סיפור למוצ"ש

כך הבעל שם טוב גירש את מלאך המוות מרבי לייביש

רבי לייביש, והבעל שם טוב הקדוש עסק ברפואתו, כל הלילה של ערב ר"ה, וגם בלילה של ר"ה, וכלל לא היה נראה עליו ח"ו סימן מיתה | סיפור חסידי למוצאי שבת (חסידים)

הרב אהרון ראובן | כיכר השבת |
ציון הבעש"ט זי"ע (צילום: שאטרסטוק)

איך הבעש"ט הקדוש מגרש את מלאך המוות?

שמעתי מרב דקהילתנו, שהיה בק"ק מעזריטש אחד בשם רבי לייביש, והיה בימים נוראים אצל הבעל שם טוב הקדוש.

קודם ימים נוראים חלה רבי לייביש, והבעל שם טוב הקדוש עסק ברפואתו, כל הלילה של ערב ר"ה, וגם בלילה של ר"ה, וכלל לא היה נראה עליו ח"ו סימן מיתה.

רבי לייביש הלך לבית המדרש, התעלף בעת התפילה ונחלש מאוד.

הודיעו לבעל שם טוב הקדוש את הדבר - ולא שמע, והיו יראים לצעוק בקול לבעל שם טוב הקדוש. כשראה זאת רבי יצחק מק"ק מעזריטש, שהבעל שם טוב הקדוש לא פנה לרבי לייביש, וצעק לבעל שם טוב הקדוש בקול גדול.

ענה לו הבעל שם טוב הקדוש, ואמר: "למה לא אמרו לי?".

הלך הבעל שם טוב הקדוש לביתו של רבי לייביש במרוצה, ומצא שם את מלאך המוות עומד על גביו, וגער בו בנזיפה, ומלאך המוות ברח.

הבעל שם טוב הקדוש לקח את רבי לייביש בידו ותיכף הבריא, והוליך אותו לבית המדרש, כי היה ירא להניח אותו בביתו, פן ח"ו מלאך המוות ישוב אליו.

אחר כך סיפר הבעל שם טוב הקדוש על עצמו, שרצו לדחות אותו מהעולם הזה ומהעולם הבא, על שעשה זאת.

ואמר, שלא עשה זאת אלא מחמת שפתאום ראה את מלאך המוות, ודווה ליבו, ועל כן עשה את הדבר.

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך

"פרעה" ממשיך לרדוף אחרי כל אחד מעם ישראל, גם אחרינו, עד שנזכה לגאולה, אומר הבעש"ט הקדוש, שישבשירת הים ה' אלפין - חמישה פעמים את האות אל"ף.

"א'מר א'ויב, א'רדוף א'שיג א'חלק שלל"

ה' אלפין – אלופו של עולם: אומנם נראה שפרעה רודף אחריך, אך לא! הקב"ה נמצא שם, שם "מסתתר אלופו של עולם" רק שהוא - נמצא שם בהסתרה! וזה הניסיון של האדם, לדעת מי באמת עומד מאחורי הקושי או הצרה, כי ידיעת הבעיה היא הדרך לפתרונה.

"ויצעקו" – הדרך לישועה: מוסיף ה'תולדות' יעקב יוסף, שכאשר יש איזה 'פרעה' שרודף אחריך, ולא משנה איזה סוג של 'פרעה' - זה כולל כל סוג קושי - יש רק פתרון אחד: "ויצעקו אל ה'" – כפי הצעקה כך תגיע הישועה!

משל ליולדת. כותב הבעל שם טוב הקדוש באגרת לבנו: משל ליולדת, שיש לה צירי לידה: אם היא תלך למקום אחר, היא תיפטר מצער צירי הלידה? ממש לא! היא תלך - הצער ילך עימה... אוי וואי...

והעצה היעוצה - שיתפלל לה' יתברך ויפטר מהצער! וזה מה שכתוב: "מן המיצר קראתי יה ענני במרחב יה". וזה מה שעשו בני ישראל: "והנה מצרים נוסע אחריהם". אז הבינו זאת! לכן: "ויצעקו - בני ישראל אל ה'"!

"פרעה הקריב" – לקדוש ברוך הוא: הקב"ה מכניס לחיי האדם כל מיני 'פרעה'...

פרעה הוא – פה רע... אבל, הוא יכול לגרום לך להיות – פה ער... להתפלל ולצעוק בזמן הניסיון...

כשמתפללים, מגלים שמלכו של עולם עומד מאחורי הניסיון ההסתר, ומכאן יוצא, הישועה מגיעה, דווקא מהלחץ ש'פרעה' עשה לך, דווקא ה'פרעה' שלך, הוא זה שמוציא אותך ממצרים, מהמייצרים שלך – לגאולה!

שתי סוגי יראות: הבעל שם טוב הקדוש כותב לבנו צבי הירש באגרת, שיש שתי סוגי יראות: יראת העונש - יראה חיצונית, שגורמת לעצור ולבדוק את מעשנו, ולתקנם. יראת האהבה - יראה פנימית שהופכת לקנין, ואז, פחות נשתמש ביראת העונש...

הבעש"ט הקדוש מתאר באגרת, ששליח המלך מביא לאדם אגרת מהמלך, והאדם רואה את הכתוב באגרת, ומפחד מהשליח... ואומר על כך הבעל שם טוב הקדוש: אין לירא מהשליח! שהרי הוא רק: שליח של המלך! ואין לו שום ממשות עצמית!

ולכן, מי שמפחד מהשליח - טיפש! מה יעשה? ילך למלך לרצותו...

ואם השליח הגיע לבשר דבר טוב מאת המלך? אומר על כך הבעל שם טוב הקודש: "באהבה - טיפש מתענג עם שלוח. וחכם - תופס השורש!"

תפנה למלך - השליח הוא – כלום! תפנה למלך ותרצה אותו, כשמלך כועס, צריך ללכת לרצות אותו... ויתכן שהייתה במילה 'לרצותו' התכוון הבעל שם טוב הקדוש במילה, לשון: רצון וכיסופין – לחזור ולהתקרב מלך? והחכם תופס את 'שורש' האגרת, ופונה למלך המשלח.

תוצאות הצעקה: "כי אשר ראיתם את מצרים היום, לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם"! ולכן, כתוב: "פרעה הקריב" – מפרשים: פרעה קירב את בני ישראל לאביהם שבשמים... כל 'פרעה' שנשלח לחיינו, הוא רק: שליח של ההשגחה העליונה, לקרב אותנו לאבינו שבשמים...

האויב הכי גדול שלך, הוא - האוהב הכי גדול שלך: אומר ה'תולדות' דבר מדהים:

האויב - הופך לאוהב! דווקא האויב הכי גדול שלך, הופך... לאוהב שלך!

בזכותו אתה מתקרב לה', ומתפלל אליו... בזכותו אתה נושע...

ובסוף בזכותו אתה עוד - אומר שירה... כמו שבני ישראל אמרו את שירת הים...

ובלשון קודשו של ה'תולדות': "שהיו סוברים בגלות מצרים שהוא אויב, ועכשיו, שהרגישו שהוא עצם יתברך, נעשה מן אויב - אוהב, וזהו - עצמות הגאולה, והוא: בכל אדם ובכל זמן".

סוד גלות מצרים בכל זמן ואדם: אומר רבי יעקב יוסף, ש'מצרים' רודפים אחרי כל אדם: כל קושי והסתרה, הם - גלות 'מצרים' עבורך! כי אתה במצב של חושך ו'גלות' – הסתרה, ויש רק פתרון אחד: "מן המיצר קראתי יה" – תצעק!

והתוצאה? "ובצר הרחבת לי"! הגאולה תגיע - דווקא מהצר, מהצרה – עצמה!

יש לך צר? יהיה הרחבה!

מי שהצר לך, יביא לך את שירת חייך! דווקא מי שמייצר עליך: יוצר לך את שירת חייך, הגלות היא שיוצרת את השירה! עד - ימות משיח! אומר ה'תולדות' (תולדות יעקב יוסף, פר' ויקהל):

"שזהו - הגאולה עצמו, והבן"!

יהי רצון שכל בית ישראל יזכו לשבוע טוב ומבורך, שפע ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם, רפואה שלמה וכל הישועות, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר