לומדים לישון נכון

ללמוד לישון? נשמע מגוחך. אבל האם אנחנו תמיד קמים עירניים וחזקים אחרי שינת לילה? נרדמים בקלות ומתעוררים בשמחה? אם לא, כנראה שיש לנו מה ללמוד על השינה הנכונה.

דינה פלר | כיכר השבת |
בעיות שינה. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

כולנו מודעים לנזק שמחסור בשעות השינה גורם לנו. כשלא יוצא לנו לישון מספיק שעות בלילה, יום למחרת אנחנו עייפים, עצבניים ומתפקדים בקושי. אבל מה קורה כשהשינה נמשכת מספר סביר של שעות, אבל אינה איכותית כלל?

רובנו מכירים את התסמינים של השינה הלא איכותית: קשי התעוררות בבוקר, עייפות, כאבים, מצב רוח ירוד... כששינה לא איכותית הופכת לשגרת חיים גם הבריאות וגם המראה החיצוני שלנו נפגעים. אנחנו סובלים ולא תמיד יודעים מה גורם לכך. בואו נעבור על מספר גורמים הנפוצים ביותר לשינה לא איכותית.

מחסור בשעות שינה עלול להיגרם לא רק כשאנחנו נכנסים למיטה מאוחר מדי או כשהתינוק מעיר אותנו מספר פעמים בלילה. גם כשאנחנו הולכים לישון בשעה סבירה וכביכול ישנים כל הלילה רצוף, אבל סובלים מיקיצות תכופות, שאת חלקן אנחנו אפילו לא זוכרים בבוקר, השינה שלנו נפגעת. לפעמים היקיצות הללו נגרמות מסיבות פיזיות: ארוחה דשנה לפני השינה שגורמת למערכת העיכול לעבוד שעות נוספות, אלכוהול, עישון – כל אלה מפריעים לגוף להירדם ולישון שינה רציפה ועמוקה.

גם גורמים שלא מכבידים על הגוף בצורה ישירה עלולים לפגוע בשינה. כך למשל, סרטים או ספרים מפחידים או אפילו מרגשים מדי יכולים לפגוע באיכות השינה. שיחות קשות ומריבות בשעות הערב המאוחרות ממש לא מיטיבות עמנו במהלך הלילה. בין שלל פעילויות לא מומלצות בשעות הערב המאוחרות ניתן למצוא גם תרגילי התעמלות ועבודה אינטלקטואלית מאומצת. תרגילי ספורט ממריצים אותנו ואף מעלים מעט את חום גופנו. לאחר מכן הגוף שלנו מתקשה לעבור מהמצב הזה למצב של שינה רגועה.

דבר דומה קורה לנו גם כשאנחנו עובדים עד השעות הקטנות של הלילה. המוח נכנס למצב פעלתני וכמובן מתקשה לעבור מהמצב הזה למצב של נמנום מיד אחרי צחצוח שיניים.

לא פעם אנחנו מתקשים להירדם או מתעוררים במהלך הלילה בגלל דאגות שונות המעסיקות אותנו במהלך היום. כמובן, הפתרון האולטימטיבי הוא לפתור את כל הבעיות במהלך היום וללכת לישון בראש שקט, אך כמה שהפתרון הזה יעיל, כך הוא גם בלתי ישים. אם הדאגות והמחשבות הטורדניות מפריעות לשינה, ניתן לנסות לרמות את המוח בעזרת פנקס קטן.

לפני השינה רושמים בו את כל מה שמדאיג אותנו ושמים בצד. כשהמוח שלנו מפסיק לחשוש שמא אנחנו נשכח משהו מהמשימות החשובות הצפויות לנו, לעיתים קרובות הוא גם מאפשר לנו להכניס את המחשבות הקשות הללו למגירה הרחוקה אי שם במעמקי המוח וללכת לישון. לא פעם האנשים מספרים שדווקא מתוך הניסיון לשכוח, ולו רק למשך לילה אחד את הבעיה, נולד פתרון נפלא לבעיה זו. כלומר כאשר הם אילצו את עצמם בדרך זו או אחרת לא לחשוב על הדבר המטריד, למשל על ידי רישום בפנקס המיוחד, דווקא אחרי שינה רגועה פתאום עלה להם רעיון מדהים שאפילו לא חשבו עליו קודם.

לא פחות חשוב לדאוג גם לתנאים פיזיים נאותים לשינה שלנו. חום, קור או מחנק הם גורמים ידועים לשינה רדודה ולא איכותית. מומלץ מאוד לאוורר את החדר לפני השינה ולדאוג לטמפרטורה נוחה במשך כל הלילה. לבעלי עור רגיש כדאי להשתמש במצעים מחומרים טבעים בלבד כדי למנוע אלרגיות וגירודים שגם הם מפריעים לנו לישון בצורה בריאה.

חשוב לוודא גם שאין בחדר נורות מהבהבות כי הבזקים כאלה פוגעים בצורה קשה בשנתנו. אם ישנו מכשיר כלשהו בחדר השינה ולו נורה מהבהבת, מומלץ מאוד לכסות אותה בשעות הלילה.

כשאנחנו סובלים מבעיות שינה, בימים החופשיים אנחנו משתדלים לפצות את עצמנו ולישון עד מאוחר. הרופאים טוענים כי השיטה הזאת רק מחמירה את בעיות השינה שלנו.

כשלא מדובר במחסור קריטי בשעות שינה, מומלץ מאוד ללכת לישון ולהתעורר בשעות קבועות בכל הימים. כך אנחנו יוצרים לעצמנו הרגל שבסופו של דבר עובד לטובתנו ועוזר לנו להרדם כל ערב ולא להתעורר עד שעת הקימה הקבועה בבוקר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר