כשחסד פוגש זאבים בדרך לכולל

רק כשהאברך איים כמו עבריין - ניסיונות הסחיטה הפסיקו | סיפור מטלטל

הסברתי שוב, בצורה ברורה ומכבדת (אני אברך, אחרי הכל), שאני לא צריך לשלם בכלל, ואני זה שפועל בחסד. אבל הוא הסביר לי שיש לו הכל מצולם, ורואים שאני אשם בזה. "חשוב מאוד שאל תגרום לעודד שהבלנדר יעלה לו לראש, הוא מסוכן הבנאדם" הוא הפטיר באיום (מגזין כיכר)

תאונה | אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

שלום לכם, קוראים יקרים. שמי מאיר, אברך ירושלמי בן 35, אב לחמישה.

ביומיום אני שקוע בין דפי הגמרא, מגדל דור ישרים ומבקש לחיות על פי עקרונות התורה והמידות הטובות. אבל, וכאן מגיע ה"אבל" הגדול, לפעמים המציאות בחוץ דורשת מאיתנו אסטרטגיות שקצת פחות נלמדות אצלינו.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

יום אחד, בצהריים בהיר אחד, כשאני חוצה בנחת את הצומת בדרכי לכולל (רגע קודש, אם יורשה לי), התרחש המפגש הבלתי נמנע בין עולם התורה לעולם הרחוב. פתאום, משום מקום, הגיח רוכב אופנוע. "הגיח" זו מילה עדינה. הוא שוגר כטיל מונחה, היישר לתוך הצד של הרכב שלי. כמובן.

התרגיל הישן והטוב: "אתה אשם!"

נבהלתי, או-הו נבהלתי. בעיקר כשראיתי את הנהג הצעיר מוטל על הארץ. יצאתי מהרכב כמעט בריצה, והתקבלתי בקול צעקות מאיימות שבהחלט לא עמדו בתקנות הכושר של 'קול שקט ונעים'. "אתה אשם! עכשיו אני מזמין משטרה, חכה חכה איך יתפרו אותך!", הוא צרח בקול רועד, וסליחה על הציניות, קצת יותר מדי דרמטי בשביל צעקות של פצוע.

עכשיו, בואו נבהיר נקודה.

הבחור נסע בנת"צ, נגד כיוון התנועה. לי לא היה תמרור עצור, וגם תמרור זכות קדימה לא היה שם, אבל מה לעשות, אני אדם מן היישוב, ואפילו האטתי את רכבי ונתתי זכות קדימה לפני שנכנסתי לצומת. והוא? הוא פשוט הגיח במהירות שיא מהנתיב הנגדי, ההוא שאסור לו לנסוע בו. הנת"צ, למשל, הוא קיצור של "נתיב תחבורה ציבורית", ולא "נתיב תושייה צינית" ובטח לא "נתיב תאונות צפייה" בשידור חי. אבל מי אני שאתווכח עם המציאות?

חסד או תמימות? הנה הקולה!

לא יודע למה, ועד היום אני מנסה לפענח את ה"למה" הזה, אבל הרגשתי רחמים. כן, רחמים. גם כשידעתי בוודאות שהוא האשם. הוא נראה כל כך מפוחד, ועם כל קללותיו הבלתי רשמיות והבלתי ראויות לציטוט, ראיתי את עצמי פוסע לקיוסק סמוך, וקונה לו פחית קולה קרה. "ככה אמא אמרה שצריך לעשות למי שנבהל", מלמלתי לעצמי ממקום טוב, "לתת לו משהו מתוק".

הוא לקח ממני את הפחית בעצבים, ובלי לומר אפילו "תודה" (כי כנראה זה לא חלק מהכשרות של המהלך הזה) גמע אותה כאילו לא שתה מימיו. "אין מה לתבוע אדם במצב כזה", חשבתי לעצמי בהתנשאות קלה. "העיקר שירגיש טוב מבחינתי". והלוואי, הלוואי שאנהג ככה גם בזמן שאני אשם.

ואז הוא החל לצלוע. התלונן על כאבים ברגל. ראיתי אותו כמעט בוכה, וצועק בטלפון לבוס שלו: "האופנוע מושבת, עודד! המטורף הזה נכנס בי באמצע נסיעה!".

"אתה יכול בבקשה להביא לי פרטים?", שאלתי בנימוס. "כן, אבל אתה אשם", הוא צרח שוב. "אני לא אשם, אבל אני חושב שכדאי שנחליף פרטים", ביקשתי, מנסה לשמור על קור רוח מול שיעור במשחק. הבחורצ'יק התעצבן: "אני מזמין משטרה עכשיו, לא מעניין אותי!".

התקשרתי אני למשטרה.

המוקדנית שאלה היכן ומה המצב בזירה, אבל אז הבחורצ'יק נלחץ מעט וביקש ממני לדבר עם הבוס שלו שהיה על קו הטלפון, והתחנן אליי: "עזוב אותך אחי, בוא נסתדר בינינו, לא צריך משטרה עכשיו". אה, פתאום "אחי"? שינוי כיוון מרענן.

מיהרתי גם אני למסור לו את כל הפרטים המזהים שלי, לפני שימצא לנכון להסיר כמה פריטים חיוניים מהאנטומיה שלי.

במקביל, גייסתי את רגעי ה ממצלמות אבטחה של בעלי העסקים באזור, והעברתי אותם לעורך הדין שלי מחברת הביטוח, שאמר ברוגע האופייני שלו: "אתה לא אשם, תהיה רגוע". (בטח, מה הוא מבין, הוא לא שילם בדם, יזע, וכמעט שתי כליות. ובטח לא עבר מבחן אישיות עם רוכב קטנוע עצבני).

מערבולת הסחיטה: כשהחסד פוגש את הזאבים

לאחר יום, קיבלתי טלפון. זה היה המעסיק שלו, מחברת המשלוחים. "שומע?", הוא פתח, בקולו, שילב בין עסקים ל"חבריות". "חשבתי אולי, נסגור ת'עניין יפה בינינו, שלא יהיו בעיות ותסבכים, ושאני אתנהג איתך במסגרת החוק. אתה יודע, אתה השבתת לי את האופנוע, ואתה אדם דתי, ורשום אצלכם 'לא תגזול'. התיקון כולו זה 3000 ש"ח, נבוא לקראתך תביא רק 2000 שקל".

שילוב מבריק של תחנונים, קלף דתי ואיום סמוי. הסברתי לו שאני לא הרסתי כלום, אבל הוא היה כל כך כועס, עד שאמר: "לא כדאי לנו להגיע לפינות חשוכות, אחש'לי, בוא נסגור את זה ביפה".

פינות חשוכות? אני אברך צעיר, מה לי ולארגון הפשיעה הזה?

"תראה", אמרתי לו, כמנסה למשוך את החבל עד הקצה של החסד, "אני מוכן להשתתף איתך ב-10% מעלות התיקון לפנים משורת הדין. אפילו אני אוסיף עוד 200 ש"ח שזה יהיה 500 ש"ח, אבל בתנאי אחד: רק תחתום לי שאין בינינו שום דבר ממוני, לא מצידך ולא מצד הבחורצ'יק שלך. שלא תבואו אליי עוד חודשיים עם איזו תלונה".

הוא נענה בחיוב, ואני בתמימותי, ארגנתי את הסכום המבוקש.

אבל יום אחרי, אני מקבל טלפון מאחד בשם אילן. "שלום רבנו, מדבר אילן המוסכניק של האופנוע. תגיד, מה זה 500 ש"ח? אתה צוחק עליו? רק הצמיגים זה 500, בוא נסגור על 3000 ש"ח במקום 4000 ש"ח ושלום על ישראל. מתי לבוא לקחת ת'כסף?".

בשלב הזה הבנתי שנכנסתי כאן למערבולת של סחיטה שגורמת אפילו למכונת הכביסה החדשנית ביותר להחוויר. הסברתי שוב, בצורה ברורה ומכבדת (אני אברך, אחרי הכל), שאני לא צריך לשלם בכלל, ואני זה שפועל בחסד. אבל הוא הסביר לי שיש לו הכל מצולם, ורואים שאני אשם בזה. "חשוב מאוד שאל תגרום לעודד שהבלנדר יעלה לו לראש, הוא מסוכן הבנאדם", הוא הפטיר באיום.

עוד יום עבר, והבחורצ'יק הפוגע היה על צג הטלפון.

"שומע? ה-500 ש"ח האלה זה קשור לבוס שלי, אבל מה איתי? אני לא עבדתי אתמול, לא היום, ולא בשבוע הקרוב. אני רוצה 2000 ש"ח. תקשיב: אם לא תביא לי, אני הולך לבית משפט, אתה תשלם על הכל, אתה שומע, יא (צנזור). אתה לא מכיר אותי, יא... (צנזור), אני אגיע עד אליך הבית אתה לא מכיר אותי אני... (צנזור)?".

הרגע שבו הכבש הופך לזאב (בהיתר הלכתי, כמובן)

הבנתי, ברגע אחד של הארה אברכית, שיש רגע בחיים שבו אתה מבין שאם תתנהג כמו כבש, יאכלו אותך הזאבים. פתאום, משום מקום, אמרתי משהו שלא מתאים לי לומר, משהו שאומרים אותו דווקא כשמבינים שיש כאן משהו לא כשיר, לא חוקי, ולא רצוי: "תקשיב טוב ידידי, ותעביר את זה לכל החבר'ה שנמצאים לידך: אני לא משלם לכם שקל, ואנחנו ניפגש בבית משפט על הנזק שעשית לי לרכב!".

ניתקתי את השיחה. מבלי לשמוע את התגובה.

תתפלאו לשמוע – מאז, שום טלפון לא קיבלתי מהם. ימים של לחץ וטרטורים היו מאחוריי, ופתאום הרגשתי הכי רגוע שיכול להיות. לא יודע איך זה קרה לי שהעזתי, אבל עם הזמן הבנתי: כשאני בטוח שאני לא אשם, אני מקבל כוח, גם אם אני פוחד. אבל שמנסים לסחוט אותי, אני חייב לעצור את זה, הם פשוט הריחו את הלחץ שלי, וקיבלו ממנו כוח.

הבנתי שיש בי משהו, שאני גורם לו מבלי להתכוון. אם אני לא אשם, ואין לי שום חיוב לשלם, ואני בא ומתנדב להשתתף מטוב ליבי, יש איזה משהו בקול שלי, כנראה, שמאותת לאותם "בעייתיים" הנמצאים מולי, שאני סחיט. הרגשתי שבמקרים כאלה אסור לי להיות  אברך עם נשמה יתרה (שפגשה את המציאות). אסור לי לתת לזאבים מולי לגרום לי להתנהג בהתרפסות כזו שתביא אותי לרגעים כאלה. כאב לי שהייתי צריך להבין את זה רק כשהאמבוש החל סוגר עליי.

משה רבי (צילום: לביא צלמים)

מחנכים את דור העתיד: וויתור מתוך בחירה ורק עם עמוד שדרה

אנחנו כציבור חרדי, נהגנו לשמוע תמיד כמה יש אנשים מסוכנים שלא כדאי להסתבך איתם. המצב הזה גורם לנו פעמים רבות לעמוד מול אנשים שבדיוק ממתינים לפגוש אותנו, להפחיד, לאיים, להלחיץ ולנהוג איתנו בצורה לא חוקית. זה לא "פיקוח נפש", זה פשוט חוסר אחריות.

את ילדיי לימדתי תמיד להתנהג כמו בני אדם, תמיד להיות הצד החוקי, לא להיגרר למהלומות ולשיח לא מכבד. מאז ה שלי הוספתי עוד סעיף (כן, כן, אני מעדכן את ה"שולחן ערוך" הפרטי שלי לחינוך): "אם מישהו מתנהג איתך כמו אל כבש, תתנהג איתו כמו זאב". כמובן, לתת לילדים שלנו להבין את הרגע הזה בחוכמה, מבלי שיהרסו את מידותיהם, זו האומנות האמיתית.

אז איך עושים את זה, מהו המלל הנכון?

לכם הקוראים אני רוצה לומר: אסור לנו לתת לילדים שלנו להבין שאנו "מטרה קלה". בגלל שאנו בני תורה, אנחנו לא צריכים להיות "שטיח הכניסה של כל אחד". הם צריכים להכיר - לצערנו הרב - את המצב בו אנו חיים, את הסגנונות עימם הם יוכלו להיפגש ביום מן הימים, ולדעת לא לנהל דו שיח עם אנשים מפוקפקים. הרי התלמוד עצמו (בבא קמא נו ע"ב) אוסר "לגנוב דעת הבריות". אם אנו הופכים עצמנו לתמימים באופן שמאפשר "לגנוב את דעתנו", אנחנו בעצם "משתפים פעולה" עם העוול.

אין בכוונתי כאן לתת לילדיי או למישהו להבין כמה אני "לא אברך מסכן ולא אברך פראייר" וכמה אני "כמו אחד העבריינים כשצריך". ממש לא. להיפך, תמיד לדבר על הצד החיובי: "הכוח שלנו בא ממעלה, ולא ממי שמנסה לדכא אותנו. מידת הענווה היא מעלה, ולא הזמנה לניצול. האצילות שלנו בני התורה אינה הזמנה לביזה, ואל לנו לתת למידות הטובות שלנו להפוך לנקודת תורפה".

ויתור או מלכודת? ההגדרה הנכונה

האם הדברים סותרים את מידת הוויתור? בהחלט לא.

קודם כל, חשוב לדעת מהו ויתור: ויתור הוא חלק חשוב ממערכות יחסים בריאות. הוא חיובי רק בזמן שהוא מגיע מבחירה חופשית ומרצון אמיתי להטיב עם האחר, והוא חייב להגיע מתוך אהבה וכבוד, מתוך התחשבות ואכפתיות כנה ולא מתוך פחד ואילוץ של המוותר.

יחד עם זאת, חשוב גם לומר להם שיש פעמים שעדיף לנו, מאינטרס אישי, "להוריד ת'ראש". לא מתוך חולשה, אלא מתוך הבנה שהורדת הראש הזו משרתת אותנו. זה ייתן להם יכולות להתמודד בחכמה במהלך החיים שלהם עם הפתעות ופנצ'רים שיכולים לצוץ.

חשוב מאוד שהוויתור לא יפגע במהות ולא ירוקן את האדם מערכו או מצרכיו הבסיסיים. ההבדל הדק בין ויתור בריא לניצול, טמון באיזון, בהדדיות, ובכוונות שמאחורי המעשים. מבלי התנאים הללו, יש כאן ניצול. ולנו כהורים אסור להנחיל לילדינו לרצות את סביבתם, במקום לוותר באמת ממקום בריא.

התפקיד שלנו הוא לגרום לילדים שלנו להיות אנשים טובים, מתוך בחירה וערך גדול למידת החסד והוותרנות. ככל שנלמד אותם להיות כאלה באמת, ולא מתוך פחד וחרדה מהצד השני, כך הם יהפכו לאנשי חסד וויתור, מבלי לפגוע באישיותם ובנפשם הרכה. נלמד להנחיל להם, שגם אריות הג'ונגל נולדו ככבשים קטנים, עד שהבינו שהם לא חייבים להיות ארוחת ערב.

החוק: חגורת בטיחות לחיים

לסיום: עלינו להנחיל לילדינו את חשיבותו העצומה של החוק. אל לנו לטעות ולחשוב שהחוק נועד לסבך או להגביל; נהפוך הוא! במקרים כאלה של התמודדות עם דמויות מפוקפקות, החוק הוא המגן האולטימטיבי שלנו. הוא השריון שמקיף אותנו, המצפן המכוון אותנו לפעול בבטחה, מבלי שניאלץ לצלול לתוך המערבולת המסוכנת של עימות ישיר מול "פורעי חוק" למיניהם.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

כשם שאין אנו חוגרים חגורת בטיחות רק למראה ניידת משטרה חולפת, אלא בכל תחילת נסיעה – מתוך הבנה עמוקה שהחגורה נועדה להגן עלינו ולשמור על חיינו – כך גם תפיסת החוק צריכה להיות מושרשת. זה אינו ציות עיוור, אלא אימוץ תבוני של מערכת שמטרתה להעניק לנו ביטחון וכוח פנימי. כוח זה אינו נשאב מהפחד מפני "הזאבים" שבחוץ, אלא מהידיעה הברורה שאנו פועלים במסגרת המעניקה לנו הגנה וכלים להתמודדות עם כל אתגר.

גם כשאתה מנסה להיות מלאך
לפעמים כדאי להצטייד במטף כיבוי אש
למקרה שה"חסד" יעלה בלהבות סחיטה

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (92%)

לא (8%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

12
אבל מה היה בסוף???
אבל
11
כתבות מצוינות ומחכימות!
יובל
10
אני בתור חילוני מחזיק בדעה שלך, אני לא חושב שזה שאתה חרדי מוריד ממך או זה שאני חילוני מוריד ממני, דרך ארץ קדמה לתורה וזה לא משנה באיזה צד של המתרס אתה.
חילוני
9
אם ערסים צרכים לדבר בשפה שלהם אנשים מסריחים
שפוי
8
עדיין כואב לי על ה500 שהוא כן העביר.
כאוב
אני הבנתי שהוא רק הסכים אבל לא נתן כלום, אבל בכל מקרה זה לא משהו שבאמת קרה
אורי
7
הכי חשוב זה להשתמש במצלמות רכב גם מקדימה וגם מאחורה ברגע שאנשים מהסוג הזה קולטים שהרכב שלך מצלם היטב אתה אפילו לא צריך להתייחס אליהם
עצה טובה קמ״ל
6
כתבה נפלאה ומחכימה!!!
אורי
5
זה תעביר לצפת חמור ראש פינה אליפלט אלמגור שמשלמים פרוטקשיין למחבלים מטובא צריך יד קשה איתם כל יום שומע סיפור עצוב כזה - דיייי אם לא עכשיו ילדכם ישלמו ביוקר
אבי
4
כל הכבוד לאברך איך שהתנהג עם העבריינים שניסו לסחוט אותו
שילה
3
עם ערסים צריך לדבר רק בשפת הכוח והאלימות! הם המיץ של הזבל האנושי
השקופה
2
תיהיה צדיק אל תיהיה פראייר
יש משפט
1
יפה וטוב עשית , אתה לא הקורבן הראשון של החבר'ה וגם כנראה לא האחרון , אבל עדיין אנחנו במדינת חוק והם יודעים את זה טוב מאוד , יראו אחרים יקראו ויפנימו , חזק וברוך.
דוד

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: