בצל המלחמה

שימו לב: איך תדעו אם אתם סובלים מאכילה רגשית?

בימים אלו, הנתונים, המידע וההתמודדות מציפים אותנו ואין שיגרה. אנחנו בכל רגע כואבים או כעוסים, דואגים, לא ישנים, דרוכים, מחפשים עוד משהו לעשות או רגע לנוח מהכל ואז אנחנו אוכלים (בריאות).

לאכילה שלנו או להימנעות שלנו מאכילה בימים אלו יש תפקיד מאוד חשוב (צילום: שאטרסטוק)

מיכל סוקמן, מנהלת תחום תזונה מחוז מרכז, מכבי:

בימים אלו, הנתונים, המידע וההתמודדות מציפים אותנו ואין שיגרה. אנחנו בכל רגע כואבים או כעוסים, דואגים, לא ישנים, דרוכים, מחפשים עוד משהו לעשות או רגע לנוח מהכל ואז אנחנו אוכלים.

לאכילה שלנו או להימנעות שלנו מאכילה בימים אלו יש תפקיד מאוד חשוב. הצורך הפיזיולוגי הכל כך בסיסי הזה מקבל תפקיד רגשי חשוב בסדר היום שלנו. אנו חשים כי האכילה מנרמלת מעט את המציאות, היא מובילה למעט רוגע או נחמה.

כאשר אנו מכינים את האוכל, מאכילים ואוכלים אנחנו עסוקים במשהו משמעותי. אנו מזינים את עצמנו ואת הקרובים לנו באהבה, בתשומת לב בדאגה. אנחנו מטפלים בעצמנו ובקרובים לנו. כל זה ברור, מובן ונכון.

אם בימים כתיקונם, המושג "אכילה רגשית" הוא מושג שמקבל משמעות שלילית, בימים אלו זהו כלי אמיתי להרגעה ועוגן חשוב לשגרה ולמציאות מוכרת. זה בסדר גמור לאכול מעט יותר. זה בסדר לאכול אוכל שנתפס בעיננו יותר מנחם ויותר כייפי. לפעמים נמצא את עצמנו אוכלים יותר פעמים ביום, גם זה בסדר. נצלו את הארוחות המשפחתיות לסגור את שטף הדיווחים ולשוחח על דברים אחרים. זו הזדמנות להרים את העיניים ולראות את ההורים, את הילדים, את החברים והמשפחה ולשוחח על משהו שגרתי, על היום שעובר או על משהו מצחיק שקרה.

יחד עם זאת, עלינו להיות קשובים לעצמנו ולקרובים אלינו. לאפשר לעצמנו לאכול יותר בחופשיות אך לא להפסיק לחלוטין את הרגלי האכילה הנכונה שלנו. חשוב לבחור מה נאכל מתוך השפע, ולא להכין ולהציע כל מאכל שטעים ומנחם ביחד. כדאי להקפיד לאכול ליד שולחן, לשים את האוכל על צלחת ולאכול תוך שימת לב. בצורה זו, נהנה באמת מהאוכל.

ישנם שני מצבים בהם האכילה הופכת מכלי מנחם, נכון ולגיטימי למצב שמלמד על קושי גדול מידי.

האחד, אכילה מוגזמת מבחינת כמות ותדירות שאינה נפסקת ושאינה מובילה לכל רגיעה. במצבים אלו, האכילה מלמדת על מצוקה מאוד גדולה. חוסר יכולת להתמודד עם הרגשות ועם המצב והאכילה היא למעשה ניסיון לכבות, להקהות את הכאב וחוסר האונים, ללא הצלחה.

המצב השני הוא עצירת אכילה. דיכוי תיאבון מוחלט או כמעט מוחלט שמוביל לשעות ממושכות של צום. גם מצב זה מלמד על מצוקה וקושי רגשי משמעותי. זה לא הזמן ל"דיאטה".

בשני המצבים האלו מומלץ קודם כל לפנות לאחד מקווי וגורמי הסיוע הרגשי המוצעים על ידי כל קופות החולים והגורמים המטפלים.

שנית, נמליץ על יצירת סדר יום קבוע באכילה. חשוב לייצר 3 ארוחות ביום בהן כל אבות המזון. פחמימה מורכבת, חלבון ומעט שומן מהצומח.

למי שקשה לאכול, מומלץ על פרוסת לחם עם גבינה או חומוס ומעט זיתים לדוגמה או יוגורט ופרי.

למי שמרבה באכילה, מומלץ לשים בזמן הארוחה על צלחת את האוכל שבוחרים לאכול ואת שאר האוכל לארוז ולשים במקרר שיהיה פחות זמין וקרוב. מומלץ להחליט מראש מה נאכל בין הארוחות וחשוב לבצע מעט פעילות גופנית כחלק בלתי נפרד מסדר היום.

בכל שאלה מומלץ לפנות לצוות התזונה של מכבי ותקבלו מענה אישי.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר