החורף כאן: איך תמנעו היפותרמיה?

קשישים חשים פחות את הקור ויכולתם לאזן את חום הגוף פוחתת. מה שמעלה אצלם את הסיכון לסבול מהיפותרמיה. בפנים: כך תמנעו ירידה בחום הגוף בימי הסערה (בריאות)

מישאל לוי | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

החורף כבר כאן במלוא עוצמתו והמעלות באזורים שונים בארץ צונחות בצורה משמעותית, מה שמביא את משרד הבריאות להזהיר מבוגרים מהיפותרמיה (ירידת חום הגוף), שעשויה להיות מסוכנת ואף קטלנית בגיל מבוגר.

במשרד מסבירים כי קשישים חשים פחות את הקור בסביבתם, ויכולתם לאזן ולווסת את חום הגוף פוחתת, כמו כן קשישים במצב של תחלואה כרונית וריבוי תרופות פגיעים יותר לקור. הם שותים פחות ולעתים יש להם נטייה לחמם פחות את הבית על מנת לחסוך בהוצאות החימום.

לפיכך, מומלץ לקשישים להקפיד על צעדי מניעה בסיסיים כמו חימום נאות והימנעות מחשיפה לקור, שמירה על הרגלי בריאות נאותים - שתיה, אכילה ופעילות גופנית, התייעצות עם הרופא המטפל לגבי צעדי זהירות בקרב אנשים עם תחלואה כרונית ו/או טיפול בתרופות שינה/ תרופות מרגיעות, פניה לטיפול רפואי בחשד להיפותרמיה ומשנה זהירות לגבי קשישים המתגוררים לבד.

לפי המלצות משרד הבריאות בעקבות הסופה, ניתן לזהות היפותרמיה אצל קשיש באמצעות בדיקה של קצות האצבעות: "בשלבים ההתחלתיים של ירידת חום הגוף, העור קר, תיתכן הכחלה של קצות האצבעות והשפתיים, ירידה בעירנות, בלבול קל, דיבור לא ברור ועם זאת, יתכן שהקשיש הסובל מקור לא ירעד ולא יתלונן על תחושת קור".

"יש להדגיש שלא ניתן לזהות את ירידת חום הגוף באמצעות מדידת חום במדחום הביתי (היות והמדחום הרגיל מיועד רק למדוד עליית חום). אם ימשך המצב, האדם המבוגר יהיה פחות ערני והמצב הבלבולי עלול להחמיר. במצב זה קיימת סכנה לפגיעה בתפקוד מערכות חיוניות – בפרט בנשימה ובפעילות הלב - ונדרשת פניה מיידית לבית החולים".

במידה ואכן יש חשד להיפותרמיה, יש להזעיק עזרה רפואית או לפנות מיידית לבית החולים. ועד להגעת הסיוע להעביר את הקשיש בעדינות למקום חם ויבש, להסיר ממנו בגדים רטובים ולהיזהר מטלטול של הנפגע. מומלץ להשקות נפגעי היפותרמיה במשקה חם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר