כולסטרול גבוה: יוצאים למלחמה בשומנים

כל כך הרבה אנשים סובלים מכולסטרול גבוה, ובשנים האחרונות ישנם גם ילדים שהצטרפו למועדון. שרה בר אשר עושה סדר במגיפה של הדור האחרון. "רמות כולסטרול תקינות לא צריכות להיות אפס. אנו זקוקים לכמות נכונה של כולסטרול. המילים כולסטרול טוב ורע אינם מושגים מדעיים", היא כותבת

שרה בר אשר | כיכר השבת |
עוגה. מותר או אסור? (פלאש 90)

צרת רבים חצי נחמה. כך אפשר להתייחס אל בדיקת הדם שמעידה כי גם אתם הצטרפתם לחברת השפע וגם אצלכם הכולסטרול גבוה. כל כך הרבה אנשים סובלים מהבעיה הזאת. ובשנים האחרונות יותר ויותר ילדים הצטרפו לחברת המבוגרים שסובלים מיתר שומנים בדם.

אז מי אתה הכולסטרול?

הכולסטרול הינו שומן הנמצא באופן טבעי, בגופנו. כל אדם זקוק לכמות מסוימת של כולסטרול על מנת שיוכל לתפקד באופן תקין. ללא כולסטרול אין חיים. לדוגמא ההורמונים זקוקים לשומן הכולסטרול. הם נוצרים גם ממנו. מיצי המרה, ויטמיני A,D,E,K מעטפת העצבים- המיאלין ומעטפת התאים. כל אלה זקוקים לכולסטרול. אנשים מתייחסים, בטעות, אל הכולסטרול כמעט כאל ´מלאך המוות´, למרות שאנו זקוקים לו כדי להתקיים.

הטוב והרע

בבדיקות הדם אנו רואים חלוקה לכולסטרול TOTAL = זהו הכולסטרול הכללי. הערך התקין שלו צריך להיות בין 100-200.

וכולסטרול LDL = המכונה הרע. הערך התקין שלו צריך להיות בין 0-130.

זאת אומרת שרמות כולסטרול תקינות לא צריכות להיות אפס. אנו זקוקים לכמות נכונה של כולסטרול. המילים כולסטרול טוב ורע אינם מושגים מדעיים, עובדה שגם כשיש לנו רמה מסוימת של LDL זה עדיין תקין. מה שחשוב הוא האם הכולסטרול מחומצן= מקולקל או לא.

המכוער

זאת המרגרינה. יש לה שם שני והוא: שמן צמחי מוקשה, או מוקשה חלקית. המרגרינה הינה שמן סויה שהופק בכבישה חמה או שמן דקלים ולאחר מכן עבר תהליך נוסף על מנת שיהיה מוקשה בטמפרטורת החדר. המרגרינה נמצאת במזונות רבים כמו: במלווח, בורקסים, ג´חנון. כמו גם בקרקרים, עוגיות וגם במאכלים מקמחים מלאים.

הגורמים לעליית כולסטרול

1. הכולסטרול נוצר בכבד - לכן כבד עייף ועמוס ברעלים יתקשה בחילוף החומרים של הכולסטרול. כך שהכולסטרול בדם יעלה ויהיה מחומצן. הגורמים לעומס על הכבד הוא ריבוי תרופות (אין כאן המלצה להפסיק ליטול תרופות) ומזון עמוס ברעלים כגון צבעי מאכל, חומרים משמרים ועוד.

2. אכילה של שומן מהחי, אכילת העור של העוף, אכילת חמאה ואכילת מרגרינה.

כיצד נמנעים מעליית הכולסטרול?

1. פעילות גופנית במשך כשעה, ארבע פעמים בשבוע. כל אחד צריך לבחור את הפעילות הגופנית שהוא אוהב על מנת שיתמיד בה.

2. מתבלים בשמן זית את כל המאכלים. ובכלל, מעשירים את התזונה בשמנים מזינים כגון: שקדים ואגוזים לא קלויים ולא מומלחים. זאת, כדי לפנות את הכולסטרול המחומצן לטובת שמנים טובים.

3. אוכלים מזון מלא בסיבים תזונתיים. כגון: דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות עם הקליפה. הסיבים התזונתיים מקטינים את ספיגת הכולסטרול לדם.

4. אוכלים מזונות העשירים בנוגדי חמצון, כדי שהכולסטרול לא יהיה מחומצן. לכן כדאי להעשיר את התזונה בפירות וירקות בעלי צבע כהה. כגון : ענבים סגולים, פירות יער, בטטות ועוד.

5. כשאוכלים ביצים רצוי שהחלמון יישאר נוזלי כמו בחביתת עין. כך הלציטין שבחלמון נשאר פעיל. תפקידו של הלציטין הוא לספוח את הכולסטרול.

6. נמנעים לחלוטין מאכילת מרגרינה וממאכלים המכילים שמן צמחי מוקשה או שמן צמחי מוקשה חלקית, שהוא גרוע יותר משומן מן החי כיוון שזהו איננו שמן טבעי אלא שמן מעשה ידי אדם.

7. נוטלים תוספי תזונה כגון COQ10, B3 ללא תופעת הפלאש קומפלקס ויטמיני B ועוד. הנטילה צריכה להיות בתיאום תזונאי והרופא המטפל.

שרה בר אשר – מומחית לרפואה משלימה ולשיטת "אכול נכון לפי סוג הדם שלך", מטפלת באמצעות המייל, הסקייפ והטלפון. מדריכה משפחות במטבח הביתי. ובעלת קליניקה בבני ברק - barasher@zahav.net.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר