מסקנות ועדת פלסנר יפורסמו בשבוע הבא

הישיבות יינצלו, הכוללים ייפגעו: "יהודי התפוצות יתגייסו לעזור"

המסקנות שהתקבלו בועדת פלסנר לא תפגענה ככל הנראה בישיבות, שמרבית תלמידיהן נישאים לפני גיל 23 ויקבלו דיחוי ללא מכסות, אך עלולות למוטט כלכלית את הכוללים, שמרבית תלמידיהם מעל גיל זה. הנציגים החרדיים חוששים שנתניהו לא יעמוד מול הבליץ נגד ההסכמה ההסכמה לדחיית גיוס ללא מכסות (חרדים)

ניצן ארליך | כיכר השבת |
ימוטט את עולם התורה? פלסנר (צילום: פלאש 90)

הכוללים עומדים לספוג פגיעה כלכלית קשה ביותר בעקבות המלצות ועדת פלסנר שיפורסמו בשבוע הבא, כך חושף הבוקר (חמישי) יעקב ריבלין ב'בקהילה'.

"זה שובר את ליבנו כי עולם הכוללים הוא עמוד השדרה של עולם התורה", אומר נציג חרדי המעורב במגעים, "אם יבטלו הקצבות לגילאי עשרים ושלוש עד עשרים ושמונה (מעל גיל זה הצבא כבר היום שולח פטורים אוטומטיים) זה יגרום לכוללים משבר כלכלי רציני".

"כבר היום יש אלפי אברכים שמקבלים מהכולל רק את תשע מאות ושמונים השקלים שהמדינה מעבירה בגינם לכוללים. אם גם את זה לא יקבלו, המצב יהיה קשה", מוסיף ואומר הגורם.

קשה, אך לא קיומי. לדעתו של הנציג החרדי הבכיר עולם הכוללים לא יקרוס בגלל העדר התמיכה הממשלתית. יהדות התפוצות תתגייס, הוא סבור. "הנדיבים יפתחו יותר את הכיסים. צריך לזכור", אומר הגורם, "שהיו עשרות שנים בהן תמיכת המדינה בכוללים הייתה פחות מרבע ממה שמקבלים היום ואף-אחד לא הלך לצבא בגלל זה".

בלי תמיכה לכוללים אפשר אולי לחיות אך אם תתקבל שיטת הסנקציות האישיות זו גזירה שאי-אפשר לעמוד בה.

אברך שלא יקבל הנחה בארנונה וסבסוד של המדינה במעונות יום או צהרונים - כפי שדורשים ליברמן ומופז - יגיע לחנק כלכלי שלא ניתן לעמוד בו.

הצירוף של מלגת כולל מקוצצת ואלפי השקלים הנוספים כל חודש שהוא ייאלץ לשלם לעירייה ולגני הילדים ימוטט את התקציב המשפחתי שלו בתוך שלושה עד ארבעה חודשים. וכאן כבר לא תעזור התגייסות של נדיבי עם בחו"ל.

ריבלין מציין כי סנקציות על הכוללים ברור שיהיו, כמו-גם סנקציות אישיות. המאבק כעת, לדבריו, הוא על הריכוך שלהן עד לרמה שניתן איך שהוא עוד לחיות איתה.

לצד הגזירות הקשות, יש גם בשורות טובות: הישיבות ככל הנראה יינצלו מגזירות פלסנר ובנוסף, לא יהיה גיוס בכפייה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר