מחקר: נדודי שינה עלולים להביא למוות

אחרי שתקראו את המחקר הזה, תתקשו להירדם בלילה: נדודי שינה מעלים את הסיכון לסוכרת, השמנה, מחלות לב שונות ועוד. ופתרון?

איטל קציר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (מאיר אלפסי)

פרופ´ גיורא פילר, מנהל מעבדת השינה ברמב"ם ומרפאת השינה בקופ"ח כללית חיפה: "במחקר שפורסם במגזין ´Behavioral sleep medicine´, נמצא כי קיים קשר הדוק בין הפרעות שינה לצריכה מוגברת של תרופות ושירותי בריאות.

הנחקרים אשר סבלו מהפרעות שינה במחקר, שכלל כ-50 אלף גברים ונשים בגילאי 20-89, דיווחו על מספר רב יותר של ביקורים אצל רופא המשפחה, רופאים בבית-חולים, פזיותרפיסטים, הומאופתים וטיפולים אחרים, וכן דיווחו על יותר אשפוזים במהלך חמש השנים האחרונות, זאת בהשוואה לנבדקים בריאים. מכאן נגזר באופן ברור שהפרעות השינה מהוות נטל כלכלי עבור הסובלים מהן, בשל הצורך המוגבר בצריכת תרופות ושירותי בריאות.

נדודי שינה הינה הפרעת השינה השכיחה ביותר, הפוקדת כ15% מהאוכלוסיה. עד השנים האחרונות התמקד היחס לנדודי שינה בבעיה עצמה ולא במכלול הבעיות האחרות הנוצרות כתוצאה ממנה. המגמה בשנים האחרונות, המתייחסת אל הבעיה באופן הוליסטי, נולדה מהתובנה, כי לנדודי שינה יש השלכות על תחלואה, צריכת שירותי בריאות ואף תמותה.

המחקר המדובר, הוכיח בהמשך למחקרים קודמים לו, כי נדודי שינה מעלים את הסיכון לסוכרת, השמנה, מחלת לב איסכמית (התקפי לב) ועוד. זאת ועוד, המחקר מצא כי נדודי השינה של פרטים באוכלוסיה, משפיעים מבחינה כספית על המערכת המדינית והכלכלית כולה.

אבחון מוקדם של מקור הבעיה המובילה לנדודי שינה וטיפול נכון, למשל באמצעות מלטונין לאלו הסובלים מירידה בהורמון המלטונין, או טיפול בתרופות הרגעה/שינה לסובלים מנדודי שינה על רקע מתחים או מחשבות טורדניות, עשוי להוביל לשיפור הבריאות, איכות ותוחלת החיים, ולהפחית צריכת שירותי בריאות.

מממצאי המחקר, שבחן אילו שירותי רפואה צורכים הנחקרים, עולה כי 82% מהסובלים מנדודי שינה ביקרו אצל רופא המשפחה שלהם לפחות פעם אחת בשנה החולפת, זאת לעומת 70% מבין הנבדקים הבריאים. בקרב הסובלים מנדודי שינה 38% דיווחו כי הגיעו לראות רופא בבית החולים, לעומת 26% בלבד מהנבדקים הבריאים.

יותר תרופות הרגעה, יותר תרופות ללב

בקרב הסובלים מנדודי שינה 41% דיווחו כי אושפזו בבית חולים, לעומת 33% בלבד מהנבדקים הבריאים. נבדקים הסובלים מבעיות שינה, דיווחו גם על שימוש רב יותר בתרופות לטיפול בבעיות בלב, תרופות משככות כאבים, תרופות שינה, תרופות הרגעה ואנטי-דיכאוניות, תרופות לאסתמה, ויטמינים ואף צריכת אלכוהול מוגברת, זאת בהשוואה לנבדקים בריאים. בקרב הסובלים מנדודי שינה, משככי כאבים וויטמינים הן התרופות בהן נעשה השימוש הרחב ביותר (21% משתמשים בהן). גם נושא זה הובן רק לאחרונה. הקשר בין כאב לשינה הינו דו כווני היוצר מעגל רשע של משוב חיובי. כאב גורם לנדודי שינה, ונדודי שינה מפחיתים את סף הכאב ואת יכולת ההתמודדות עם כאב.

בנוסף, בחן המחקר קטגוריות של שירותי בריאות כגון: נטילת תרופות, ביקורים אצל רופא ועוד ובדק האם לצורכים אותם יש יותר נדודי שינה. גם בבחינה זו נמצא, כי הסובלים מנדודי שינה משמעותיים הינם בעלי סיכוי גבוה יותר לצרוך את אותן קטגוריות.

תוצאות המחקר מוכיחות שוב, כי נושא נדודי השינה צריך להיכלל כחלק ממערך הרפואה בכללותו – רפואה פנימית או אנדוקרינולוגיה בשל הקשר החזק לסוכרת, השמנה או יתר לחץ דם; פסיכיאטריה בשל היחס החיובי שבין נדודי שינה לתסמינים של דיכאון; נוירולוגיה בשל הכאב הכרוני שנוצר כתוצאה מנדודי שינה וכד´".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר