כלב הצליח לאבחן חולים בסרטן באמצעות חוש הריח

פרנקי הוא כלב שבזמנו הפנוי מאבחן אנשים "בריאים" כחולים בסרטן בלוטת התריס - ובהצלחה רבה. במסגרת מחקר, הכלב מזהה את הריח הייחודי לסרטן ומדווח על כך (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
חוש ריח חזק פי עשר מבני האדם (צילום: shutterstock)

כלב אבחן בהצלחה חולים בסרטן בלוטת התריס, בטרם נבדקו, באמצעות חוש הריח בלבד, במסגרת מחקר באוניברסיטת ארקנסו למדעי הרפואה (UAMS), ארה"ב.

במחקר השתתפו 34 אנשים שהגיעו לבית החולים לבדיקות שגרתיות. הכלב פרנקי אבחן בהצלחה 88 אחוזים מהמשתתפים כחולים בכבעלי גידולים סרטניים בבלוטת התריס, כלומר 30 חולים מתוך 34 הנבדקים.

גידולים בבלוטת התריס, הבלוטה בצוואר האחראית על ייצור ההורמונים וחילוף החומרים בגוף, הם נדירים יחסית ובדרך כלל מאובחנים על ידי בדיקת רמות ההורמונים בדם.

תאים סרטניים הם תאי דם פגומים שמתרבים מבלי לפנות מקום לתאים חיוניים אחרים מבלי שלגוף תהיה שליטה עליהם. לתאים אלה יש תרכובת כימית ייחודית עם ריח שונה.

הרעיון להשתמש בכלבים מתבסס על העובדה שקולטני הריח של הכלבים גבוהים פי עשר מבני האדם, וכך הם יכולים להבחין בריחות שמדיף הסרטן. בניסויים קודמים זיהו כלבים בהצלחה חולים עם סרטן המעי וסרטן הריאות.

הכלב פרנקי הוכשר לשכב בכל פעם שהוא מריח את ריח תאי הסרטן. בתום הניסוי התגלה כי הכלב צדק ב-30 מתוך 34 מקרים.

צוות המחקר שהציג את הממצאים בכנס השנתי של האגודה האנדוקרינית (המייצגת למעלה מ-14,000 רופאים ומדענים בתחום האנדוקרינולוגיה ברחבי העולם). לדבריהם לבעלי החיים יש חוש ריח "לא ייאמן".

ייתכן שזו עוד גרסה ל"וכתתו חרבותם לאתים" ובמקום פצצות ומטעני חבלה, יוכשרו כלבים לסייע בגילוי מוקדם של מחלת הסרטן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר