איך מטפלים בשיניים רגישות?

שיניים רגישות זו תופעה שמאמללת את חייהם של כמחצית מישראלים. מה גורם לה ואיך מתמודדים איתה?

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

שיניים רגישות לא נחשבות למחלה, אך מפריעות לאנשים לנהל אורח חיים תקין. לפעמים השיניים רגישות כל כך עד שבן אדם נאלץ להקפיד על טמפרטורה מדויקת ומרקם ספציפי של אוכל שהוא מכניס לפה, ולפיכך לוותר על כל מזון אחר, בין אם הוא נמצא בבית ובין אם מדובר בארוחה בחוץ.

בשלב הראשון השיניים רגישות רק לחום או קור. בשלב השני השיניים רגישות לא רק למזונות ומשקאות חמים וקרים, אלא גם למזונות חמוצים, מתוקים, מלוחים וחריפים. זהו השלב שרוב האנשים פונים לרופא שיניים ומתחילים טיפול זה או אחר. בשלב השלישי השיניים כבר רגישות לכל מגע, והחיים של בן אדם שלא מקבל סיוע מקצועי הופכים לסיוט של ממש, היות וכל דבר שנכנס לפה גורם להתקפים של כאב קצר, אך חזק ביותר.

לתורשה יש השפעה מסוימת על הופעת הרגישות בשן, אך הסיבות העיקריות הן נסיגת חניכיים, עישון, שתיה מרובה של משקאות מוגזים בעלי חומציות גבוהה, צחצוח חזק מדי בעזרת משחת שיניים עם סיבים קשים מדי. לפיכך הצעד הראשון בהפחתת רגישות השיניים הוא שינוי הרגלי הצחצוח וגמילה מעישון כמובן. מיד עם הופעת התסמינים הראשונים של הרגישות בשיניים חשוב לעבור למברשת שיניים עם סיבים רכים, ולהתחיל לצחצח את השיניים בעדינות.

לא פחות חשוב להוציא מהתפריט את האויבים הגדולים של השיניים, כלומר משקאות ממוגזים למיניהם. דרך אגב, גם מיצי פירות פוגעים באמאייל ועלולים להגביר את הרגישות. כדי למזער את הנזק של המשקאות האלה, ניתן לשתות אותם דרך קשית, כדי למנוע את המגע ביניהם לבין השיניים. כדאי להימנע גם מאכילת דברים קרים מיד אחרי מזונות חמים ולהפך. פיצוחים למיניהם עלולים לגרום לשריטות קטנטנות בשן, לכן גם הם נחשבים למזונות בעייתיים ביותר במקרה של שינים רגישות. ואילו מזונות העשירים בסידן, כמו למשל גבינה, עשויים לשפר את מצב השיניים.

ניתן לרכוש גם מגוון רחב של תכשירים שנועדו לעזור לאנשים בעלי שיניים רגישות. ראשית, יש להחליף את משחת השיניים הרגילה במשחת שיניים מיוחדת לשיניים רגישות. כמו כן, קיימות שטיפות פה ללא אלכוהול שמכילות חומרים שמפחיתים את הרגישות. בהמלצת רופא שיניים ניתן גם לעבור טיפול בעזרת ג'ל שמכיל פלואוריד. הטיפול הזה נחשב ליעיל ביותר בהפחתת הרגישות.

אם הסיבה לרגישות השיניים היא נסיגת החניכיים, לא ניתן להסתפק בטיפולים ביתיים בלבד, ויש צורך במעקב קפדני אצל רופא שיניים. נסיגת החניכיים לא רק מגבירה את הרגישות של השיניים, אלא גם מעלה בצורה משמעותית את הסכנה לזיהומים. אף שבמקרה של שינים רגישות הביקור אצל שיננית לא ממש נעים, דווקא הטיפולים התכופים אצל השיננית ימנעו זיהומים, יאטו את תהליך נסיגת החניכיים ויפחיתו את רגישות השיניים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר