הכרס מסוכנת? הרמב"ם גילה זאת ראשון

הרמב"ם הזהיר מפני התופעות השליליות שנגרמות עקב תזונה לקויה ואורח חיים לא בריא. מחקר חדש, הממקד את הסכנה הבריאותית בכרס, מאשש זאת * רשימת התהליכים השליליים שמקורם בעודף שומן הינה ארוכה, בקיצור רב אפשר לומר כי השומן מעודד תהליכי טרשת, מאיץ התפתחות של מחלת הסוכרת, מעודד תהליכים הורמונאליים

שושי הלר | כיכר השבת |

המחקר בנושאי תזונה ובריאות עוסק רבות באורח חיים המונע מחלות וסיכונים. פעמים רבות מתברר כי תגליות ´חדשות´ של מחקרים רפואיים ומדעיים כבר קיימות בתורתו של הרמב"ם שנכתבה לפני כ-800 שנה ובעצם רק מהוות הוכחה ובסיס מדעי לחכמתו הרבה.

בשל מומחיותו ברפואה שימש הרמב"ם בתפקיד רופאם של המלכים במצרים. מספרים כי בכל התקופה בה היה רופאו של המלך צאלח א-דין, לא חלה המלך אפילו פעם אחת. כשבאו מתנגדיו וטענו כי לא ניתן להוכיח את כוחותיו כרופא כיוון שהמלך לא היה חולה כלל, השיב הרמב"ם כי זוהי גדולתו של רופא – שמטופליו לא יגיעו כלל לידי חולי. כך היה בעצם הרמב"ם מראשוני השיטה של הרפואה המונעת.

מי שלומד את ספר "משנה לרמב"ם" ימצא בפרק הרביעי בספר "הלכות דעות" כללים להרגלי אכילה נכונים ושמירה על הבריאות שנכתבו על ידי הרמב"ם לפני מאות שנים. בין המלצותיו הרפואיות ניתן למצוא רבות המקובלות מאז ועד לימינו: אכילה מסודרת ומתונה, הקפדה על היגיינה אישית, הצורך בהתעמלות ועוד. כל זאת בהתאם להנחת היסוד שלו שבריאות האדם היא המצב הטבעי ויש לשמר אותה.

וכך הוא כותב: "הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי ה´ הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע והוא חולה. צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימין ואלו הן". שם מפורטים הכללים הרבים העוסקים בתזונה ללא מאכלים מזיקים (כגון קמח לבן) ובמניעת מצב של השמנה, כדי שהגוף יהיה מחוסן ועמיד בפני מחלות.

לאחרונה פורסם מחקר חדש בכתב העת הרפואי Medicine Internal of Archives, המצביע על כך שההשמנה המכונה "השמנה בטנית", כלומר עודף משקל המתרכז בבטן, מהווה סיכון גבוה יותר ממי השומן שלהם מתרכז באזור הירכיים לדוגמא. גם אם משקל הגוף תקין אבל ישנה השמנה בטנית, עדיין גובר הסיכון לבעיות בריאות קשות ותמותה מוקדמת.

בעיית העליה במשקל נחשבת לבעייה עולמית המטרידה את רשויות הבריאות ברחבי העולם. בישראל יותר ממחצית מהאוכלוסייה הבוגרת בגילאי 21 ומעלה הינה בעלת עודף משקל, וההערכות הן שאצל חלק ניכר מדובר בהשמנה בטנית.

מה נחשב לעודף משקל המכונה "השמנה בטנית"?

מודדים את היקף המתניים בגובה הטבור באמצעות סרט מידה. הגבול הנורמלי הוא עד 102 ס"מ לגברים ועד 88 ס"מ לנשים. מעל מידות אלו כבר נכנסים לקטגוריה המסוכנת של "השמנה בטנית".

מהי הסיבה להיווצרות השומן בחלל הבטן?

אכילת יתר וחוסר תנועה מספקת הם השילוב הקטלני הגורם את עודף הקלוריות היוצר עודף משקל ועל פי המחקר בגינם נגרם השומן הבטני המצטבר בחלל הבטן בין לולאות המעיים לאיברי הבטן השונים. גורמים אלו נמצאים בראש רשימת כללי התזונה של הרמב"ם שאומר "לא יאכל אדם עד שתת מלא כרסו אלא יפחות כמו רביע משבעתו", כלומר, אין לאכול עד הרגשת מלאות ושובע. גם ´חוק´ זה פורסם בעבר בעקבות מחקרים שלימדונו שתחושת השובע לא מגיעה במהלך הארוחה אלא רק זמן מה לאחר שמפסיקים לאכול. פעילות גופנית ממליץ הרמב"ם לבצע מידי בוקר טרם האכילה, כפי שהוא כותב "ולא יאכל אדם עד שיהלך קודם אכילה עד שיתחיל גופו לחום", ההליכה גורמת לזרימת דם בגוף ולחימום המערכות בטרם אוכלים. כללים נוספים הינם בנושא המעיים, הוא מורה שלא להכביד עליהם במאכלים הקשים לעיכול ולשמור עליהם רפויים.

מהם הנזקים שנגרמים מעודף שומן?

רשימת התהליכים השליליים שמקורם בעודף שומן הינה ארוכה, בקיצור רב אפשר לומר כי השומן מעודד תהליכי טרשת, מאיץ התפתחות של מחלת הסוכרת, מעודד תהליכים הורמונאליים ודלקתיים היוצרים תאים סרטניים, מזרז וגורם למחלות לב וכלי דם ואפילו נמצא כי נשים עם היקף בטן גדול יותר בעלות סיכון גבוה פי שניים לחלות באלצהיימר.

איך נפטרים מהשומן ועוצרים את הנזקים?

כפי שציינו הרבה לפני המחקר המדעי, הרמב"ם הזהיר מפני התופעות השליליות שנגרמות עקב תזונה לקויה ואורח חיים לא בריא. בכתביו אפשר למצוא את המתכון לחיים בריאים, תקצר היריעה מלפרט את כל הכללים כפי שהורה הרמב"ם וחלק קטן מהם הבאנו כאן. אולם מומלץ לכל מי שרוצה לזכות בחיים טובים יותר לעיין בדברים ולסגל לעצמו אורח חיים בריא, המשלב תזונה נכונה, התעמלות ושמירה על הכללים השונים. וכך יוכל לזכות בהבטחתו של הרמב"ם: "כל המנהיג עצמו בדברים אלה שהורינו, אני ערב לו שאינו בא לידי חולי כל ימיו, עד שיזקין הרבה וימות, ואינו צריך לרופא, ויהיה גופו שלם ועומד על בוריו כל ימיו", ולהבטחה כזאת של גדול הרופאים שום מחקר לא יכול להתחייב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר