היבדקו מוקדם

15 ישראלים נפטרים מידי חודש מסרטן העור

כך עולה מנתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן לקראת שבוע המודעות לסרטן העור. בשנים האחרונות, גילוי מוקדם של המחלה יכול לשפר משמעותית את הסיכוי (בריאות)

רופא עם סמל סרטן העור (צילום: שאטרסטוק)

הקיץ הגיע ואיתו הסכנה לסרטן העור. על פי הנתונים, בכל חודש מתים כ-15 ישראלים מסרטן העור הממאיר (מלנומה), ומתגלים כ-140 חולים חדשים. 91% מהחולים התגלו בשלב מוקדם וחל שיפור בשיעורי הריפוי, שמגיעים כיום ל-88% בגברים ול-91% בנשים.

על פי דו"ח שמפרסמים היום (רביעי), משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, בשנת 2015 אובחנו בישראל 1,674 חולים חדשים עם מלנומה של העור. רוב החולים היו יהודים, שיעורי התחלואה בערבים הם נמוכים ביותר. ניתן להעריך כי החשיפה לשמש נמוכה יותר בקרב הציבור הערבי בשל השמירה היחסית על ביגוד צנוע והן העובדה שבעלי עור כהה יותר חולים פחות במחלה.

לכשני שליש (1,115) מהחולים החדשים היה גידול חודרני, כשליש (559) אובחנו עם גידול ממוקד. הן במלנומה חודרנית והן במלנומה ממוקדת של העור, שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר נצפים בגיל המבוגר. ביהודים ילידי ישראל וכן בילידי אירופה-אמריקה, נצפו שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר.

נכון לסוף שנת 2015 חיו בישראל כ-6,992 אזרחים שאובחנו עם מלנומה של העור בשנים 2015-2011: 4,675 מהם אובחנו עם מלנומה חודרנית ממאירה ו-2,317 מהם אובחנו עם מלנומה ממוקדת של העור.

בשנת 2015 נפטרו בישראל 185 אנשים בישראל ממלנומה חודרנית ממאירה של העור. עיקר התמותה נצפה בגיל מבוגר. כאמור, בקרב ערבים בישראל שיעורי התמותה ממלנומה של העור נמוכים מאוד.

המגמות בשיעור התמותה ממלנומה חודרנית ממאירה של העור ביהודים בישראל בשנים 2015-1980 מצביעות על יציבות בגברים ובנשים, לכל אורך התקופה.

בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה ביעילות הטיפול במלנומה, אך יחד עם זאת, המניעה והאבחון המוקדם הם היעד הראשוני במלחמה בסרטן העור. שיעור ההישרדות היחסית לחמש שנים ממלנומה ממאירה של העור גבוה (91%-88%). ההישרדות גבוהה יותר במי שאובחנו בשנים 2011-2007 בהשוואה למי שאובחנו בשנים 2001-1997.

בהשוואה בינלאומית, גברים מישראל הם במקום ה-13 בכמות המקרים של המחלה, ובמקום ה-8 בתמותה. נשים מישראל הן במקום ה-20 בכמות המקרים ובמקום ה-10 (עם בריטניה) בתמותה.

עבור 79% מכלל מי שאובחנו ב-2015 עם מלנומה, קיימים נתונים לגבי שלב המחלה בעת האבחנה. בקרב אלה, 91% אובחנו עם מחלה בשלב מוקדם מאוד המשפר את סיכויי הריפוי.

בין ה-18 ל-24 ביוני יתקיים שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם, במסגרתו ייפתחו מאות תחנות לבדיקה ללא תשלום בסניפי קופות החולים בכל רחבי הארץ. זוהי השנה ה-26 לקיום המבצע, שיזמה האגודה למלחמה בסרטן. הבדיקות נערכות בשיתוף שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, מאוחדת ולאומית שירותי בריאות, במסגרתן מוזמן הציבור הרחב לבדיקה חינם לגילוי מוקדם של סרטן העור שכאמור יכולה לשפר משמעותית את הסיכוי להחלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר