

בחודש שבט שנת תשע"ב (ינואר 1012), כשהמלווים היהודים חזרו מלוויה של אחד מחזני הקהילה בקהיר, לא יכלו לדמיין שהיום הזה יחקק בזיכרון הקולקטיבי שלהם לדורות.
פורעים מוסלמים התנפלו עליהם, וכלאו כמה ממנהיגי הקהילה שהשתתפו בהלוויה. לילה שלם בילו האסירים בכלא, לא יודעים מה יהיה גורלם.
אך בבוקר הגיעה הבשורה: אל-חאכִּם בִּאמר אללה הורה לשחרר את היהודים ממאסרם. המשורר היהודי רבי שמואל בן הושענא, שהיה בין המשוחררים, היה כה מרוגש מהמעשה עד שחיבר חיבור היסטורי בחרוזים בשם "מגילת מצרים". במגילה הוא כינה את אל-חאכם בכינוי מכבד: "אדוננו השופט במאמר האל".
מדוע יהודי יכתוב כה גדולות ונפלאות על שליט מהשושלת הפָאטִמִית?!
הגילוי: הנביא הראשון של הדרוזים
אל-חאכם באמר אללה לא היה חליף מוסלמי רגיל. הוא היה הנביא הראשון והמייסד של הדת הדרוזית - דמות מורכבת ומסתורית שהפכה לאחת הדמויות המקודשות ביותר במזרח התיכון.
נולד ב-985 ועלה לשלטון בגיל 11 בלבד, אל-חאכם שלט על האימפריה הפאטמית במצרים בין השנים 996-1021. אך בשנת 1017, משהו יוצא דופן קרה: הוא הכריז על עצמו כנביא והחל בהקמת דת חדשה - דת המווחדון, שנודעה מאוחר יותר כדת הדרוזית.
האשמת בגדאד: "צאצאי משפחה יהודית"
יריביו הנחושים ביותר של אל-חאכם היו הח'ליפים מבית עבאס ששלטו מבגדאד. התחרות בין שתי השושלות הובילה להצהרת בגדאד מ-1011, בה קבעו העבאסים דבר מדהים: טענת הפאטמים ללגיטימיציה על בסיס מוצאם מזרע הנביא מוחמד היא שקרית, וכי הם בעצם צאצאי משפחה יהודית(!).
האשמה הזו, שנועדה לפגוע בלגיטימיות של אל-חאכם בעולם המוסלמי, מסבירה את הקרבה המיוחדת שלו ליהודים. האם זה רק צירוף מקרים שהנביא הראשון של הדרוזים, שהואשם על ידי מתנגדיו במוצא יהודי, הציל דווקא יהודים ממאסר?!
לצידו של אל-חאכם עמד חמזה בן-עלי, צעיר בן 20 שהגיע לחצרו ונתקבל בכבוד. בשנת 1017 הכריז אל-חאכם על חמזה בן-עלי כאימאם של דת המווחדון. על פי האמונה הדרוזית, חמזה בן-עלי היה המבשר הרביעי והגדול מכולם, זה שהכין את הקרקע להתגלות האלוהית.
בפברואר 1021 קרה מה שטרם נפתר עד היום: אל-חאכם באמר אללה נעלם. במהלך אחת מרכיבותיו השגרתיות על סוסו והתייחדותו עם האל, הוא פשוט נעלם. המאמינים שיצאו לחפשו מצאו את בגדיו עומדים ומכופתרים באוויר, בלי שהוא היה בתוכם.
ההיסטוריונים משערים שנרצח, אך הדרוזים מאמינים אמונה שלמה שהוא נעלם במתכוון ומסתתר כאות מבחן לעמידתם של המאמינים.
לפי אמונתם, הוא עתיד להופיע ב"אחרית הימים" כמושיע וכשופט.
הדת הדרוזית הפכה לדת סודית וסגורה. הרזים נגלים רק ל"עוקאל" (החכמים), בעוד ש"ג'והאל" (ההדיוטות) מקיימים את המסורת מבלי להכיר את כל פרטי הדת.
הקשר היהודי-דרוזית, וטענת הצהרת בגדאד
הקשר בין היהודים לדרוזים אינו מקרי, וטענת הצהרת בגדאד מ-1011 מוסיפה ממד מרתק לפאזל.
מחקרים מודרניים מצביעים על כך שלדרוזים יש DNA יהודי, והאשמת האויבים המוסלמים שלהם על מוצא יהודי לכאורה של השושלת הפאטמית מקבלת משמעות חדשה.
הדרוזים עצמם רואים בדמויות יהודיות חלק מהמסורת הדתית שלהם. הם מכבדים את יתרו (שהם קוראים לו "נבי שועייב") כדמות המרכזית ביותר בדתם, ורואים בו את היועץ הנסתר של משה רבנו ומורו ורבו. בנוסף לדרוזים יש מצוות ואמונות רבות זהות ליהודים וסותרות לחלוטין את האמונה המוסלמית והנוצרית.
האם טענת בגדאד הייתה בעצם... נכונה? האם מייסד הדת הדרוזית אכן היה מצאצאי יהודים? זה יסביר את הקרבה הייחודית ליהודים ואת המעשה הגדול של הצלתם ממאסר.
ממצרים 1012 לסוריה 2025
אלף שנים לאחר שהנביא הראשון של הדרוזים, אל-חאכם באמר אללה - שהואשם על ידי אויביו במוצא יהודי - הציל יהודים ממאסר בקהיר, ניצבת ישראל שוב מול משבר דומה. הפעם זה לא במצרים אלא בסוריה, והפעם לא יהודים אלא הדרוזים עצמם נמצאים בסכנת טבח.
כשהגיעו הדיווחים על הטבח בדרוזים בהר הדרוזים (ג'בל דרוז) בסוריה, ההיסטוריה כאילו חזרה על עצמה. הפעם זה ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שנקט בפעולה.
"בזמן השואה קראתם לעזרה, ואף אחד לא בא"
בהצהרתו האחרונה, גילה נתניהו שיחה שקיים עם השייח' מוואפק טריף, מנהיג הדרוזים בישראל:
"בזמן השואה, כשטבחו בכם, אתם, היהודים, קראתם לעזרה, ואף אחד לא בא. היום טובחים בנו, הדרוזים, ואנחנו קוראים לעזרה של מדינת ישראל".
תגובתו של נתניהו הייתה נחושה: "הוא צודק. פעלנו, ונמשיך לפעול לפי הצורך".
ישראל תקפה את הכוחות שטבחו בדרוזים, תקפה את משרד הביטחון בדמשק, והשיגה הפסקת אש מתוך עוצמה. נתניהו הכריז על מדיניות ברורה: "לא נאפשר לכוחות צבא לרדת דרומית לדמשק, לא נאפשר לפגוע בדרוזים בג'בל דרוז".
פעם היה זה מייסד הדת הדרוזית שהציל יהודים, והיום זו מדינת היהודים שמצילה דרוזים. הקשר הזה אינו מקרי ואולי גם ממוצא משותף, - כפי שכתב רבי שמואל בן הושענא על אל-חאכם: "אדוננו השופט במאמר האל".
כיום ישראל מוכיחה שהערבות ההיסטורית בין שתי העדות איננה רק מילים, אלא מעשים.
• • •
פנינו לחוקר האסלאם שמואל בן שלום על מנת לברר איתו את השמועה, והוא סבור שאין בה ממש.
לדבריו, בעולם המוסלמי מקובל מאוד להאשים אויבים פוליטיים ביהדות.
לפי האיראנים, מנהיג דאעש הוא סוכן מוסד בשם שמעון אילות. ואילו לפי הסונים, האיראנים הם יהודים נסתרים. תומכי המשטרים במצרים ובירדן טוענים שחסן אלבנא, מייסד האחים המוסלמים, היה יהודי נסתר. באותה מידה, גם את הדרוזים האשימו ביהדות.
הדרוזים בישראל יוכלו לאמץ טענות כאלה בשל עקרון התקיה החשוב בדתם, לפיו מותר לשקר בנושאי הדת לשם הגנה על האומה.
מסתבר שר' שמואל בן הושענה הודה לח'ליף מכיוון שהציל אותו, וכיבד אותו כמנהג היהודים בגולה לכבד את המלכים - ממש בדומה למצבם של הדרוזים היום.
ישר כח לידידי ר' בנימין קפה על המקורות הנפלאים ששלח לי לכתבה זאת.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
0 תגובות