החיסון לא יעיל?

ליצמן מודה: "התחסנתי אך חליתי בשפעת"

שר הבריאות הודה אמש בנאומו כי למרות שהתחסן בתחילת החורף הוא חלה בשפעת ויש גם אשמים: ארגון הבריאות העולמי שהמליץ על זני השפעת שיהיו בחיסון השנה (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ליצמן מתחסן (צילום: דוברות משרד הבריאות)

שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס אתמול (שלישי) לנושא האפקטיביות של חיסוני השפעת והודה: "גם אני מנפגעי השפעת".

השר דיבר בכנס שעסק בהזדקנות האוכלוסייה וסיפר: "התחסנתי לפני חודשיים. כל המדינה ראתה אותי מתחסן ורק לפני יומיים קמתי מהמיטה אחרי שהייתי חולה במשך שבוע". עם זאת ליצמן הדגיש כי זה עדיין לא אומר שלא צריך להתחסן. "הרבה שנים התחסנתי ולא קרה לי כלום. הפעם האחרונה שלקחתי אנטיביוטיקה הייתה לפני הרבה שנים".

ליצמן הטיל את האחריות על היעילות הנמוכה על ארגון הבריאות העולמי. "הוא זה שנותן לנו בתחילת השנה את סוגי הזנים, וממש עוד מעט אנחנו אמורים לקבל את רשימת הזנים לשנה הבאה. זה נכון לישראל כמו שזה נכון לכל העולם".

גם מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן־טוב התייחס בנאומו לסערה: “אנחנו עדיין לא יודעים בשלב זה את מידת היעילות של החיסון וייתכן שהאפקטיביות של החיסון שניתן השנה תהיה גדולה יותר בשנה הבאה. אפשר לשאול מה מידת היעילות של החיסון שאנחנו נותנים אבל אסור שייצא מסר שאין צורך להתחסן”.

כזכור, אתמול התפרסם ב”ידיעות אחרונות” שהחיסונים לשפעת שניתנו השנה לא היו אפקטיביים מספיק. אנשים רבים שחוסנו התלוננו כי במהלך החורף הם חלו, וגם בחדרי המיון הורגשו עומסים יוצאי דופן של חולי שפעת במהלך חודש דצמבר. בחלק מחדרי המיון דווח על תפוסה של 180 אחוז, ובמחלקות הפנימיות של 120 אחוז. גורמים בבתי־חולים שונים העריכו כי כשלושה רבעים מהאנשים שהגיעו לחדרי המיון בגלל מחלת השפעת — היו כאלה שחוסנו.

במשרד הבריאות ציינו בעקבות הפרסום שהם עדיין לא יכולים בשלב הזה לקבוע את יעילות החיסונים – אם כי גורמים במשרד מאשרים את הפרטים ומודים שנצפו שינויים מסוימים וחלקיים בזני השפעת.

ראש שירותי בריאות הציבור פרופ’ איתמר גרוטו מיהר אתמול להציג נתוני תחלואה נמוכים השנה ביחס לשנה שעברה. אולם מומחים לאפידמיולוגיה טענו מנגד שנתוני התחלואה לא בהכרח מעידים על יעילות החיסון. לדבריהם ייתכן שהזנים של השפעת השנה היו פחות אלימים – ולכן מספר החולים הקשים היה נמוך יותר מבשנה שעברה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר