האם קפה הוא הנשק הסודי במלחמה בהשמנה?

מדענים גילו כי שתיית ספל קפה יכולה להמריץ את ה'שומן החום', שהוא הגורם בגופנו שנלחם בהשמנה, מה שיכול להיות המפתח למלחמה בהשמנת יתר ובסוכרת מסוג 2 (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מחקר פורץ דרך שפורסם בכתב העת המדעי Scientific Reports, מצא כי שתיית ספל קפה יכולה להמריץ את 'השומן החום', שהוא הגורם בגופנו שנלחם בהשמנה. מדובר במחקר הראשון שנעשה בבני אדם ומטרתו הייתה לאתר מרכיבים שיש להם השפעה ישירה על תפקוד ה'שומן החום', המהווה חלק חשוב בגוף האדם שיש לו תפקיד מפתח בשאלה באיזו מהירות אנחנו שורפים את הקלוריות כאנרגיה.

צוות החוקרים התחיל במחקר על תאי גזע כדי לראות האם קפאין יכול לאתגר את השומן החום. הם מצאו את המינון הנכון של קופאין שיכול לזרז את השומן החום לפעולה, ואז הם המשיכו במחקר על בני אדם כדי לברר האם התוצאות בבני אדם יהיו זהות לאלה שהושגו במעבדה. החוקרים השתמשו בטכנולוגיה של הדמייה טרמית, שהם עצמם פיתחו, כדי לאתר את הרזרבות של שומן חום בגוף (שומן חום מייצר יותר אנרגיה ולכן ניתן להדגימו בהדמיייה שמאתרת מקומות חמים יותר). הטכנולוגיה הלא פולשנית סייעה לצוות לאתר ריכוזים של שומן חום ולהעריך את היכולת שלהם לייצר חום.

פרופ' מיכאל סיימונדס מביה"ס לרפואה של אוניברסיטת נוטינגהם שהיה ממובילי המחקר, אמר: "זהו המחקר הראשון בבני אדם שהראה כי לשתיית ספל קפה יש השפעה ישירה על תפקוד השומן החום שבגופנו. השומן החום עובד בצורה שונה משומן אחר הקיים בגוף ומייצר חום באמצעות שריפת סוכרים ושומן, במקרים רבים כתגובה לקור. לפיכך, האצת הפעילות שלו משפרת את רמות הסוכר בדם, את רמות הליפידים ושריפת הקלוריות המוגברת מסייעת גם בהפחתת משקל. למרות זאת, עד עתה, אף אחד לא מצא דרך נגישה להמרצת הפעילות של שומן חום אצל בני אדם."

לדברי ד"ר מריאנה ירון, מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה במרכז DMC לטיפול בסוכרת והשמנה ובמכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזם ויתר לחץ דם במרכז רפואי ת"א ע"ש סוראסקי: "ההשפעות הפוטנציאליות של ממצאי מחקר זה הן די משמעותיות, בגלל שהשמנה היא בעיה בריאותית רצינית ובשל העובדה ששיעור התחלואה בסוכרת נמצא בקו עלייה ונחשב כמגפה. לשומן החום יש פוטנציאל להיות חלק מהפתרון במלחמה בהשמנת יתר ובסוכרת."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר