הם עדיין מצפים לילד

איש השמאל אמר לי: אני רוצה ילד בלי שאלות הלכתיות • צפו

מה עונים לאישה שהרגע קיבלה הודעה שהיא לא יכולה ללדת • למה האישה בכתה כשהרב סידר לה את העציצים בבית • פוריות, אישות, טהרת המשפחה, חתנים וכלות ועוד מאות פניות המגיעות כל יום למכון פועה • איך זה עובד בפועל

כיכר בשיתוף פועה | כיכר השבת |
הסיפורים המדהימים של מכון פועה (צילום: מכון פועה)

את הראיון שלנו אני רוצה לפתוח עם עם סיפור ששמעתי. לפני כמה שנים התקיים חוג בית בבית של משפחה בצפון. בעלת הבית עשתה את זה לזכות כך שיהיו לה ילדים. הכל היה יפה ומטופח, אבל כשהרב הגיע הוא החל להזיז, לסדר, להרים ולהוריד עציצים. בעלת הבית ניגשה לרב ושאלה אותו 'מה לא מספיק מסודר כאן?' אז הרב ענה, שאולי מסודר אבל זה לא מתאים לבית עם ילדים שבעזרת השם עוד יהיו לכם. האישה פרצה בבכי "זה אומר שהרב מאמין שעוד יהיו לי ילדים" אמרה.

ואתנו היום הרב מהסיפור, הרב מנחם בורשטין, ראש מכון פוע"ה שלום וברכה. הסיפור אמיתי?

אכן, אמיתי לחלוטין. זה היה תקופה שהכנסנו את הרעיון של פיקוח הלכתי בטיפולי פוריות וחיפשנו מפקחות ואותה אישה רצתה לעשות את זה אצלה בבית כאשר אני ידעתי שהסיכוי לילד הוא קטן. רז פניתי לרב מרדכי אליהו ושאלתי אותו, הוא אמר לי יהיה בסדר.

הבית היה נראה כמו מוזיאון, אז ראיתי עציץ למטה הזזתי אותו אמרתי זה לא מתאים. אז היא שאלה אותי, מה הרב באמת חושב שיהיו לי ילדים? אז אמרתי וודאי שכן.

ומה סוף הסיפור?
ברוך השם יש לה כמה ילדים את בתיה ואת משה. כשכמובן אני לא יכול לתת פרטים אנחנו מאוד מקפידים על הדיסקרטיות, אבל כן זה מה שהיה.

עזרו לנו לעזור לזוגות להגשים את חלומם >>

כמה סיפורים כאלה יש?

זה דברים שבכל יום. יש לנו 90 אלף זוגות ומעל מאה ועשרים אלף תינוקות שהגיעו לעולם בזכותנו. תראה אני הולך לשיטת הרב גרינמן שעשה את השילוב בין רפואה להלכה. אצלנו הרבנים מומחים בטהרת המשפחה, זוגיות, אישות ופוריות. אבל הרחבתי את זה, כי כל הזמן היו אומרים לי ומברכים אותי 'שלא יזדקקו לעזרה שלך, שלא יצטרכו אותך' אז הלכתי לרב אליהו שאמר לי נכון אתה מתעסק רק בפוריות, תעסוק גם בחתנים וכלות, וברוך בהשם התרחבנו יש לנו 300 פניות ביום ואני חייב עכשיו להוסיף צוות של רבנים שיוכל לענות מידית לכל פניה.

מי הפונים אליכם?

הרוב חרדים ודתיים, אבל לא רק, יש גם חילונים, גם הם רוצים שהילד שלהם שלא יהיה שאלות על הילד.

אני פגשתי את אחד מאנשי השמאל בא לטיפול בביקור חולים ושאלתי אותו מה אתה עושה פה אז הוא אמר לי אני יגיד לך את האמת, אתם לא בסדר אבל העבודה וההשגחה שלכם במחלקת הפוריות מדהימה ואני רוצה ילד בלי שיהיו עליו שאלות של יוחסין.

ואתנו גם הרב בנימין דוד, רב יועץ ופוסק ומנהל המחלקה לדוברי צרפתית במכון פוע"ה. אני רוצה שתספר לי איך הדברים עובדים, כמה רבנים יש?

יש 12 רבנים שעונים מסביב מסביב לשעון אבל גם יש רבנים במקסיקו, בצרפתית, בארצות הברית כי השפה והטרמינולוגיה מאוד חשובה. אנשים צריכים לדבר בשפה שלהם ולהרגיש בבית.

עזרו לנו לעזור לזוגות להגשים את חלומם >>

רגע הטלפון הראשון בבוקר, זוג נשוי שנתיים מתקשר ומספרים על בעיה, מה אתה עושה?

אוקי, רק שתדע עוד לפני הטלפון, יש כבר מיילים, ווטצאפ ופניות באתר, כמה עשרות פניות כל לילה. בנושאים שונים וכל אחד אני מפנה לגורם המתאים. ולפעמים זה שאלה קטנה בטלפון ולפעמים זה גם נושא רגשי. חוץ מהנושא ההלכתי אנחנו נותנים מעטפת הוליסטית. זה לא רק תלכו לרב ולרופא. אלה זה עוד הרבה מסביב. אני גם מדבר עם הרופא.

זה יכול להיות דברים קטנים, לסדר את ההתחייבות או להסדיר מסמכים וזה יכול להיות גם רק להסביר לפונה דברים שאמרו לו. אתמול אישה שאלה אותי שהרופא אמר לה שהיא לא יכולה להרות בדרך טבעית והיא נכנסה לטראומה שלא יהיו לה ילדים והייתי צריך להסביר לה שיש פתרונות.

אז באיזה נושאים שואלים אתכם?

בהתחלה הנושא היה פוריות, אבל ברגע שהיא ב"ה בהריון אז שואלים מה לבדוק, שאלות לקראת הלידה ומניעת הריון. יש גם הרבה נושאים רגשיים, ואישות וגנטיקה, יש לנו רב שהוא יועץ גנטי. בסופו של דבר אנחנו מתעסקים מהילדות עד גיל מבוגר. יש לנו אגף שלם שמטפל במקרים כאלו ואפילו אנחנו מלווים ומשדכים אנשים עם בעיות גנטיות לשידוך מתאים, אנשים שיודעים שיש להם בעיות ואנחנו עוזרים להם.

"וצריך להוסיף" אומר הרב בורשטין "שכל זוג רוצה ילד כשר ללא שאלה ולפי הפסקים של הרב שלו ואנחנו נותנים, התפקיד שלי הוא לתת את הפסיקה על פי הרב שלו. וזה התפקיד שלי, אנחנו ננסים על גבי ענקיים, אנחנו מוצאים את הפתרון ההלכתי ואנחנו בקשר עם כל גדולי ישראל

עזרו כעת לזוגות להגשים את חלומם >>

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר