסידות.

במהלך עדותו, סיפר הגר"נ קרליץ כי היה נוכח בכל הפגישות בין מר הליגמן ז"ל לבין הרב נחום מאיר קרליץ זצ"ל, וכן את השתלשלות ההקדש כולו מה שמצדיק לדחות את בקשת סילוק בית הכנסת לאלתר.

יצויין כי הגר"נ קרליץ הגיע ברכבו עד לפתח בית המשפט, שם המתין עד לכניסת השופט לאולם הדיונים כשרק לאחר-מכן נקרא להיכנס פנימה.

כל תושב בני ברק או אפילו מי שרק מבקר בה לעיתים תדירות מכיר את בית הכנסת המיתולוגי 'הליגמן' העומד לתפארה במרכז רחוב רבי עקיבא, רחובה הראשי של העיר. מדובר באחד מבתי הכנסת הוותיקים והמרכזיים בבני ברק, כזה שהינו חלק מנופה הטבעי של עיר התורה והחסידות.

בחודשים האחרונים מתנהלים בבית המשפט בתל-אביב דיונים קדחתניים סביב מעמדו החוקי של בניין בית הכנסת, האם הוא שייך ליורשים או להנהלת העמותה החרדית המחזיקה כיום את בית הכנסת הוותיק מבחינה רוחנית ועורכת שם תפילות ושיעורים תמידין כסדרן. יצוין כי מתפללי בית הכנסת חוששים שהיורשים יהרסו את המבנה ויבנו בו מחלילה מגדל משרדים שינוגד לאופי המקום.

היסטוריית בית הכנסת מתחילה לפני למעלה מ-75 שנה עת הגיעו האחים יהושע ומרדכי הליגמן למושבה בני ברק, האח מרדכי ניהל מו"מ עם וועד 'בית ונחלה' לקנות את אחד הפרדסים במושבה הצעירה בכדי לבנות עליו בית כנסת לתושבים.

בשנת תר"צ נפסק המשא ומתן בפתאומיות כיוון שהאח מרדכי קיפד את חייו בתאונת דרכים טראגית. אחיו יהושע שזכר את מאמציו של האח מרדכי לרכוש קרקע לבית כנסת החליט לתרום את אחד המגרשים שבבעלותו לטובת הקמת בית כנסת לזכר אחיו ואכן בית הכנסת נקרא בשם "זכרון מרדכי - הליגמן" ע"ש ר' מרדכי הליגמן ז"ל.

בעמותת בית הכנסת היו חברים יהושע הליגמן, חתנו והרב נחום מאיר קרליץ זצ"ל אביו של יבלחט"א הגאון רבי ניסים קרליץ.

מכיוון שבאותם ימים לא היה עדיין רישום מסודר ב'טאבו', לא נרשם הדבר במינהל המקרקעין, אך במהלך השנים שעברו החלו ניסיונות להעביר את בית הכנסת מנכס פרטי לנכס ציבורי.

תהליך ההעברה התנהל בעצלתיים ובמהלך השנים נפטרו הרה"ג רבי נחום מאיר קרליץ זצ"ל ור' יהושוע הליגמן ז"ל כך שבעמותה המקורית נשאר רק חתנו של יהושע הליגמן שאינו שומר תורה ומצוות.

התפנית אירעה לפני מספר שנים עת נודע לגבאי בית הכנסת כי נכדתו של ר' יהושע הליגמן ז"ל מתעתדת למכור את הקרקע לקבלנים פרטיים. מיד נערך מושב בית-דין בראשות הרב יהודה סילמן, הרב מנדל שפרן והרב משה שאול קליין שפסקו כי בית הכנסת שייך למתפללים וכל הקונה את הקרקע שם את כספו על קרן הצבי.

נכדתו של הליגמן פנתה לפני תקופה לבית המשפט בטענה שרוצה לממש את בעלותה על המגרש ולבנות שם. יצויין כי עו"ד מליצר פרקליטתה של נכדתו של ר' יהושע הליגמן טענה בשיחה מיוחדת עם "כיכר השבת" כי הם אינם מתכוונים להרוס את בית הכנסת רק רוצים לשלבו בפרוייקט אשר יאושר להם במקום.

לדבריה הנכדה הינה הבעלים החוקי של בית הכנסת וזכותה לקבוע כי הוא שייך לכל המתפללים ולא רק לקהילה מסוימת שלטענתה השתלטה על המבנה.

הבוקר, כאמור הגיע הגר"נ קרליץ להעיד בבית המשפט השלום, דבר נדיר כשלעצמו, המעיד על חשיבות העניין בעיני גדולי הדור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר