תזונה נכונה בגיל השלישי

בריחת סידן, עצירות ובעיות שיניים - הגיל השלישי מביא איתו לא מעט בעיות, שניתן להתמודד איתן באמצעות תזונה נכונה. שרה בר אשר מפרט איך ולמה * למשל: חשוב שהלחם, הקרקרים, האורז ושאר הדגנים יהיו דגנים מלאים. זאת כדי למנוע עצירות שאופיינית כל כך לגיל זה. וכדי לאזן את רמות הסוכר והכולסטרול בדם

אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר (פלאש 90)

בגיל השלישי לא תמיד יש בשביל מי לבשל ולכן פחות משקיעים. התוצאה היא חסרים תזונתיים שמתבטאים בחוסר של ויטמין B12, סידן, ברזל, אומגה 3, קו אנזים קיו 10 ועוד. המלצתי: השקיעו והזמינו חברים לארוחות. אף פעם לא היה לכם זמן לזה. עכשיו יש לכם. אז נצלו את ההזדמנות.

בגיל הזה הבעיות השכיחות הן: בריחת סידן, עצירות ובעיות שיניים. ההמלצות התזונתיות שלהלן מתייחסות לבעיות אלה וכן לחסרים התזונתיים האופייניים לתקופת גיל זאת:

מומלץ מאוד לחלק את הארוחות לחמש ארוחות קטנות שמתפרסות לאורך היום.

ארוחת הבוקר צריכה להכיל את שלושת אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים. למשל אפשר לפתוח את הבוקר עם פצפוצי קינואה או פצפוצי אורז.

בסביבות השעה 10:00 אפשר לאכול פירות ואגוזים טריים. השומן של האגוזים יגרום לספיגה איטית יותר של סוכר הפירות. כך שהסוכר לא יציף בבת אחת את הדם. הדבר ישמור על רמת אינסולין אחידה. למי שמתקשה עם אגוזים בגלל בעיות שיניים, מומלץ לאכול כריך עם ממרח שעשוי משקדים או אגוזים כגון: שקדיה, ממרח אגוזים, או חמאת בוטנים ללא תוספות של סוכר או מלח . שימו לב, ישנן חברות טובות יותר וטובות פחות. קראו את רשימת הרכיבים שעל האריזות והחליטו בהתאם.

למי שמתקשה לאכול פירות טריים. מומלץ לאכול למשל פירות אפויים בתנור. אפשר לתבל אותם בקינמון. או לקנות רסק תפוחי עץ (שימו לב שהרסק לא מכיל תוספת של סוכר או ממתיק מלאכותי). או להכין רסק בבית.

צהריים: זמן לבשר

בארוחת הצהריים העיכול נמצא במיטבו. כיוון שמערכת העיכול כבר הספיקה להתחמם מהבוקר. לכן, זה הזמן לאכול חלבון מן החי כגון: בשר, עוף, דגים או ביצים. שימו לב שהבשר הינו בשר רזה. לאלה שחוששים מהכולסטרול שבביצים, מומלץ לאכול חביתת עין או ביצה רכה. בחלמון של הביצה יש כולסטרול אך יש גם לציטין. הלציטין גורם לכולסטרול שלא ישקע בעורקי הדם. אם החלמון רך הלציטין עדיין פעיל.

לצד החלבון, אכלו סלט ירקות שמתובל בשמן זית כתית מעולה, או בשמן חמניות בכבישה קרה, בזעתר טרי ובלימון שנסחט טרי. אין צורך במלח. לחילופין, ניתן לתבל בטחינה מלאה. בטחינה המלאה מקבלים תוספת של סיבים תזונתיים שיעזרו ביציאות ותוספת של סידן. אם אתם מתקשים לאכול ירקות טריים בגלל בעיות שיניים. אפשר לאכול ירקות מבושלים, או פשטידת ירקות ניתן לשלב בה גם את העוף, או מרק ירקות שגם בו ניתן לשלב עוף. ואפשר לטחון את המרק עם מקל של בלנדר.

אחר הצהרים איכלו משהו מתוק כגון קרקר או פרוסה מקמח מלא עם ריבה ללא תוספת סוכר וללא ממתיקים מלאכותיים, או דבש שלא עבר חימום. או מולסה שמספקת תוספת של ברזל. או עם טחינה גולמית מלאה ודבש שייתן טעם של חלבה ותוספת של סידן.

חשוב שהלחם, הקרקרים, האורז ושאר הדגנים יהיו דגנים מלאים. זאת כדי למנוע עצירות שאופיינית כל כך לגיל זה. וכדי לאזן את רמות הסוכר והכולסטרול בדם.

בארוחת הערב העיכול כבר אינו במיטבו. בנוסף אם אוכלים מאכלים כבדים הם יפריעו לאיכות השינה וליכולת להירדם. שזאת עוד בעיה שכיחה בגיל המבוגר. לכן בערב, העדיפו ארוחה שמבוססת על דגנים מלאים כגון אורז מלא, קינואה, כוסמת (קאשה), דוחן ועוד לצד קטניות קלות לעיכול כמו עדשים כתומים. בנוסף איכלו תבשיל ירקות.

שרה בר אשר, מומחית לרפואה משלימה ולשיטת "אכול נכון לפי סוג הדם שלך". מטפלת באמצעות המייל, הסקייפ או הטלפון. ובעלת קליניקה באלקנה.

Barasher@zahav.net.IL

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר