בברסלב בוערת אש

מאבטחים והחלפת מנעולים | מה קורה בבית הגאון רבי יעקב מאיר שכטר?

ביתו של אחד הרבנים הכי בכירים בברסלב - סוער | מאבטחים בפתח הבית, מנעולים שהוחלפו ונכדים שנותרו בחוץ בצל חילוקי דעות עם הגבאים | אז מה קרה פתאום בביתו של הגאון רבי יעקב מאיר שכטר בן ה-92? כל הפרטים (חסידים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הגרי"מ שכטר (צילום: מוטי גרין)

אנשי אבטחה, החלפת מנעולים, וחילוקי דעות קשים בין הגבאים ובני המשפחה, אלו רק חלק ממה שנעשה בשבועות האחרונים בבית הגאון החסיד רבי יעקב מאיר שכטר, בן ה-92, מבכירי הרבנים בחסידות ברסלב.

>> למגזין המלא <<

טרם ברורה הסיבה המרכזית למחלוקת שמסעירה מאד את קהילתו של הגרי"מ שכטר בפרט, ואת כלל הקהילות בברסלב בכלל, אך ככל הנראה ועל פי העדויות של חלק מבני המשפחה, הרקע הינו נושא השליטה על בית הרב, כאשר מצד אחד ניצבים הגבאים המלווים את הגרי"מ במשך שנים רבות ודואגים לשלומו, ומצד שני הצורך והרצון של בני המשפחה, הנכדים והנינים, אשר מעוניינים לשהות גם כן לצידו.

הגרי"מ שכטר בביתו (צילום: שלומי טריכטר)
הגרי"מ שכטר (צילום: שלומי טריכטר)
הגרי"מ שכטר (צילום: שלומי טריכטר)

וכך, ביום בהיר, מצאו נכדי הרב כי מנעולי הבית הוחלפו, וכניסתם נמנעה. הם הקימו אוהל בסמוך, ושהו על המדרגות במשך מספר ימים, מחשש שמישהו ינסה להעביר את הרב למקום אחר, אך הימים חלפו והם התקפלו מהמקום.

לפי חלק מהגרסאות, תחילה היו אלו הנכדים שהחליפו מנעולים בבית והגבאים לא יכלו להיכנס, אך כאשר הגבאים ראו שהרב נשאר לבד, כי הנכד שהיה איתו יצא - המנעולים החדשים נפרצו והוחלפו, ככל-הנראה בהסכמת חלק מבניו של הרב. כאשר הנכדים חזרו למקום הם נתקלו במאבטחים שמנעו מהם להיכנס.

לא ברור מדוע הרצונות של הצדדים סותרים זה את זה, אך בנתיים מתנהל מאבק מתחת לפני השטח בין חלק מהנכדים לבין הגבאים ומקורבי בית הרב, אך ישנם גם מגעים להגיע להסדר.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בהקלטה ארוכה ונדירה שהתפרסמה לפני ימים ספורים, אף נשמע אחד מבני המשפחה מתאר את אשר לדבריו הוביל למחלוקת החריפה.

בהקלטה הפנימית אשר נשלחה לבני המשפחה זועק בבכי נכדו של הגרי"מ שכטר, האברך ר' נתן שכטר כדלהלן: "משפחה יקרה, כאן נתן שכטר. עת צרה היא ליעקב, בואו נתחזק כולנו בניסיונות הקשים שהמשפחה עוברת. בריונים התפרצו לבית של סבא, זרקו אותנו מהבית ונעלו את הדלתות.

הקלטת הנכד ר' נתן שכטר

"כבר כמה ימים שאף אחד מבני המשפחה לא מצליח להיכנס אל הרב, מלבד אחת מבנותיו שהמתינה כ-12 שעות מחוץ לדלת, וגם כשהוכנסה, עמדו סביבה אנשים שצעקו וגרמו למהומה לעיני הרב. קשה לנו במשפחה להיות במצב כזה, לאכול, ללמוד, להתפלל ולהתנהל כרגיל, אך מצד שני סבא לימד אותנו להתמודד עם כל סוגי המצבים.

"עלינו לזכור שאנחנו יהודים אשר לא מעוניינים להיכנס חס ושלום למחלוקת, אך הגענו למצב שהרחוב מדבר עלינו, ואף סוחף אותנו לוויכוחים בנושא, וחשוב להבהיר כי אין לנו שום דבר נגד הקהילה שהקים הסבא היקר, או נגד אף אחד מאלו שעולים לבית הרב".

הנכד ממשיך ומספר כי "סבא שלנו הוא יהודי שכל כולו אהבת ישראל כלפי כל יהודי באשר הוא, ולכן איכפת לנו מאד מהמצב שנוצר במסגרתו יש מי שמנסה לעשות 'פירוד לבבות' בתוך המשפחה פנימה, תוך היסחפות וניסיונות להביא למחלוקת גדולה בין הנכדים.

"כולם יודעים שעד לפני כשנתיים לא היתה למשפחה שום דריסת רגל בבית הרב, כולל בחגים ובשבתות, שהיינו עומדים בכניסה כאורחים מן השורה, בזמן שהגבאים ישבו בבית של סבא יחד עם בני המשפחות שלהם. הכיצד יתכן שבסעודת פורים, היום השמח והמסוגל בשנה, לא נתנו להיכנס לבני המשפחה כדי להתברך מפיו של סבא שלנו?

הגרי"מ שכטר (צילום: מוטי גרין)
שמחת בית השואבה בחצרו של הגרי"מ שכטר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"איך יתכן שבחג החנוכה, הנכדים שהסתננו לבית הרב כדי לראות אותו במעמד הדלקת הנרות, נזרקו החוצה במכות ובדחיפות, וכעת כל הכוחות של המתנגדים למשפחה, מופעלים נגד היחיד שהצליח לשנות את המצב לטובה, כפי שראינו כולנו בשנתיים האחרונות שאין טוב יותר מהיחס של בנים לאביהם ושל הנכדים לסבא שלהם".

בהמשך דבריו מציין שכטר הנכד, כי בשנתיים האחרונות, בזכות התעקשותו של הרב יוסף דוד שכטר, המצב הבעייתי השתנה, כאשר כולם ראו את פניו של הגרי"מ שכטר מאירות ושמחות יחד עם בני המשפחה שזכו לראות מקרוב את הנהגותיו ואישיותו של הרב.

לסיום מדגיש הנכד בדבריו כי על כל בני המשפחה להיזהר ולא להיכנס למחלוקת, ולהמשיך לאהוב האחד את השני, תוך תפילה להקב"ה שיבטל את הגזירה הקשה ויסיר את הניסיונות והצער שעוברים בני המשפחה במסגרת המאבק אשר טרם ידוע מה יעלה בגורלו, וכי המשפחה מעריכה מאד את מסירות הנפש של הגבאים, אך סבורה כי בשורה התחתונה הדבר הטוב ביותר לאדם הוא הקשר עם בני משפחתו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר