צורכים חלב ומוצריו בכמות מוגברת? היזהרו מסרטן הכבד

צריכה של חלב ניגר וגבינה בכמות מוגברת מגבירה את הסיכון ללקות בסרטן הכבד, כך עולה ממחקר חדש ומטלטל שפורסם לאחרונה. גם היוגורט מסוכן?

מישאל לוי | כיכר השבת |
חלב וגבינות (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

צריכה יומית גדולה של מוצרי חלב עשויה להגדיל את הסיכונים לחלות בסרטן הכבד בצורה משמעותית, כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה ב-International Journal of Cancer. המחקר מצביע על כך שצריכה מוגברת של חלב ניגר וגבינה במיוחד עשויים להגביר את הסיכון לחלות במחלה הנחשבת לאחת מהשכיחות ביותר בעולם.

במחקר השתתפו קרוב לחצי מיליון בני אדם, בהם גברים ונשים ממדינות שונות באירופה שנבחנו לאורך 11 שנים בממוצע. בשל היותו מחקר אמין ורציני, מסקנותיו עלולים להטריד כמעט כל אדם הצורך מוצרי חלב על בסיס יומי.

לפי המחקר, צריכת 45 גרם גבינה ביום, עלולה לגרום לעלייה בסיכון לחלות בסרטן הכבד ב56%, צריכה של 237 גרם חלב ביום עלולה להעלות את הסיכון לחלות במחלה ב-51 אחוזים. צריכה כללית של 382 גרם חלב ומוצריו ביום, מעלה את הסיכון למחלה הנפוצה ב-66%. נקודה מעניינת שעולה מן המחקר, היא שלא נמצא קשר בין צריכה של יוגורט לסיכון לחלות במחלה.

יוגורט, לא נמצא קשר בינו לבין הגברת הסיכון ללקות במחלה (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

יצויין, כי כבר בעבר קשרו מחקרים שונים בין צריכת חלב לאחד מסוגי הסרטן, אולם כמעט ולא נבחן הקשר לסרטן הכבד. כעת, בחנו גופי מחקר גדולים את הקשר למחלה שהינה כאמור מהשכיחות ביותר בעולם. סרטן הכבד נחשבת למחלה קשה שסיכויי ההחלמה ממנה נמוכים וזאת עקב אבחונה על פי רוב בשלבים מאוחרים. לפי מחקרים שונים, סרטן הכבד היא גורם התמותה השלישי בעולם.

במחקר הנוכחי נבדק גם מהו הרכיב הנמצא בחלב ואשם בהעלאת הסיכון לסרטן הכבד. לצד ההערכות כי ויטמין D, סידן, חלבון ושומן במוצרי חלב אכן קשורים לסיכון מוגבר ללקות במחלה, התברר כי כשהם מגיעים שלא ממקור חלב - רמת הסיכון שלהם פוחתת, מה ששלל את הטלת האשם על הרכיבים הנ"ל. להשערת החוקרים, האשם בדבר הוא על מזהמים סביבתיים או הורמון הגדילה IGF-1 שצריכת מוצרי חלב גורמת לעלייה ביצורו בגוף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר