לא רק צרבות: מה הסכנה באכילה לילית מאוחרת?

רבים מעדיפים לדחות את ארוחת הערב לשעות המאוחרות של הלילה, אך השילוב בין מזון מעובד לאכילה מאוחרת עשוי להיות קטלני: מומחית לרפלוקס מצאה קשר בין זמן האכילה לסיכון מוגבר ללקות בסרטן הוושט (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
(shutterstock)

צרבות חוזרות, בעיות עיכול, קושי בבליעה ושיעול כרוני הם רק חלק מהתסמינים של הפרעת ריפלוקס קיבתי ושטי. מדובר בתופעה די שכיחה בעולם המערבי, וכ-40 אחוזים מאוכלוסיית הבוגרים בארה"ב סובלים ממנה. האשמה העיקרית בהתפשטות ההפרעה, היא התזונה הלקויה שאנו צורכים. אך קיים משתנה נוסף שיש לקחת בחשבון והוא זמן ארוחת הערב.

לדברי ד"ר ג'יימי קאופמן, מומחית לרפלוקס, מלבד תסמיני ההפרעה הפוגעים באיכות החיים, הרפלוקס עלול לגרום להתפתחות מסוכנת של סרטן הוושט.

"בשני העשורים האחרונים, הבחנתי במגמה בה ארוחת הערב נדחית לשעות המאוחרות של הלילה, מסיבות שונות" אומרת ד"ר קאופמן ומתארת את סיפורו של מנהל מסעדה, שהגיע אליה עם סימפטומים של נזלת, צרידות, צרבות ושיעול כרוני. המטופל סיפר כי רק בתום יום העבודה, שמסתיים ב-11 בלילה, הוא מתפנה לאכול ארוחת ערב והולך מיד לישון. "אין טיפול רפואי שיכול לרפא אותו, ברוב המקרים כדורים נגד רפלוקס יכולים לגרום לתופעות לוואי מסוכנות. הפתרון היחיד עבורו היה שינוי אורח החיים. הוריתי לו לאכול ארוחת ערב לפני 7 בערב, ובתוך שישה שבועות הרפלוקס נעלם".

השילוב בין מזון מעובד לאכילה מאוחרת עשוי להיות קטלני. "רוב המטופלים שלי נוטים לדלג על ארוחת הבוקר, לנשנש משהו בצהריים ולהפוך את ארוחת הערב לארוחה המרכזית של היום" אומרת ד"ר קאופמן. העובדה שזמן קצר אחר כך הם הולכים לישון, גורמת לחומצת הקיבה לחזור לוושט ומשם הדרך לרפלוקס קצרה.

כדי למנוע התפתחות של רפלוקס קיבתי ושטי, יש להקדים את זמן ארוחת הערב, ולאכול אותה לפחות 3 שעות לפני השינה, זמן סביר בו האוכל יתעכל. בנוסף, כדאי לתכנן מראש את ארוחות הבוקר והצהריים ונשנושי הביניים, כך שצריכת המזון המרכזית ביום תהיה בעיקר בשעות האור, ותופחת בהדרגה לקראת הלילה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר