ההבדלים בין המינים מתחילים במוח

מוחו של הגבר שוקל בממוצע כ-1400 גרם ושל האישה כ-1200 גרם. ההבדלים בין המוחות, משפיעים על התנהגותם של גברים ונשים ללא כל קשר לחברה ולסביבה בה הם חיים (בריאות)

א. פרידמן | כיכר השבת |
מוח, הגברי יותר גדול מהנשי (הדמיה: shutterstock)

את מדברת והוא - שותק, את מבטא רגשות והוא - עצור. את מצביעה על דברים והוא שואל מאיפה את מביאה את זה? את רוצה בעיקר לדבר והוא רוצה שקט כדי לחשוב. זה רק בגלל מבנה המוח.

מחקרים מוכיחים כי קיימים הבדלים בין מוחות של גברים למוחות של נשים. הבדלים אלו ביולוגיים לחלוטין והם משפיעים על התנהגותם של גברים ונשים ללא כל קשר לחברה ולסביבה בה הם חיים.

מוחו של הגבר גדול ממוחה של האישה. מוחו של הגבר שוקל בממוצע כ-1400 גרם ושל האישה כ-1200 גרם. המוח מורכב משלושה חלקים עיקריים: צרברום, צרבלום וגזע המוח. צרברום הוא החלק הגדול והחשוב, והוא מהווה 85% ממשקל המוח. בשנות הששים קיבל מדען בשם רוג'ר ספרי 'פרס נובל' על תגליתו שהמוח בנוי משתי אונות - ימנית ושמאלית, העובדות בהצלבה. האונה הימנית שולטת על צד שמאל של הגוף ולהיפך. הוא גם גילה שלכל אונה תפקוד ו'תכונות' משלה. לאונה השמאלית 'תכונות' רציונאליות, לוגיות ויכולת ניתוח של פרטים, והיא מבינה דברים על פי התחברותם ועל פי קשריהם עם הסביבה. אונה זו גם אחראית על יכולת הדיבור. לעומתה, האונה הימנית ניחנה ב'תכונות' אינטואיטיביות ויצירתיות. היא מבינה דברים על פי מהותם ויש בה שימוש מועט במלים.

מחקרים אחרים שעשו שימוש בסקירה מוחית, בתהודה מגנטית ובפליטת פוזיטרונים, הצביעו על הבדלים פיסיולוגיים בין מוחו של הגבר למוחה של האישה: הצד היצירתי שבמוח (היינו, האונה הימנית) שלט יותר אצל גברים, ואילו ביכולת הלוגית (באונה השמאלית), בדרגה הגבוהה של הבנת דבר מתוך דבר - האישה חזקה יותר.

לדוגמה, כששניהם חושבים על שאלה זהה, מופעל אצל כל אחד מהם אזור אחר באונות המוחיות. גם תשובה זהה, כפתרון בעיה מתמטית, נובעת אצל כל אחד מהם מכלים חשיבתיים שונים. באותו מחקר גם הוכח, כי גברים ונשים משתמשים במצבים מסוימים במספר מצטבר שונה של נוירונים.

המחקרים מצביעים, כאמור על כך שהחלק השמאלי של המוח הוא הדומיננטי אצל האישה, בעוד שאצל הגבר החלק הימני של המוח הוא הצד החזק. החוקרים ( ס. רוברטסון) הבחינו שגברים נוטים להיתקל בקשיים רבים יותר מאשר נשים, ברכישה מחודשת של יכולות לשוניות לאחר אירוע מוחי שבו נפגע החלק השמאלי של המוח שבין השאר מופקד על יכולת דיבור.

בנוסף להבדלים הנ"ל התברר שכאשר מסירים את האונות, אנו פוגשים את האמיגדלה,( חלק בגודל של שקד, האחראי להפעלת מערכת התגובות הרגשיות והמחליט אלו חוויות לשמור בזיכרון, בהתאם לחשיבות הרגשית של החוויה.) שמחולקת לשני חלקים - ימני ושמאלי. לורנס סמרס, נשיא אוניברסיטת הווארד, (סיינסטיפיק אמריקן) חקר את רמת פעילות האמיגדלה של אנשים הצופים בסרטים אלימים מאוד. הוא הבחין בעובדה שבחלק מהמחקרים הופעל אצל הנחקרים הצד הימני בלבד, ואילו בחלק אחר של המחקרים הופעל הצד השמאלי בלבד. משהתעמק בשורש התופעה, התגלה ההסבר לכך: במחקרים השתתפו גברים ונשים. במילים אחרות, כאשר חווים חוויה רגשית, תזכורנה הנשים את הפרטים ואת התגובה החברתית לחוויה, שכן אלו תכונותיה של האונה השמאלית, ואילו הגברים, שאצלם החלק הימני דומיננטי יותר, יזכרו רק את הנקודה המרכזית של החוויה.

יוצא אפוא כי ההבדלים במוחות של גברים ונשים משפיעים על יכולות ועל התנהגויות של שני המינים ולא כפי שסבר המדע עד כה שמדובר רק בחינוך ובהשפעות חברתיות וסביבתיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר