פרופ' עומר מואב: "גיוס חרדים - נזק לחברה, וטמטום טוטאלי"

הפרופסור הבכיר לכלכלה, עומר מואב, התבטא במהלך כינוס של 'התנועה הליבראלית החדשה' כנגד גיוס חרדים בכפיה. לדבריו: "לתקן עוול הכרחי של צבא חובה על ידי זה שמרחיבים אותו לגיוס של כל הציבור לדברים מיותרים לחלוטין זה פשוט טמטום טוטאלי" גיוס חרדים לדבריו הוא: "נזק ועוול גדול וקשה לחברה" • צפו

יוסף פאר | כיכר השבת |
הפרופסור עומר מואב (צילום: ויקיפדיה)

הכלכלן הבכיר, הפרופסור עומר מואב, התייחס במהלך אירוע של 'התנועה הליבראלית החדשה' שנערך בשבוע שעבר לסוגיית 'גיוס החרדים'. והתבטא בתקיפות כלפי העיסוק בנושא אותו הגדיר "טמטום מוחלט"

מואב סיפר על דבריו בפורום שהתקיים גם כן במהלך השבוע שעבר: "היה פורום מייעץ לשר האוצר, אני לא יכול לומר מה היה שם, כי זה פורום סגור, אני יכול רק להגיד מה אני אמרתי. ואמרתי בין היתר, שנראה לי שיש מדינה שלמה פה עכשיו בהתקפת טמטום מוחלט. אני שומע ברדיו כל הבוקר כשאני נוסע למשרד ובחזרה, כל חברי הכנסת, כולם ללא יוצא מן הכלל ימין ושמאל: 'חיבים שכל צעיר בגיל שמונה עשרה יתגייס לשירות צבאי או אזרחי'".

מואב טען שהפתרון המוצע לפיו חרדים ישרתו במסגרות שירות אזרחי לא פותר את סוגיית אי השיוויון בנטל: "סליחה מה פתאום? השתגעתם לגמרי? מה זאת אומרת שירות אזרחי? למה זה טוב? אומרים לי "צדק" לא יכול להיות שחלק ילכו לשירות צבאי, ואחרים לא יעשו שום דבר. בסדר, אבל מה אי הצדק המרכזי? זו אפליה בין דם לדם, השירות הצבאי זה לא שירות אזרחי, זה שירות של סיכון חיים"

"אני לא אכנס לסוגיה אם נעשה את זה חובה או לעבור לצבא מקצועי, אני לא יכנס לזה כי זו סוגיה מורכבת, אני מזדהה מאוד עם הרעיון שבסופו של דבר צריך לעבור לצבא מקצועי, אבל לא ברור לי שאפשר חד וחלק".

"אבל לגבי האלטרנטיבה, לתקן עוול הכרחי של צבא חובה על ידי זה שמרחיבים אותו לגיוס של כל הציבור לדברים מיותרים לחלוטין - טמטום טוטאלי. ואני לא שומע אחד שמדבר ואומר את זה. וזה מה שמדהים אותי. משהו שלי נראה כל כך מובן מאליו, ומדינה שלמה כאילו בטמטום טוטאלי".

מואב הציע, במקום לחייב כל צעיר בשירות אזרחי או צבאי, פשוט לתגמל את המשרתים. "מה זה השירות האזרחי, זה לא פותר את האפליה, זה אולי פותר אפליה כלכלית, הרי שאדם הולך לצבא הוא נפגע פעמיים, פעם אחת הוא באמת סובל ומסכן את חייו, ופעם שניה הוא מפסיד שלוש שנים, שירות אזרחי לכל היותר פותר את העוול הכלכלי, אבל עוול כלכלי אנחנו יודעים לפתור בדרכים אחרות, אפשר לתת לחיילים בסדיר כסף"

"לכן, לפי השכל הישר אי אפשר את החרדים לגייס בכפיה, צריך להבין את זה. לשחרר אותם, ולשלם לחיילים בסדיר".

לדברי מואב, גיוס חרדים בכפיה הוא "נזק גדול לחברה, ועוול קשה"

צפו בהרצאתו של הפרופסור מואב באירוע של 'התנועה הליבראלית החדשה'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר