נתונים מאז פרוץ המגיפה

התמותה עלתה בגלל הקורונה? הנתונים

טענות שונות עלו בעבר על הדרך למנות מתים מקורונה, אולם השאלה הקובעת היא: האם נרשמה בישראל תמותה עודפת בעידן הקורונה? במשרד הבריאות חושפים נתונים (קורונה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בעוד ואת כמות המתים בקורונה היו שייחסו לסיבות נוספות כמו רישום חולים כ'חולים בקורונה' גם במקרים שסיבת המוות לא נבעה מקורונה, אולם משרד הבריאות מפרסם היום (שני) נתונים שמוכיחים בצורה חד משמעית את מסוכנתה של הקורונה, ובצורה שאינה ניתנת לפרשנות נוספת: שיעור התמותה בעידן הקורונה.

מנתונים שמפרסם משרד הבריאות עולה כי בתקופת הקורונה עלה שיעור התמונה בישראל ב-6% בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה.

באוקטובר 2020 ובאוגוסט 2021 זינק שיעור התמותה העודפת ב-23% ביחס לשנים קודמות, כשמחלת הסרטן ומחלות הלב ממשיכות להוביל את הרשימה. העלייה נרשמה בין החודשים מארס 2020 לדצמבר 2021, ושיעור התמותה עלה על התקופה המקבילה בשנים 2017-2019.

במשרד הבריאות אומרים כי הפערים בשיעור התמותה נצפו כבר בתחילת אפריל 2020 - מועד פרוץ המגיפה בישראל, כששיעור התמותה עלה ב-4% ביחס לשנים קודמות. באוגוסט עלה שיעור התמונה ב-12%, בספטמבר הגיעה התחלואה העודפת ל 19% ובאוקטובר זינק המספר ל23%.

בתחילת השנה שעברה, במקביל לתחילתו של מבצע החיסונים התפרץ וריאנט אלפא, ושיעור התמותה העודפת באותו החודש עלתה ב-10% ביחס לשנים קודמות ובפברואר עלה שיעור התמותה ב-7%.

זן הדלתא השאיר אף הוא את חותמו על שיעור התמותה העודפת, כשבאוגוסט 2021 עלה שיעור המתים ב-23% ביחס לשיעור התמונה באוגוסט 2017-2019. בספטמבר עלה שיעור המתים ב-20%, אולם בשאר חודשי השנה היו כמות מקרי המוות דומים לממוצע בשנים קודמות (מה שמוכיח את יעילותו של מבצע החיסונים).

על פי הדיווח של משרד הבריאות, בשנת 2019 נרשמו בישראל 46,004 מקרי מוות. בשנת 2020 עלה שיעור התמותה ל-48,783 מקרי מוות (שאינם כוללים את חללי צה"ל). ובשנת 2021 עלה שיעור המתים במידה ניכרת ועמד על 50,646 מקרי מוות.

חשוב לדעת כי בשלושים שנה האחרונות, גורם התמונה הראשי בקרב נשים וגברים הוא סרטן, כשהגורם השני הוא מחלות לב למיניהם. מחלות נוספות שגורמות למוות בשיעור ניכר הן סוכרת, דמנציה, מחלות כלי דם במוח, אלח דם, דלקת ריאות ושפעת, אלצהיימר וכמובן - תאונות דרכים.

את העלייה בשיעור מקרי התמונה בתקופת הקורונה לא ניתן לייחס לעליה מקרית, מכיוון שעל פי הדו"ח בעשור האחרון דווקא נרשמה ירידה בתמותה ממקרי המוות המובילים בישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר